معرفی خوشمزه ترین غذاهای استانبول و ترکیه

کشور ترکیه و به ویژه شهر استانبول به غذاها و خوراکی ‌های لذیذی که دارد  معروف  می باشد. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا خوشمزه ترین غذاهای این شهر برای شما توصیف نماییم.

غذاهای استانبول

لهمجون

لهمجون که در واقع همان پیتزا ترکی می باشد! این غذا را باید  حتما به صورت کاملا داغ  خورد. این پیتزا از یک خمیر نازک، گوشت چرخ شده، فلفل قرمز و پیاز تهیه می ‌شود و آن را با جعفری و لیموی تازه سرو می کنند. یک لیوان دوغ ترکی یا آیران (Ayran) نیز پس از لهمجون بشدت می تواند لذت بخش باشد. لهمجون  دارای یک ورژن دیگر نیز می باشد که در تنورهای سنگی درست می‌ گردد. جهت خوردن لهمجون سنگی توصیه ما به شما لهمجون خلیل و برسام تاش فیرن در محله‌ کادیکوی و فیستیک کباب در شلوغ آرناووت کوی می باشد.

غذاهای استانبول

دونر کباب

و اما غذای خوشمزه و محبوب دونر کباب یا همان کباب ترکی! در ایران نیز کباب ترکی زیاد پیدا می شود؛ اما کباب ترکی اصل بسیار خوشمزه تراست. کباب ترکی جز‌ مشهورترین غذاهای استانبول و ترکیه می باشد و دارای دو مدل مرغ و گوشت می باشد. تاریخچه این غذا به زمان امپراتوری عثمانی و قرن هجدهم باز می گردد. جهت پختن کباب ترکی نخست تکه‌ های نازک گوشت را برش. سپس تکه‌ های گوشت را در یک سیخ عمودی روی هم می گذارند تا تمام سیخ را بگیرد. اکنون نوبت حرارت دادن تکه ‌های گوشت می باشد. سیخ در فر داغ به اندازه ای می ‌چرخد تا تمام گوشت خوب پخته شود. پس از آن با یک کارد سطح گوشت‌های پخته شده را جدا می ‌کنند. دونر کباب یا به شکل ساندویچ، یا پرسی با سیب زمینی سرخ کرده و یا  با برنج به همراه گوجه ، سرو می گردد.

غذاهای استانبول

جاق کباب‌

اسم «جاق کباب» به گوشتان خورده است؟ جاق کباب یک غذای بسیار لذیذ است که در اصل غذای محلی شهر ارزروم ترکیه می باشد. جاق کباب یکی از خوشمزه ترین کباب‌های ترکیه محسوب می شود که با هیزم پخته می ‌شود. جهت پختن جاق کباب نخست گوشت‌ ها را به صورت ورقه ورقه در می آورند و سپس در پیاز و نمک و فلفل و ریحون می گذارند تا طعم بگیرد. بعد از آن سیخ گوشت را بر زغال به شکل افقی می پزند. بعد از آن، ورق ‌های کوچک گوشت را برش میزنند و در سیخ‌ های کوچک‌ تر می ‌گذارند و مجددا روی زغال می گذارند. در آخر کار این غذا را با سسی که از گوجه ‌فرنگی درست شده است، سرو می نمایند.

اسم «جاق کباب» به گوشتان خورده است؟

پیده

یک غذای لذیذ و خوشمزه در استانبول، پیده می باشد. پیده یک غذای مشهئر ترکی است که مانند پیتزا پخته می شود. جهت پختن پیده خمیر را به صورت قایق درمی ‌آورند و درون آن موادی چون پنیر، سبزیجات و انواع گوشت ها را می ‌ریزند و در تنور می گذارند. یک مدل دیگر از پیده نیز وجود دارد که شکل آن مانند پیتزا می باشد و با تخم مرغ سرو می گردد. اسم این مدل «ترابوزان پیده»است.

غذاهای استانبول

کوکورِچ

کوکورچ یکی از پر طرفدار ترین غذا های ترکیه و استانبول می باشد که تمام جا ها پیدا می ‌شود. ممکن است بعضی از افراد شکل  ظاهری این غذا را دوست نداشته باشند و یا پس از این ‌که متوجه شوند از چه موادی پخته شده، از خوردن آن صرف نظر کنند؛ ولی ما به شما توصیه می کنیم که حتما این غذا را تست نمایید. جهت پختن کوکورچ گوشت را در روده گوسفند پیچیده و در سیخ می گذارند و در کباب گردون، می پزند. سپس با ادویه ان را طعم ‌دار می ‌کنند، لای نان می گذارند و به شکل یک ساندویچ چرب و خوشمزه به دست مشتری می دهند.

غذاهای استانبول

اسکندر کباب

اسکندر کباب از معروف ترین غذاهای ترکیه می باشد، گوشت گوسفندی که به صورت دونر کباب و تکه ای، روی نان بربری برشته، به همراه ماست، فلفل و گوجه فرنگی! ولی این تمام داستان نیست، در صورتی که دوست داشته باشید می توانید از گارسون درخواست کنید تا اسکندر کباب تان را با کره و سس گوجه فرنگی خوشمزه تر نماید.

غذاهای استانبول

بورک

بورک یک غذای سنتی ترکیه محسوب می شود که پایه آن خمیر یوفکا یا خمیر فیلو می باشد. این غذای بسیار لذیذ که انواع گوناگونی دارد مانند پنیری، اسفناجی و یا گوشتی. طرز پخت بورک نیز به این شکل  می باشد  که نخست مخلفات را با پنیر به شکل لایه به لایه و یا شکل رول با خمیر درست می ‌کنند و در فر قرار می دهند تا خوب برشته گردد. بورک اصولا بعنوان صبحانه و یا عصرانه استفاده می شود .

غذاهای استانبول

تانتونی

تانتونی نیز جزو خوراکی های بسیار پر طرفدار استانبول به حساب می آید که حرف های زیادی جهت گفتن دارد و تست کردن آن تجربه ای شیرین و یاد ماندنی برای شما خواهد بود به ویژه این که  اگر  این غذا  را در فصل بهار در کنار تنگه بسفرنوش جان نمایید به طور قطع خوشمزه تر خواهد بود. پس در سفر خود به استانبول به هیچ وجه خوردن این غذا را فراموش نکنید و اینکه تانتونی نیز به شکل لقمه ‌ای سرو خواهد شد و از موادی مثل : گوشت ، گوجه فرنگی ، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه ‌ها تشکیل می گردد که همه آن در یک نان لواش  نازک قرار می ‌گیرد و در ضمن تانتونی را قادر خواهید بود به شکل دو نوع تند و معمولی اورد دهید و توصیه ما به شما برای تجربه‌ تانتونی ” امینه آنا سفراسی در محله‌ بیلورجو در میدان تقسیم است که خیلی خوشمزه و لذیذ می باشد.

غذاهای استانبول

منمن

منمن یک نوع املت ترکیه ای خیلی خوشمزه و لذیذ است که از جمله غذا های ترکی خوشمزه دارای طرفدار می باشد و تکنیک تهیه اش به این شکل می باشد که نخست پیاز سرخ شده و فلفل همراه با گوجه فرنگی پخته شده اضافه نموده و در آخر با تخم مرغ ، سبزیجات معطر ، جعفری ، فلفل سیاه و فلفل قرمز مخلوط می گردد و این غذای بسیار خوش مزه را بوجود می آورند و در ضمن غذایی بسیار راحت و ارزان است که به سادگی قادر خواهید بود در خانه خود آن را درست نمایید و لازم است بدانید که طعم این غذا شدن اعتیاد آور می باشد و ترک ها اصولا Menemen را جهت صبحانه مصرف می کنند.

غذاهای استانبول

مانتی

مانتی غذای بسیار پرطرفداری می باشد که به شکل داغ و همراه با ماست سرد و سیر سرو می گردد که خیلی لذیذ است و دارای طعمی خاص است و معمولا به اسم ” راویولی ترکیه ای ” در بین توریست ها و علاقه مندان معروف است که مانتی را می شود نوعی پودینگ نامید که از خمیر و محتویات داخل آن تهیه می گردد و در سبک کلاسیک آناتولی  خمیر از آب ، آرد و نمک تهیه می گردد و بعضی ها با اضافه نمودن تخم مرغ عطر و طعم آن را زیاد و یا با هنرمندی عوض می کنند و در ضمن هر چه خمیر آن نازک تر و قطعات کوچک تر باشد ، نشان گر مهارت بیشتر آشپز این غذا می باشند. مواد مورد نیاز برای پخت مانتی عبارت است از : گوشت گاو یا بره ، پیاز، نمک و فلفل  نیاز به ذکر است که امروزه می شود این غذای خوشمزه و جذاب را با ماهی سالمون ، اسفناج و یا مرغ نیز میل نمایید و در ادامه مهم است بدانید که مانتی همراه با ماست ، سیر و سس گوجه فرنگی پخته شده و در آخر با کره سرو می شود و اینکه می شود آن را هم آب پز نمود و یا با کره بپزید و یا در سس گوجه فرنگی جوش بخورد و ضمنا اضافه نمودن بعضی از ادویه جات ها به طبع و سلیقه شما باز خواهد گشت و مخلوط فلفل قرمز ، نعناع و سماق خیلی خوشمزه و پر طرفدار است.

غذاهای استانبول

دوروم

دوروم یک ساندویچ است که به عنوان میان وعده استفاده می گردد که اصولا با نان لواش، گوشت و سبزیجات تهیه می گردد. از آن جایی که این غذا جمع و جور است و خیلی ساده قابل خوردن می باشد به یکی از پرطرفدار ترین غذاهای خیابانی استانبول تبدیل گشته است. جهت پختن این غذا از سبزیجات و گوشت های مختلفی استفاده می گردد و در میدان تقسیم استانبول قادر خواهید بود یکی از لذیذ ترین دوروم های شهر را تست کنید.

ایچلی کوفته

با مراجعه به خیابان استقلال دستفروش های خیابانی فراوانی را خواهید دید که ایچلی کوفته را به مشتریان می فروشند. جهت پختن این غذا گوشت چرخ شده را در خمیر نازک می پیچند و در روغن سرخ می کنند.

غذاهای استانبول

میدیه دولما

یک غذای دریایی لذیذ است که معمولا ویژه  آخر شب می باشد. این غذا از مخلوط صدف دریایی و برنج تند پخته می شود و افرادی که  به غذا های دریایی علاقه مند می باشند حتما از مزه این غذا نیز خوششان خواهد آمد. در استانبول گردشگران فراوانی را خواهید دید که روی صندلی در نزدیکی دکه های غذاخوری جا خوش کرده اند و این غذا را در حالی که فروشنده، آبلیوی فراوانی روی آن ریخته است میل می نمایند.

غذاهای استانبول

ایسلاک برگر

یکی از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی استانبول یک نوع همبرگر ترکی به اسم ایسلاک برگر می باشد. ایسلاک برگر به معنی همبرگر خیس می باشد و این نام به دلیل مرطوب بودن نان همبرگر روی آن گذاشته شده است. جهت پخت این غذا نان های همبرگر را درون سس گوجه و پیاز می گذارند و سپس آن را داخل محفظه های شیشه ای می گذارند تا به تدریج پخته شود. در بیش تر خیابان های استانبول و دور میدان تقسیم و استقلال قادر خواهید بود این ساندویچ بی نظیر را تست نمایید.

غذاهای استانبول

گزلمه

گزلمه یکی از نان های سنتی کشور ترکیه و منطقه آناتولی می باشد  و در اصل خمیری است که درون آن با مواد گوناگونی مانند گوشت و سبزیجات پر شده است.  گزلمه امروزه یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول می باشد و در خیلی از رستوران ها، کافه ها و اغذیه فروشی های می توانید گزلمه های خوش طعم را سفارش بدهید. گزلمه پنیری، سیب زمینی، پیاز یا حتی گوشت جزء پرطرفدارترین و محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول می باشند.

غذاهای استانبول

تاووک پیلاو

تا به امروز در کنار خیابان ایستاده اید و پلو و مرغ نوش جان کنید؟! احتمال زیاد ، ولی این تجربه عجیب و تکرار نشدنی را می شود در شهر استانبول داشته باشید. یکی از پرطرفدار ترین و عالی ترین غذاهای خیابانی استانبول غذایی به اسم تاووک پیلاو می باشد که چیزی نیست جز برنج سفید به همراه مرغ پخته! اغذیه فروشی های سیاری که در نقاط مختلف استانبول قرار دارند این پلو مرغ لذیذ را به شکل داغ و در ظرف های کوچک به فروش می رسانند و افراد محلی و گردشگرانی که به دنبال یک وعده غذای خوشمزه و خاص و در عین حال سریع می باشند تاووک پیلاو را بر می گزینند.