در این مطلب تصمیم داریم تا درباره معایب و فواید تحصیل در خارج از کشور صحبت نماییم و شرایط تحصیلی دانشجویان بین المللی در خارج از کشور را بررسی کنیم.

این روزها اشخاص زیادی در پی این می باشند تا با هزینه و بودجه خود و یا با استفاده از بورسیه تحصیلی ، در خارج از کشور تحصیل کنند و با دریافت نمودن مدرک تحصیلی، شرایط را جهت کار در بازار بین المللی و کسب درآمد مهیا کنند.

امروزه با دسترسی وسیع به خدمات اینترنتی پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های خارجی، بسیاری از فارغ التحصیلان ، دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه ها و یا فارغ التحصیلان دانشگاهی تمایل زیادی به ادامه تحصیل و مهاجرت به یک کشور دیگر را دارند.

شاید این سوال برای خیلی پیش ها پیش می آید که واقعاً چه چیزی موجب ترغیب شدن خیلی از جوانان به ادامه تحصیل در خارج از کشور می گردد و اینکه آیا فواید انجام این کار به مقداری است که ارزش داشته باشد؟

مزایای تحصیل در خارج از کشور

موقعی که تصمیم می گیرید تا جهت ادامه تحصیل در خارج اقدام نمایید، بهتر است همه فاکتورهای مثل هزینه تحصیل، مدت زمان دوره، پروسه گرفتن ویزا و مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور را را بررسی نمایید و با آگاهی کامل این کار را شروع کنید.

چه علاقه ای به مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشید و یا تحصیل در اروپا و یا هر جای دنیا، در هر صورت توجه به فواید و معایب آن می تواند کمک خیلی زیادی در تصمیم گیری شما و انتخاب مقصد تحصیلی کند.

معایب و فواید تحصیل در خارج، در هر جایی از دنیا دارای تفاوت های می باشد، ولی به صورت کلی، فواید تحصیل در خارج عبارتند از:

آشنایی با فرهنگ جدید

یکی از مزایای کلیدی تحصیل در خارج، آشنا شدن با فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور می باشد. مهم نیست که مقصد تحصیلی تان در آسیا باشد و یا یک کشور اروپایی، در هر صورت، آشنا شدن با فرهنگ و سبک جدید  زندگی، مسائل متفاوت و خیلی مثبتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و باعث کسب تجربه های زیاد، توسعه افق دید و آشنا شدن با  شیوه های مختلف زندگی در خارج می شود.

یادگیری زبان خارجی

جهانی شدن ارتباطات، موقعیت های خیلی زیادی برای همه افراد ایجاد نموده است که جهت تعامل بیشتر، هم فکری، موقع سفرهای خارجی و یا کمک گرفتن برای تحصیل و یا کار، احتیاج به ایجاد ارتباط با دیگر اشخاص در کل دنیا وجود دارد.

به همین دلیل اهمیت یاد گرفتن یک زبان بین المللی وجود دارد و دارا بودن مهارت بالا در زبان خارجی دارای مزایای بی شماری می باشد. به همین دلیل، دانشجویان قادر خواهند بود به سادگی یک یا دو زبان  را در موقع تحصیل در خارج از کشور یاد بگیرند و دارا بودن یک یا دو مهارت زبان مثل انگلیسی و یا فرانسوی را به رزومه کاری خود اضافه نمایند.

مثلا، یکی از فواید تحصیل در کشور چین، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و یادگرفتن دومین زبان می باشد. این مسئله نه فقط به این کشور محدود نمی باشد و می شود در کشورهای دیگر مانند آلمان، فرانسه و یا کانادا نیز اینکار را انجام داد.

افزایش اعتماد به نفس

موقعی که در بخشی از زندگی به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل در کشوری دیگر می افتید، در اصل پذیرای این مسئله خواهید بود که با ترستان در مقابل مواجه شدن با چالش های تازه از جمله، هماهنگ شدن با سیستم آموزشی، دور شدن از خانواده، یافتن دوستان تازه، ثابت کردن توانایی های شخصی و خیلی از موارد دیگر در یک کشور خارجی روبرو شده و پیروز شوید.

به همین دلیل به مرور، با زیاد شدن دایره ارتباطات، هماهنگی بیشتر با شیوه زندگی، قبول شدن در امتحانات، یافتن کار و کسب درآمد و رسیدن به آرامش مد نظر در زندگی جدید، اعتماد به نفس تان  به عنوان یک شهروند بالا می رود و باعث می شود تا با کسب تجارب تازه و موفق شدن در چالش های متعدد، به شخص بهتری تبدیل شوید.

تقویت روابط

یکی از فواید تحصیل در خارج، توسعه حلقه ارتباطات و یافتن دوستان جدید می باشد. در اصل شما این شرایط برایتان وجود دارد تا به عنوان یک دانشجوی خارجی  ، به رابطه و تعاملتان با دوستان قدیمی در درون کشور ادامه بدهید و در محیط دانشگاه نیز، دوستان تازه ای را برای خود پیدا نمایید.

این دوستی ها به شما کمک خواهد کرد تا از تجربه های افراد جهت پیشرفت در زمینه تحصیل، کار و زندگی در یک کشور خارجی بهره ببرید و با حس بهتری مسیرتان را طی کنید.

 

حتی امکان دارد با فارغ التحصیل شدن و بازگشتن به کشور مبدا، این دوستی ها همچنان ادامه داشته باشند و زندگی را برایتان جذاب تر نماید و یا حتی منجر به ازدواج گردد. در صورتی که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ، تصمیم به اقامت و کار دائمی داشته باشید، تقویت روابط اجتماعی شما ، باعث پیشرفتتان در این زمینه می گردد و قادر خواهید بود به سادگی دوستان تازه ای در محیط کار بیابید.

معایب تحصیل در خارج از کشور

داشتن حس غربت

بزرگترین مشکلی که بعد از مهاجرت به سراغتان خواهد آمد، حس دلتنگی و غربت می باشد. در اوایل مهاجرت عواملی مثل حس دلتنگی، غربت و نداشتن دوست، امکان دارد باعث بروز مشکلاتی برای شما شود.

اما با گذر زمان می توانید بر این حس غلبه نمایید.

هزینه های زیاد برای تحصیل و زندگی

تحصیل در خارج برای ایرانیان با هزینه های فراوانی همراه می باشد. در صورتی که می خواهید با کم ترین هزینه در کشور دیگری تحصیل نمایید، باید از مزایای بورس تحصیلی استفاده نمایید.

بیگانه بودن با دیگران

هر چقدر هم خودتان را شخص سطح بالایی بدانید، باز در خارج از کشور یک شخص بیگانه به حساب می آیید و یک ایرانی هستید؛ در خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکا به ایرانی ها دید زیاد خوبی ندارند و معمولا سعی می کنند  آن ها را تحقیر کنند.

دلتنگی زیاد

تحصیل در خارج از کشور امکان دارد خیلی سخت باشد. حتی اگر تنها به شهر دیگری از کشور یا استان دیگری رفته باشید. بنابراین این را بدانید که درس‌ خواندن در مکانی که کیلومترها دورتر از خانه می باشد و در کشوری که خیلی متفاوت از کشور خودتان است، می تواند خیلی دشوار باشد.

مهاجرت کردن و زندگی در یک کشور دیگر رفتن به کشور خود را برای تعطیلات یا آخر هفته خیلی سخت می‌ کند. اما زیاد نگران دلتنگی نباشید. این حس گذرا خواهد بود.

هزینه ‌های زیاد

اغلب شهریه برای دانشجویان بین‌المللی زیاد تر می باشد. به‌ علاوه، امکان دارد از وام‌ های دانشجویی که در کشور خود دریافت می‌کنید برخوردار نباشید. موقع انتخاب ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید هزینه ‌های زیادی را در نظر بگیرید.

دلتنگی خانواده

نه‌ تنها امکان دارد دل شما برای خانوداه تنگ شود، بلکه احتمال دارد والدین تان و سایر افراد خانواده برایشان دشوار باشد که با دوری از شما سازگار شوند. ولی، دوری از لحاظ جغرافیایی به این معنی نمی باشد که قادر نخواهید بود از طریق تماس صورتی یا تصویری با هم در ارتباط باشید.

مشکلات زبانی و فرهنگی

همانطور که تحصیل نمودن در خارج از کشور یک فرصت خیلی خوب جهت یادگرفتن زبان تازه است، امکان دارد در ابتدا با مشکلاتی زبان مواجه شوید. این اتفاق به خصوص در اوایل، موقعی که احتیاج به تنظیم مواردی مثل حساب بانکی و مکان اقامت دارید، ممکن است رخ دهد.

همچنین امکان دارد با موانع فرهنگی مثل دین، ​​نقش ‌های جنسیتی یا تفاوت ‌های ارتباطی مواجه گردید.

طولانی بودن زمان سفر

تحصیل در خارج از کشور مستلزم زمان سفر زیاد تری می باشد، به صورت بالقوه با پروازهای  پشت ‌سرهم و یا توقف ‌های بیش از اندازه. یک سفر سخت و وقت‌گیر قادر است به چیزی تبدیل شود که از آن هراس دارید.

بااین‌وجود، با ارسال چمدان خود به مقصد نهایی تان، قادر خواهید بود سفر خود را آسان تر کنید. تنها هر چیزی را که امکان دارد برای سفر احتیاج داشته باشید با خود حمل نمایید و دیگر موارد را به مکان اقامت خود بفرستید. این به این معنا می باشد که شما اجباری ندارید تا هنگام تحویل گرفتن چمدان یا ساک اذیت شوید که موقع تغییر پرواز خیلی سودمند می باشد.

توقعات بیش از اندازه

این یک اتفاق عادی در میان سازمان ‌ها یا جامعه می باشد که بعد از دریافت نمودن فارغ‌ التحصیلی از خارج، توقعات بیشتری را از شما داشته باشند. این اتفاق خیلی وقت ها فشار آور محسوب می شود.

به علت همین فشارهای اجتماعی و توقعات زیاد، دانشجویان از ادامه تحصیل در خارج هراس دارند.