راهنمای سفر استانبول

برای هر شخصی که تصمیم دارد سفری به استانبول داشته باشد، یک راهنمای سفر به استانبول بسیار مفید است. به این دلیل که اطلاعات فشرده از سفر و زندگی در این شهر را به گردشگران ارائه خواهد داد. پس قبل از سفر به استانبول، حتما راهنمای سفر به استانبول را مطالعه نمایید.

معرفی شهر استانبول

استانبول، یکی از شهرهای محبوب و بزرگ در کشور ترکیه می باشد که هرسال میلیون ها گردشگر را از کل دنیا به سوی خود جذب می نماید. شهری که با وجود گران بودن، همچنان ارزش دیدن را دارد. انواع دیدنی های تاریخی تا مراکز خرید مدرن و متنوع در استانبول، شما را غرق در لذت و شگفت زده خواهد کرد.

همان گونه که احتمالا درجریان هستید استانبول، شهری بین دو قاره آسیا و اروپا می باشد! شهری که با پل مشهور بسفر دو قاره را به هم وصل می نماید. به این صورت با عبور از بسفر از محله های آسیایی به محله های اروپایی شهر خواهید رسید. شهر استانبول دارای وسعتی در حدود ۲۵۷۶ کیلومتر مربع می باشد و جمعیتی حدود  ۱۵۲۱۴۱۷۷ نفر دارد.

مسیرهای دسترسی به استانبول

ساده ترین راه جهت رسیدن به استانبول، استفاده از مسیر هوایی و پرواز می باشد. از شهر تهران تا استانبول، حدود دو ساعت در راه خواهید بود.

در صورتیکه در پی ساده ‌ترین راه می باشید، قادر خواهید بود از اتوبوس یا قطار تهران استانبول استفاده نمایید. البته استفاده از این روش خیلی نیز زمان بر می باشد و بیش از یک روز در راه خواهید بود.

مسیر های دسترسی از فرودگاه استانبول به مرکز شهر

فرودگاه استانبول حدودا ۴۵ کیلومتری تا مرکز شهر فاصله دارد. جهت خارج شدن از فرودگاه و دسترسی به استانبول از این مسیر ها استفاده نمایید:

  • اتوبوس: فرودگاه استانبول اتوبوس‌ هایی به مقصد نقاط مختلف شهر استانبول دارد. بنابراین تفاوتی ندارد که اقامتگاه شما کجا قرار دراد، طبق محلی که هتل شما قرار دارد اتوبوسی که باید سوار شوید فرق خواهد داشت. بسته به آن که مقصد شما کدام یک از مناطق استانبول است، اتوبوس مد نظر شما هر ۱۵ تا ۴۰ دقیقه از فرودگاه حرکت خواهد کرد و البته کرایه متفاوتی را باید پرداخت کنید. در صورتی که مقصد شما مرکز استانبول است، با این اتوبوس ها حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود..
  • تاکسی: تاکسی هایی نیز وجود دارند که شما را هر جایی که مد نظرتان باشند خواهند برد. کرایه این تاکسی ها در شب‌ ها و در صورت توقع راننده تاکسی و مقدار زیاد چمدان و بار، زیاد تر خواهد شد.

سفر زمینی به استانبول

جهت سفر زمینی به استانبول با اتوبوس قادر خواهید بود از تهران یا تبریز بلیط تهیه نمایید. اتوبوس ‌های این مسیر اصولا صبح ‌ها حدود ساعت ۹ تا ۱۰ شروع به حرکت می کنند. فاصله تهران تا استانبول ۲۰۰۰ کیلومتر می باشد.

اتوبوس ‌ها اصولا جهت رفتن به استانبول از مرز بازرگان حرکت خود را آغاز می کنند؛ به این دلیل که این مسیر دارای وضعیت جاده‌ای بهتری می باشد. مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به استانبول حدود ۳۶ ساعت می باشد و در ایام شلوغ ، این زمان تا ۴۰ ساعت نیز طول خواهد کشید؛ به این صورت در صورتی که تحمل اتوبوس را برای این مدت طولانی نخواهید داشت، از این راه برای سفر به استانبول  صرف ‌نظر نمایید.

سفر با خودرو شخصی

جهت سفر با خودرو شخصی در ابتدا باید مقدمات اخذ مجوز خارج کردن ماشین از کشور را انجام دهید. کاپوتاژ ، اخذ گواهینامه بین ‌المللی، اخذ دفترچه بین‌المللی، دریافت پلاک ترانزیت و بیمه کارت سبز مواردی است که باید قبل از سفر برایشان برنامه ‌ریزی نمایید. بعد از آن قادر خواهید بود سفر خود را از یکی از مرزهای ایران و ترکیه شروع نمایید:

  • مرز بازرگان در ۲۹۰ کیلومتری تبریز
  • مرز سرو در ۶۰ کیلومتری ارومیه
  • مرز رازی در ۷۰ کیلومتری شهر خوی

مکان های دیدنی استانبول

اگر عاشق تاریخ و فرهنگ و هنر هستید و یا  ازخرید کردن لذت می برید استانبول برای شما بسیار مناسب خواهد بود. بعضی از اصلی ترین مکان های دیدنی استانبول که نباید دیدن آن ‌ها را از دست بدهید عبارتند از ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ استانبول و مسجد آبی یا سلطان احمد.

مراکز خرید استانبول

با وجود مراکز خرید بزرگ، مدرن و بسیار دیدنی در کنار بازار سنتی استانبول، این شهر را می شود بهشتی برای علاقه مندان به خرید دانست. فروشگاه‌ های تجملاتی و برندهای گوناگون در این شهر هر شخصی را وسوسه خواهد کرد. بعضی از اساسی ترین مراکز خرید مهم این شهر شامل استانبول مال، مرکز خرید جواهیر، ایستینیه پارک، آکمرکز و زورلو است.

راهنمای خرید سوغات استانبول

یافتن و خرید سوغاتی در استانبول کار سختی نخواهد بود. فروشگاه‌ های سوغات زیادی در این شهر وجود دارند که قادر خواهید بود از آن ‌ها سوغات، صنایع دستی، اجناس فرهنگی و هنری را خریداری نمایید.

از سوغاتیهای مناسب استانبول  راحت الحلقوم است که یکی از شیرینی‌ های سنتی و رنگارنگ ترکیه می باشد. از دیگر سوغات استانبول می شود به چای و دمنوش و ست ‌های چای ‌خوری، حوله ، چراغ ‌های آویز یا لوستر، قهوه ترکی، شیرینی کنافه یا کونفه، باقلوا و …اشاره نمود.

اقامت در استانبول

جهت دسترسی آسان به مکان های  دیدنی استانبول، هتل ‌های منطقه سلطان احمد را برای اسکان انتخاب نمایید.

برای اینکه به بهترین و معروف ترین مکان های گردشگری استانبول به‌ سادگی دسترسی پیدا نمایید، بهترین مکان جهت اقامت منطقه‌ی شهر قدیم استانبول یا سلطان احمد می باشد.

در صورتی که به تفریح ‌های شبانه در استانبول علاقه دارید، از میان هتل های استانبول، گزینه ‌هایی در گالاتا مثل پرا پالاس و گراند هایت را انتخاب نمایید. محله گالاتا قلب تفریح ‌های شبانه در شهر به حساب می اید که پر از شور و هیجان جوانان است. در نزدیکی تنگه بسفر نیز هتل‌هایی جهت اقامت وجود دارد؛ جایی که هتل پالاس کمپینسکی موجب می گردد بتوانید در اقامتگاه آخرین سلطان استانبول سکونت داشته باشید.

بهترین زمان خرید در استانبول

از خصوصیات خیلی مهم شهر استانبول وجود تعداد خیلی زیادی مراکز خرید و بازارهای در این شهر می باشد که از آنتیک فروشی، تا بازار محلی، مراکز مدرن، و بازارهای تاریخی را شامل می شود در میان این همه برخی اوقات فروشگاه‌ های مدرن و نمایندگی برندهای معروف جهانی را خواهید دید و برخی  فروشگاه‌ های کوچک محلی نیز توجه افراد  را به خود جلب خواهند کرد.

بازارهای خیابانی

بازارهای محلی و مراکز خرید در این شهر به وفور یافت می شود؛ نمایندگی‌های معتبر برند کفش و لباس نیز در بخش از شهر به چشم می خورد. اما به صورت کلی و جهت اطلاع شما باید گفت که استانبول از ان گروه شهرهایی می باشد که از یک ماه قبل از سال نوی میلادی تا چند روز پس از آن و به ویژه در حوالی «جمعه سیاه» جشنواره‌های خرید خیلی عالی دارد که آن را به بهشت علاقه مندان به خرید تبدیل خواهد کرد. در صورتی که از عاشقان خرید هستید ، وقت را غنیمت بشمارید و تجربه خرید در استانبول را از دست ندهید.

نحوه پوشش در استانبول

شاید این سوال خیلی از افراد باشد که «شرایط حجاب در استانبول» چطور است یا اینکه «لباس مناسب فرودگاه برای سفر به استانبول» باید چطور باشد؟ خب در جواب این سوال باید بدانید که دین رسمی ترک‌ ها اسلام می باشد و مذهب آن ها سنی است، ولی در استانبول محدودیتی جهت نوع پوشش شما وجود نخواهد داشت. در اصل هیچ‌ کسی در ترکیه به شما نخواهد گفت که چه لباسی را بپوشید و چه لباسی را نمیتوانید بپوشید! ولی پیشنهاد ما به شما این است که در محله‌ های سنتی و قدیمی استانبول، عرف سنتی این شهر را رعایت نمایید و مقداری از لباس های پوشیده ‌تر استفاده نمایید. ولی در بخش های مدرن تر این شهر، وضعیت پوشش شما خیلی دارای اهمیت نمی باشد و اتفاقا هرچه به ‌روزتر و خوش پوش تر باشید، کمتر توجه دیگران را به خود جلب می ‌کنید و طبیعی به نظر خواهید آمد.

درمورد تیپ  و پوشش در فرودگاه امام تهران باید گفت که بهتر است طبق عرف و موازین کشور رفتار نمایید و از لباس های پوشیده استفاده نمایید تا در فرودگاه با مشکل مواجه نشوید، ولی از لحظه وارد شدن به فرودگاه‌ استانبول، دیگر نوع پوشش بر عهده خود شما خواهد بود.

نکته اساسی دیگر در باره نوع پوشش در استانبول، این می باشد که در مراجعه به مساجد استانبول حتما باید از روسری یا شال به عنوان حجاب استفاده نمایید و پوشیده باشید. این کار هیچ ربطی به رعایت حجاب اسلامی و الزامات اسلام ندارد، بلکه یک نوع احترام به «فرهنگ بومی» می باشد.

بهترین غذاهای استانبول

غذاخوردن در استانبول از عالی ترین تجربه‌ های سفر شما به این شهر خواهد بود. رستوران‌ های استانبول شامل انواع رستوران‌ های محلی، کافه‌ و رستوران‌ های بین ‌المللی می باشد که با پرسنلی ماهر در خدمت گردشگران می باشند تا انوع غذاها و نوشیدنی ‌ها را برایتان سرو نمایند.

غذا های محلی ، شیرینی ‌ها و پیش‌ غذا های بسیار لذیذ ترکیه ‌ای، غذا های دریایی خوشمزه و منوهای بین‌المللی از انتخاب های اصلی پیش روی گردشگران برای یک وعده غذایی در این شهر می باشند.

غذا های خیابانی

عالی ترین و خوشمزه ترین غذا ها و پیش غذا های ترکیه شامل موارد زیر خواهد بود. این لیستی از چند غذا، دسر و پیش ‌غذای ترکیه ‌ای که در سفر به استانبول حتما باید آن را تست نمایید.

  • دونر کباب
  • ایچلی کوفته
  • لاهماجون یا پیتزای ترکی
  • مانتی
  • بالیک اکمک
  • کارنی یاریک
  • کارین بودوکوفته
  • کوزو تندیر
  • پیده
  • یاپراک سارما
  • باقلوا
  • راحت الحلقوم

حمل ‌و نقل

حمل‌ و نقل عمومی در این شهر شامل این موارد می ‌شود که در ادامه‌ همین قسمت،  عالی ترین راه های ‌های حمل ‌و نقل برای مسافران را توصیف خواهیم نمود:

حمل  ‌و نقل جاده ‌ای (ماشین شخصی، تاکسی، اتوبوس )

حمل‌ و نقل ریلی (مترو، قطار سریع‌ السیر، تراموا)

حمل ‌و نقل دریایی (کشتی‌  و فری‌ ها)

بازه زمانی مناسب برای سفر به استانبول

سفر به استانبول به بازه زمانی مشخصی محدود نخواهد شد. این شهر را جهت اهداف و انگیزه‌ های گوناگونی می شود انتخاب نمود. ولی به صورت کلی در صورتی که قرار است جهت گشت ‌و گذار به استانبول سفر کنید، بهار و تابستان عالی ترین زمان سفر از لحاظ شرایط آب ‌و‌هوایی و بازدید از مکان‌ های گردشگری طبیعی و تاریخی استانبول می باشد. ولی حواستان باشد که اوج سفر به استانبول نیز فصل بهار و تابستان می باشد و باید شلوغی و ازدیاد جمعیت گردشگران و مسافران را نیز در نظر بگیرید.

از سوی دیگر برای کسانی  که اقتصادی سفر می روند، پاییز و زمستان، زمان خوبی جهت سفر می باشد به این دلیل که تخفیف ‌های خیلی زیادی در هزینه  ‌ی هتل ‌ها و پروازها در نظر گرفته خواهد شد که ‎باعث می شود هزینه‌ های سفر شما به میزان خیلی زیادی کمتر شود.

و نکته دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که در صورتی که تنها به برند های ترک علاقه مند می باشید و تصمیم به خرید از این شهر را دارید، جمعه سیاه، کریسمس و حتی روزهای پس از سال نو ، مناسب ترین زمان سفر به استانبول است تا با آفرها، تخفیف‌ها و جشنواره‌های خرید بتوانید خرید های دلخواه خود را با قیمت های بهتری انجام دهید.

موارد مورد نیاز برای سفر به استانبول

اکنون که اطلاعات نسبتا کاملی از نکات اساسی سفر به استانبول کسب نموده اید، زمان آن رسیده است تا اصلی ترین بخش از برنامه  ‌ریزی سفرخود را انجام دهید و برای خود یک «چک لیست سفر » تهیه نمایید.

در این بخش ما به شما کمک خواهیم کرد تا چک لیست سفر کامل و مناسبی را برای خود آماده نمایید..

  • پاسپورت به همراه بیش از شش ماه اعتبار از زمان خروج به همراه کپی.
  • بلیط هواپیما به همراه واچر هتل یا قرارداد تور جهت ارائه دادن به پذیرش هتل.
  • فیش واریز عوارض خارج شدن از کشور (قابل پرداخت به وسیله سامانه سداد یا پرداخت در فرودگاه امام در تهران)
  • بیمه مسافرتی ( داشتن این مورد جهت سفر به کشور ترکیه الزامی نمی باشد، ولی جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بیمه با شماره 1548 تماس بگیرید)
  • کتاب راهنمای سفر به استانبول و نقشه  شهر استانبول
  • گواهینامه رانندگی بین ‌المللی برای کسانی که تصمیم به سفر زمینی دارند.