شهر زیبای استانبول از عظیم ترین و توریستی ترین شهرهای ترکیه است و خوب است بدانید که مراکز خرید خیلی زیاد و جشنواره های دیدنی که در این شهر هر ساله برپا می شود موجب شده است تا گردشگران فراوانی از کل دنیا این شهر را جهت سفر انتخاب نمایند. همچنین وضعیت جغرافیایی و آب و هوای بسیار عالی این شهر نیز از عوامل اثرگذار در این مسئله می باشد که ما در این مطلب تصمیم داریم به فرهنگ و رسوم مردم استانبول بپردازیم. فرهنگ ها اغلب در طی تاریخ دستخوش تغییرات خیلی زیادی قرار گرفته اند  ولی مسئله ای که به راحتی تغییر نخواهد کرد اصالت یک فرهنگ در آن کشور می باشد. اصالت هر فرهنگ در هر جامعه  دارای چند رکن اساسی است که شامل : اعتقادات  ، تاریخ  آن فرهنگ و جامعه می گردد. در ادامه ی این مقاله با ما باشید تا اطلاعات دقیق تری را در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم مردم استانبول در اختیار شما قرار دهیم.

عادات و رسوم رایج در شهر استانبول

همانطور که حتما اطلاع دارید استانبول پر اهمیت ترین شهر تركيه به حساب می آید و زمان زیادی است  كه استانبول در ترکیه به عنوان يكی از اصلی ترین شهرهای پر گردشگر خاورميانه در جذب توریست و گردشگر محسوب می شود و هر ساله ميليون ها دلار از درآمدی که از صنعت توریسم کسب می شود به چرخه اقتصاد ترکیه وارد می شود و به همين دلیل آداب و رسوم مردم شهر استانبول را با اماكن جذاب و دیدنی آن شروع می کنیم  که يكی از اين مکان ها  ” قلعه وان ” در استان وان است که ممکن است به گوشتان خورده است که اين قلعه بزرگ در فراز كوه قرار دارد و امروزه به صورت مخروبه ای می باشد كه ستون های عظيم و ديوارهای بلند ، چشم هر رهگذری را به خود جلب می نماید که در نوع خود بسیار عالی است و همچنین مقام ابراهيم نیز يكی ديگر از مکان های های جذاب و ديدنی تركيه می باشد كه اين محل در اصل چاهی واقع شده است كه افراد اعتقاد دارند که برای آن ها شفابخش است و در ضمن در” مقام ابراهيم ” یک سازه زيبا توريستی و زيارتی نیز می باشد كه مکان سكونت گردشگران و مسافران می باشد.

خوب است بدانید که ترک ها افرادی خیلی خونگرم و مهربان می باشند  و آن ها از دعوت مهمان به خانه های خود خیلی لذت می برند و با احترام خیلی زیادی با آن ها رفتار می کنند و نیاز به ذکر می باشد که بدانید در صورتی که مهمان های آن ها زود از خانه بروند یک نوع بی احترامی به صاحب خانه می باشد و اینطور به نظر می آید که  به مهمان خوش نگذشته است پس باید در رفتار با آن ها توجه زیادی کنید.

آداب و رسوم مردم استانبول که گردشگران را بیشتر جذب می کند

آداب و رسوم عزاداری

همچنین در زمان عزاداری و سوگ، همسایه های فرد مصیبت دیده تا روز سوم برای خانواده شخص داغ دیده غذا می فرستند این جزو رسوم آنان می باشد و اینکه حلوا نیز تنها خوراکی می باشد که خانواده شخص مصیبت دیده می پزد و برای همسایه ها نیز می فرستد و اینکه دوستان نزدیک شخص فوت شده حلوا را آماده می کنند و به صورتی که نفر اول ملاقه را به نفر بعدی خواهد داد و او نیز در حالی که حلوا را هم می زند خاطره هایی درباره شخص مرحوم تعریف می کند و در نهایت حلوا موقعی حاضر می گردد که همه افراد حاضر در باره مرحوم جمله ای گفته باشند و ضمنا این مراسم ممکن است مقداری ساده به نظر برسد ولی موجب می گردد که اهالی همسایه و دوستان از لحظات خوش خود با آن مرحوم صحبت کنند و برای لحظاتی مصیبت وارد شده به خود را فراموش نمایند و پیوندهای میان خود را محکم تر کنند .

نکته مهم که در محله های استانبول وجود دارد این می باشد که تقریبا در تمام محله ها قهوه خانه هایی وجود دارد و از عادات آقایان ترک این می باشد که ساعت ها با دوستان خود در این کافه ها و قهوه خانه ها جمع شوند و در باره مسائل مختلفی صحبت نمایند و همچنین خانم های ترک نیز به صرف چای بعد از ظهر در زمان های معینی به اسم دوره های 7 تا 17 روزه تلاش می کنند با دوستان نزدیک شان در یک جا جمع گردند و به حرف زدن درباره موضوعات مختلف مشغول گردند و خوب است بدانید که که مردم استانبول به دلیل برخورد داشتن با فرهنگ های اروپایی امکان دارد مقداری غیررسمی  شده باشند ولی با این وجود همچنان اصطلاحات و روابط رسمی و تعارف در میان آنها همچنان وجود دارد ، به عنوان مثال واژه آبی به معنی برادر بزرگتر در برابر  ” قارداش ” به معنی برادر ، ” آبلا ” به معنی خواهر بزگتر و در برابر آن ” باجی ” به معنی خواهر است و اینکه جهت ایجاد تمایز میان بزرگ تر و کوچک تر استفاده می گردد .

آداب و رسوم مردم استانبول که گردشگران را بیشتر جذب می کند

برگزاری جشن عید نوروز

بد نیست كه بدانيد زمان هایی جشن گرفتن عید نوروز برای مردم كرد در تركيه ممنوعیت داشته است، ولی چند سالی است كه اين جشن برایشان ازاد شده است و افراد اين منطقه این شرایط را دارند که برای بهار و نوروز جشن بگیرند ؛ در ضمن آن ها با برگزار نمودن اين جشن از هويت فرهنگی و ملی حمایت و پشتیبانی نمایند و در صورتی که اكثريت تركيه مسلمانان می باشند ولی اهمیت دارد که بدانید که دولت ترکیه يک دولت سكولار می باشد و به همين دلیل در روزهای ماه رمضان رستوران ها در طی روز باز می باشد ، اگر چه افراد مسلمان به احترام ماه رمضان، رستوران ها و کافه های خود را تا زمان افطار می بندند اما هيچ شخصی در بسته بودن يا باز بودن رستوران مشکلی ندارد و اختیار آن با صاحب مغازه می باشد.

آداب و رسوم

شهر استانبول از افرادی شکل گرفته است  که رعایت سنت ها و فرهنگ ها در بین آن ها به یک هنجار تبدیل گشته است و به این مسئله خیلی متعهد می باشند و همچنین خوب است بدانید که ما امروزه کمتر شاهد فرهنگ های اصیل در میان جوانان این شهر می باشیم که البته نزدیک بودن به قاره اروپا تا مقدار زیادی باعث این اتفاق شده است، از جمله آداب و رسوم در میان مردم استانبول که هنوز هم رایج است مرد سالاری در خانواده ها و جامعه کنونی این شهر می باشد و این که در خانواده های استانبولی مردان به عنوان مدیر خانواده به حساب می آیند و تصمیم آخر با انتخاب و نظر مردان انجام می گیرد که البته خوب است بدانید این مرد سالاری فقط به همین جا ختم نخواهد شد بلکه دختران پس از ازدواج باید  نام خانوادگی همسرانشان را بکار ببرند و همچنین یکی از رسوم آن ها این است که ازدواج دوباره در صورت عدم طلاق و یا فوت همسر نیز در این شهر کاملا غیر قانونی محسوب می گردد و حتی ازدواج های مذهبی نیز باید از این مسئله اطاعت نمایند .

آداب و رسوم مردم استانبول که گردشگران را بیشتر جذب می کند

برگزاری جشن ها

یکی دیگر از  آداب و رسوم متداول و جالب در بین مردم استانبول جشن هایی می باشد که به مناسبت های مختلف مثل جشن با شکوه تاج گذاری نخستین پادشاه عثمانی ، جشن تولد نخستین رئیس جمهور ترکیه، جشن جمهوریت و سالگرد فوت آتاتورک بر پا می گردد و البته خوب است بدانید که به مناسب سالروز فوت آتاتورک مردم ترکیه به  ویژه مردم استانبول کت و شلوار سرمه ای می پوشند و در حالی که یک کروات قرمز به تن دارند ساکت و خیلی آرام به آتاتورک ادای احترام می نمایند و البته سوای این جشن ها ما در این شهر قادر خواهیم بود شاهد رقص ها و پایکوبی های اصیل و سنتی ترکیه باشیم که به طور قطع دیدن هر یک از آن ها می تواند برای هر شخصی خیلی دیدنی و دلنشین باشد و از جمله این رقص ها می شود به رقص بار ، زیباکت و کارسیلاماس اشاره نمود .

رقص بار

در این رقص اشخاص به شکل شانه به شانه و دست در دست کنار هم قرار می گیرند و همچنین خوب است بدانید که این رقص اصولا در یک فضای باز و حتما به شکل گروهی انجام می گیرد و البته بد نیست بدانید که رقص باری توسط زنان استانبول انجام می شود با رقص بار مردان خیلی فرق دارد و در ضمن گفتنی است که تنها آلات موسیقی که در این رقص بکار می رود دهل و سورنا می باشد .

رقص زیباکت

رقص زیباکت یکی از رقص های اصیل و قدیمی مردمان این سرزمین می باشد و معمولا نیز به شکل گروهی صورت می گیرد و اما نکته جالب توجه در این رقص لباس های رنگارنگ و زیبا رقصندگان آن می باشد و ضمنا نا گفته نماند که نام این لباس رنگارنگ نامک می باشد .

رقص کارسیلاماس

یکی دیگر از رقص های مردم استانبول که فقط در عروسی ها بکار می رود رقص زیبا و خاص کارسیلاماس نام دارد و البته نا گفته نماند این رقص که با یک آهنگ دارای ریتم و خیلی سریع انجام می گیرد یکی از رقص های اصیل مردم استانبول و ترکیه می باشد .

آداب و رسوم مردم استانبول که گردشگران را بیشتر جذب می کند

فرهنگ غذایی

مردم استانبول از جمله افرادی در جهان می باشند که به خوردن و تست کردن طعم های متعدد غذاها خیلی علاقه مند می باشند و البته به دلیل این اتفاق نیز ما قادر خواهیم بود در این شهر شاهد غذا ها و طعم های خیلی خوش مزه  ای باشیم ، در اصل در هر بخشی از این شهر می شود غذاخوری ها و رستوارن های خیلی زیادی را یافت و البته ممکن است به علت همین اتفاق باشد که رستوارن های مشهور استانبول نسبت به دیگر شهرهای  ترکیه بیشتر می باشد و اشخاص بیشتری با هدف خوردن غذا به این شهر می آیند و همچنین بد نیست بدانید که استانبول به دلیل دارا بودن غذاهای عثمانی و برخورداری از غذاهای گوناگون با کیفیت و سالم قادر بوده است که در دنیا از شهرتی زیادی برخوردار گردد و سرآشپزان آن نیز بسیار تحسین می شوند و البته ممکن است این موارد باعث شده باشد که مردم استانبول خیلی به غذا علاقه مند گردند و حتی قرارهای کاری و رسمی شان را در رستوارن ها برگزار نمایند و همچنین خوب است بدانید که یکی از رسم های متداول در بین این مردم پس از صرف غذا استفاده از سیگار است و در آخر نیز با یک چای یا قهوه غذا خوردن خود را پایان می دهند.

آداب و رسوم ازدواج

مراسم خواستگاری در استانبول به این شکل می باشد که نخست دختر و پسر برای ازدواج به یک توافق می رسند و با درجریان قرار دادن خانواده های خود در باره مراسم ازدواج تصمیم هایی را اتخاذ می کنند. همچنین مراسم ازدواج در ترکیه همراه با رسوم ویژه ای صورت می گیرد. موقعی که دختری ازدواج می کند، دوستانش نام خود را داخل کفش عروسی می نویسند و در آخر مراسم ، در صورتی که شخصی نامش از درون کفش پاک شده باشد، معنایش این است  که سریع تر ازدواج می کند.

آداب و رسوم مردم استانبول که گردشگران را بیشتر جذب می کند

قوانین نانوشته

آداب و فرهنگ مردم استانبول درمورد هدیه دادن و گرفتن آن نیز دارای قوانین خاصی می باشد.

هدیه دادن در روابط کاری خیلی جایگاهی ندارد و امکان دارد حتی دارای بار منفی باشد. اصولا در این کشور جهت ایجاد روابط، قرارهای شام یا سفرهایی را ترتیب می ‌دهند و به این شکل دادن هدیه‌ های گران را حذف می نمایند.

اما با این وجود، در صورتی که کادویی به شخصی بدهید آن را می پذیرد. عالی ترین ایده جهت دادن کادو، دادن هدایایی از صنایع دستی یا خوراکی‌ های رایج کشور خودتان می باشد. با توجه به این که درصد خیلی فراوانی از مردم این شهر مسلمان نمی باشند در انتخاب هدیه ی خود توجه نمایید. بیشترین جایی که باید به فکر دادن یک هدیه ی جذاب و عالی باشید، موقع دعوت شدن به خانه ی یک شخص ترک برای وعده ی شام می باشد. یکی از متداول ‌ترین هدایا شیرینی و به خصوص باقلوای استانبولی می باشد و حتی برخی اوقات برای میزبان اجناس تزئینی مثل گلدان نیز خواهند برد.

آداب و رسوم مردم استانبول که گردشگران را بیشتر جذب می کند

اصولا در ترکیه بهتر است به عنوان هدیه برای میزبان گل نبرید ولی در صورتی که حس می کنید که گل هدیه ی مناسبی خواهد بود، می ‌توانید این کار را انجام دهید. در این صورت کاری که باید انجام دهید این است از تجارب گل ‌فروش جهت راهنمایی استفاده نمایید. در صورتی که میزبان شما دارای فرزند می باشد، بد نیست مقدار کمی نیز شیرینی هم برای فرزندان خریداری نمایید. از آن جایی که خیلی از ایرانی ها برای مقاصد کاری به این کشور سفر خواهند نمود، آگاه بودن این از این نکات درمورد آداب و رسوم مردم ترکیه بسیار لازم است.