راهنمای سفر به کشور زیبای ارمنستان

سفر به ارمنستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری به ویژه در میان ایرانی ها به شمار می رود. این کشور به دلیل تاریخ ۳ هزار ساله و مردم خونگرم خود، قادر بوده است تا به گزینه ای مناسب برای گردشگران در تمام دنیا تبدیل گردد؛ با توجه به نقش پر رنگ ارمنستان در سال های اخیر در حوزه گردشگری ما تصمیم گرفتیم تا یک راهنمای سفر به ارمنستان با همه جزئیات آن برای شما آماده نماییم.

در راهنمای سفر به ارمنستان ما این اطمینان را به شما خواهیم داد که هر آنچه که نیاز است مثل اطلاعات کشور ارمنستان، آب و هوا، اقامت در این کشور، رستوران گردی، حمل و نقل، بهترین مکان های دیدنی این کشور، شیوه ی سفر زمینی، مراکز تفریحی و … را بدانید خدمتتان ارائه خواهیم داد تا برای یک سفر جذاب و حرفه ای آماده شوید. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

کشور ارمنستان از نظر جغرافیایی در مرز آسیا و اروپا بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است. ارمنستان کشوری کوهستانی و پرباران محسوب می شود و نیز یک کشور احاطه شده توسط خشکی می باشد. این کشور از سمت شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از سمت غرب با ترکیه و از سمت جنوب با ایران و نخجوان هم ‌مرز می باشد. مساحت این کشور ۲۹,۷۴۳ کیلومتر مربع بوده و طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۶ در این کشور انجام گرفته است حدود ۲۹۲۴۸۱۶ نفر زندگی می کرده اند.

راهنمای سفر به ارمنستان

تاریخ کشور ارمنستان

قدمت کشور ارمنستان به ۳۰۰۰ سال پیش بر می گردد. در ابتدا ساکنین این کشور در طی تاریخ در قسمت وسیعی از کوه ها و دره های شرق آناتولی و قفقاز جنوبی ساکن بودند. تاریخ کشور ارمنستان در طول سال های زیادی تحت تصرف قدرت های عظیم بوده است و قسمت های غربی این کشور تا مدت های طولانی تحت حکومت بیزانس یا عثمانی ها بوده است. به همین صورت  قسمت های شرقی این نیزکشور تحت حاکمین فارس ها و روس ها نیز قرار گرفته بوده است. ارمنستان مدت طولانی قسمتی از ایران بود و قسمت هایی از فرهنگ خود را از ایران به ارث برده است. ارمنستان در جاده ابریشم قرار گرفته بود و به همین دلیل ارمنی ها شبکه ای از جوامع تجاری از شرق آسیا به ونیز را به راه انداختند. در نهایت با رشد ناسیونالیسم، ارامنه هزینه های گزافی را برای دین و ثروتشان پرداخت نمودند.

آداب و رسوم مردم در کشور ارمنستان

در راهنمای سفر به ارمنستان باید اشاره کنیم که مردم این کشور آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند که برخی از آن ها با ایرانیان هم نیز مشترک است. یکی از پر اهمیت ترین جشن های مردم این کشور جشن درندز (آتش افروزی) می باشد که این جشن بین ایرانیان (اقوام آریایی) به جشن سده معروف می باشد. از نظر امنیت کشور ارمنستان مطابق با آماری که سایت Numbeo در سال ۲۰۱۶ گزارش کرده است، جرم و جنایت در ارمنستان ۳۱.۱ درصد و شاخص امنیت ۶۸.۸۹ درصد می باشد. که این نشان دهنده این موضوع می باشد که ارمنستان کشوری امن محسوب می شود. ولی در هر صورت شما باید احتیاط کنید. در صورتی که تصمیم سفر به ارمنستان را دارید تلاش کنید از وسایل شخصی و گران قیمتتان مراقبت نمایید و به گوشی تلفن خود را در تاکسی، رستوران و دیگر مراکز عمومی حواستان باشد.

راهنمای سفر به ارمنستان

آب و هوای کشور ارمنستان

از نظر وضعیت آب و هوایی این کشور جز کشورهای سرد دنیا قرار خواهد گرفت. این کشور در ماه های اردیبهشت تا ماه مهر گرم ترین روزهای خود را سپری می کند، در ماه تیر و مرداد برخی اوقات دمای هوا تا  ۴۰ درجه‌ی سانتی ‌گراد نیز خواهد رسید. بر عکس در فصل زمستان ( ماه های دی، بهمن و اسفند) و پاییز (آخر مهر، آبان و آذر) این کشور سردترین روز های سال را سپری می کند که طبیعتا  برای سفر در این ماه‌ها به لباس گرم احتیاج خواهید داشت. در صورتی که با هدف خرید و حراجی هایی که در ارمنستان قرار دارند تصمیم دارید به این کشور سفر نمایید باید بدانید که فصل زمستان عالی ترین زمان می باشد، ولی در صورتی که تصمیم دارید تفریح کنید، مناسب ترین فصل، تابستان می باشد.

راهنمای سفر به ارمنستان

مناسب ترین زمان سفر به ارمنستان

در راهنمای سفر به ارمنستان باید بدانید که مناسب ترین زمان سفر به شهرهای این کشور طبق آب و هوا آخر ماه فروردین تا اوایل تیر و اواسط شهریور تا اوایل ماه آبان برای سفر به این کشور خیلی مناسب خواهد بود. متوسط دمای هوا در شهر ایروان متغییر می باشد و نمی شود دمای ثابتی را برای آن در نظر بگیریم. خوب است بدانید که ایروان در بین سایر مقاصد گردشگری  در کل دنیا، از لحاظ آب و هوا، رتبه ۴۰ از ۱۰۰ را دریافت نموده است.

راهنمای سفر به ارمنستان

زبان مردم ارمنستان

زبان ملی مردم این کشور، ارمنی می باشد که به عنوان یکی از زبان‌ های هند و اروپایی معروف می باشد. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که به علت نفوذ دراز مدت شوروی در این کشور، خیلی از مردم ارمنستان به زبان روسی تسلط کافی دارند.

در خیلی از  مکان ‌های عمومی مانند  خیابان ‌ها، رستوران ‌ها، هتل‌ ها و مغازه ها به سادگی قادر خواهید بود از طریق صحبت به زبان انگلیسی با افراد به خصوص قشر جوان وارد صحبت شوید و منظور خودتان را برسانید. همه ی تابلوها و نشانه های رانندگی در شهر، منو رستوران‌ ها و کافه‌ ها به زبان انگلیسی نوشته شده اند و حتی بسیاری از رستوران ‌ها، صورت ‌حساب خود را به زبان انگلیسی به مشتری ارائه می دهند.

به دلیل وجود رابطه های دوستانه میان دو کشور و تعداد زیاد توریست‌ ها و گردشگران، بعضی از شهروندان که اصولا در شهرهای اصلی ساکن می باشند و ارتباط زیادی با گردشگران دارند یادگیری زبان فارسی را شروع کرده اند کرده‌اند و به شکل  ابتدایی با فارسی ‌زبان ها وارد ارتباط و صحبت می شوند.

راهنمای سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان زمینی

در راهنمای سفر به ارمنستان به صورت زمینی 3 راه برایتان وجود دارد، استفاده ‌از اتوبوس، قطار و ماشین شخصی. هر یک از این روش ها دارای مدت زمان، مسافت و هزینه‌ ی مختلفی می باشند که باید پیش از انتخاب حتما به آن ‌ها دقت نمایید. سفر زمینی به ارمنستان در کرونا نیز ممکن بوده است، اما باید تست پی سی آر منفی به همراه داشته باشید.

راهنمای سفر به ارمنستان

سفر به کشور ارمنستان با قطار

در قدیم یعنی پیش از فروپاشی شوروی، خط آهنی در بین ایران و منطقه جلفا وجود داشت که شرایط سفر به ارمنستان و آذربایجان را از راه قطار امکان پذیر می کرد. بعد از آن با فروپاشی این کشور و درگیری بین ارمنستان و آذربایجان، فعالیت در این مسیر ریلی قطع شد و سفر با قطار به ارمنستان از راه ایران نیز مسدود شد. البته این به آن معنی نمی باشد که روش دیگری برای تجربه این نوع سفر به این کشور وجود نخواهد داشت. به این دلیل که هم اکنون ایرانیان که علاقه دارند با قطار به کشور ارمنستان سفر کنند قادر خواهند بود از تهران به ایستگاه جلفا رفته و از آنجا بعد از گذشتن از مرز نوردوز، خود را به این کشور برسانند. برای این کار خواهید بود بلیط قطار تبریز را خریداری نمایید و بعد از طی کردن حدود 150 الی 180 کیلومتر خودتان را به جلفا برسانید.

راهنمای سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان از تفلیس

همچنین مسیر ریلی دیگری نیز برای این رسیدن به این کشور وجود دارد و آن نیز از راه آهن تفلیس می باشد. برای این کار قادر خواهید بود اول خودتان را از ایران و از راه قطار به تفلیس رسانیده و بعد از آن با خریدن بلیط قطار از تفلیس به ایروان سفر کنید.

خوب است بدانید که جهت سفر به ارمنستان به صورت زمینی باید مدت زمان طولانی را در مسیر بگذرانید ؛ بنابراین در صورتی که تصمیم دارید زودتر به مقصد برسید استفاده از این روش را پیشنهاد نمی ‌کنیم. به این دلیل که خرید بلیط قطار ایروان به صورت عادی برای مسافرانی خوب است که دارای محدودیت زمانی نمی باشند یا به صورت دسته‌ جمعی تصمیم به سفر دارند و قصد دارند هزینه های سفرشان را از این طریق کم کنند. البته باید دقت کنید که این راه دارای امتیاز مثبت نیز می باشد و آن، هزینه‌ کمتر و لذت بیشتر می باشد. بدون شک در صورتی که با هواپیما این کشور سفر نمایید، در مدت زمان زودتری به مقصد خواهید رسید. اما در صورتی که با قطار سفر کنید، علاوه بر اینکه از زیبایی‌ های مسیر لذت خواهید برد می توانید خاطره‌های زیباتری را نیز برای خودتان در طی مسیر بسازید.

سفر به کشور ارمنستان با اتوبوس

سفر به  کشور ارمنستان از طریق اتوبوس به صورت عادی به شکل تورهای زمینی برگزار می گردد. از این رو کمتر می شود مسافری را پیدا کنید که به دنبال خرید بلیط اتوبوس به مقصد ارمنستان است. به این دلیل که این خدمات معمولا به شکل پکیج به مسافران ارائه خواهند شد. با این وجود خرید بلیط اتوبوس نیز یکی از روش های سفر به ارمنستان می باشد که اصولا مناسب ترین راه جهت تجربه سفرهای خانوادگی یا دسته جمعی محسوب می گردد. به این دلیل که هزینه های سفر به ارمنستان در تور زمینی ایروان بسته به خدمات و امکاناتی که وجود دارد اصولا یک سوم تورهای هوایی خواهد بود. از این رو خیلی از مسافرانی که تصمیم سفر دسته ‌جمعی به این کشور را دارند؛ از این روش برای سفر استفاده می کنند.

سفر به کشور ارمنستان با خودرو شخصی

یکی ‌دیگر از روش های سفر زمینی سفر به ارمنستان، از طریق ماشین شخصی می باشد. در این سفر علاوه ‌بر کنترل نمودن کامل مدیریت هزینه های سفر خود، قادر خواهید بود از مسیر خیلی زیبا و دیدنی  که در پیش رویتان وجود دارد نیز لذت زیادی ببرید. به‌عنوان مثال قادر خواهید بود اول تا تبریز رانندگی کرده و بعد خودتان را به مرز نوردوز برسانید و بعد از حدود 450 کیلومتر به ایروان برسید. نکته‌ای که در این راه باید به آن دقت نمایید، آنالیز هزینه‌ بنزین، مواد غذایی در طول راه، هدر رفتن وقت و… است. در صورتی که به این موارد دقت کافی نکنید، امکان دارد هزینه سفرتان به ارمنستان با خودرو شخصی از هزینه بلیط هواپیما نیز بیشتر گردد. بنابراین:

اول فاصله‌ ی شهر محل سکونت خود تا تبریز، جلفا و مرز نوردوز را در نظر بگیرید. بعد از آن هزینه‌ بنزین، گاز و تعمیرات احتمالی خودرو را نیز محاسبه نمایید.

    در مرحله‌ بعد هزینه ‌ای را که جهت وعده ‌های خوراکی تا مقصد در نظر دارید را یادداشت نمایید. همچنین در صورتی که تمایل دارید در مسیر اقامت کنید بادی هزینه‌ آن را نیز در نظر بگیرید. در غیر این صورت در صورتی که از چادرهای مسافرتی استفاده می نمایید احتیاجی نیست که آن را در نظر بگیرید.

راهنمای سفر به ارمنستان

اطلاعات لازم و سوالات رایج در راهنمای سفر به کشور ارمنستان

    آیا سفر به ارمنستان ویزا نیاز دارد؟ خیر. جهت سفر به  کشور ارمنستان احتیاجی به گرفتن ویزا نخواهید داشت.

    فاصله تهران تا ارمنستان چند کیلومتر می باشد؟ 1215 کیلومتر

    فاصله تهران تا تبریز چند کیلومتر می باشد؟  630 تا 633 کیلومتر

    از تهران تا شهر تبریز با اتوبوس چند ساعت راه خواهد دبود؟ 8 ساعت

    از تهران تا تبریز با خودرو شخصی چند ساعت راه خواهیم داشت؟ 7 ساعت

    فاصله تهران تا جلفا: 764 کیلومتر

     تهران تا جلفا: حداکثر 8 ساعت

    فاصله تبریز تا جلفا چند کیلومتر می باشد؟ 130 تا 135 کیلومتر

    فاصله جلفا تا نوردوز: 80 کیلومتر و از طریق شهرستان سیه رود

    فاصله نوردوز تا ارمنستان: 400 کیلومتر

حمل و نقل عمومی در شهر ایروان

گزینه‌ های حمل و نقل عمومی در شهر ایروان خیلی متنوع نمی باشند ولی باز هم راه مناسب و ارزانی جهت گشت و گذار در شهر‌ هستند. بد نیست بدانید به جز مترو، هیچ بلیت الکترونیک یا کاغذی وجود نخواهد داشت و شما همه هزینه ‌هایتان را به صورت نقدی پرداخت خواهید کرد.

مارشروتکا: پر استفاده ترین وسیله جهت رفت و آمد مارشروتکاست که مانند ون‌ می باشد. مارشروتکا ها  دارای مسیرهای خیلی متنوعی می باشند و کرایه آن‌ ها حدود ۵۰ درام می باشد.

اتوبوس: ایروان دارای شبکه‌ ای از اتوبوس‌ های عادی و برقی است که دسترسی مردم به بخش های مختلف شهر را آسان تر نموده است و در کنار مارشروتکا عالی ترین وسایل حمل و نقل عمومی شهر به حساب می آید. ساعت کار اتوبوس‌ های داخل شهری از ۷ صبح تا ۱۱ شب می باشد و هزینه اتوبوس سواری ۱۰۰ درام است.

مترو: متروی ایروان به صورت کلی دارای  یک خط می باشد ولی در برابر آن سریع ‌ترین راه برای جا به جایی در اطراف شهر محسوب می شود. قطارهای مترو هر ۵ دقیقه حرکت دارند و در حد فاصل ۶:۳۰ صبح تا ۱۱ شب فعال می باشند. هزینه مترو سواری حدود ۱۰۰ درام می باشد.

تاکسی عمومی: ورودی تاکسی‌ های ایروان ۶۰۰ درام می باشد و به ازای هر یک کیلومتر حدود ۱۰۰ درام به کرایه تان اضافه خواهد شد. موقع سوار شدن در تاکسی به این مسئله دقت نمایید که که راننده تاکسی متر خود را روشن کرده باشد در غیر این صورت از او بخواهید که حتما این کار را کند در غیر این صورت در آخر تاکسی سواری امکان دارد با کرایه غیرمعقولی روبرو شوید.

تاکسی آنلاین: از جمله برنامه های مخصوص  تاکسی آنلاین یاندکس (Yandex)، موبی ‌تاکسی (Mobitaxi) و جی ‌جی (GG) می باشند.

غذاهای مشهور کشور ارمنستان

فرهنگ غذایی ارمنستان از تاریخ دو هزار ساله این سرزمین گرفته شده است که از غذا های عربی و اروپایی نیز تاثیر پذیرفته است. از مشهور ترین و پرطرفدار ترین غذا های این کشور می شود دلمه، خورواتس (یک نوع گوشت بره کبابی)، قاپاما (دلمه کدو)، خاش (کله پاچه)، هریسه (غذایی مثل حلیم) و مانتی (Manti) را معرفی کرد.

پراهمیت ‌ترین شهرهای کشور ارمنستان

ارمنستان مملو از زیبایی های زیادی می باشد. تمام جاهای این سرزمین جذاب نشان دهنده فرهنگ و تاریخی چند هزار ساله است. آب ‌و هوای عالی، فرهنگ پربار، مردمان خون گرم تمام این ‌ها باعث شده است تا  کشوارمنستان ر را به یکی از عالی ترین انتخاب‌ ها جهت سفر تبدیل نماید.

از قدیم تا به امروز، همواره چند تا از شهر های کشور ارمنستان به شکل خاصی مورد توجه گردشگران قرار گرفته ‌اند. ایروان، اشتاراک، اجمیازین، جرموک و سوان از مهم ترین مقاصد گردشگری ارمنستان می باشند.

ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان، یکی از دیدنی ترین شهرهای این کشور می باشد. ایروان در دامنه‌ کوه آرارات و در کرانه‌ رود هرازدان واقع شده است و مناطق جذاب و خیلی عجیبی را در خود جای داده است.

شهر اشتاراک را به دو علت عمده بسیار معروف می باشد. یکی وجود کلیساهای زیبا و دیدنی و دلیل دیگر به علت پلی تاریخی که از دره کاساخ عبور می کند. اجمیازین یکی از شهرهای بزرگ ارمنستان می باشد. این شهر به عنوان مرکز روحانیت و محل اسقف اعظم ارمنستان نیز معروف می باشد.

 

قوانين کشور ارمنستان

به صورت کلی ارمنستان یکی از ایمن ‎ترین کشورهای جهان به شمار می رود و پایین ‌ترین سطح سرقت و جرم‌ وجنایت را در میان کشورها دارا می باشد. بنابراین احتیاجی نیست که برای ناامنی و به هم خوردن آرامش خود و همراهانتان خود نگران باشید. سفر به ارمنستان یکی از کم خطرترین سفرهایی خواهد بود که بحال تجربه نموده اید.

کشور ارمنستان دارای قوانین خاصی جهت برقراری آرامش و امنیت شهروندان می باشد که هر توریست و گردشگری وظیفه دارد به این قوانین احترام بگذارد و عمل نماید.

ورود و حمل هر نوع داروی دارای کدئین‌ در کشور ارمنستان ممنوع می باشد در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می نماید، حتما باید دارای تائیدیه نسخه پزشکی از وزارت امور خارجه کشور خود و همچنین سفارت ارمنستان در کشورتان  باشید.

در هنگام عبور از خیابان‌ ها حتما از خط عابرپیاده و یا زیرگذرهای قرار گرفته شده استفاده نمایید . عبورکردن از وسط خیابان، در حکم عدم رعایت اصول شهروندی محسوب می شود و در صورت مشاهده پلیس با شخص خاطی برخورد خواهد کرد.

تلاش کنید تا جای ممکن در باره موضوعات سیاسی کشور ارمنستان با هیچ کسی وارد بحث نشوید. مسائلی مانند منطقه قره‌ باغ و روابط ارمنستان با کشور آذربایجان از جمله مسائلی می باشد که مردم این کشور روی آن حساسیت خاصی دارند. بی احترامی و توهین به تاریخ این کشور ،  دارای مجازات سنگینی خواهد بود.

قوانین مربوط به کلیسا ها را تا جای ممکن رعایت نمایید . پوشش مناسب را رعایت کنید و از انجام کارهایی مانند بلند صحبت کردن، عکس گرفتن و شوخی با نماد های مذهبی خیلی زیاد اجتناب نمایید.

آواز خواندن و به وجود آوردن سروصدا در کوچه‌ ها و خیابان‌ ها در شب کاملا ممنوع می باشد و برای اینکه  آرامش مردم به هم نخورد، مکان ‌های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

اصولا در ورودی خیلی از مکان های دیدنی در کشور ارمنستان تابلوهایی به زبان ارمنی و انگلیسی قرار گرفته است؛ پیشنهاد می کنیم حتما پیش از وارد شدن به این مکان‌ ها آن را خوب مطالعه نمایید و به آن قوانین احترام زیادی بگذارید.