روش های موثر جلوگیری کردن از سرد شدن رابطه عشقی

اغلب رابطه ‌های عاشقانه پس از مدتی شور و هیجان قبلی خود را از دست خواهند داد، به این دلیل که اصولا زوجین برای ممانعت از سرد شدن رابطه خود تلاشی نمی ‌کنند. رابطه به توجه و رسیدگی احتیاج دارد؛ تا موقعی که به رابطه خود توجه نمایید، گرم و پر از عشق خواهد ماند. سرد شدن رابطه در هر مرحله ای از رابطه ممکن است اتفاق بیفتد. چه بسا زوج‌ هایی که رابطه خیلی عاشقانه  ای با هم دارند، ولی سرانجام از هم جدا شده‌اند. در حالی که با عوض کردن نگرش ‌و رفتارشان، رابطه شان دوام پیدا می کرد. پس قبل از آن که دیر شود، دلیل عوض شدن رفتارهایتان را پیدا کنید و جهت جلوگیری نمودن از سرد شدن رابطه تلاش کنید. با زنده نگه داشتن عشق می شود یک رابطه سالم ایجاد نمایید.

 

غیر منتظره عمل کنید

یکنواختی و روزمرگی از اساسی ترین دلایل سرد شدن رابطه ها می باشد. دوست داشتن و عشق اتفاقی  است که هیچ وقت تکراری نمی شود؛ ولی یکنواختی‌ های معمول قادر است موجب سردی آن گردد. پس تا حد ممکن این روزمرگی‌ ها کنار بگذارید. به عنوان مثال ناگهان یک سفر کوتاه و غیرمنتظره برنامه ریزی نمایید و یا حتی با یک شاخه گل، طرف مقابل خود را سورپرایز نمایید.

 

عشق را به خود یادآوری نمایید

هر اندازه هم که عاشق می باشید، باید هر چند مدت یکبار این را به خود یادآوری نمایید. جهت جلوگیری نمودن از سرد شدن رابطه نیاز است که خصوصیات و عوامل جــذابیت شخص مقابلتان را مرور نمایید تا علت دوست داشتن او برای شما یادآوری گردد. این را خاطرتان باشد که با شناخت خود و شخص مقابل، عشق و دوست را تمرین نمایید و رابطه تان را بهبود خواهید بخشید.

گاه مشاهده می شود که روابط عاشقانه به تدریج تبدیل به یک عــشق یک طرفه خواهد شد. یعنی یکی از افراد کاملا از رابطه عاشقانه دور شده اشت و دیگر مثل قبل عاشق نیست. در صورت مطمئن شدن از این مسئله و بی نتیجه شدن تلاش تان باید برای زنده کردن عشق در رابطه تان، جای تلاش بیهوده، خودتان را جهت یک تغییر در زندگی عاطفی آماده نمایید. اگر چه کنار گذاشتن کسی که عاشقش بوده اید کار سختی است ولی ادامه دادن یک رابطه یک طرفه صدمات خیلی زیادی را بر شما وارد می کند.

تکنیک های جلوگیری از سرد شدن رابطه و دوام پیدا کردن عشق

یافتن زبان هیجانی مشترک

آنچه در پایداری رابطه عاشقانه و ممانعت از سرد شدن رابطه به شما کمک خواهد کرد این می باشد که احـساسات خود را به خوبی شناسایی، ابراز و مدیریت نمایید و از طرفی تلاش کنید هیجان‌ هایتان فرد مقابل ‌تان را نیز بشناسید. نیازی نیست که تنها هیجان‌ های مثبت خودتان را ابراز نمایید؛ بلکه در موقع ناراحتی و عصبانیت با شخص مقابل خود صحبت کنید. دعوای میان زوجین امری عادی می باشد، پس از حرف زدن در باره نگرانی‌ هایتان هراس نداشته باشید. اینکه چطور با این تعارض ‌ها  برخورد می نمایید، خیلی مهم است.

نگرانی هایتان  را در میان بگذارید

خیلی مهم است که با مشکلی که موجب شده رابطه عاشقانه تان به این مرحله رسیده است روبرو شوید. تعداد خیلی زیادی دلیل برای سرد شدن رابطه و بی انگیزه شدن دو طرف رابطه وجود دارد، عوارض جانبی دارو، استرس و مشکلات مالی برخی از این دلایل می باشد. در صورتی که می دانید که این مشکلات چیست و چگونه می شود در رابطه تان سردی درست کند وقت آن است که در مورد آن با طرف مقابل خودتان صحبت نمایید. و در صورتی که نمی دانید این مشکلات چیست از یک روانشناس کمک بگیرید. نگرانی های خود را را واضح بیان کنید و همچنین به نگرانی های طرف مقابل نیز گوش دهید. ارتباط و صحبت کردن قدم خیلی بزرگی جهت حل مشکلات می باشد. تعامل ، حرف زدن و گوش دادن هیچ وقت موجب ضررتان نخواهد شد.

ایجاد تغییرات در رابطه

در صورتی که درگیر روزمرگی با شریک زندگی تان هستید، به احتمال خیلی زیاد برخی چیزهایی که در گذشته برایتان هیجان داشتند به چیز های خسته کننده تبدیل شده اند و رابطه تان راکد شده است. نتیجه این مسئله بی حوصلگی می باشد و این بی حوصلگی قادر است باعث سرد شدن رابطه تان شود. یکی از روش های بازگرداندن این هیجان و اشتیاق  ایجاد تغییر در برنامه روزمره و ایجاد تجربیات جدید می باشد. با هم به مسافرت بروید. تلاش کنید بیش تر بیرون بروید، مکان های جدید را ببینید. تجربیات جدیدی کسب کنید. تمام این ها لذت بخش خواهند بود. بدون علت شریک زندگی تان را سورپرایز نمایید. تمام اینها امکان دارد در ابتدا دشوار باشد اما ممکن است دقیقا همان مواردی باشد که رابطه تان به آن نیاز دارد و این تغییرات با به وجود آوردن تنوع موجب ممانعت از سرد شدن رابطه عاشقانه تان می گردد.

تکنیک های جلوگیری از سرد شدن رابطه و دوام پیدا کردن عشق

کنار آمدن با احساسات خود

یکی از عللی که برخی از روابط رو به سرد شدن می روند این می باشد که یکی یا هر دو طرف رابطه نمی دانند دقیقا چگونه با احساساتشان کنار بیایند. موقعی که بیشترین احتیاج را برای ارتباط در خودمان حس می کنیم، دقیقا در همان موقع حس آسیب پذیری نیز داریم و این مسئله قادر است باعث کشیدن یک دیوار بین دو طرف و یا فرار باعث گردد. به همین علت ، مکانیسم های دفاعی در ما و در ادامه آن در روابط ما رخ می دهد. مکانیسم های دفاعی، در اصل شیوه های ناخودآگاهی هستند که مغز و بدن ما از طریق آن تلاش می کند تا از ما محافظت نماید. در اصل اینها روش هایی جهت محافظت از ما در برابر آسیب دیدن می باشند. متأسفانه، در حالی که تلاش داریم تا از خودمات محافظت نماییم و سعی می کنیم که قلب ما آسیب پیدا نکند، در حقیقت عشق را از خود دور می نماییم. هنگامی که احساساتمان در جریان باشد ، قادر است ترسناک باشد و ذهن مان از مکانیسم های دفاعی به عنوان راهی جهت کنار آمدن با اضطراب استفاده خواهد کرد. در صورتی که تصمیم دارید رابطه سرد شده تان را نجات بدهید، باید بدانید که مکانیسم های دفاعی تان و احساسات شما دقیقا چیست. با آگاهی یافتن و شناخت خود، دیگران را نیز می توانید بشناسید. به مرور قادر خواهید بود از این مکانیسم های دفاعی خود کم کنید و در نتیجه به عشق نزدیک تر گردید.

صمیمیت در رابطه را زنده کنید

در صورتی که محبت در رابطه شما کم شده است،به صورت خودکار به همان روال قبل بر نخواهید گشت. با این وجود، به وجود آوردن مجدد محبت در رابطه خیلی اهمیت دارد. نبود صمیمیت در یک رابطه، چه از لحاظ جسمی و چه عاطفی، نه فقط باعث بی انگیزگی خواهد شد، بلکه موجب می گردد سلامت روان نیز مشکل پیدا کند. این امر نیازمند این می باشد که گارد دفاعی تان را کم کنید و تلاش کنید شریک زندگی تان را به خود نزدیک تر نمایید. این مسئله دارای یک روند تدریجی می باشد که معمولا با جلب اعتماد آغاز می گردد می شود. هرچه بیشتر برای آن سعی کنید، رابطه شما محکم تر می گردد.

 

 به خودتان استراحت دهید

در صورتی که حس می کنید رابطه تان سرد شده است، زمان آن رسیده است که به خود استراحت دهید. استراحت به شما این فرصت را خواهد داد تا دلتان برای هم تنگ شود. البته هدف این نیست که شما باید به صورت کامل از هم جدا شوید، ولی وقت گذاشتن برای تمرکز بر روی خودتان به شما کمک می کند تا بفهمید که در کجای رابطه هستید. اغلب اوقات ، روابط از حالت تعادل خارج می شوند. در صورتی که احساس شما نسبت به طرف مقابل بسیار بیشتر از احساس او به شما باشد، این مسئله مضر است و باعث می شود شما حس ناخوشایندی از محبت کردن خود دریافت کنید و حتی باعث دور شدن بیشتر شریکتان گردید. بنابراین مدتی را دور از یکدیگر بگذرانید تا به علایق شخصی تان بپردازید و بعد تصمیم گیری کنید که چه کاری بهتر است انجام دهید.

روز های خوش گذشته را به یاد آورید

 این امکان دارد کلیشه ای باشد، ولی در صورتی که رابطه شما سرد شده است، اوقات خوبی که با هم سپری کرده اید را به یاد آورید. برخی اوقات  جهت رفتن به جلو باید کمی به عقب بیایید.  موقعی که حس می کنید رابطه تان سرد شده است، کارهایی کنید که اوقات خوش تری بهتر و لذت بخش تری را سپری نمایید یا به تصاویر و فیلم های قدیمی بنگرید. کار هایی که هر دوی با هم انجام داده اید و برایتان لذت بخش بوده است.  تلاش کنید اجازه ندهید مشکلات روزمره در رابطه شما خللی ایجاد نماید. بر روی چیزهایی تمرکز خود را بگذارید که در اولویت شما هستند. خراب کردن اغلب ساده است و ساختن دشوار است..هر دوی شما با توجه بیش تر به همدیگر، با تمرکز کردن رابطه و با تلاش این رابطه را ایجاد نموده اید. پس نجات این رابطه خیلی ارزشمند می باشد. پس به یاد آوردن روزهای خوب قادر است به شما کمک نماید تا جرقه رابطه خود را مجددا بزنید.

محبت خود را بروز دهید

دونفری که هم را  واقعا دوست دارند به این مسئله آگاه می باشند که طرف مقابل دوست ‌شان دارد، ولی خیلی اوقات نیاز است عشق را را یادآوری نمایید؛ واقعیت این است که بروز دادن عشق موجب خواهد شد آن لحظات ناامیدی و تکراری ‌شدن دیرتر به سراغ رابطه تان بیاید و ایمانتان به معجزه‌ی عشق افزایش یابد. گفتنِ یک دوستت دارمِ در صبح ‌گاه، نوشتن کلمات محبت آمیز روی کاغذ که کنار چند شاخه نرگس قرار گرفته، یا بیان‌ نمودن کلمات محبت آمیز پشت تلفن نیز هنگامی که فردی انتظارش را نداشته است، باعث می شود سردی رابطه جای خود را به گرما و عشق دهد.

 

با یکدیگر دیدارهای عاشقانه داشته باشید

گذاشتن قرار ملاقات متفاوت در خانه نیز قادر است سرگرم کننده باشد و هم به باعث حفظ رابطه گردد. پس در جایی بیرون از خانه قرار بگذارید تا اثر آن را در رابطه های خود مشاهده نمایید.

 

به سفر بروید

جهت بهبود رابطه تان و ممانعت از سرد شدن آن هر چند مدت یک دفعه به مسافرت بروید ولی بهتر است در صورت داشتن فرزند آن ها را با خود نبرید.

 

از فضای مجازی فاصله بگیرید

گشتن در فضای مجازی و چت با افراد دیگر باعث می شود دو طرف از هم دور شوند و رابطه آنها سرد شود. موقعی که در کنار عشقتان هستید، دور گوشی موبایل را خط بکشید و از کنار هم بودن لذت ببرید.