روابط باید از لحاظ احساسی، رضایت هر دو طرف رابطه را برآورده نماید. روابط عاطفی درست و مناسب، باید شخص را خوشحال نماید و موجب بهتر شدن حال هر دو طرف شود. با این وجود، در صورتی که روابط شما موجب ناراحتیان گردد شما امکان دارد درگیر روابط سمی باشید. برخی وقت ها، زوجین امکان دارد در روابط سمی قرار داشته باشند و اطلاع نداشته باشند که روابط سمی میان آن ها برقرار شده است.

شناسایی و تشخیص این روابطی راحت نیست. به این دلیل که خیلی از زوجین هر از گاهی لحظات عاشقانه ای دارند و این اتفاق ممکن است برای آن ها گمراه کننده باشد. روابط سمی قادر است از لحاظ احساسی خسته کننده به نظر برسد و پس، خیلی مهم است که نشانه های آن را بدانید و در صورت رخ دادن نشانه ها اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. این مطلب را بخوانید تا از علائم روابط سمی و آنچه را که می شود در این روابط انجام دهید آگاهی پیدا کنید.

روابط سمی

پیش از اینکه به علامت های روابط سمی اشاره نماییم، ابتدا باید بفهمیم که روابط سمی به چه روابطی گفته می شود. اصطلاح “روابط سمی” توسط لیلیان گلاس، متخصص ارتباطات و روانشناسی ابداع شد. او روابط سمی را اینطور تعریف می کند: روابطی که در آن حمایت از یکدیگر صورت نمی گیرد، و درگیری بین افراد فراوان می باشد. یکی از افراد به دنبال ضعیف نشان داد شخص دیگر می باشد. در چنین روابطی رقابت ناسالم، و عدم انسجام وجود دارد.

علائم یک رابطه سمی

عدم اعتماد

یکی از نشانه های هشدار دهنده روابط سمی، اعتماد نداشتن به یکدیگر می باشد. در این روابط هر حرکت شما زیر سوال خواهد رفت و نظرات شما خیلی دارای اهمیت نمی باشد. این موارد از عدم اعتماد متقابل نشات می گیرد. موقعی که شریک زندگی تان به شما مطمئن نیست، در همه مسائل زندگی شما دخالت می کند. این دخالت های زیادی امکان دارد شما را خسته خواهد کرد. اعتماد اساس یک رابطه سالم می باشد و در صورتی که اعتماد در رابطه های شما وجود نداشته نباشد، به روابط سمی تبدیل می گردد.

مشکلات ارتباطی

در روابط سالم، هر دو نفر باید احترام متقابل و مهربانی را در رابطه لحاظ نمایند. ولی، در صورتی که مکالماتتان پر از کنایه و توهین باشد ، این احتمالا نشانه روابط سمی است. اگرچه تمام زوج ها با هم مشکلاتی دارند. ولی احترام و عشق به هم نیز بین آن ها وجود دارد. با این وجود، زن و شوهرهایی که در رابطه های سمی هستند، به اندازه ای با هم می جنگند که در نهایت بدون اینکه زمان های زیادی با هم صحبت کند، زندگی خود را می گذارنند.

نشانه های رابطه سمی و اشتباه و نحوه رها شدن از این نوع رابطه

عدم حمایت

یکی دیگر از نشانه های هشدار دهنده روابط سمی، این است که حس خواهید کرد که حمایتی از سوی شریکتان از لحاظ روانی و جسمی صورت نمی گیرد. هر موقع عاملی را که موجب رنجش شما گردیده است را مطرح می نمایید، هیچ توجهی به حرفی تان ندارد.

ارزش شما زیر سوال می رود

یکی از علامت های روابط سمی این می باشد که شخص اغلب باید ارزش هایش را نادیده بگیرد. شما در این روابط حس ناکافی بودن خواهید داشت و اغلب تحت رفتارهای ناسالم می باشید.

مشکل در ایجاد ارتباط

ارتباط برقرار کردن روابط را آسان می کند و موجب می گردد که در کنار هم حس آرامش و راحتی کنید. با از میان رفتن احترام، اشخاص  به مرور فراموش خواهند کرد که چطور به صورت اثرگذار با هم ارتباط ایجاد نمایند. این اشخاص همیشه موقع صحبت کردن با هم دچار کج فهمی خواهند شد و صحبت آن ها راه به جایی نخواهد برد.

احترام نگذاشتن به یکدیگر

احترام جزء اساسی هررابطه ای می باشد. موقعی که احترام میان شما و شریکتان از بین برود، یعنی این که  رابطه شما سمی شده است. باید از خودتان بپرسید که به چه دلیل در رابطه ای هستید که به شما احترام گذاشته نمی شود.

حس می کنید که در تله گیر کرده اید

هیچ شخصی علاقه ندارد که در زندگی حس در تله بودن داشته باشد و علاقه دارد که به آزادی برسد. همچین حسی در زندگی به این معنی می باشد که در رابطه سمی قرار دارید.

نشانه های رابطه سمی و اشتباه و نحوه رها شدن از این نوع رابطه

 مدام مورد انتقاد قرار گرفتن

انتقاد بجا می تواند برای زندگی شما اثرگذار باشد ولی در صورتی که شریکتان مدام انگشت اتهام را به سوی شما می گیرد و همه رفتارهای شما را مورد انتقاد قرار می دهد، به  این معنی می باشد که در رابطه سمی هستید.

هیچ پیشرفت و رشدی در رابطه رخ نمی دهد

رابطه شما مدام در حال عقب گرد است و هیچ رشدی اتفاق نمی افتد و بهتر از گذشته نمی شود. این روابط را باید هر چه زودتر تمام کنید.

چطور یک رابطه سمی را تمام کنیم

تکنیک های مفید فراوانی جهت تمام کردن یک رابطه سمی و تمام کردن دوستی با این افراد وجود دارد که ما آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مطرح نمودن تصمیم جدایی

بهترین ترین روش برای حذف کردن افراد سمی این است که به شخص اطلاع بدهید که به چه علت تصمیم به تمام کردن ناگهانی رابطه دارید. برای اینکار قادر خواهید بود ابتدا از او تعریف نمایید بعد از آن مقصود اصلی خود را بیان کنید و پس از آن یک نکته مثبت به آن اضافه نمایید به عنوان مثال:

تو خیلی مهربان هستی و خیلی حس صمیمت با تو دارم. ولی تصمیم دارم از این به بعد دنبال مسائل جدی تری باشم. من خیلی چیز ها از تو یاد گرفته ام. اما فکر می کنم ادامه این رابطه به صلاح نباشد.”

در واقع به شکلی که شخص مقابل ناراحت نشود به او نشان بدهید که قرار است رابطه تان تمام شود. به مسئله ای که آزارتان می دهید اشاره نمایید. مثلا در صورتی که با یک شخص غرغرو روبرو می باشید باید از او بخواهید غر زدن را تمام کند؛ به این دلیل که نمی توانید با این موضوع کنار بیایید.

دور کردن خود از رابطه سمی

موقعیت های سمی را بشناسید و دقت کنید که چه زمان هایی موجب می گردد حالتان بد شود و یا دچار اضطراب شوید. به عنوان مثال هنگامی که دو نفره هستید رفتاری را از خود بروز می دهد که باعث آزار شما می گردد. پس بهتر است به شکل دو نفره با او تنها نباشید. یا امکان دارد هنگامی که راجع به کار بحث می کنید بیش از اندازه دخالت نماید. پس درست است او را در جریان کارهای خود نگذارید.

کنترل احساسات جهت تمام کردن رابطه سمی

می توانید هفته ای دو دفعه با هم صحبت نمایید و یا ماهی یک بار همدیگر را ملاقات ببینید. امکان دارد باشگاه و یا محل کار شما با هم یکی باشید. این ها را از هم جدا کنید. بهتر است مهارت کنترل نمودن احساسات را در وضعیت های مختلف آموزش ببینید و سریع عصبانی نشوید. برای خود خط قرمز تعیین نمایید و تا جایی که امکان دارد حدود رابطه را رعایت نمایید و سوالات شخصی را از هم نپرسید.

طبیعتا هنگامی در یک رابطه قرار دارید می دانید که فرد مقابل دارای چه ضعف هایی می باشد. با استفاده از مـهارت همدلی تلاش کنید علت خیلی از رفتارهای او را درک نمایید و نقاط ضعف شخصیتی او را مورد شناسایی قرار دهید.

تغییر دادن رفتار و عقاید جهت ترک رابطه سمی

همه افراد دارای نقاط ناامنی در ذهن خود می باشند که به دشواری قادر خواهند بود خود را از آن رها کنند. خیلی از باورهای منفی ساز موجب می گردد جرات رها کردن را پیدا نکنیم. بهتر است نخست روی باورهای خودمان کار کنیم تا حس ارزشمندی پیدا کنیم. بعد از آن این باعث می شود هر شخصی را در اطراف خود قبول نکنیم. جهت تــغییر دادن رفتار و باورها و کنار گذاشتن افراد سمی از زندگی مان با یک روانشناس خیلی اثرگذار می باشد.