مساجد زیبا و معروف استانبول

استانبول عظیم ترین و مشهور ترین شهر کشور ترکیه و یکی از مهم ترین مقاصد توریستی در میان گردشگران محسوب می گردد. این شهر ترکیبی از جاذبه های تاریخی و تفریحی می باشد که این مسئله موجب جذب افراد زیادی به این شهر می شود. یکی از نمادهای این شهر مساجدی می باشد که در این شهر واقع شده است، ده ها مسجد مشهور در استانبول قرار دارد که هر کدام حاوی تاریخ و ظرافت های معماری بیشماری هستند. ما در این مقاله تصمیم  داریم تا درمورد مساجد استانبول برای شما صحبت نماییم. موقعی که به بازدید از این مساجد می روید حس غروری  که در زمان امپراتوری عثمانی در این شهر بر قرار بوده است را احساس خواهید نمود.

 مساجد استانبول

۱مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد استانبول به علت دارا بودن گنبد های آبی زیاد و نوع تزئینات سازه به «مسجد آبی» نیز مشهور می باشد. این مسجد پس از ساخت، به علت دارا بودن 6 مناره مثل مسجد الحرام باعث اعتراض مسلمانان در تمام دنیا شد. جهت تمام شدن این اختلاف مناره  دیگری نیز جهت هدیه به مکه ساخته شد و مناره های مسجد سلطان  7 عدد شد. کاشی  کاری های این  مسجد زیبا باعث حیرت خیلی از گردشگران می گردد و اوج هنر معماری  را نشان می دهد. بین این مسجد و ایاصوفیه باغ هایی قرار گرفته است که گردشگران جهت تفریح در آن پیاده روی خواهند نمود.

 مساجد استانبول

۲ایاصوفیه

ایاصوفیه از مشهور ترین مکان های گردشگری استانبول و سازه های تاریخی و هنری دنیا است. این مسجد و کلیسا در بین ادیان مختلف در گذر تاریخ دست به دست گردیده است و هنوز نیز به ادیان مختلفی متعلق می باشد. بنای نخستین به امپراتوری بیزانس باز می گردد و پس از فتح شدن استانبول به دست سلاطین عثمانی به مسجد تبدیل گشت. در هر زمانی بخش ها و تزئیناتی با شکوه به مسجد ایا صوفیه اضافه گردیده است و به عنوان میراث تا به امروز محفوظ مانده است. گنبد، کاشی کاری ، مناره ها و عناصر گوناگونی که در این مسجد وجود دارد این بنا را جزو شاهکارهای هنر معماری قرار داده است.

 مساجد استانبول

۳مسجد زیرک

مسجد زیرک که نام دیگر آن مسجد ملا زیرک می باشد از جمله مکان های گردشگری در استانبول محسوب می شود که در محله زیرک در حوالی پل آتاتورک واقع شده است. در صورتی که به شهر استانبول سفر نمودید و فرصت زیادی جهت بازدید از بنا‌های تاریخی داشتید حتما از این مسجد زیبا نیز دیدن نمایید. این سازه تاریخی در حوالی مسجد سلیمانیه واقع شده است. دو کلیسای ارتودوکس نیز بغل مسجد زیرک ساخته  شده است که دیدن آن ‌ها خالی از لطف نمی باشد. مسجد ملا زیرک با سازه ای زیبا شامل آرامگاه، کلیسا، مسجد و مدرسه است. در‌ اصل این مسجد قبل  از فتح نمودن استانبول توسط ترک‌ های عثمانی، یک کلیسای ارتدکس بود که با معماری بیزانس بنا گشته است. هم اکنون نیز این مسجد دارای یک گنبد اصلی و چند گنبد دیگر نیز می باشد. داخل مسجد کتیبه‌ ها و کاشی کاری ‌های جذابی بکار رفته است.

 مساجد استانبول

۴مسجد اورتاکوی

یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مسجد‌ های استانبول که از لحاظ موقعیت و ظاهر زیبایی که دارد همیشه مورد توجه مسافران می می باشد ، مسجد اورتاکوی است. این مسجد دیدنی در محله بشیکتاش در حوالی تنگه بسفر بنا گردیده است. در کتاب ‌های تاریخی اسم اصلی مسجد، مسجد سلطان عبدالمجید آورده شده است اما به علت موقعیت آن، با اسم مسجد اورتاکوی نیز معروف است. مسجد توسط دو معمار در دوران سی و یکمین پادشاه عثمانی بنا گردیده است و نمای خارجی و داخلی آن از جنس سنگ مرمر است. این بنا مثل نگینی درخشان و دیدنی در کنار تنگه بسفر چشمان رهگذران را به خود خیره می کند. مسجد اورتاکوی مکان خوبی برای عکاسی به حساب می آید و از مکان های گردشگری استانبول به شمار می رود. خیلی از افراد از اورتاکوی با اسم مجیدیه اعظم یاد می کنند.

 مساجد استانبول

۵مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه به فرمان سلطان سلیمان از پادشاهان عثمانی در استانبول بنا گشت. معمار این مسجد سینان(سنان) ، معمار مشهور عثمانیان بود که برای ساخت این مسجد زیبا از مسجد ایا صوفیه الهام گرفت. مسجد سلیمانیه تزیینات داخلی بسیار عجیب و دیدنی دارد و ارتفاع بلند ترین گنبد این مسجد به ۵۳ متر خواهد رسید. این مسجد یکی از نماد های شهر استانبول محسوب می شود و یکی از بهترین جاهای گردشگری استانبول است که گردشگران فراوانی از آن دیدن می ‌کنند. بازدید ازاین مسجد دیدنی مثل دیگر مساجد تاریخی شهر استانبول رایگان می باشد.

 مساجد استانبول

۶مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا در محله امینونو واقع شده است و از جمله دیدنی ترین مسجد‌ های تاریخی در استانبول به شمار می رود. رستم پاشا وزیر سلطان سلیمان و داماد او بود. قدرت رستم پاشا به اندازه ای شد که می شود گفت به عنوان صدر اعظم دولت شناخته می ‌شد. بعد از مرگ ولی، همسر او مهری‌ ماه سلطان این مسجد را به احترام و یاد او بنا نمود. شما میتوانید از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر م از این مسجد زیبا دیدن نمایید.

 مساجد استانبول

7- مسجد بایزید

مسجد بایزدید در منطقه فاتح واقع شده است و جزو کهن ترین مکان های دیدنی استانبول به شمار می رود. همچنان نمازگزاران جهت اقامه نماز به مسجد بایزید می روند. تزیینات این مسجد و نوع معماری آن خیلی شبیه به مسجد ایاصوفیه می باشد اما دارای محیط آرام ‌تری می باشد. در صورتی که به بازدید از این مسجد تمایل دارید می ‌توانید از ۵ صبح تا ۱۱ شب از این مسجد دیدن نمایید. ورودی مسجد بایزدید دوم رایگان می باشد.

 مساجد استانبول

۸مسجد ایوب سلطان

مسجد ایوب سلطان یکی از مکان های گردشگری استانبول ترکیه و نخستین مسجدی می باشد که بعد از فتح شدن استانبول توسط محمد فاتح بنا گردید. از لحاظ ارزش تاریخی و معماری این مسجد جهت بازدید به شما پیشنهاد می گردد. همچنین در حوالی این مسجد زیبا رستوران  ‌ها و کافه ‌های خیلی زیادی وجود دارند که جهت صرف غذا یا نوشیدنی می توانند مناسب و به صرفه باشند. بازار صنایع دستی و سوغاتی نیز در حوالی مسجد ایوب سلطان واقع شده است.

 مساجد استانبول

۹مسجد شاه زاده

مسجد شاهزاده که در میان ترک های استانبولی به اسم مسجد شیهزاده نیز معروف می باشد، به زمان حکومت سلطان سلیمان بازمی گردد. بعد از مرگ شاهزاده محمت، پسر سلطان سلیمان، این مسجد به فرمان پادشاه بنا گردید. معماری این سازه را سینان معمار معروف انجام داده است و در حوالی  آن یک باغ کوچک بنا نمود که امروزه نیز پابرجا می باشد. در صورتی که به محیط‌ های آرام علاقه مند می باشید حتما از مسجد شاهزاده در استانبول دیدن نمایید.

 مساجد استانبول

۱۰مسجد فاتح

یکی دیگر از  مکان های گردشگری استانبول، مسجد فاتح می باشد که به فرمان سلطان محمد فاتح، نخستین پادشاه عثمانی بنا گردید. این مسجد جزو کهن ترین مسجد ‌های استانبول به حساب می آید که تا امروز چندین دفعه مورد مرمت قرار گرفته است. در باغی که اطراف مسجد فاتح واقع شده است، زنبق‌ های وحشی وجود دارند که دیدن آن ها را به شما پیشنهاد می کنیم. معمار این مسجد زیبا یک معمار یونانی به اسم آتیک سینان می باشد.

 مساجد استانبول

11مسجد نور عثمانی

مسجد نور عثمانی در منطقه فاتح و در نزدیکی بازار بزرگ استانبول واقع شده است. سلطان محمد فاتح فرمان ساخت این مسجد را داد. بازدید از این بنای تاریخی رایگان می باشد و از آنجایی که در نزدیکی بازار واقع شده است، گردشگران فراوانی زیادی از آن بازدید می ‌کنند. مسجد نور عثمانی بر خلاف سایر مسجد ‌ها و مکان های گردشگری استانبول، دارای تجملات و تزیینات کمتری می باشد و در واقع فضای معنوی ‌تری دارد.

 مساجد استانبول

12- مسجد مهری‌ ماه

مسجد مهری ‌ماه به فرمان سلطان سلیمان به یاد دخترش، شاهدخت مهری ماه بنا گردید. این مسجد دارای تزیینات زیبایی می باشد که اصولا با کاشی ‌های آبی و سفید دیده می ‌شوند. چلچراغ‌ های زیبایی که از سقف گنبد این مسجد آویزان می باشد چشم هر فردی را به خود خیره می‌ کنند. مسجد مهری ‌ماه در حوالی میدان اسکودار قرار دارد و دسترسی به آن آسان می باشد.

 مساجد استانبول

13.مسجد دولما باغچه

مسجدی به شیوه نئوکلاسیک و امپریالیستی که در شهر استانبول  قرار دارد که بخشی از کاخ عظیمی به همین اسم می باشد. معماری مسجد دولماباغچه به اندازه ای می باشد که پس از مساجدی مثل ایاصوفیه و سلطان احمد مسافران فراوانی جهت بازدید از این مسجد به سوی آن روانه می شوند.

نخستین بار مسجد دولماباغچه توسط شخصی به اسم بسم الله والمسلمین بنا گشت و پس از مرگ او سلطان عبدامشید که پسر او بود ساخت این بنا را تکمیل نمود.

خوب است بدانید که کاخ دولماباغچه به فرمان سلطان عبدالمجید اول در حدود سال های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ در استانبول بنا شد و در حدود سال های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ به عنوان مرکز اداری امپراتوری عثمانی تغییر کاربری داد.

 مساجد استانبول

14. مسجد جدید استانبول

مسجد دیگری در شهر استانبول می باشد که تضاد خاصی میان اسم آن و قدمتی که دارد به چشم میخورد، مسجد جدید دارای قدمتی حدودا برابر با ۳۵۰ سال می باشد که به دست شخصی به اسم والد سلطان عثمانی بنا گردیده است. این مسجد جز یکی از مکان های دیدنی بخش تاریخی استانبول می باشد که در حوالی بازار ادویه در گلدن هورن در قسمت جنوبی پل گالاتا بنا گردیده است.

مسجد جدید استانبول حدود ۶۶ گنبد و دو مناره مرتفع دارد که چشم انداز خیلی زیبایی را در افق استانبول به وجود آورده است. با توجه به این که مسجد ها نقش خیلی پر رنگی در صنعت گردشگری استانبول تا به امروز داشته اند، همیشه جمعیت فراوانی از گردشگران را مشاهده خواهید نمود که در حال غذا دادن به کبوترهای دور این مسجد می باشند. برای خرید دانه دست فروش های  زیادی حوالی مسجد اغلب حضور دارند تا به گردشگران برای غذا دادن به کبوتر ها دانه  بفروشند.

 مساجد استانبول

15. مسجد ایوب سلطان

این مسجد در ورودی تنگه بسفر و حوالی شاخ طلایی قرار گرفته است که از شناخته شده ترین مساجد کشور ترکیه به حساب می آید. مهم ترین علت محبوبیت مسجد ایوب سلطان قرار داشتن آرامگاه ایوب انصاری از نزدیکان پیامبر (ص) در آن است. طبق روایات  متعدد ایوب انصاری موقعی که عربستان نخستین بار قسطنطنیه را محاصره نموده بود، کشته شد.

آخر هفته ها مسلمانان فراوانی جهت عبادت و راز و نیاز به سوی مسجد ایوب سلطان روانه می شوند، این مسجد چهارمین مکان مقدس پس از مکه، مدینه و اورشلیم در میان مسلمانان محسوب می شود.

 مساجد استانبول

16. مسجد چاملیجا

عظیم ترین مسجد استانبول مسجد چاملیجا می باشد. این مسجد  دارای ظرفیت پذیرایی از 63 هزار نفر می باشد  و مساحت آن حدود 30 هزار مترمربع است. این مسجد که بر تپه ‌ای به نام چاملیجا بنا گردیده است، به تازگی (سال 2019) به فهرست مسجد های پربازدید استانبول وارد شده است. نکته‌ جذاب و جدید درمورد این مسجد، این می باشد که چاملیا تنها یک عبادت‌‌ خانه نیست. بلکه یک مجموعه فرهنگی – مذهبی به حساب می آید که شامل موزه، کتابخانه، گالری و نمایشگاه آثار هنری می گردد.