جالب و خواندنی


کشیدن دندان، اتفاقی است که هر فردی حداقل یک بار آن را تجربه می‌کند. این کار ممکن است به دلایل مختلفی مانند نیفتادن دندان شیری، تِرَک خوردن یا شکستگی عمیق دندان، پوسیدگی دندان عقل و… باشد.

اگر اتفاقی رخ داده که مجبور به کشیدن دندان خود هستید، پس مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود.

"رازهای پنهان کشیدن دندان: عواقبی که شاید پیش بینی نشود"

فهرست مطالب این نوشته

قبل از کشیدن دندان

چه زمانی باید برای کشیدن دندان اقدام کنید؟

روش کشیدن دندان

       مرحله 1: بی‌حس کردن دندان

       مرحله 2: کشیدن دندان

       مرحله 3: فضای خالی شده توسط دندان را ببندید

       مرحله 4: کنترل خونریزی

       مرحله 5: تورم را به حداقل برسانید

       مرحله 6: مراقبت پس از کشیدن دندان

بهبودی پس از کشیدن دندان

جمع‌بندی

سؤالات متداول

قبل از کشیدن دندان

قبل از شروع عمل کشیدن دندان، بررسی تاریخچه دندانی و سلامتی بیمار مهم است. برخی از شرایط بهداشتی و داروها وجود دارند که می‌توانند مناسب بودن انتخاب کشیدن دندان برای بیمار و روش آن را تغییر دهند.

مطلب مرتبط: بهترین دندانپزشکی تخصصی برای کشیدن دندان

به عنوان مثال، بیمارانی که تعویض مفصل انجام داده‌اند (زانو یا لگن)، یا مشکلات خاصی در قلب خود دارند (مانند سوفل قلب یا دریچه‌های جایگزین)، ممکن است نیاز به آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه قبل از عمل داشته باشند تا به آنها کمک کند.

چه زمانی باید برای کشیدن دندان اقدام کنید؟

اگر دندان به شدت پوسیده یا تَرَک خورده و یا ضربه‌ای به دندان وارد شده، ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. کشیدن دندان شامل برداشتن دندان از سوکت آن در استخوان فک است که می‌تواند به روشی ساده یا پیچیده مانند جراحی انجام شود.

روند گام به گام کشیدن دندان برای بیماران و همچنین کارهایی که قبل و بعد از عمل باید انجام دهید، به شرح زیر است:

روش کشیدن دندان

روش حذف دندان ممکن است فقط به یک کشیدن ساده یا جراحی نیاز داشته باشد و مراحل برای هر دو روش مشابه است.

مرحله 1: بی‌حس کردن دندان

دندانپزشک اقدام به‌ تزریق بی‌حس کننده برای بی‌حس کردن دندان، بافت لثه و استخوان اطراف آن انجام می‌دهد. این کار برای به حداقل رساندن ناراحتی و درد در طول عمل کشیدن دندان بسیار مهم است. قبل از برداشتن، دندانپزشک دندان و نواحی اطراف آن را بی‌حس می‌کند تا بیمار دردی احساس نکند.

مطلب مرتبط: خدمات ایمپلنت اقساطی در تهران

برای کشیدن دندان ساده، معمولاً بی‌حس کننده موضعی در اطراف عصب یا اعصابی که مسئول ایجاد حس به دندانی هستند که قرار است کشیده شود، تزریق می‌شود. یک ژل بی‌حس کننده ممکن است 1-2 دقیقه قبل از تزریق برای کاهش ناراحتی ناشی از تزریق استفاده شود.

مرحله 2: کشیدن دندان

دندانپزشک برای خارج کردن دندان از سوکت، از فورسپس استخراج و آسانسور استفاده می‌کند. اگر دندان ریشه عمیقی داشته باشد، ممکن است نیاز به انجام عمل برداشتن دندان وجود داشته باشد. در برخی موارد، قطعات استخوان یا خار ممکن است وجود داشته باشد که باید برداشته شود. ممکن است کمی‌ فشار روی دندان و فک خود احساس کنید، اما نباید دردی را احساس کنید.

در حین فرایند کشیدن، دندان از حفره خود خارج می‌شود. برای انجام این کار، دندانپزشک دندان را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا سوکت را باز کند تا بتواند دندان را از رباط مرتبط جدا کند. در مرحله بعد، دندانپزشک از فورسپس برای گرفتن دندان و بیرون کشیدن آن از سوکت استفاده می‌کند.

دندان‌ها معمولاً توسط یک رباط ضربه‌گیر که به رباط پریودنتال معروف است از حفره دندان استخوانی در فک آویزان می‌شوند. بنابراین اولین قدم برای کشیدن دندان، رهاسازی دندان از الیاف رباط پریودنتال است. این کار معمولاً با ابزاری به نام پریوتوم انجام می‌شود که از یک تیغه نازک تشکیل شده است.

در این مرحله ممکن است توری گازی در پشت دهان قرار داده شود تا از استنشاق یا بلع دندان پس از کشیدن دندان جلوگیری کند. اگر دندان قابل رؤیت باشد، می‌توان دندان را به راحتی کشید. سپس می‌توان از ابزاری به نام آسانسور برای شُل کردن دندان از سوکت آن استفاده کرد. بسته به شرایط ممکن است از انواع مختلفی از آسانسور برای اعمال فشار به دندان و لوکس کردن آن استفاده شود.

هنگامی‌که دندان به اندازه کافی لق شد، از فورسپس برای کشیدن دندان استفاده می‌شود. این ابزار شبیه یک انبر است که می‌تواند دندان را نگه دارد و بِکِشد، بدون اینکه فشار زیادی به فک و استخوان دندانی وارد شود.

اگر دندان قابل مشاهده نباشد یا فقط تا حدی قابل مشاهده باشد، کشیدن دندان با جراحی ممکن است انجام شود. در این روش برشی ایجاد می‌شود تا دندان با فلپ جراحی نمایان شود. همچنین ممکن است لازم باشد دندان به قطعات بریده شود تا از آسیب دیدن اعصاب و بافت‌های اطراف در حین برداشتن آنها جلوگیری شود. قطعات را می‌توان از سوکت با آسانسور، شبیه به روش ساده، شُل کرد.

سپس می‌توان قطعات را یکی یکی در یک توالی خاص جدا کرد تا ریشه‌های منحنی در انتها حذف شوند.

مرحله 3: فضای خالی شده توسط دندان را ببندید

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک آن ناحیه را تمیز می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تمام قطعات استخوان و خار برداشته شده‌اند. او همچنین بافت لثه را می‌بندد تا از عفونت جلوگیری و خونریزی را متوقف کند، که ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد. اگر قطعات استخوانی باقی بمانند، ممکن است باعث ناراحتی و سوزش شوند که می‌تواند با دارو یا برداشتن در جلسه بعدی کاهش یابد.

مطلب مرتبط: شیان کلینیک بهترین متخصص ایمپلنت تهران

پس از برداشتن دندان، دندانپزشک باید فضای قبلی را ببندد. هرگونه استخوان شُل یا بافت عفونی باید برداشته ‌شود و سوکت فشرده ‌شود تا بتواند به اندازه اصلی خود بازگردد. اگر لبه‌های تیز استخوان وجود داشته باشد، دندانپزشک آنها را گِرد می‌کند.

دندانپزشک فشار محکمی‌ را با گاز برای به حداقل رساندن هرگونه خونریزی وارد می‌کند. اگر کشیدن دندان با جراحی انجام شده باشد، دندانپزشک محل برداشتن دندان را بخیه می‌زند تا از عفونت جلوگیری کند.

مرحله 4: کنترل خونریزی

برای کنترل خونریزی، دندانپزشک گازی را در دهان بیمار قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که آن را برای یک ساعت، روی محل کشیدن دندان فشار دهد. پس از برداشتن گاز، مقداری خونریزی طبیعی است و دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که چای کیسه‌ای مرطوب را به مدت 30 دقیقه گاز بگیرید تا به لخته شدن خون پس از کشیدن دندان، کمک کند.

مرحله 5: تورم را به حداقل برسانید

دندانپزشک ممکن است برای کاهش تورم و التهاب، کیسه یخ را روی گونه قرار دهد. می‌توانید آن را هر بار تا 20 دقیقه و با فواصل 20 دقیقه‌ای در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان استفاده کنید. داروهایی که برای تغییر قوام یا ویژگی‌های لخته شدن خون استفاده می‌شوند، مانند وارفارین، کلوپیدوگرل یا آسپرین، ممکن است لازم باشد مصرف آنها مدتی قبل از عمل کشیدن دندان، قطع شوند تا خطر خونریزی طولانی مدت کاهش یابد.

مرحله 6: مراقبت پس از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، برای اطمینان از بهبودی مناسب، باید از محل آن مراقبت کنید. این شامل مصرف داروهای تجویز شده برای به حداقل رساندن ناراحتی و کاهش خطر عفونت، اجتناب از سیگار کشیدن یا استفاده از نی و خوردن غذاهای نرم است.

 از روز بعد از کشیدن دندان، دهان خود را به آرامی ‌با آب گرم و نمک بشویید و بقیه دندان‌ها را با دقت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر هر گونه درد، تکه‌های استخوان یا خار را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا قرار ملاقات بعدی را تعیین کنید.

روش کشیدن دندان معمولاً شامل مشاوره برای بررسی وضعیت خاص بیمار، تجویز بیهوشی، لق شدن و کشیدن دندان است. مراقبت پس از عمل نیز برای بهبود نتایج بیمار و کاهش خطر عوارض، مهم است.

هنگامی‌که کشیدن دندان کامل شد، عوامل متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد تا خطر عوارض کاهش یابد. به عنوان مثال، اعمال فشار به حفره دندان به کاهش خونریزی کمک می‌کند. مراقبت‌های خاص پس از کشیدن دندان برای هر بیمار، بسته به وضعیت خاص پزشکی و دندانی فرد، کمی ‌متفاوت است.

"رازهای پنهان کشیدن دندان: عواقبی که شاید پیش بینی نشود"

بهبودی پس از کشیدن دندان

روند بهبودی پس از کشیدن دندان معمولاً چند روز طول می‌کشد. بلافاصله پس از برداشتن، بیمار ممکن است نیاز داشته باشد که گاز را روی محل نگه دارد و فشار را برای 30 تا 60 دقیقه حفظ کند تا به کنترل خونریزی کمک کند. در صورت وجود تورم می‌توان از کمپرس یخ روی صورت استفاده کرد.

کارهای دیگری که بیمار می‌تواند برای تسریع بهبودی، کاهش خطر عفونت و کاهش درد انجام دهد عبارتند از:

  1. گاز را در صورت نیاز تغییر دهید
  2. حداقل 24 ساعت استراحت کنید
  3. داروی مُسَکن تجویزی پزشک را مصرف کنید
  4. از سیگار کشیدن و همچنین نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید
  5. در یکی دو روز اول فقط غذاهای نرم بخورید
  6. هنگام استفاده از نخ دندان و مسواک زدن، سعی کنید مسواک یا نخ به محل کشیدن دندان برخورد نکند

مقداری درد و تورم بعد از کشیدن دندان طبیعی است. با این حال، در صورت درد یا تورم مداوم، خونریزی بیش از حد، یا قطعات استخوانی یا خار را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها ممکن است تشخیص دهند که بیمار نیاز به کشیدن دندان عمیق ریشه یا برداشتن قطعات استخوان اضافی دارد.

با مراقبت و توجه مناسب می‌توانید پس از عمل کشیدن دندان به بهبودی کامل و سریع برسید. یک تیم دندانپزشکی حرفه‌ای می‌تواند به شما در  فرآیند کشیدن دندان، کمک کند و بهترین نتیجه ممکن را برای سلامت دهان شما تضمین کند. در صورت وجود خونریزی زیاد، درد شدید، تب یا ترشح بیش از حد از محل، بیماران باید با دندانپزشک تماس بگیرند.

"رازهای پنهان کشیدن دندان: عواقبی که شاید پیش بینی نشود"

جمع‌بندی

اگر فردی نیاز به کشیدن دندان داشته باشد، بهتر است که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد. پیروی از توصیه‌های مناسب بهبود نیز برای کاهش خطر عفونت و به حداقل رساندن زمان بهبودی مهم است.

سعی کنید قبل از اقدام به کشیدن دندان، برای اینکه بدانید این روش برای حل مشکل شما مؤثر است یا خیر، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

سؤالات متداول

  1. چه افرادی می‌توانند کاندید مناسبی برای کشیدن دندان باشند؟

پزشک با توجه به شرایط بیمار، ممکن است کشیدن دندان را برای او تجویز کند. بیماران دارای نقص ایمنی، دیابت کنترل نشده، لوسمی، لنفوم، بیماران کلیوی و قلبی باید موضوع را با دندانپزشک مطرح کند تا او بتواند بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرد.