یافتن شغل مورد علاقه

پیدا کردن شغل دلخواه بیش از آنچه  فکر کنید در زندگی ما تاثیر گذار خواهد بود. اینکه به چه شغلی علاقه مند می باشید؟ چگونه شغل دلخواه خود را پیدا کنید؟

سؤالاتی می باشد که خیلی از اوقات ما در زمان هایی در زندگی خود از خودمان  پرسیده‌ ایم. این سؤالات اصولا از جنس خودشناسی می باشند و موقعی مطرح خواهند شد که احتیاجی از جنس هدف ‌مندی در ما به وجود می آید. این سؤالات قادر خواهند بود سر آغاز داستان های بزرگی باشند، قصه‌ هایی از جنس خواستن، تلاش و رسیدن.

نکته ‌ای که باید در نظر بگیرید این می باشد که اشخاصی که شغل دلخواهشان را پیدا کرده اند و ما آن ها را در این زمینه موفق می ‌دانیم، همان افرادی می باشند که تصمیمات جدی اخذ کرده اند و هزینه های فراوانی داده اند تا کاری را انجام دهند، که برای آن زاده شده­ اند و به گفته ‌ی خود برای انجام آن ساخته شد‌ه ‌اند.

این افراد همان افرادی می باشند که عقیده دارند که: «هیچ کسی نیست که بتواند بیشتر از من به این کار عشق بورزد یا آن را بهتر از من به انجام برسد».

ایسای، برنده جابزه سال ۲۰۱۵ TED گفته: «درون افرادی که شغل دلخواه خود را پیدا کرده­‌اند، عطشی موج میزند. آنها افرادی هستند که برای صبح بیدار شدن و سرکار رفتن لحظه شماری می‌‌کنند.

تأثیر شغل مورد علاقه در کیفیت زندگی

کاری که به آن مشغول هستیم معمولا تحت تأثیر شرایط گوناگون اجتماعی، اقتصادی، نظام ارزشی و خانوادگی می باشد. عوامل دیگری نیز می باشند که هوشیاری به آن ها قادر خواهد بود در تصمیم‌ گیری ها نتایج بهتری را بوجود آورد.

بخشی از اهداف زندگی رسیدن به لذت و تجربه تحقق خواسته ها می باشد.

امروزه زندگی شخصی و کاری ، پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. قسمت زیادی از فعالیت های روزمره ما صرف ایجاد تغییر در زندگی از طریق کار و کسب خواهد شد. در این مسیر، لذت بردن و داشتن آرامش درونی از این ‌که، کاری که می کنید باعث رضایت شما خواهد شد و یا کیفیت زندگی ‌تان و دیگران را افزایش خواهد داد، قادر خواهد بود نیرومندی و پتانسیل درونی شما را برای عملکرد هرچه بهتر حفظ نماید.

کسانی که  به انجام شغل دلخواه خود مشغول هستند نه فقط از مسیر خود لذت خواهند برد، بلکه در زمینه کسب درآمد نیز موفق تر عمل می‌ کنند و شادی ازجمله ویژگی های آن‌ ها می باشد.

نحوه یافتن شغل مورد علاقه و انتخاب بهترین شغل دلخواه

آیا شغل فعلی من، همان شغل مورد علاقه ام می باشد؟

لازم است شما هم ایده کار و کسب دلخواه خود را بشناسید. طبق تحقیقات «اسکات­دلیز­مور» سخنران TED هشتاد درصد مردم از شغل‌ شان راضی نیستند.

او این بررسی را با طرح سؤال ساده ‌ای انجام داد و پرسید: «به چه علت مشغول این کار می باشی؟» این سؤالی است که شما نیز باید از خود بپرسید تا در گروه انسان هایی قرار بگیرید که از فعالیت شغلی‌ خود راضی هستند.علاوه بر این، شغلی که انتخاب می‌کنید ارتباط خیلی نزدیکی با شخصیت شما خواهد داشت.

راهکارهایی جهت پیدا کردن شغل دلخواه

سابقه کاری خود را مرور نمایید

در صورتی که قبلا به شکل تمام وقت یا پاره وقت کار می کرده اید، این سوالات را از خودتان بپرسید تا بفهمید که چه تجربیاتی کسب کرده اید تا بتوانید طبق آن ها تصمیم گیری نمایید:

  •     در هر یک از شغل های قبلی چه چیزی را بیشتر دوست می داشتم؟
  •     بهترین تجربه کاری من چه چیزی بوده است و به چه دلیل؟
  •     من از کدام خصوصیات سازمان بیشتر خوشم می آمده است؟
  •     چه چیزی را در مورد سازمان خیلی دوست نمی داشتم ؟
  •     درباره مدیران قبلی چه مواردی را دوست داشتم و چه چیز هایی را دوست نمی داشتم؟
  •     در میان مدیران سابق ام، کدام یک را بیشتر دوست داشتم؟
  •     مهم ترین چالشی که من در کارهای قبلی خودم با آن مواجه بوده ام، چیست؟
  •     در میان افرادی که با آن ها کار کرده ام، کدام یک از خصوصیاتشان بیشتر برایم مهم بوده است؟

حالا طبق اطلاعاتی که به دست می آورید، فهرستی از ترجیحات تان در مورد وظایف شغلی، سبک کاری، شرکت ، مدیران و همکاران تهیه نمایید.

درباره مشاغل مختلف تحقیق نمایید

از اطلاعاتی که در مرحله خود آزمایی درباره خود کسب نموده اید، برای تحقیق در مورد مشاغل مختلف استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات لازم درباره شغل های خاص می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

از افراد خود در شبکه های اجتماعی پرس و جو نمایید. همسالان خود به احتمال خیلی زیاد درباره برخی از مشاغلی که ممکن است درمورد آن ها اطلاع نداشته باشید، اطلاع دارند. همچنین ممکن است دوستانی داشته باشید که در  یک حرفه دارای  سابقه کاری باشند و قادر باشند تجربیاتشان را در اختیار شما قرار دهند. از شبکه های اجتماعی که در آن ها فعال می باشید، استفاده کنید و نظرات دیگران را مورد بررسی قرار دهید.

از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید

مشاوران شغلی متخصصانی می باشند که تشخیص خواهند داد شما به درد یک شغل خواهید خورد یا خیر . با یکی از این متخصصان صحبت نمایید و از او مشاوره بگیرید. پیش از تعیین وقت مشاوره، حتما اطمینان پیدا کنید که مشاور شما دارای مجوز دولتی می باشد یا خیر تا مبادا با مشاوره غیر حرفه ای گمراه نگردید.

از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

از شبکه های اجتماعی جهت تحقیق درباره  مشاغل مختلف استفاده نمایید. اطلاعات گروه های شغلی فیسبوک را مطالعه نمایید. چت هایی که در توییتر وجود دارد درباره مشاغل گوناگون هستند را مطالعه نمایید. و از لینکدین جهت دسترسی به این شغل، مصاحبه ها و مقالات استفاده نمایید.

در رویداد های حرفه ای شرکت کنید. خیلی از صنایع کارگاه ها و ورکشاپ هایی برگزار خواهند کرد که قادر خواهید بود با شرکت در آن ها اطلاعات زیادی به دست آورید. بد نیست در مورد از آن ها که مشاغل مورد علاقه تان می باشد، شرکت نمایید.

دانش و مهارت جدید یاد بگیرید

در دوره هایی که در زمینه های گوناگون مانند ریاضی، علوم کامپیوتر و توسعه شخصی فعال می باشند، می توانید مهارت های تازه برای شغل احتمالی مورد علاقه خود را یاد بگیرید. علاوه بر این، قادر خواهید بود دانش تان درباره مشاغل خاص را با مطالعه کتاب ، تماشادیدنی فیلم هایی در یوتیوب و تست کردن بازی و سرگرمی های تازه که قادر خواهد بود شما را به سوی یک شغل هدایت نماید، بیشتر کنید.

مشاغل مورد علاقه تان را تجربه نمایید

در ادامه چند روشی که قادر اولین برای کسب تجربه عملی در حرفه مورد نظرتان از آن ها استفاده نمایید را بررسی خواهیم کرد:

    مصاحبه های اطلاعاتی: این تکنیک به معنای برقرار نمودن ارتباط با یک متخصص در حرفه مورد نظر خود، کسب اجازه برای کسب مهارت در شغل مورد نظر، گذاشتن جلسه و اطلاع پیدا کردن از مسیر شغلی آن ها از قدیم تا به امروز است. این تکنیک یک راه خیلی خوب برای ایجاد ارتباطات صنعتی خواهد بود.

    کارآموزی: با سپری نمودن دوره کار آموزی، قادر خواهید بود به درک درستی از یک حرفه برسید. کار آموزی به احتمال فراوانی جامع تر و بهتر از سایه سازی و مصاحبه های اطلاعاتی می باشد. این تکنیک به شما در کسب تجربه که قادر خواهد بود در رزومه تان نیز ثبت گردد کمک می کند و در نتیجه شانس استخدام خود در آینده را بالا خواهید بود.

    داوطلب شدن: شما قادر خواهید در اوقات فراغت برای کار در شغل مورد علاقه تان داوطلب گردید تا موقع کار تجربه و مهارت هایی کسب نمایید. این تجارب قادر خواهد بود رزومه و شانس استخدام شما را تقویت نماید.

به جمع آوری اطلاعات بپردازید

بهتر است پیش از انتخاب شغلی که تصمیم دارید در آن فعال باشید اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری نمایید. این روزها منابع فراوانی از جمله کتاب، اینترنت، روزنامه و…… در دسترس می باشد که قادر خواهد بود شما را با زاویه هایی از کار آشنا نماید و به شما اطلاعات مورد نیاز را در مورد رشته و شغل مورد علاقه تان بدهد. با مطالعه‌ کامل حتی قادر خواهید بود آینده کاریتان را پیش بینی نمایید.

با روحیه مثبت کارتان را انجام دهید

جهت شروع هرکاری بهتر است که افکارتان را به جهت مثبت هدایت نمایید این کار باعث بالا رفتن تمرکز در شما خواهد شد . بهتر است از مشکلات، موانع و چالش‌ های پیش آمده در کارتان به عنوان یک فرصت استفاده نمایید. اصولا کارفرماها به دنبال کارمندان منحصر به فرد می باشند که خصوصیات بارزی نسبت به دیگران داشته باشند پس این موارد را در نظر بگیرید و خاص بودن خود را حفظ نمایید.