نگاهی به موزه های آنکارا در ترکیه

شهر آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه برای خیلی از افراد  دارای جنبه تفریحی می باشد و موجب عوض شدن حال و هوای گردشگران در این سفر خواهد شد و خاطره های زیبایی در ذهن ان ها ساخته خواهد شد. به علت تاریخی بودن پایتخت ترکیه، مکان های گردشگری آنکارا خیلی فراوان می باشند و علاوه بر جاذبه های دیدنی موزه  های تاریخی زیادی نیز جهت بازدید در این شهر قرار دارد که توانسته اند سالانه توریست های فراوانی را به سوی خود جذب نمایند. با بازدید نمودن از این موزه ها در جریان تاریخ و گذشته آنکارا  قرار خواهید گرفت. موزه های آنکارا مطمئنا گردشگران را سرگرم خواهند کرد؛ ما نیز در این مقاله تصمیم داریم چند مورد از موزه های معروف آنکارا را برای شما معرفی کنیم.

موزه جمهوری آنکارا

از موزه های دیدنی و زیبا در آنکارا موزه جمهوری نام دارد که در میان سال های ۱۹۲۴ تا ۱۹۶۰ میلادی در ساختمان مجلس ترکیه افتتاح شده است و امروزه به عنوان دومین ساختمان مجلس معروف است. موزه جمهوری در منطقه اولوس قرار گرفته است و موزه جنگ نیز در شمال شرقی این موزه واقع شده است و که به شکل همزمان قادر خواهید بود از دو موزه بازدید نمایید.

موزه جمهوری آنکارا

در موزه جمهوری قادر خواهید بود آثار ارزشمند و جذابی مثل عکس های سران کشور ترکیه از اول تا به امروز، اسکناس ها و سکه های ضرب شده به دست دولت جمهوری ترکیه را ببینید. موزه جمهوری آنکارا به دست وزارت فرهنگ ترکیه در سال ۱۹۸۱ میلادی به مناسبت تولد آتاتورک افتتاح گردیده است.


موزه هنر و مجسمه سازی

برای طرفداران هنر و تاریخ موزه ای به اسم هنر و مجسمه سازی در آنکار قرار دارد و همه آثار هنری از قرن 18 میلادی تا به امروز در این موزه قرار دارد، حتما در موقع سفر خود به آنکارا از موزه هنر و مجسمه آنکارا دیدن نمایید.

موزه هنر و مجسمه سازی

آثار با ارزشی فراوانی متعلق به قرن ۱۹ میلادی در این موزه وجود دارد، همچنین چند گالری هنری و نقاشی نیز در این موزه وجود دارد تا آثار هنرمندان جدید نیز توسط بینندگان دیده شود.


موزه هوانوردی آنکارا

موزه هوانوردی آنکارا از سال ۱۹۹۸ میلادی تحت نظر نیروی هوایی ترکیه تاسیس گردیده است و در فاصله ۱۶ کیلومتری آنکارا  قرارگرفته است اما همچنان گردشگران خیلی زیادی به بازدید از این موزه علاقه مند می باشند. در موزه هوانوردی انواع کلکسیون های هواپیمایی و هلی کوپترها برای بازدید قرار دارد. این موزه دارای دو محیط بسته و فضای باز می باشد، به این دلیل که بعضی از هواپیماها و هلی کوپترهای باید در فضای باز محافظت گردند.

موزه هوانوردی آنکارا

در این موزه قادر خواهید بود هواپیماهای متعددی از کشورهایی مثل لهستان ، چین و … را ببینید و گردشی بسیار پر هیجان را تجربه نمایید. موزه هوانوردی آنکارا همیشه مورد توجه گردشگران بوده است و روزی خیلی خوب برای شما به ارمغان خواهد آورد، به این دلیل که از این موزه دو مورد در کشور ترکیه موجود است که دیگری در شهر استانبول می باشد، پس حتما از آن دیدن نمایید.


موزه رادیو و تلویزیون

موزه ای خیلی دیدنی و جذاب در شهر آنکارا که در ساختمان هیات مدیره رادیو و تلویزیون ترکیه واقع شده است و نام آن موزه رادیو و تلویزیون می باشد. این موزه به گردشگرانی پیشنهاد خواهد شد که به آثاری مثل رادیو های اولیه، گرامافون های متعدد و مواردی مانند این ها علاقه مند می باشند.

موزه رادیو و تلویزیون

بدون شک از دیدن موزه رادیو و تلویزیون آنکارا غرق در لذت خواهید شد و خاطره ای خوش برای شما رقم زده خواهد شد.


موزه تمدن آناتولی

موزه تمدن آناتولی یکی از مکان های گردشگری آنکارا و از جمله عالی ترین موزه های آنکارا به شمار می رود. در این موزه آثار باستانی و هنری آناتولی وجود دارد. به دلیل وجود این آثار موزه آناتولی به عنوان پراهمیت ترین موزه ترکیه محسوب می شود.

بیشترین آثار باستانی و هنری این موزه به زمان پالیتیک باز می گردد. اهمیت این موزه و آثار با ارزشی که در آن وجود دارد به اندازه ای زیاد می باشد که سازمان میراث جهانی موزه آناتولی را به عنوان بهترین موزه در اروپا معرفی نموده است.

موزه تمدن آناتولی

در حال حاضر و با توجه به اهمیت بالای این موزه از لحاظ گردشگری امکانات هیجان انگیزی در اطراف این موزه برای گردشگران وجود دارد تا آن ها قادر باشند لحظات شادی را در طی سفرشان به آنکارا تجربه نمایند. سالن اجرای کنسرت، تئاتر و برگزاری مراسم ها از دیگر برنامه های هیجان انگیز و جذابی است که در این موزه برپا می شود.


موزه صنعتی

موزه صنعتی  یکی از عالی ترین موزه های آنکارا به شمار می رود. مهم ترین آثاری که در این موزه به عنوان کلکسیون جمع آوری شده به خانواده صاحب امتیاز شرکت ، یکی از عظیم ترین کمپانی های صنعتی در ترکیه تعلق دارد.

موزه صنعتی

بازدید کنندگان در این موزه قادر خواهند بود انواع کلکسیون های عتیقه از مدل های متعدد قطار تا چرخ های خیاطی، تجیهزات غواصی، دوربین عکاسی و تلفن  را مشاهده نمایند. همگی این آثار نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی از سال ۱۸۵۰ تا به امروز می باشد.


موزه جنگ استقلال

یکی دیگر از موزه های خیلی با اهمیت آنکارا که خیلی از گردشگران با اسم آن آشنا هستند، موزه جنگ استقلال آنکارا می باشد. بنای این موزه در میدان اولوس واقع شده است. بنای با ارزش این موزه از دور برای خیلی از گردشگران نمایان می باشد به این دلیل که این ساختمان تاریخی از سال های ۱۹۱۵ میلادی به یادگار مانده است. به همین دلیل، این بنا از لحاظ سبک معماری نیز خیلی با ارزش می باشد.

موزه جنگ استقلال

بنای موزه جنگ آنکارا از بخش های متعددی از جمله راهرو، اتاق کمسیون، قانون گذاری، اتاق مدیریت، سالن اجتماعات و مسجد به وجود آمده است. در بخش های مختلف این موزه اسناد، سلاح جنگی و مدارک نظامی زیادی را مشاهده خواهید نمود. بازدید از این موزه برای کسانی که به تاریخ ترکیه علاقمند می باشند بسیار پیشنهاد خواهد شد.


موزه‌ی چنگل هان راحمی

موزه‌ی چنگلهان راحمی موزه‌ای صنعتی می باشد که در سال ۲۰۰۵ میلادی ساخته شد. این موزه در نزدیکی قلعه‌ی آنکارا، در یک کاروان‌ سرایی  در منطقه‌ی تاریخی واقع شده است. بازدیدکنندگانِ این موزه قادر خواهند بود از گالری ‌های فرش، نمایشگاه‌ های دارویی و ماشین ‌‌آلات کشاورزی بازدید نمایند.

موزه‌ی چنگل هان راحمی

چند نمایشگاه دیگر با وسایل مختلف و محصولات  مرتبط با حمل ‌ونقل ریلی، وسایل روزمره‌، تجهیزات ارتباطی، هوانوردی و دریایی نیز وجود دارد. بازدید کنندگان قادر خواهند بود در مورد وهبی کوچ یکی از اولین صنعتگران ترکیه و کمال آتاتورک، بنیان‌ گذار ترکیه‌ مدرن نیز اطلاعات زیادی کسب نمایند.


موزه‌ اریمتان

موزه‌ باستان ‌شناسی و هنرهای اریمتان مرکز فرهنگیِ هنرهایی می باشد که بر مجموعه‌ یوکسل اریمتان از آثار آناتولی تمرکز دارند. اشیای باستانی با داستان ‌هایی از میراث فرهنگی و زندگی خلاقانه که برای بازدیدکنندگان تعریف خواهد شد، آنها را به قدیم تر خواهند برد. بیش از ۲۰۰۰ شی ازجمله وسایل  شیشه‌ای، سنگ ‌های با ارزش، سکه‌ ، جواهرات، وسایل برنزی، مهرو اشیای دیگر درمعرض دید بازدید کنندگان قرار دارند.

موزه‌ اریمتان

این موزه مجموعه ‌ای از کنسرت‌ های موسیقی با عنوان موسیقی در موزه یا کنسرت ‌های سه ‌شنبه است و از بازدید کنندگان دعوت می نماید تا شنونده‌ی خیلی از آثار موسیقی ‌دان ‌های معروف ترکیه باشند. بازدید کنندگان قادر خواهند بود جواهرات، وسائل تزئینی و خیلی چیزهای زیاد دیگری را از فروشگاه درون موزه خرید نمایید.


موزه‌ زندان اولا جانلار

موزه‌ی زندان اولوجانلار  یکی از جاهای دیدنی آنکارا و در نوع خود خیلی خاص می باشد. این موزه در قدیم یکی از زندان ‌های ایالتی آنکارا محسوب می شده است. این زندان بیش از ۸۱ سال خانه  خیلی از روزنامه ‌نگاران و فعالان سیاسی مشهور ترکیه، ازجمله بولنت اجویت نخست‌ وزیر این کشور بوده است.

موزه‌ زندان اولا جانلار

این موزه در سال ۲۰۱۱ در ساختمان مرمت شده ای به ‌راه افتاد و امروزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران می باشد، در این موزه تصاویر، وسایل شخصیِ زندانیان ، و تصاویری که بر دیوارهای زندان به تصویر کشیده شده ‌اند به چشم می خورد. در کتابخانه‌ این موزه کتاب‌ های زیادی وجود دارد که زندانیان آن ها را نوشته ‌اند. دیدنی ‌های آن عبارت ‌اند از مجسمه‌ های مومی ، حمام ترکی و چوبه ‌ی داری در حیاط با طناب دار که از آن مدت زمان زیادی استفاده می شده است.