شرایط مهاجرت به ارمنستان

ایرانی هایی که تصمیم سفر به ارمنستان را دارند، طبق تفاهمنامه ای که بین ایران و ارمنستان وجود دارد، قادر خواهند بود بدون ویزا تا 90 روز در این کشور اقامت نمایند. اما در صورتی که تصمیم داشته باشند بیش از 90 روز در آنجا اقامت کنند و مهاجرت به ارمنستان را تجربه نمایند، احتیاج است که نخست اجازه اقامت موقت را کسب نمایند و درنهایت پس از 3 سال اقامت موقت پیوسته، جهت اجازه اقامت دائم اقدام نمایند. در ادامه با چگونگی مهاجرت به ارمنستان و کسب انواع اجازه های اقامت در ارمنستان بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط کسب اقامت موقت ارمنستان

کارت اقامت موقت تحت این شرایط برای افراد خارجی که تمایل دارند اقامت طولانی مدت در ارمنستان داشته باشند، صادر می گردد:

  • تحصیل در ارمنستان،
  • دارا بودن اجازه کار در ارمنستان،
  • همسر، والدین یا فرزند خص خارجی، کارت اقامت موقت ارمنستان را دارا باشند،
  • همسر، والدین، فرزند یا خانواده ( برادر، خواهر، نوه یا پدربزرگ و مادر بزرگ)  یک شهروند ارمنی یا شهروند دارای پاسپورت ویژه ارمنستان، باشد،
  • دارا بودن کسب و کار در کشور ارمنستان
  • کارت اقامت موقت ارمنستان که دارای یک سال اعتبار می باشد و می شود آن را دوباره یک سال مجددا تمدید نمود و درخواست تمدید کارت اقامت موقت را باید سی روز قبل از انقضای آن، ارسال نمود.

کارت اقامت دائم  در کشور ارمنستان موقعی برای متقاضیان صادر خواهد شد که:

متقاضی همسر یا خویشاوند شهروند ارمنی یا صاحب پاسپورت ارمنستان، باشد و محل اقامت مناسب یا منابع مورد نیاز کافی در ارمنستان داشته باشد و همچنین قبل از درخواست اقامت دائم، در ارمنستان ساکن بوده باشد.

دارا بودن ملیت ارمنی

مهاجرت به ارمنستان

مدارک مورد نیاز جهت درخواست اقامت در ارمنستان

  • فرم درخواست کسب اجازه اقامت
  • قطعه عکس رنگی  35*45 میلیمتری
  • پاسپورت، کپی پاسپورت، ترجمه پاسپورت به زبان ارمنی
  • مدارکی که تایید کننده این است که فرد شرایط مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت در ارمنستان را دارا می باشد
  • گواهی سلامت پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه های دولتی

مهاجرت به ارمنستان

شرایط اخذ شهروندی ارمنستان

پس از سه سال اقامت در ارمنستان شرایط درخواست شهروندی ارمنستان را خواهید داشت.  علاوه بر سه سال اقامت در ارمنستان جهت اخذ شهروندی این کشور باید در آزمون اطلاعات مدنی ارمنستان پذیرفته شوید. این آزمون از 33 سوال چند گزینه ای شکل گرفته است که فقط لازم است به 17 سوال پاسخ درست را دهید. امتحان مدنی به زبان ارمنی برگزار خواهد شد.

تحت شرایط خاص امکان دارد به سرمایه گذاران و خیرین خارجی در ارمنستان بدون احتیاج به پیشنیاز، شهروندی ارمنستان از سوی رئیس جمهور اهدا گردد. که به صورت عادی کسب شهروندی ارمنستان 2 تا 3 ماه طول می کشد.

توجه کنید که مبلغ سرمایه گذاری، تعداد شغل های ایجاد شده، پرداخت مالیات و ملیت شخص درخواست کننده امکان دارد در فرایند صادر نمودن شهروندی از راه سرمایه گذاری اثر گذار باشد.

مهاجرت به ارمنستان

روش های مهاجرت به ارمنستان

همینطور که گفتیم از روش های مهاجرت به ارمنستان و کسب اقامت موقت یا دائم ارمنستان می شود به مهاجرت کاری، سرمایه گذاری و تحصیلی اشاره نمود. در ادامه با این راه های بیش تر آشنا خواهیم شد.

مهاجرت از طریق ایجاد یک کسب و کار

کارآفرینان برای دریافت اجازه اقامت یک ساله موقت، 5 ساله ی دائم و 10 ساله ، واجد شرایط هستند. در صورتی که صاحب یک کسب و کار جدید هستید، توصیه می کنیم ابتدا برای اقامت موقت اقدام کنید و اگر کسب و کار شما پیشینه خوبی از نظر پرداخت مالیات داشته باشید، می توانید برای اقامت پنج ساله اقدام کنید. اقامت 10 ساله مخصوص کسانی که دارای کسب و کار های خیلی گسترده هستند که اشتغال زایی زیادی دارند، صادر خواهد شد.

مهاجرت به ارمنستان

قوانین مهاجرت به ارمنستان از طریق کسب و کار

قوانین مربوط به مشارکت و سطح مالکیت:

صاحب کسب و کار قادر خواهد بود یک فرد  کارآفرین یا دارنده سهام یک شرکت باشد. کمترین سهام جهت اخذ اقامت ارمنستان از طریق کسب و کار مشخص نگردیده است.

قوانین مربوط به نوع کسب و کار: نوع کسب و کاری که راه اندازی می کنید، اهمیت چندانی ندارد و از نظر دولت کسب و کار خاصی بر دیگری ارجحیت ندارد. نوع کسب و کار شما تنها در مدارکی که باید ارائه دهید، اثر گذار می باشد.

قوانین مرتبط با محل کار: جهت راه اندازی کار در ارمنستان احتیاجی نیست که صاحب یک دفتر کار باشید و از خانه نیز می توانید فعالیتتان را انجام دهید.

قوانین مرتبط به اجازه کار: دارندگان کسب و کار جهت اقامت خود در ارمنستان به ارائه اجازه کار یا دیگر مجوز ها، احتیاجی ندارند.

قوانین مرتبط به حداقل سرمایه گذاری: حداقل میزان سرمایه گذاری برای برای راه اندازی تجارت خود در ارمنستان از سوی دولت مشخص نشده است. با این حال در صورتی که کسب و کارتان خیلی فعال نباشد مقدار سرمایه گذاریتان باید بیشتر باشد تا بازگشت سرمایه دارای معنا باشد.

قوانین مربوط به حداقل درآمد ( بازگشت سرمایه): در قوانین مهاجرت از طریق راه اندازی کسب و کار، حداقل درآمد مشخص نشده است. با این حال طبق یک قانون کلی، درآمد شما از کسب و کارتان باید کفاف هزینه های زندگی تان را بدهد. در غیر این صورت این ریسک وجود خواهد داشت که کسب و کارتان ناکارآمد در نظرگرفته شود و درخواست اقامتتان در ارمنستان رد گردد.

قوانین مربوط به نیروی کار محلی: به طور قطع دارا بودن کارمندان ارمنی در کسب و کارتان تاثیر خوبی خواهد گذاشت و احتمال قبولی درخواستتان را بالا تر خواهد برد. با این حال به وجود آوردن یک شغل از شرایط کسب اقامت ارمنستان نمی باشد و کسب و کارتان انفرادی و فاقد کارمند می تواند باشد.

قوانین مربوط به طرح تجاری: طرح تجاری امکان دارد مفید باشد، ولی معمولاً مورد نیاز نمی باشد. بررسی پرونده تان  احتمالاً تنها 10 تا 20 دقیقه زمان خواهد برد  و افسر مربوطه وقت کافی برای مطالعه طرح تجاری و ورود به جزئیات را نخواهد داشت.

به صورت عادی، یک الی دو هفته بعد از ثبت درخواست اجازه اقامت ارمنستان، یک مصاحبه مهاجرتی با دارنده کسب و کار گذاشته خواهد شد. این مصاحبه از طریق یک افسر سرویس امنیت ملی به شکل حضوری یا تماس تلفنی با صاحب کسب و کار یا وکیل او انجام می گیرد. در طی این مصاحبه با افسر امنیتی صحت اطلاعات  متقاضی بررسی می شود.

افسر مهاجرتی امکان دارد اسناد پشتیبان مانند اسناد ثبت کسب و کار، قرارداد ها، فاکتورها، اسناد حقوق ، مجوزها، وب سایت و ابزار بازاریابی، اظهارنامه ها، صورت حساب بانکی و غیره را بررسی کند. با این وجود، افسران علاقه  بیشتری به تکیه بر ارتباطات کلامی خواهند داشت و رویکرد عقل سلیم را برای بررسی پرونده پیش می گیرند.

دقت داشته باشد که که دارا بودن لیست کاملی از مدارک و اسناد برای متقاعد نمودن افسر امنیتی درباره اقامتتان، خیلی دارای اهمیت خواهد بود. علاوه بر این، در صورتی که درخواست شما در نهایت رد شود، این اسناد مبنایی برای اعتراض به دادگاه خواهد بود.

پرداخت های مالیاتی: پرداخت مالیات عامل اساسی در تعیین واقعی و اجرایی بودن کسب و کارتان می باشد. در صورتی که کسب و کاری درآمد زایی نداشته باشید یا مالیات بر درآمد تان را پرداخت ننمایید، احتمال رد درخواست اجازه اقامت بسیار زیاد است.

مهاجرت به ارمنستان به صورت تحصیلی

بیش از 7,000 دانشجو از  40 کشور مختلف در کل دنیا مشغول به تحصیل در ارمنستان می باشند. حدود 50 دانشگاه دولتی و خصوصی در ارمنستان قرار دارند. بهترین دانشگاه های معتبر در ارمنستان عبارتند از:

  •  دانشگاه ایالتی ایروان
  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان
  • دانشگاه روسی ارمنی
  • دانشگاه فونداسیون
  • دانشگاه اوراسیا

دانشجویان از تمام دنیا، به ویژه از  کشورهند، در بعضی از دانشگاه های علوم پزشکی ایروان تحصیل می نمایند.

وضعیت پذیرش از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر، از مدرسه به مدرسه دیگر با هم فرق دارد. به صورت کلی از شما توقع می رود یک پاسپورت معتبر و تاییدیه فارغ التحصیلی از دبیرستان یا تکمیل یک برنامه تحصیلی را ارائه بدهید. اغلب برنامه های مطالعاتی به زبان ارمنی موجود می باشد. با این وجود دوره های مقدماتی برای دانشجویان بین المللی جهت کمک به آن ها در یادگرفتن زبان وجود خواهد داشت. همچنین خیلی از برنامه ها به زبان انگلیسی یا روسی و دوره های زبان فرانسه نیز در دسترس می باشد. تسلط بر زبان ارمنی در خیلی از دانشگاه ها یک ضرورت محسوب می گردد.

به صورت معمول دانشجویان با دارا بودن ویزای توریستی ارمنستان وارد این کشور می شوند و بعد از رسمی شدن پذیرششان، اقدام به اخذ اقامت ارمنستان می نمایند. این اقامت قادر خواهد بود برای مدت مطالعه تمدید گردد. برای افرادی که تمایل دارند که در یک مدرسه ابتدایی یا متوسطه معتبر بین المللی تحصیل نمایند ، ارمنستان چند گزینه  جالب برایشان ارائه خواهد داد. بعضی از مدارس امکان دارد برنامه های درسی را به زبان انگلیسی ارائه دهند و بعضی از آن ها تحت سیستم آموزش فرانسه تنظیم می گردند. همچنین می شود آلمانی، اسپانیایی و ژاپنی را در میان زبان های تدریس شده یافت، گرچه خیلی موسسات از زبان ارمنی به عنوان زبان اصلی استفاده می نمایند.

مدارس بین المللی غالباً جمعیت فراوانی از مهاجران دارند، به ویژه فرزندان مدیران شرکت های چند ملیتی، دیپلمات ها و کارمندان سازمان های غیردولتی. مدارس به صورت کلی برای یک دانش آموز بین المللی، از برنامه درسی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، کانادا یا استرالیا و نیوزلند اطاعت می نمایند. به طور معمول، احتیاجی به انجام آزمون آیلتس نخواهید داشت. در صورتی که تصمیم دارید که در یک دوره زبان ارمنی شرکت نمایید، برای آموزش زبان ارمنی باید در دوره های مقدماتی شرکت نمایید. در صورت داشتن اجازه اقامت در ارمنستان می توانید در طی دروه تحصیل به شغلی مشغول شوید. شما به مجوز کار نیازی نخواهید داشت. با این وجود، یافتن شغل با حقوق مناسب در کشور ارمنستان سخت است به این دلیل که نرخ بیکاری به میزان زیادی بالا می باشد. شهریه دانشگاه ها با هم فرق دارد و به صورت معمول هزینه مهاجرت به ارمنستان به صورت تحصیلی در حدود 2,000 تا 4,000 دلار در سال می باشد. دانشگاه های دولتی معمولا کمتر از دانشگاه های خصوصی هزینه خواهند داشت.

به صورت معمول کسانی که اقدام به مهاجرت تحصیلی می نمایند در نهایت تصمیم دارند که اقامتشان را به اقامت دائم و تبدیل کنند. ولی در کشور ارمنستان به علت دارا بودن نرخ بیکاری بالا این موضوع احتمال دارد امکان پذیر نباشد. اما به عنوان مثال بعد از تحصیل در آلمان به علت نرخ بیکاری پایین این کشور به سادگی می شود به کاری مشغول شد و نوع اقامتتان را به کاری تبدیل نمایید.

مهاجرت به ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان به وسیله ازدواج

وضعیت زندگی در کشور ارمنستان از طریق ازدواج به این شکل می باشد که متقاضی باید با یک تبعه ارمنی ازدواج کند. برای این کار باید دو سال از ازدواج رسمی تان سپری شده باشد و حدود یک سال ازین مدت زمان را در ارمنستان زندگی کرده باشید و این را به اثبات برسانید  که ازدواجتان سوری نمی باشد. یا اینکه از همسر ارمنی خود دارای  فرزند باشید. همچنین برای درخواست اقامت دائم و تابعیت ارمنستان باید در آزمون شهروندی این کشور شرکت نمایید و امتیازات مورد نیاز را کسب کنید. بعد از آن با ارائه مدارک لازم مثل سند ازدواج، شناسنامه، پاسپورت، در صورت دارا بودن فرزند، گواهی تولد، به اداره مهاجرت ارمنستان می توانید برای اخذ اقامت دائم تان اقدام کنید.

اخد تابعیت به وسیله تولد

درمورد اخذ تابعیت به وسیله تولد همیشه دو اصل خاک و خون بکار می رود. درباره کشور ارمنستان تابعیت به وسیله اصل خون انتقال پیدا می کند. به این معنا که در صورتی که فرزندی که به دنیا می آید دارای والدین ارمنی باشند و یا یکی از والدین دارای تابعیت ارمنی باشد، فارغ از محلی که متولد شده است، چه در کشور ارمنستان بوده باشد یا هر کشور دیگر، فرزندشان تابعیت ارمنی را دریافت خواهد نمود. در صورتی که شما به عنوان یک ایرانی با یک فرد دارای تبعه ارمنی ازدواج کنید و از او صاحب فرزند شوید، فرزندتان تابعیت ارمنی پیدا خواهد کرد.

شهرهای مهاجر پذیر در کشور ارمنستان

شهر ایروان یکی از شهرهای خیلی پر جمعیت در کشور ارمنستان به حساب می آید و پایتخت این کشور می باشد. این شهر شرایط زندگی خیلی خوبی برای ایرانیان فراهم کرده است . هزینه زندگی در این شهر مقداری گران می باشد ولی به صورت کلی انتخاب خوبی جهت مهاجرت به شمار می رود.

شهر هرازدان از شهرهای پرطرفدار جهت مهاجرت به حساب می  آید. این شهر مرکز استان کوتایک می باشد و رودخانه ای از وسط این شهر عبور می کند که خیلی ارزشمند می باشد.

شهر آرتاشات از دیگر شهرهای بسیار مهم در کشور ارمنستان محسوب می شود این شهر به طور کلی برای ایرانیان از لحاظ هزینه در شرایط مطلوبی قرار دارد.

شهر کاپان برای جوانان انتخاب خیلی خوبی می باشد. در این کشور قادر خواهید بود در زمینه ثبت شرکت فعالیت های زیادی داشته باشید. این شهر نیز در فهرست شهرهای صنعتی و توریستی کشور ارمنستان قرار دارد.

شهر آبوویان در کشور ارمنستان یکی از شهر های بسیار مهم محسوب می شود این شهر دارای فضای معماری  خاصی می باشد. در خاطر داشته باشید که این شهر در قسمت شمال شرقی ارمنستان واقع شده است و از لحاظ مساحت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد این شهر بالاتر از سطح دریا است . شرایط زندگی در این شهر برای ایرانیان خیلی مناسب نیست و بیشتر مردم این شهر بومی می باشند که خیلی مردم خونگرمی هستند.

شهر گاوار یکی از شهرهای کوهستانی ارمنستان است که در کنار دریاچه سوان واقع شده است این شهر به صورت کلی از لحاظ امکانات در شرایط خوبی قرار دارد و کسانی که با ویزای توریستی به ارمنستان می روند به این شهر می روند. شرایط زندگی در این شهر مناسب می باشد.