معرفی جاهای دیدنی و گردگشری ارمنستان

ارمنستان، یک کشور کوچک ولی جذاب می باشد که دارای تاریخی غنی، در حال تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری جهانی می باشد. مکان های دیدنی ارمنستان از لحاظ طبیعت، خیره‌ کننده ‌ترین جاهای دیدنی اروپا به حساب می آید؛ با قله کوه آرارات که بر افق ارمنستان ، سایه اش را پهن کرده است. این کوه نماد ملی کشور ارمنستان محسوب می شود و در کتاب مقدس به کوه آرارات، مکانی که که کشتی نوح در آن جا به گل نشسته است، اشاره می گردد.

ارمنستان نخستین کشوری می باشد که مسیحیت را به عنوان دین ملی اش اعلام نمود. این کشور دارای  کلیسا های خیلی زیاد و زیبایی می باشد که بیش تر در مناطقی با طبیعتی بکر بنا گشته شده‌اند. پایتخت ارمنستان، ایروان می باشد، یکی از شهرهای در حال توسعه در تمام اروپا است و جهان گردان از کل دنیا به دیدن آن می روند.

با این مقاله همراهمان باشید تا به بهترین مکان های دیدنی ارمنستان نگاهی بیاندازیم.

مکان های دیدنی ارمنستان

خیابان‌ گردی در کشور ارمنستان

خیلی از گردشگران علاوه بر مشاهده آثار تاریخی و مکان های دیدنی، به خرید در مراکز خرید و پیاده روی در خیابان‌‌ های مقصد تمایل زیادی دارند. مشاهده مغازه‌ ها و فروشگاه ‌ها و خیابان‌ ها ما را با فرهنگ آن شهر و کشور آشنا خواهد کرد. در ادامه چند مکان معروف ارمنستان را برای خیابان ‌گردی معرفی خواهیم نمود.

میدان آزادی

درست بیرون از خانه اپرای ایروان، یکی از مکان هاب دیدنی ارمنستان به نام میدان آزادی را می توانید ببینید. میدان آزادی، میدان اصلی اجتماعات در پایتخت ارمنستان محسوب می گردد. این میدان هم اکنون یک منطقه خرید و مکانی جهت قدم زدن افراد به شمار می رود. میدان آزادی دارای یک برکه می باشد و مکانی خیلی خوب جهت تماشای افراد، به خصوص در پارک نزدیک به آن می باشد.

سرسبزی خیره کننده این میدان، چشم‌انداز خاصی را به آن بخشیده است. حوضچه ای که در این میدان وجود دارد، در فصل زمستان به یک پیست یخ تبدیل خواهد شد. همچنین کافه  ‌ها و مغازه ‌های زیاد و پارکینگی عظیم در اطراف میدان آزادی قرار دارد.

مکان های دیدنی ارمنستان

خیابان شمالی ایروان

خیابان شمالی ایروان خیابانی برای پیاده روی کردن است که در سال 2007 افتتاح شد. این خیابان در مرکز شهر و در محله کنتورن قرار گرفته است و خیابان آبوویان را با میدان آزادی به یکدیگر وصل می کند. در اصل این خیابان میان میدان جمهوری و سالن اپرا واقع شده است؛ طول آن 450 متر و عرض آن 27 متر می باشد.

این خیابان که یکی از مکان های دیدنی ارمنستان است، دارای ساختمان ‌های مسکونی مجلل، فروشگاه ‌های تجاری، دفاتر ، کافی ‌شاپ‌ ها، هتل‌  ها، رستوران ‌ها و کلوپ‌ های زیادی می باشد.

در صورتی که در عصر در این خیابان پیاده‌روی نمایید، قادر خواهید بود نوازندگان خیابانی را مشاهده نمایید و از شنیدن موسیقی آنها احساس خوبی بگیرید. معماری این خیابان، ارمنی می باشد؛ نه اروپایی است و نه شوروی! از مشاهده معماری مدرن و خیلی خاص آن لذت زیادی را خواهید برد.

مکان های دیدنی ارمنستان

خیابان آبوویان

در صورتی که تصمیم دارید در قلب ایروان، پیاده ‌روی نمایید، هیچ جایی بهتر از خیابان آبوویان پیدا نخواهید کرد. این خیابان یکی از مکان های دیدنی ارمنستان می باشد. خیابان آبوویان در حدود سال‌ های 1868 و 1920 به خیابان استافیان مشهور بود.

این خیابان از میدان جمهوری به مجسمه نویسنده معروف ارمنی، خاچاتور آبوویان منتهی خواهد شد. این خیابان جهت بزرگداشت این هنرمند به «آبوویان» اسم گذاری شده است. خیابان آبوویان نخستین خیابان برنامه ‌ریزی شده در پایتخت ارمنستان می باشد.

ابوویان محل قرار گرفتن موسسه‌ های فرهنگی و آموزشی، ساختمان ‌های مسکونی زیاد، مغازه‌ های برند های  شناخته شده، دفاتر تجاری، کافی ‌شاپ ‌ها، هتل ‌ها، رستوران ‌ها و کلوپ‌ های زیادی است. رستوران و کافه، فروشگاه ‌های برند و کلوپ ‌ها مهم ترین بخش های این خیابان زیبا محسوب می شوند.

در صورتی که از پیاده ‌روی کردن خسته شدید، قادر خواهید بود بر نیمکت ‌هایی که در دو سمت خیابان قرار گرفته اند بنشینید، بستنی های خوشمزه میل کنید و از موسیقی و رقص محلی که در این خیابان انجام می گردد، نهایت لذت را ببرید.

مکان های دیدنی ارمنستان

پارک ملی شیکاهو

این پارک خیلی زیبا و عجیب قادر خواهد بود به یکی از بهترین خاطرات طبیعت ‌گردی در بین مکان های دیدنی ارمنستان برای شما تبدیل گردد. پارک ملی شیکاهو مثل سرزمینی ناشناخته می باشد که خیلی از بخش ‌های آن همچنان کشف نشده است. امکان دارد در این منطقه پلنگ، بز کوهی، خرس و مار وجود داشته باشند. یکی از دیدنی ترین چیزهایی که جذابیت این پارک را دوچندان نموده است وجود بیش از ۱۱۰۰ نوع گیاه در منطقه می باشد. حدود ۷۰ نوع از این گیاهان در کتاب قرمز ارمنستان ثبت شده است. این میراث پر ارزش طبیعی یکی از بکرترین جاهای کره زمین می باشد.

مکان های دیدنی ارمنستان

کوه آراگاتس

این کوه مقصد پر طرفدار بین علاقه مندان به کوهنوردی می باشد. در صورتی که شما نیز از علاقه مندان این رشته‌ ی ورزشی می باشید و تصمیم دارید که نفسی تازه کنید توصیه ما این است که عزم خود را جزم کنید و به‌ سوی کوه آراگاتس حرکت نمایید. این کوه دارای آتشفشانی خاموش می باشد و دور آن ‌را چهار قله احاطه کرده اند که منظره‌ای خیلی زیبایی را به وجود آورده است. همنشینی صخره ‌ها و گیاهان شما را به آرامشی عظیم دعوت خواهد کرد. همچنین در کنار این کوه قادر خواهید بود به رصد خانه اخترفیزیک بیوراکان نیز بروید و از قلعه آمبرد بازدید نمایید.

مکان های دیدنی ارمنستان

صومعه نوراوانک

ارمنستان به دلیل سابقه‌ طولانی وجود دین مسیحیت در آن مملو از کلیسا های زیبا و گوناگونی می باشد. یکی از این کلیساها صومعه نوراوانک می باشد که در سال‌ های ۱۹۰۰تا ۲۰۰۰ بازسازی شده است. این اثر در زمان خود یکی از مراکز خیلی مهم مذهبی ارامنه به شمار می رفت. این مجموعه دارای کلیسای سنت کاراپت، سنت گریگور، کلیسای کوچک، و کلیسای سنت استیتساتسین می باشد.

مکان های دیدنی ارمنستان

دریاچه آرپی

یکی از دیدنی ترین انتخاب ‌هایی که در بین مکان های گردشگری ارمنستان قادر خواهید بود داشته باشید دریاچه آرپی است. ان دریاچه زیبا در ارتفاع ۲۰۲۵ متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای مساحت ۲۲۰ کیلومتری می باشد.

اکو سیستمی که در نزدیکی این دریاچه وجود دارد مملو  از زندگی و انرژی می باشد. در صورتی که در ماه‌ های سرد به این مکان سفر نمایید خواهید دید که دریاچه را یخ پوشانده است و منظره‌ای خیلی دیدنی در مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت. این نقطه یکی از مناسب ترین گزینه ‌ها برای کمپ کردن در طبیعت زیبای ارمنستان می باشد.

مکان های دیدنی ارمنستان

پارک ملی دلیجان

این پارک با مساحت 240 متر در استان تاووش واقع شده است و به علت دارا بودن تنوع زیستی و چشم انداز دیدنی چشمه های درمانی و اثار تاریخی خیلی مورد استقبال گردشگران واقع شده است.  در این پارک بیش از 1000 نوع گیاه و 800 آلان وجود دارد. صومعه های تاریخی و طبیعت ویژه این پارک آن را به یکی از دیدنی ترین مکان ها جهت گردش در ارمنستان تبدیل نموده است.

مکان های دیدنی ارمنستان

دنیای آبی

دنیای آبی ایروان از عظیم ترین مراکز تفریحی ورزشی ارمنستان می باشد که در حوالی شهر ایروان بنا شده است. این پارک دارای دو قسمت پارک ابی سرپوسیده و پارک تابستانی است. این مجموعه تفریحی در سال 2001 افتتاح گردیده شد. امکانات این پارک در زمستان و تابستان فرق خواهد داشت.

این پارک دارای دو استخر بزرگ، معمولی، سرسره آبی، استخر ویژه کودکان و امکانات دیگر می باشد. پارک سرپوشیده در کل ایام سال بجز روزهای تعطیل باز می باشد. عظیم ترین استخر این مجموعه در فصل زمستان به یک اسکیت یخی تبدیل می گردد. دو استخر خیلی بزرگ و یک استخر ویژه کودکان در پارک آبی سرپوشیده قرار دارند. این مجموعه دارای هتلی با 29 اتاق، باشگاه ، بخش صخره نوردی و مرکز توان بخشی می باشد.

مکان های دیدنی ارمنستان

پارک عشاق

پارک زیبای عشاق یکی از مکان های دیدنی ایروان می باشد که قدمت آن به سال 17 میلادی بر می گردد. این پارک در طی زمان تغییرات فراوانی داشته است تا به صورت امروزی در آمده است. هم اکنون این پارک دارای  1.6 هکتار مساحت می باشد. این پارک در سال های 2005 تا سال 2008 به دست معمار فرانسوی، به شیوه باغ های  چینی مرمت گشته است و یکی از عالی ترین مناطق گردشگری ایرون به حساب می اید و  دارای امکانات تفریحی و رفاهی  فراوانی است.

مکان های دیدنی ارمنستان

پارک جنگلی پیروزی

یکی از مکان های گردشگری ارمنستان پارک پیروزی ایروان یا همان هاختاناک است که بر فراز هزار پله یا کاسکو واقع شده است. این پارک در یک محدوده خیلی عظیم جنگلی واقع شده است و دارای چشم انداز زیبایی از شهر ایروان می باشد که علاوه بر مشاهده زیبایی های آن شرایط تفریح نیز در آن وجود دارد. مجسمه مام، یکی از نماد های خیلی پراهمیت ارمنستان نیز در این مکان واقع شده است. در صورتی که تصمیم سفر به این منطقه را دارید این پارک زیبا را از دست ندهید. این پارک در بخش کاناکر زیتون، خیابان مانومنت واقع شده است. این پارک دارای چندین رستوران و شهربازی می باشد که در آن ها  می توانید از  اجرای موسیقی زنده نیز نهایت لذت را ببرید. این پارک دارای منظره زیبایی می باشد و چشم انداز دیدنی دارد. در قسمتی از این پارک لوازم تفریحی برای کودکان و نوجوانان برای بازی قرار دارد.

مکان های دیدنی ارمنستان

دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی قو یکی از دیدنی ترین مکان های گردشگری در کشور ارمنستان می باشد که در حوالی خانه اپرا قرار گرفته است. این دریاچه در سال 1963 بنا شده است که به افتخار چایکوسکی به این نام نامیده شده است. تندیس دیدنی آرنو و مجسمه ملودی نیز در حوالی این دریاچه دارای زیبایی خاصی می باشد. این دریاچه دیدنی در فصل زمستان یخ می بندد و جهت تفریح هایی مثل پاتیناژ خیلی مناسب می باشد. دریاچه قو از بهار تا حوالی پاییز میزبان قوهایی زیادی است. در تابستان دیدن قوهای این دریاچه همراه با صرف بستنی، فستیوال ها و کنسرت های مختلف حال و هوای فوق العاده ای به این مکان می دهد.

مکان های دیدنی ارمنستان

باغ وحش

در صورتی که بازدید از باغ وحش برای شما جذاب می باشد ما دیدن این مکان را در صورت سفر به ارمنستان به شما پیشنهاد می کنیم. باغ وحش ایروان در سال 1940 تاسیس گردید که دارای حدود 200 گونه جانوری می باشد. باغ وحش ایروان گنجینه ای با ارزش و خاض از میراث طبیعی ارمنستان می باشد که بستر خیلی خوبی جهت شناخت 2750 حیوان را فراهم نموده است. دیدن خرس قهوه ای، گوسفند وحشی، فیل و شیرهای آفریقایی را به هیچ عنوان از ندهید.

مکان های دیدنی ارمنستان

زاخکازور یا دره گل

دره گل یا همان زاخکازور شهری دیدنی و توریستی است که دارای جمعیت ۱۷۰۰ نفر می باشد و در پنجاه کیلومتری شمال ایروان واقع شده است

این شهر به دلیل داشتن پیست اسکی و چشمه های شیرین معدنی از شهرت خیلی زیادی برخوردار می باشد این چشمه در بهار و تابستان توجه گردشگران را به خود جلب می نماید و زیبایی خیلی خیره کننده ای دارد، جذاب ترین خصوصیت در مورد چشمه های شیرین دره گل ها این می باشد که  در روزهای سرد زمستان و سرما یخ می بندد و گردشگران قادر خواهند بود علاوه بر اسکی و تفریحات شبانه از  لژ موتوری و سورتمه نیز استفاده نمایند. در صورتی که تصمیم سفر به زاخکازور را دارید یک زمانی را هم به سالن ورزشی این شهر اختصاص بدهید که در آنجا قادر خواهید بود از استخر آب گرم ۵۰ متری و محیط فرهنگی آن استفاده نمایید و لذت زیادی ببرید.

مکان های دیدنی ارمنستان

تله کابین بال های تاتو

تله کابین بال های تاتو طویل ترین تله کابین بدون توقف در تمام دنیا است. این تله کابین دارای طول حدودا5.7 کیلومتر است که مسیر آن از روستای هالیدوز تا روستای تاتو می باشد. در سال 2010 این تله کابین به طور رسمی در گینس ثبت گردید و رئیس جمهور ارمنستان نخستین مسافرا این تله کابین بود. سرعت این تله کابین بی نظیر 37 کیلومتر بر ساعت می باشد و حدود 10 دقیقه زمان می برد تا همه این مسیر را طی نماید. در طی مسیر می شود از مناظر دیدنی لذت خیلی زیادی را ببرید. برای اشخاص محلی این تله کابین رایگان می باشد. با توجه به شلوغی آن برای باید مقداری زودتر در آن جا حاضر شوید تا به موقع سوار بر آن گردید.

مکان های دیدنی ارمنستان

دریاچه سوان

این دریاچه که دارای اب شیرین می باشد در شمال ایروان در استان گغارکونیک واقع شده است و یکی از عظیم ترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین و وسیع ترین دریاچه قفقاز به شمار می رود. قدمت این دریاچه حدود 20 تا 35 هزار سال می باشد که حاصل 36 جویبار گوناگون می باشد. آب و هوای این دریاچه زیبا در فصل تابستان خیلی عالی است. علاوه بر لذت از تفریحات دریاچه قادر خواهید بود از مکان های تاریخی حوالی آن نیز بازدید نمایید. دریاچه در منطقه زیبایی قرار دارد که به پارک ملی تبدیل گشته است و تفریحاتی مثل ماهی گیری، پاراگلایدر، کایف، شنا و  موج سواری از تفریحات خیلی پرطرفدار در این مکان می باشد. در اطراف این منطقه روستای نرکین گتاشن، صومعه هایراواک، قبرستاننوراتوس، قلعه آدزبرد واقع شده است که می شود در یک  روز از آن بازدید نمود. البته در صورتی که از دیدن آن سیر شوید.

مکان های دیدنی ارمنستان

کاسکاد یا هزار پله

کاسکاد یا هزار پله یکی از مکان های گردشگری ارمنستان در شهر ایروان می باشد که به شکل پله کان است و دارای 118 متر ارتفاع می باشد. در صورتی که  توان یا علاقه ای برای بالا رفتن از پله های این مکان را ندارید در این مجموعه پله برقی نیز تعبیه شده است. هنگامی که از این مکان به اطراف می نگرید چشم انداز خیلی زیبایی در مقابل دیدگان شما قرار خواهد گرفت که از مشاهده آن سیر نخواهید شد. حتی در صورتی که در روزهای سرد سال نیز به این مکان بروید بازدید کنندگان فراوانی در آنجا خواهید یافت. هم اکنون این مجموعه دارای  672 پله می باشد و پهنای آن به 50 متر نیز می رسد. مجسمه و برخی از بناهای دیدنی این مجموعه به سبک معماری فوق العاده ای انجام شده است که یکی از مناسب ترین مکان ها برای عکاسی محسوب می شود.