شرایط تحصیل در خارج از کشور ایرانیان

در جوامع امروزی برای خیلی از افراد، شرایط تحصیل در خارج از کشور خواسته ای مهم محسوب می شود و فرقی ندارد که شخص شغل دلخواه خود را پیدا کرده است یا نه.

افراد به علل متعدد مثل بالا بردن سطح علمی، تمایل به تحصیل، پیدا کردن شغل دلخواه ، بالا رفتن رتبه شغلی ، فرار از سربازی ( در پسر ها ) و … تحصیل را انتخاب می کنند. اغلب سوال هایی در راستای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور مثل این که چه کشوری جهت ادامه تحصیل مناسب می باشد ، آیا شرایط تحصیل در خارج از کشور رایگان می باشد ، معیار های انتخاب یک کشور خارجی جهت تحصیل چیست و موارد مشابه برای افراد به وجود می آید.

باید بدانید که شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور در هر کشور متناسب با انتظارات فرد از تحصیل متفاوت می باشد . ممکن است یک کشور در یک مقطع جهت تحصیل مناسب باشد یا کشوری برای یک رشته خاص خوب باشد .

 

مسائلی که هنگام تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور باید به آن ها توجه نمود:

 

ویژگی های اخلاقی شخص

همه خصوصیاتی که در یک شخص وجود دارد و اصولا در طی زمان ثابت می مانند ویژگی های فردی محسوب می شوند. این ویژگی ها در هدایت تحصیلی شخص بسیار اثرگذار هستند. این مسئله برای فردی که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد ، بسیار مهم است . این اهمیت به علت آگاهی نداشتن شخص نسبت به کشور های مختلف دنیا است.

 

هزینه زندگی و تحصیل در خارج از کشور

هزینه  ،  معمولا یکی از نگرانی های بزرگی است  که چه متقاضی تحصیل در ایران هستید و چه در خارج از کشور ، باید به آن توجه کنید . در نظر گرفتن هزینه های زندگی و تحصیل در فرایند تحصیل بسیار اثر گذار می باشد . کسانی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور را دارند باید این مسئله را خیلی جدی بگیرند.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در خارج از ایران

گزینش بهترین کشور برای تحصیل

انتخاب یک کشور از بین قاره های آسیا ، اروپا ، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا دغدغه ای خیلی اساسی برای افرادی می باشد که تصمیم تحصیل در خارج از کشور را دارند . ممکن است تجربه زندگی در خارج از ایران برای خیلی از افراد بسیار جذاب باشد ولی بهتر است مقداری منطقی تر درباره این مسئله فکر کنید به این دلیل که قطعا همه چیز به جذابیت آنچه فکر می کنید نیست !

انتخاب دانشگاه مناسب

دانشگاه صرفا یک لغت برای نامیدن یک مکان نمی باشد ، بلکه جایی است که باعث می شود آرزو ها و رویاهای افراد را به واقعیت تبدیل نماید. بنابراین انتخاب یک دانشگاه مناسب ، خیلی اهمیت دارد.

 

زمان مناسب جهت تحصیل در خارج از کشور

باید زمان درست جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور را در نظر بگیرید به این معنا که به صورت معمول ، بهتر است بدانید که چه موقعی تصمیم دارید جهت ادامه تحصیل به کشوری خارجی مهاجرت نمایید . اصولا برای شروع تحصیل در خارج باید از یک سال قبل  کارهای مربوط به آن را استارت بزنید البته امکان دارد مقداری بیشتر نیز زمان ببرد .

خیلی از برنامه های تحصیل در خارج از کشور افراد را مجبور به دادن درخواست حدود 6 ماه پیش از آغاز برنامه می کنند ، پس داشتن حداقل یک سال زمان این فرصت را به شما خواهد داد تا بتوانید بدون عجله یک دانشگاه و یا یک بورسیه تحصیلی را پیدا کنید.

 

کشور مناسب جهت تحصیل در خارج

موقع تصمیم گرفتن درباره انتخاب کشور جهت ادامه تحصیل در خارج ، مقصد های زیادی وجود دارد که بسته به ذهنیت و شرایط تحصیلیتان ممکن است از بین شهرهای بزرگ یا کوچک باشد . درست است اول کشورهایی را که تمایل بیشتری به تحصیل در آن دارید را لیست کنید و بعد تصمیم گیری نمایید.

مثلا تمایل دارید که در مناطق روستایی تحصیل نمایید یا شهری؟ ، آیا علاقه دارید که در یک کشور انگلیسی زبان اقدام به ادامه تحصیل نمایید یا کشوری با زبان دیگر ؟ تصمیم دارید فاصله کشوری که تصمیم به ادامه تحصیل در آنجا را دارید تا ایران چقدر باشد ؟

طبق پاسخ هایتان به این سوالات متوجه خواهید شد که علاقه دارید که چه کشورهایی را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایید یعنی بهترین کشور جهت تحصیل در خارج طبق ویژگی های شخصیتی و سوابق تحصیلی شما کدام یک می باشد ؟ اصلی ترین نکته در انتخاب کشور این می باشد که کشوری که انتخاب می کنید باید مناسب شرایط و روحیه تان باشد . مثلا کشورهای گوناگون را از لحاظ شرایط تحصیلی ، ریسک های احتمالی جهت گرفتن ویزای تحصیلی ، قوانین ، آب و هوا ، آینده کاری ،  فرهنگ آن ها در پذیرفتن افراد خارجی و استاندارد های آموزشی مورد بررسی دقیق قرار دهید.

 

شرکت در آزمون  زبان و دارا بودن مدرک

می بایست به عنوان یک متقاضی تحصیل در خارج از کشور تحقیق نمایید که دانشگاه های مد نظرتان دقیقا چه مدارک زبانی را پذیرش می کنند . بنابراین زمان مناسب جهت آماده‌ کردن خود ، ثبت ‌نام و شرکت کردن در آزمون ‌ها حتی بیش از یک دفعه را در نظر بگیرید .

مثلا امکان دارد بتوانید با فرستادن درخواست به ایمیل دانشگاه از حدود نمرات تافل قبول شدگان سال قبل در رشته مد نظر خود کمتر ، آگاهی پیدا کنید تا  بتوانید خودتان را بهتر برای آزمون ها آماده نمایید .

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در خارج از ایران

نگارش رزومه

رزومه تحصیلی خلاصه ای دو تا سه صفحه ای می باشد که درباره تحصیلات ، مهارت ها ، موفقیت ها و تجربیات متقاضی نگارش می گردد . به این معنا که رزومه باید مجموعه‌ ای از تجربیات تحصیلی را در قالبی  مناسب به اساتید ارائه دهد .

جهت نگارش یک رزومه عالی بهتر است انواع رزومه های نوشته شده افراد را که در دیگر سایت ها وجود دارد مطالعه نمایید تا در این مورد تجربه کسب کنید. تقریبا می شود گفت رزومه از سه قسمت مشخصات فردی ، سوابق تحصیلی و کاری، قابلیت ‌ها ، افتخارات و تجارب تشکیل می شود.

مواردی که باید در موقع نوشتن رزومه به آن ها دقت نمایید:

  • رزومه تا حد ممکن طولانی نباشد .
  • عجولانه نوشته‌ نوشته نشود .
  • بعد از مطالعه رزومه های عالی نوشته شود .
  • چند بار ویرایش و مطالعه شود .

ترجمه مدارک جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور

متقاضی باید جهت گرفتن پذیرش از دانشگاه مدارک مورد نیاز را آماده نماید و آن ها را به شکل رسمی ترجمه نماید و به دانشگاه مقصد برای بررسی ارائه دهد . از اساسی ترین این مدارک می شود به ریز نمرات و مدرک مقطع کارشناسی یا ارشد که دارای مهر و امضای دانشگاه می باشد و بعد از آن به تائید وزارت علوم ، بهداشت و یا سازمان مرکزی دانشگاه رسیده اشاره نمود.

شما به عنوان متقاضی باید این مدارک را در دارالترجمه ‌های رسمی ، ترجمه نمایید و این ترجمه‌ ها مهر دادگستری و وزارت امور خارجه را نیز داشته باشد بعد آن ‌ها را به دانشگاه مورد مد نظر برای ادامه تحصیل در پاکت مهر و موم ‌شده ارسال کنید . به یاد داشته باشید که شما بعد از گذاراندن مراحل بالا با توجه به دانشگاه و کشور مقصد باید مدارک خود را مورد بررسی دوباره توسط نهاد های معرفی‌ شده از طرف دانشگاه‌ های کشور مقصد نیز قرار بدهید .

مثلا شما جهت تائید نمودن مدارک تحصیلی‌ خود در دانشگاه‌ های آلمان ، می ‌توانید با مراجعه نمودن به قسمت دانشجویی سفارت آلمان در ایران به تائید مدارک خود اقدام نمایید ، ولی برای کشور آمریکا شما باید هزینه ‌ای را پرداخت نمایید و با مراجعه به وب ‌سایت WWW.WES.ORG سفارش بررسی مدارک خود را ثبت کنید .

 

ارتباط با اساتید

در سایت دانشگاه های خارجی معمولا ایمیل اساتید مهم وجود دارد و متقاضی قادر خواهد بود به وسیله آن با اساتید رشته خود در ارتباط باشد و امکان دریافت پذیرش و همچنین کمک ‌هزینه مالی را تا مقدار زیادی افزایش دهد . در صورتی که شما تجربه انجام پروژه ‌ای را در حوزه کاری استادی که تصمیم دارید با آن در ارتباط باشید را دارید ، شانس زیاد تری جهت جلب نظر او به رزومه خود خواهید داشت .

مقالات اخیر استاد ها را با دقت خیلی زیاد مطالعه نمایید و در کنار آن دقت نمایید که کدام‌ یک از اساتید فاند ( Fund ) دارند و می ‌توانند شما را از لحاظ مالی حمایت کنند . در موقع تماس با استاد بر تجربیات و مهارت های کاری که در ارتباط با حوزه کاری استاد مورد نظر می باشد تاکید نمایید به این دلیل که اثر زیادی در پذیرش شما دارد.

 

کامل کردن فرم درخواست پذیرش و پرداخت Application Fee

در نهایت از سمت دانشگاه مقصد از شما می خواهند تا بعد از کامل کردن فرم‌ ها ، هزینه آنالیز مدارکی که تا الان برای پذیرش آماده نموده ‌اید را پرداخت نمایید . این مبلغ به ‌عنوان Application Fee معروف می باشد و از طریق کارت ‌های ارزی بین ‌المللی و به صورت آنلاین پرداخت خواهد شد .