انواع اقامت و ویزاهای مختلفی برای مهاجرت به ایتالیا در 2022 از طرف اداره مهاجرت  جهت وارد شدن اتباع خارجی به ایتالیا پیش بینی گردیده است. اتباعی که در اروپا می باشند جهت اقامت در ایتالیا راه آسان تری در اختیار خواهند  داشت به این دلیل  که آنها بدون احتیاج به ویزا یا اجازه اقامت قادر خواهند بود به این کشور سفر کنند ولی کسانی که از کشوری خارج از اروپا جهت مهاجرت به این کشور اقدام می نمایند، بایستی ویزای مربوطه را دریافت نمایند.

راه های مهاجرت به ایتالیا

به صورت کلی دو راه جهت مهاجرت نمودن به ایتالیا در دسترس می باشد که آن را می شود به اقامت کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم نمود. کسانی که با هدف درمان، دوره مطالعاتی یا تحت عنوان یک توریست به کشور ایتالیا می روند، در اصل دارای اقامت موقت و کوتاه مدت در این کشور می باشند و باید در یک بازه حدود 6 ماهه خاک این کشور را ترک نمایند. در صورتی که شخصی جهت مدت طولانی تری در خاک ایتالیا تصمیم داشته باشد بماند، مهاجرت وی موقت ولی بلند مدت می باشد و امکان تبدیل آن به اقامت دائم نیز وجود دارد.

اصلی ترین راه های  مهاجرت (6 راه اصلی) به ایتالیا در سال 2022 شامل این موارد می گردد:

  •     مهاجرت به وسیله تحصیل
  •     مهاجرت به وسیله کار
  •     مهاجرت به وسیله تمکن مالی
  •     مهاجرت به وسیله سرمایه گذاری
  •     مهاجرت از طریق پناهندگی
  •     مهاجرت با پیوستن به خانواده

   

مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا

یکی از عالی ترین روش ها جهت مهاجرت کردن به ایتالیا در سال 2022 ادامه تحصیل در این کشور می باشد، به این دلیل که در این سال ها بیشترین نرخ دانشجوی را در کشورهای جنوب اروپا ایتالیا دارا بوده است. علت اصلی این امر وجود بورس های گوناگون تحصیلی می باشد که هزینه های تحصیل را برای دانشجو رایگان خواهد کرد و تاثیر مثبتی در هزینه های زندگی شخص خواهد داشت. در حوزه تحصیل این کشور دارای دانشگاه های معروفی می باشد و در فرآیند بولونیا که تغییرات زیادی در نظام آموزشی اروپا به وجود آورد ، اسم کشور ایتالیا میدرخشد. تمام کسانی که تصمیم به تحصیل در کشور ایتالیا را دارا هستند، باید ویزای تحصیلی ایتالیا را کسب کنند. این ویزا هنگامی صادر می گردد که شخص پذیرش تحصیلی اش را در ایتالیا دریافت نماید.

مهمترین مدارکی که جهت اخذ پذیرش از ایتالیا احتیاج می باشد عبارت است از:

  •     اسکن  صفحه نخست پاسپورت
  •     ریز نمرات در مقاطع قبل تحصیلی به صورت ترجمه شده
  •     مدرک تحصیلی آخرین مقطع تحصیلی به صورت ترجمه شده
  •     گزارش شرح دروس جهت متقاضیان کارشناسی ارشد
  •     حداقل دو انگیزه نامه از سوی اساتید معروف جهت مقطع ارشد
  •     رسید هزینه بررسی مدارک
  •     مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 جهت رشته های انگلیسی زبان
  •     مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 جهت رشته های ایتالیایی زبان
  •     انگیزه نامه تحصیلی

تحصیل رایگان در ایتالیا

متاسفانه خیلی ها باور دارند که تحصیل در ایتالیا به شکل رایگان انجام می شود ولی چنین موضوعی درست نیست. دانشجویان بعد از ثبت درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا باید جهت اخذ بورسیه  استانی این کشور اقدام نمایند. در صورتی که شخصی موفق به اخذ این بورسیه گردد، در اصل 10000 (یورو) دریافت می کند. در اصل این بورسیه تحصیلی می باشد که شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا را فراهم خواهد کرد. علاوه بر هزینه های مربوط به تحصیل، دانشجویان قادر خواهند بود هزینه های خوابگاه را نیز از طریق این بورسیه پرداخت نمایند و بعد از کم شدن مالیات و مبالغ دیگر، مبلغی در حدود 2000€ (یورو) را دریافت نمایند. دانشجویان جهت تحصیل نمودن در ایتالیا ماهیانه حدود 800 (یورو) احتیاج دارند که از طریق کار در حین تحصیل در این کشور تامین می گردد.

مهاجرت کاری به کشور ایتالیا

از دیگر راه های مهاجرت نمودن به ایتالیا، مهاجرت کاری و اشتغال در این کشور است. ایتالیا  دارای ساختار اقتصادی قوی و پیشرفته می باشد و به عنوان کشوری توسعه‌ یافته، در حال توسعه‌های دائمی می باشد و پس قادر خواهد بود یک گزینه خیلی خوب جهت مهاجرت به وسیله کار باشد. هرچند که طبق آخرین آمار سال 2021، نرخ بیکاری در ایتالیا 10.7 درصد است که واقعیت، درصد مناسب وخوبی نسبت به دیگر کشورها توسعه ‌یافته نمی باشد ولی با توجه به زیرساخت اقتصادی که دارا می باشد، شک نداشته باشید که با مدرک تحصیلی در یک رشته خوب و دارا بودن صلاحیت مورد در زمینه دانش، تجربه کاری و اجتماعی و سازگار بودن با بازار کار و فرهنگ ایتالیا، از نظر شغلی موفق می شوید.

هرچند که این نرخ بیکاری در چند سال اخیر ایجاد شده است اما این را نیز بدانید که قسمت خیلی زیادی از اقتصاد ایتالیا از صنعت گردشگری فراهم می گردد که این مسأله به علت شیوع ویروس کرونا، با مشکلات زیادی رو به رو گشته است. البته به دلیل همین موضوع نرخ بیکاری، به علت جنبه‌ زیادی رقابتی بودن جهت یافتن شغل در کشور ایتالیا به خصوص برای کارجویان غیر اروپایی ، یافتن شغل مد نظر مقداری دشوارتر خواهد بود که این مورد را باید در نظر بگیرید.

مهاجرت کاری به ایتالیا اصولا به وسیله پیشنهاد شغلی یا Job Offer می باشد، به این معنی که شما علاوه بر دارا بودن شرایط بدیهی مثل مدرک تحصیلی، شرایط مالی، مدرک زبان، هزینه‌ اقامت در ایتالیا و… باید درخواست‌ ها شغلی مرتبط با رشته یا حرفه تان را به کارفرمایان ارسال کنید و در صورت تأیید شدن توسط کارفرما، به شما اجازه کار می دهند و سپس برای ویزای کاری اقدام خواهید کرد و اجازه اقامت و اجازه کار را اخذ می کنید. ویزای ایتالیا  دارای اعتبار تا نهایت 2 سال می باشد که قابل تمدید تا 5 سال نیز است. حدود حقوق در ایتالیا با در نظر گرفتن مشاغل و مقطع تحصیلی ، به صورت متوسط 17000 تا 29000 یورو در سال و یا 1420 تا 2400 یورو در ماه می باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه ‌گذاری به ایتالیا

از دیگر راه های مهاجرت نمودن به ایتالیا و اخذ ویزای ایتالیا، مهاجرت به وسیله سرمایه‌ گذاری می باشد که در ایتالیا و خیلی از کشورها به عنوان ویزا طلایی شناخته خواهد شد. دولت ایتالیا برای مهاجرت به وسیله سرمایه گذاری 4 برنامه در نظر خواهد داشت:

  •     استارت آپ یا کارآفرینی که مبلغ 500000 یورو را احتیاج دارد.
  •     سرمایه ‌گذاری در یک شرکت در کشور ایتالیا به مبلغ حدود 1000000 یورو
  •     سرمایه ‌گذاری 1000000 یورو در یک برنامه کمک‌ خیرخواهانه
  •     خرید اوراق دولتی به مبلغ 2000000 یورو

تنها توجه داشته باشید که مهاجرت و گرفتن اقامت ایتالیا به وسیله خرید ملک برخلاف خیلی از شایعات، امکان‌پذیر نیست. همچنین برنامه مهاجرتی به وسیله تمکن مالی در ایتالیا در جریان نیست و تنها 6 کشوراز جمله کشور های فرانسه، اسپانیا، پرتغال، یونان، سوئیس و اتریش سرمایه‌ گذاری تمکن مالی را حمایت می کنند .

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهنده شدن

یکی از پر خطرترین راه های مهاجرت به وسیله پناهندگی می باشد. این راه به شکلی است که متقاضی امنیت جانی و مالی نخواهد داشت و باید به افسر مهاجرتی ثابت نماید که در کشورش مورد آزار و اذیت جانی و مالی قرار گرفته است. (این مورد اصلا پیشنهاد نمی شود)

مهاجرت به کشور ایتالیا به وسیله تولد

یکی دیگر از راه هایی که می شود تابعیت و پاسپورت ایتالیا را دریافت کرد، تولد فرزند در این کشور می باشد. به صورت کلی، همه کشور های دنیا، از دو قانون خون یا خاک برای تولد فرزند اطاعت می کنند. قانون خاک بیان کننده این می باشد که به کودک متولد شده در صورتی که هیچ یک از والدین او دارای تابعیت آن کشور نباشند، تابعیت تعلق خواهد گرفت. قانون خون نیز بیانگر این است که در صورتی به کودک متولد شده تابعیت تعلق بگیرد که حداقل یکی از والدین او دارای تبعه آن کشور باشد. کشور ایتالیا نیز از قانون خون تبعیت خواهد کرد.

مهاجرت به ایتالیا به وسیله همراه

ایتالیا از لحاظ ویزای همراه بسیار عالی عمل می کند و سختگیری ‌هایی که در این زمینه وجود دارد هر روز در حال کمتر شدن می باشد. یک نکته را در نظر داشته باشید که که در این کشور کسانی که با بودجه و سرمایه خود اقدام به مهاجرت می کنند، قادر خواهند بود از ویزای همراه استفاده نمایند.

یک نکته خیلی مهم در حوزه ویزای همراه این می باشد که در صورتی که شما با ویزای سرمایه ‌گذاری به این کشور وارد شوید ، احتیاج است طبق نوع سرمایه ‌گذاری حدود ۶ ماه الی ١ سال در این کشور ساکن باشید.

توجه نمایید که مهاجرت به وسیله همراه شامل چند بخش‌ مختلف می باشد؛ به عنوان مثال، در صورتی که فرزندتان کمتر ١٨ سال سن باشد، قادر خواهد بود با مجوز شما وارد این کشور گردد؛ ولی برای سنین بیش تر از ١٨ سال وضعیت فرق خواهد داشت و باید مجوز مورد نیاز از طرف خود شخص وجود داشته باشد، باید تعیین گردد که شخص از لحاظ بودجه دارای چه وضعیتی می باشد و این‌ که آیا تحصیلات دارد یا نه.

 

مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج

در کشور ایتالیا مثل دیگر کشورها در صورتی که یک شخص با فرد ایتالیایی ازدواج کند قادر خواهد بود اجازه اقامت ایتالیا و حقوق شهروندی این کشور را اخذ نماید. در صورتی که فردی که با شهروند ایتالیایی ازدواج نماید که در خارج از ایتالیا باشد، سه سال بعد از تاریخ ازدواج و در صورتی که شخص در ایتالیا باشد بعد از سپری شدن دو سال از ازدواج، شرایط درخواست تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج را به دست خواهد آورد. درصورتی که در این مدت نیز دارای فرزندی شوند و یا اینکه در صورتی که فرزندی را به فرزند خواندگی قبول نمایند، این مدت نصف خواهد شد.

آسان ترین راه مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت دارای سختی های خاص خود می باشد. نخستین اصلی که در مهاجرت باید در نظر بگیرید این می باشد که عالی ترین روش مهاجرتی با درنظر داشتن تمام معیارهایی چون کیفیت زندگی، وضعیت تحصیل، کار و… در کشور ایتالیا طبق شرایط شما چه راهی می باشد. مناسب ترین و بهترین راه برای مهاجرت به ایتالیا برای هر خص متفاوت از دیگری می باشد پس در مورد آسان ترین روش مهاجرت به ایتالیا نمی شود به گزینه واضحی اشاره کنیم. اما چیزی که خیلی مهم است این می باشد که مهاجرت به این کشور از به وسیله پناهندگی از روش های خیلی اشتباه و پر خطر به شمار می رود. در سال ٢٠١۶ حدود ۴٠٠٠ نفر به وسیله کشتی‌ های غیرقانونی به این خاک وارد شده اند که متأسفانه درصد فراوانی از این اشخاص قادر نبوده اند در ایتالیا زندگی کنند.

از میان راه هایی که جهت مهاجرت به ایتالیا در دسترس می باشد، مهاجرت تحصیلی یک گزینه خیلی  آینده‌ دار است به این دلیل که جهت دریافت نمودن اقامت دائم حدود ۱۰ سال زمان نیاز می باشد و کسانی که به وسیله تحصیل اقدام می نمایند با سپری کردن ۵ سال تحصیل و همچنین ۵ سال زندگی و کار در این کشور عالی ترین شرایط را جهت اخذ اقامت این کشور دارا می باشند.