وسواس فکری چیست و چطور رفع می شود؟

گفتگوهای منفی که فرد توانایی متوقف کردن آن ها در ذهن خود را ندارند را وسواس فکری می نامند. اگرچه خیلی از افراد دارای افکار منفی می باشند و برخی اوقات افراد به مسئله ای فکر می کنند که درست نمی دانند از کجا آمده است، این فکر، هدف خاصی ندارد ولی ذهن آن ها اتوماتیک به آن فکر می کند، اما در برخی افراد این گفتگوها تمام شدنی نیستند و یک فکر منفی ده فکر دیگر را به وجود می آورد. در این وضعیت شخص دچار وسواس فکری می شود.در ایم مقاله راهکارهایی جهت کم کردم وسواس فکری ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید. اگر موفق شوید و وسواس فکری را رفع کنید، می توانید بهتر به کارهای روزمره برسید و از ایجاد اختلالات روانی هم جلوگیری خواهید کرد.

حواس خود را پرت کنید

استفاده از نیروی اراده جهت متعادل نمودن وسواس مثل تلاش جهت غلبه  بر اضطراب موجب بدتر شدن وسواس نیز خواهد شد. در عوض چیزی جذاب و لذت بخش بیابید تا شما را از وسواس فکری  که دارید کمی دور کند و از فکر در مورد آن منحرف کند. این به شما کمک خواهد کرد تا به خود یادآوری کنید که دیگر موارد زندگی تان همچنان مهم هستند.

کار یا وظیفه ناتمام را تمام کنید

برخی اوقات ما دچار یک وسواس می شویم به این دلیل که ما کار خود را ناتمام گذاشته ایم. ممکن است ما ، برنامه آخرین جزئیات سفر را نریخته ایم ، پیشنهاد آشنایی به فردی که به او که علاقه داریم نداده ایم و… به خود بگویید که موقعی که وارد مرحله بعد شدید ، مقداری استراحت خواهید کرد. معمولا برداشتن یک گام به جلو این آزادی را به شما خواهد داد تا به صورت موقت از یک وسواس دور شوید و توجهتان به چیز دیگری معطوف شود.

موفقیت در غلبه کردن بر وسواس فکری با روش های موثر

بر مأموریت بزرگتری تمرکز نمایید

اهمیت داشتن مأموریت و پیدا کردن یک هدفی که برای شما ارزشمند به نظر می ‌رسد، از زندگی و فکر شما در برابر احساسی که زندگی بی معنی است دفاع می ‌کند. و اگر بتوانید برای خد مأموریتی ایجاد نمایید که به نوعی موجب شادی یا تمام شدن رنج دیگران شود، شما را در مقابل حملات فکرهای وسواسی  متعادل خواهد کرد.

تمرین خود سازی کنید

تا هرکاری انجام دهید اما تلاش کنید که بیکار نباشید و فکر و خیال بیخود نکنید. شما می‌ توانید مراقبه نمایید، از کاراته یا یوگا استفاده کنید. رقص را برنامه خود قرار دهید و فعالیت خود را بالا ببرید تا علاوه بر وسواس ، بخش دیگری از ذهنتان را که به چیزهای دیگر علاقه دارد را درگیر نمایید. اجازه دهید زمان سپری شود. با گذر زمان وسواس فکری شما خیلی کمتر خواهد شد.

گوش شنوا داشته باشید

اگر دوستان و خانواده شما از وسواس فکری تان نگران هستند ، احتمال خیلی زیاد حق دارند. به نگرانی آن ها اهمیت بدهید.

به اندازه کافی بخوابید

اضطراب و نگرانی علاوه بر اینکه موجب بی ‌خوابی می‌ گردد، کمبود خواب نیز قادر است افکار وسواسی و احساسات را زیاد کند. هنگامی که به اندازه‌ی لازم استراحت کنید، حفظ تعادل احساسی خیلی بهتر رخ خواهد داد.

به صورت منظم ورزش نمایید

ترشح شدن اندورفین در بدن انسان جهت سلامتی و متابولیسم خیلی اهمیت دارد. ورزش یکی از مناسب ترین روش ها جهت تقویت این مواد شیمیایی در بدن است، در هفته 3 الی 5 بار ورزش کنید تا ترشح اندورفین بالا برود.

موفقیت در غلبه کردن بر وسواس فکری با روش های موثر

نزد روانشناس یا روان پزشک بروید

یکی از تکنیک های مناسب برای غلبه کردن بر وسواس فکری که به بهبود وضعیت  فرد کمک خواهد کرد، روان درمانی است که توسط درمانگر انجام می گیرد. در این تکنیک درمانگر موقعیتی مشابه جهت ایجاد وسواس در فرد فراهم می نماید و از او خواسته می شود واکنشی نسبت به آن نداشته باشد.

مدیتیشن و ذهن آگاهی انجام دهید

ناخوشایند بودن وسواس فکری تا مقدار زیادی به علت حس بدی است که با افکار ناخودآگاه همراه می گردد. در ادامه شناسایی تحریف های شناختی و پذیرفتن غیرقابل کنترل ناپذیر بودن افکار و استفاده از تمرینات مدیتیشن قادر است پاسخ های احساسی منفی ناشی از آن را کاهش دهد.

هنگامی که وسواس فکری بر شما غلبه می کند، تمرینات تنفس عمیق را به طور کامل انجام دهید. آرام نفس بکشید و از یک تا چهار بشمارید، نفس را با شمردن چهار حبس کنید و بعد از آن مجددا تا ۴ بشمارید و نفستان را خارج نمایید.