جاذبه های گردشگری و تفریحی آنکارا

آنکارا پایتخت کشور ترکیه است و بعد از استانبول دومین شهر بزرگ این کشور به حساب می آید. بناهای تاریخی  بسیار زیادی در این شهر قرار دارد  . آنکارا را می توانید در یک سفر یک روزه کامل بازدید نمایید و اگر هم تمایل داشته باشید اقامت طولانی داشته باشد آنکارا گزینه ی خیلی خوبی است. علت اینکه می توانید در یک سفر یکروزه اغلب جاذبه های این شهر را مشاهده کنید کم بودن جاذبه ها نیست بلکه خیلی از مکان های تاریخی در فاصله ۵ دقیقه ای هم دیگر واقع شده اند. در این مطلب تصمیم داریم درباره جاذبه های گردشگری آنکارا خدمت شما اطلاعاتی را ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری آنکارا

جاذبه های گردشگری آنکارا

۱دریاچه موگان

دریاچه موگان دریاچه کوچکی در شهر گل باشی می باشد، شهر گل باشی در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب آنکارا واقع شده است و به علت زیبایی بی حدش به یک مکان توریستی و گردشگری تبدیل گشته است. این دریاچه ۶۱/۵ کیلومتر مربع  می باشد و یک بزرگراه در امتداد ساحل شرقی آن ساخته شده و متوسط عمق دریاچه ۵ متر است. در امتداد ساحل این دریاچه رستوران  و مکان های کمپینگ و ماهی گیری بنا شده است. صید خرچنگ در این دریاچه خیلی متداول می باشد. در سال ۲۰۰۱ مکان تفریحی به اسم پارک موگان در ساحل دریاچه بنا شد و ۲۰۳۶۵۰ متر مربع از آن با هدف حفاظت از پرندگان در حال انقراض انتخاب گردید. دریاچه مورگان از جمله جاذبه های گردشگری آنکارا می باشد.

جاذبه های گردشگری آنکارا

۲قلعه آنکارا

این قلعه در بالای تپه ای در محله اولوس واقع شده است و چشم انداز خیلی زیبایی را از آنکارا برای گردشگران فراهم کرده است. قلعه آنکارا ارگی مربوط به قرون وسطا است که دارای بیش از هزار سال قدمت می باشد. ورودی قلعه در اطراف برج ساعت می باشد. قلعه آنکارا از چند ساختمان تاریخی به وجود آمده است که در بعضی از آن ها فروشگاه های صنایع دستی، کافه، رستوران و گالری هایی قرار دارد. با بالا رفتن از پله ها و رسیدن به بالای دیوراهای قلعه قادر خواهید بود یک چشم انداز زیبا از شهر آنکارا را مشاهده نمایید. قلعه آنکارا از معروف ترین مکان های گردشگری آنکارا به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری آنکارا

۳عبادتگاه آگوستوس

این عبادتگاه ، در قرن اول میلادی بنا شده است. سالم ترین سنگ نوشته باقی مانده از شرح حال زندگی و جنگ های آگوستوس اولین امپراطور روم که توسط خودش نوشته شده است، بر دیوارهای این معبد حک شده است.

جاذبه های گردشگری آنکارا

۴آکواریوم آکوا وگا آنکارا

در این آکواریوم جذاب و دیدنی انواع جانوران ، ماهی ، کوسه ، لاک پشت ، اسب دریایی، خارتنان و گیاهان دریایی در یک تونل قرار دارند. در این پارک مرکز خرید و فوت کورتی نیز وجود دارد.

جاذبه های گردشگری آنکارا

۵موزه جنگ استقلال

این موزه در میدان اولوس قرار گرفته است و نخستین نشست بزرگ ترکیه در آنجا برگزار شده و همه اتفاقات جنگ استقلال در سال های ۱۹۲۲-۱۹۲۱ همراه با عکس و مجسمه ها به نمایش عموم گذاشته شده است. مجسمه مومیایی رئیس جمهور های سابق ترکیه نیز در این موزه قرار دارد. این موزه به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی آنکارا به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری آنکارا

۶موزه تمدن آناتولی

از دیگر مکان های گردشگری آنکارا می شود به موزه تمدن آناتولی اشاره نمود که در آن آثار هنری باقی مانده از تمدن آناتولی قرار گرفته اند. کهن ترین اثر هنری این موزه به زمان پالئولیتیک باز می گردد. این موزه که اصلی ترین و بزرگ ترین موزه ترکیه به شمار می رود، در سال ۲۰۰۲ به عنوان بهترین موزه اروپا برگزیده شد. این موزه به دو ساختمان تقسیم شده است که هریک دوره ای خاص از تمدن عثمانی را نشان می دهند.

جاذبه های گردشگری آنکارا

7.موزه‌ فضای باز آلتین کوی

موزه‌ی فضای باز آلتینکوی  یکی از عالی ترین مکان های دیدنی آنکارا برای گردشگرانی می باشد که علاقه دارند با سبک زندگی مردم صد سال پیش از نزدیک آشنا گردند. تعامل با جاذبه‌های این موزه‌، برای گردشگران در همه سنین جذاب است. مسجد، خانه‌  ها، چشمه ‌های قدیمی و هر چیز دیگری که شامل زندگی روستایی گذشتگان بوده است، در محوطه‌ی این روستا دیده می شود. گردشگران قادر خواهند بود چیزهای جالبی از فروشگاه‌های روستا خریداری نمایند یا از مصرف غذاهای سالم در فضای آزاد لذت زیادی ببرند. کارگاه ‌های فراوانی نیز در این موزه به چشم می خورد که مهارت‌ ها و رویداد های متعدد خانوادگی و دوستانه را که در طول سال رخ می دهد، برای بازدیدکنندگان نشان می دهند.

جاذبه های گردشگری آنکارا

8.مرکز فرهنگی ترکی استرگم

مرکز فرهنگی ترکی استرگم (Esztergom Turkish Cultural Center) که از مکان های دیدنی آنکارا به شمار می رود، در قصر تاریخی استرگم قرار گرفته است و از سال ۲۰۰۵ تا امروز، میزبان طرفداران تاریخ و فرهنگ زیادی بوده است. گردشگران هنگام بازدید از این مرکز فرهنگی می ‌توانند نقوشی از هنر سنتی در موزه‌ی این مرکز  را مشاهده نمایند. خودِ ساختمان نیز اثری هنری به شمار می رود؛ تلفیق معماری ترکی اسلامی، از سنگ مرمر تا هنر دست معماران به نام، چشم‌ انداز زیبایی را در برابر چشمان بازدید کنندگان قرار می دهد. رویدادها و کارگاه‌های خیلی زیادی درباره سنت و هنر در این مرکز فرهنگی بر پا می شود و ورود آن ها برای عموم مردم آزاد می باشد. گردشگران قادر خواهند بود از فروشگاه مخصوص موزه سوغاتی تهیه نمایند یا در رستورانِ درون آن غذا های لذیذی نوش جان کنند.

جاذبه های گردشگری آنکارا

9.پارک گنچلیک

پارک گنچلیک پارک همگانی وسیعی می باشد که در سال ۱۹۴۳ بنا شده است. میدان اولوس  و تالار اُپرای آنکارا در حوالی این پارک قرار گرفته اند؛ این پارک یکی از کم ‌ارتفاع ‌ترین نقاط در آنکارا، در عرض جغرافیایی ۸۵۰ متری می باشد. گردشگران هنگام بازدید از این پارک قادر خواهند بود از مرکز فرهنگی و مرکز جوانان نیز دیدن کنند. تالار انجمن شهرداری آنکارا نیز در این پارک قرار گرفته است و چندین کیوسک نیز در کل آن قرار دارند. به ‌جز یک استخر شنا، کنسرت ‌ها و اجراهای زنده‌ی زیادی نیز ساعات بسیار خوشی را برای بازدید کنندگان این پارک رقم خواهند زد.

جاذبه های گردشگری آنکارا

10. قلعه‌ی نظامی حصار

قلعه‌ی نظامی حصار که در حوالی موزه‌ی چنگلهان و موزه‌ی تمدن‌ آناتولی قرار گرفته است ، به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش و زمان هیتی‌ها باز خواهد گشت. بازدید کنندگان قادر خواهند بود به وسیله دروازه‌ی ساعت که به اسم دروازه‌ی انگشتی نیز مشهور می باشد و ساعت بزرگی که در برج هشت‌ ضلعی‌ آن قرار دارد، به این قلعه وارد شوند.

بخش ‌هایی از تابوت‌های قدیمی مرمرین که سال‌ های زیادی در بین دیوارهای حصار قرار گرفته اند، و همین‌ طور روستاهای سنتی ترک که در طول قرن‌ها در این قلعه‌ی نظامی به صورت اولیه باقی مانده اند، از مکان های دیدنی آن محسوب می شوند. هتل  ‌ها، رستوران ‌ها، کافه ‌ها، و مسجد های زیادی نیز در این قلعه قرار گرفته اند که بازدید کنندگان قادر خواهند بود تمام آنها را در کنار چشم‌ اندازهای دیدنی از پایتخت ترکیه مشاهده نمایند.

جاذبه های گردشگری آنکارا

11.مسجد حاجی بایرام

مسجد حاجی بایرام یکی از اصلی ترین مساجد ترکیه و معروف ترین در میان توریست‌ ها محسوب می شود که در شمال قلعه آنکارا در منطقه اولوس قرار گرفته است. این مسجد در قرن پانزدهم میلادی بنا گردیده است ولی کاشی کاری آن به قرن هجدهم بازمی گردد. چیزی که این مسجد را بسیار خاص تر از دیگر مساجد این شهر کرده است، عناصر معماری و تزئینات خیلی خاص آن می باشد. سقف مسجد به صورت کامل از چوب زینتی تشکیل شده است و نقوش گل و گیاه در تمام مسجد به چشم می خورد .بر روی دیوارهای مسجد نیز، خوشنویسی‌ و نقاشی‌های زیادی مشاهده  می ‌شود که همین‌ خصوصیات جذابیت فراوانی به مسجد حاجی بایرام عطا کرده است.

جاذبه های گردشگری آنکارا

12.حمام رومی

با اطمینان می شود گفت که رومیان اثر خیلی زیادی در تاریخ شهر آنکارا گذاشته اند و شما قادر خواهید بود آن را در ویرا‌نه‌های میدان اولوس مشاهده نمایید. بازدید از حمام‌ رومی در آنکارا یکی دیگر از توصیه های ما به شما هنگام سفر به آنکارا است.

حمام ‌های رومی در قرن سوم به دست کاراکالا امپراطور روم بنا شده بود و تا قرن هشتم نیز از آن استفاده می شده است. اما متاسفانه در اثر آتش ‌سوزی تخریب شدند و امروزه تنها  ویرانه ‌هایی از زیرزمین و طبقه اول آن بجای مانده است.

شما قادر خواهید بود تاریخ رومیان را در برستون ‌ها و مجسمه‌ ها و کتیبه ‌های این حمام مشاهده نمایید. امروزه این بنا با اسم موزه باستان ‌شناسی برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند عمل می ‌کند و این امکان را به افراد خواهد داد که در کنار دیدن بناهای تاریخی و معماری بسیار جذاب و دیدنی رومیان از آب و هوای خوب این منطقه نیز لذت کافی را ببرند.

با اینکه امروزه  فقط خرابه ‌هایی از این حمام بجا مانده است، اما به هر حال این بنا از تاریخ باستان به یادگار مانده است و ردی از شگفتی و رمز و راز در آن‌ قابل مشاهده است که برای خیلی ها نیز جذاب است.

جاذبه های گردشگری آنکارا

13.شهر هاتوسا

شهر هاتوسا یکی دیگر از مکان های گردشگری آنکارا می باشد که در منطقه آناتولی واقع شده است. این منطقه از جمله عظیم ترین بناهای باستانی کشور ترکیه محسوب می شود و جزو میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. شهر باستانی هاتوسا در زمان شکوهش در هزاره دوم پیش از میلاد، پایتخت هیتیت بود.

امپراطوری هیتیت جزو نخستین تمدن‌ها در اروپا و هند و جزو عظیم ترین قدرت‌ ها در منطقه محسوب می شد و در آن موقع کل ترکیه تحت فرمانروایی این امپراطوری بود. هم اکنون ویرانه‌های این شهر شامل معابد، دروازه‌‌، مجسمه‌ها‌ و دیوارهایی بزرگی می باشد که با نقوش و تزئینات خود تمام بینندگان را را مسحور  خود می کند.

جاذبه های گردشگری آنکارا

14.دریاچه ایمیر

شهر آنکارا علاوه بر اماکن تاریخی ، دارای طبیعت خیلی دیدنی نیز می باشد که قادر است شما را مدهوش خود نماید. دریاچه ایمیر یکی از مکان های دیدنی آنکارا است که در فاصله‌ی ۲۰ کیلومری از مرکز شهر واقع شده است.

این دریاچه‌ قسمتی از یک پارک طبیعی به شمار می رود که توریست ‌ها و افراد محلی جهت فرار کردن از سروصدا و آلودگی برای استراحت به آن جا می روند. بد نیست بدانید که بیش از ۱۵۰ نوع پرنده در این دریاچه وجود دارند. در حوالی این دریاچه امکانات رفاهی مثل رستوران نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

جاذبه های گردشگری آنکارا

15.مرکز خرید آنکامال

مرکز خرید آنکامال که در سال ۱۹۹۰ با اسم مرکز میگروس افتتاح گردیده است، یکی از انتخاب های پیش روی گردشگران برای بازدید در آنکارا می باشد. نام این مرکز تجاری در سال ۲۰۰۶ به مرکز خرید آنکامال تغییر اسم یافت و هم اکنون نیز نیز دومین مرکز خرید بزرگ ترکیه به شمار می رود. مرکز خرید آنکامال دارای مساحت ۱۷۶ هزار متر مربع و ۳۲۰ فروشگاه برند معروف دنیا هر سال افراد بسیاری را به سوی خود می کشاند.

علاوه بر این دراین مرکز خرید سینما، زمین بازی کودکان، رستوران‌ ها، کافه‌ ها و پارک نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر یک خرید خیلی خوب و مفید فرصت تفریحات جذابی را نیز در این مکان برای گرشگران وجود دارد.

جاذبه های گردشگری آنکارا

16.برج آتاکوله

برج آتاکوله به عنوان یکی از معروف ترین نمادهای آنکارا می باشد و جزو شلوغ ترین مکان های گردشگری و دیدنی شهر به حساب می آید. از هر نقطه از شهر قادر خواهید بود این برج را تماشا کنید. برج آتاکوله که مرتفع ترین سازه‌ی شهر آنکارا به شمار می رود، در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد و پس از آن به عنوان یکی از مکان های گردشگری خیلی پرطرفدار در آنکارا معرفی گردید.

این برج  دارای ویوی ۳۶۰ درجه از شهر آنکارا می باشد و در صورتی که به ارتفاع  علاقه مند می باشید، حتما بازدید از آن را به لیست خود وارد نمایید. با اینکه قسمت های گوناگونی در درون برج وجود دارد، ولی بدون شک مهیج ترین بخش این برج رستوران گردان آن می باشد که سویلا sevilla نام دارد. این رستوران در طی یک ساعت ۳۶۰ درجه چرخش دارد و شما هنگام میل نمودن غذا قادر خواهید بود تمام شهر آنکارا از آن بالا مشاهده نمایید. به این صورت می ‌توانید در حالیکه که به غذا خوردن مشغول هستید مناظر دیدنی از تمام شهر آنکارا را با ویوی ۳۶۰ درجه مشاهده نمایید.