چگونگی قوی کردن رزومه برای اپلای

رزومۀ تحصیلی جزء مهم ترین مدارک جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های عالی رتبه در دنیا می باشد. راهنمای اپلای به ما کمک خواهد کرد که بدانیم چطور رزومه مان را جهت اپلای بهتر کنیم. یک رزومۀ عالی و قوی دارای اصول نگارشی صحیح می باشد. با دارا بودن یک رزومۀ خوب و قوی قادر خواهید بود دیدگاهی از توانایی‌ ها و مهارت ‌های خود ارائه بدهید.

امروزه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های عالی دنیا در میان دانشجویان خیلی متداول شده است. اشخاص فراوانی تمایل دارند تحصیلاتشان را در عالی ترین دانشگاه‌ های دنیا سپری نمایند. طبیعتا گرفتن مدرک از دانشگاه ‌های برتر ، راهی برای دستیابی به موفقیت کاری شخص در آینده نیز می ‌باشد. اپلای کردن برای دانشگاه‌ های مختلف  دارای مراحلی می باشد. از تلاش جهت دستیابی به نمرات و رتبۀ علمی تا جمع کردن مدارک مورد نیاز، همه اهمیت زیادی دارند. راهنمای اپلای به شما کمک می کند تا از همه این مراحل آگاه شوید. ارائۀ رزومۀ خوب جزء مدارک مهم برای اپلای از دانشگاه‌ ها به حساب می آید. با ارائۀ نمودن رزومۀ تحصیلی قوی می‌توانید شانس خود را جهت پذیرش افزایش دهید. اکنون سؤال این است که چطور یک رزومه قوی برای اپلای آماده کنیم؟

نحوه داشتن رزومه عالی و قوی برای اپلای و تحصیل در خارج

مفهوم اپلای

سالانه دانشجویان زیادی با اهداف متعدد تحصیلی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی می روند. این روزها مسئله مهاجرت طرفداران خیلی زیادی دارد. به همه اقداماتی که باعث پذیرش از دانشگاه‌ها می گردد اپلای گفته می شود. اقدام برای اپلای از مهم ترین تصمیمات زندگی هر شخص است. شرایط اپلای از دانشگاه‌ ها و کشورهای مختلف با یکدیگر فرق دارد. هر دانشگاه پارامترهای ویژه ای برای پذیرش دانشجویان دارد. به همین علت باید به اطلاعات محدود خود اکتفا نکنید. پژوهش ها کامل انجام دهید و با افراد مجرب در این زمینه مشورت نمایید. در این راه امکان دارد با سؤال و تردید های مختلفی روبه ‌رو گردید.

انتخاب دانشگاه مناسب برای ادامۀ تحصیل دارای اهمیت خیلی زیادی می باشد. دانشگاه مد نظر خود را از بخش های مختلف مورد بررسی قرار دهید. بعضی از کشورها شرایط دشواری برای صادر شدن ویزای تحصیلی در دارند. مثلا شهروندان اروپایی خیلی ساده  قادر خواهند بود برای گرفتن پذیرش در یک دانشگاه اقدام نمایند. طبیعتا این کار برای دانشجویان غیر اروپایی دشوارتر است.. تلاش کنید به این نکته دقت کنید. بعد از انتخاب دانشگاه، نوبت جمع‌ آوری مدارک مورد نیاز می باشد. در ادامه اساسی ترین مدارک برای پذیرش را توضیح خواهیم داد.

 

جمع آوری کردن مدارک برای اپلای

شاید یکی از مهم ترین سؤالات افراد برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های خارج از ایران، جمع ‌آوری مدارک برای اپلای می باشد. آشنا شدن با این مدارک دارای اهمیت زیادی می باشد. برخی از مدارک برای پذیرش در تمام مقاطع و رشته ‌ها مورد نیاز است. از جمله این مدارک عبارتند از:

مدارک ترجمه شده

  • ارائۀ گذرنامه
  • رزومۀ تحصیلی
  • توصیه نامه
  • فرم تقاضانامه
  • انگیزه نامه
  • ارائۀ مدرک زبان
  • مدارک شناسایی

نحوه داشتن رزومه عالی و قوی برای اپلای و تحصیل در خارج

رزومۀ تحصیلی

رزومۀ تحصیلی در بین افراد با عنوان (CV) معروف می باشد. رزومۀ تحصیلی (CV) از اساسی ترین مدارک برای ارائه به دانشگاه مورد نظر می باشد. پس باید همه تلاشتان را برای ارائۀ رزومه‌ قوی انجام دهید. مسئولان دانشگاه‌ ها باید با بررسی رزومۀ افراد در مدت زمان کوتاهی به درکی از توانایی ‌ها و قابلیت‌ های علمی متقاضی برسند. رزومۀ هر فرد قادر است شایستگی او را جهت برای پذیرش رشته و مقطع تحصیلی ثابت نماید. برای درک بهتر این مسئله دانشجویی در مقطع دکترا مهندسی پزشکی را در نظر بگیرید. شما باید از رزومۀ این شخص متوجه شوید که آیا شرایط لازم جهت پذیرش در این مقطع تحصیلی را دارد یا نه. مسئولان دانشگاه‌ ها با بررسی نمودن مقدماتی متقاضیان توسط رزومه، دربارۀ پذیرش یا پذیرش نکردن آن‌ ها تصمیم‌ گیری می نمایند.

اهمیت رزومۀ تحصیلی (CV) دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. در صورتی متقاضی تحصیل در خارج از کشور می باشید، یکی از مهم ترین مدارک جهت ارائه به دانشگاه رزومۀ تحصیلی می باشد. جهت تأثیرگذاری بیشتر یک رزومه باید نقاط قوت، مهارت ‌ها و پتانسیلشان را به صورت کامل بیان نمایید. مسئولان پذیرش دانشگاه‌ هایی مثل هاروارد، تورنتو و مک گیل اهمیت فراوانی برای رزومۀ تحصیلی دانشجویان قائل می باشند.

یک رزومۀ تحصیلی باید تصویری روشن از مهارت های شخص را ارائه دهد. برای اثر نهادن هرچه بیشتر رزومه تلاش کنید، در عین اینکه خلاصه باشد، نقاط قوتتان را به عالی ترین شکل بیان نمایید. بسیاری از دانشجویان با ارائۀ نمودن رزومۀ غیر استاندارد فرصت های تحصیلی خود در دانشگاه را از دست می دهند. یک رزومۀ قوی دارای متن قوی و قواعد نوشتاری صحیح است.

نکات طلایی برای تأثیرگذاری رزومه

برای تهیه یک رزومه اثرگذار و قوی باید نکاتی را رعایت نمایید. بعضی از این نکات عبارتند از:

کارشناسان پذیرش سؤالاتی درمورد شما در ذهنشان است. تلاش نمایید رزومۀ تان را با ساختاری مرتب و جذاب بنویسید. برای این کار سوابق مرتبط با رشتۀ ، توانمندی ‌های علمی و پژوهشی، قابلیت ‌ها و افتخارات بین ‌المللیتان را در یک ساختار مناسب قرار دهید.

با توجه به تعداد زیاد درخواست افراد برای پذیرش، مسئولان فرصت زیادی برای  مطالعۀ رزومۀ تحصیلی نخواهند داشت. تلاش کنید رزومۀ خود را تا حد امکان خلاصه بنویسید. یک رزومۀ تأثیرگذار علاوه بر مختصر بودن، موارد لازم را به عالی ترین شکل بیان می نماید.

در نوشتن رزومه، سوابق کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی خود را به شکلی مثبت توضیح دهید.

یک رزومۀ که پر از ایرادات نگارشی می باشد هیچ جذابیتی برای کسی ندارد. حتماً چند دفعه رزومۀ تان را بررسی نمایید و ایرادات آن را اصلاح نمایید.

عالی ترین رزومۀ با ادبیات رسمی نگارش شده است.

بخشی از رزومۀ را به مقالات و شده اختصاص بدهید. با استفاده از مقالات و کتاب‌ های انتشار یافته قادر خواهید بود رزومۀ تان را تقویت نمایید.

بیش تر پژوهشگران سعی می کنند تا با منتشر کردن مقالات در مجله های معتبر امتیاز زیادی کسب نمایند. مقالات چاپ شده در مجله های بین‌ المللی شانس شما برای پذیرش زیاد می نماید.

عنوان ‌ها و زیر عنوان‌ ها را در کل رزومه رعایت کنید.

دقت کنید تا در محتوا رزومه تناقضی نباشد. به تاریخ‌ ها توجه کنید.

خصوصیات خاص خود را ذکر نمایید.

برای خوانا بودن بیشتر رزومه، سوابق تحصیلی و پژوهش هایتان را به شکل مختصر نشان دهید.

از بکار بردن کلمات کلیشه‌ای مثل سخت کوش، با استعداد، منظم و فعال خودداری نمایید. مسئولان تمایلی به مطالعه جملات تکراری ندارند.

تلاش کنید تا در نگارش رزومه صداقت را رعایت کنید و از بزرگ نمایی خودداری نمایید.

نحوه داشتن رزومه عالی و قوی برای اپلای و تحصیل در خارج

موارد مورد توجه کمیته های پذیرش رزومه

مسئولان پذیرش رزومه های زیادی را بررسی نموده اند. علاوه بر رعایت نکاتی گفته شده، به شما پیشنهاد می ‌کنیم بر سوابق تحصیلی تان تمرکز نمایید. تلاش کنید تمرکزتان را به تجربیات آکادمیک اختصاص بدهید. در نگارش یک رزومه از عبارات قوی و کلمات مناسب استفاده کنید. با این تکنیک قادر خواهید بود توجه خواننده را به خود جلب کنید. در صورتی کارآموزی و برنامۀ داوطلبانه‌ای انجام داده اید، شرح بدهید. لیست کامل مدارک تان را در رزومه درج نمایید. نگارش رزومه باید به صورتی باشد تا مسئولان برای اپلای توجیه شوند.

 

قسمت های اصلی یک رزومۀ تحصیلی

اصولا یک رزومۀ مناسب از چند قسمت خیلی مهم به وجود می آید. این قسمت ها عبارتند از:

اطلاعات شخصی: اطلاعات شخصی متقاضی با فونت بزرگ ‌تر نسبت به سایر مطالب رزومه درج می شود. در این قسمت اطلاعاتی مثل نام ، آدرس، شمارۀ تماس و ایمیل نوشته می شود.

سوابق تحصیلی: در این بخش فهرستی از دوره‌های تحصیلی و تاریخ‌ فارغ‌ التحصیلی را بنویسید. در صورتی که در یک مقطع تحصیلی خاص رتبه خوبی کسب نموده اید، حتماً در رزومه ذکر نمایید.

سابقۀ اشتغال: سابقۀ اشتغال مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌ خود را ذکر نمایید.

سابقۀ تدریس: در صورتی که سابقۀ تدریس دارید، اسم مؤسسه و وظایفتان را بیان نمایید.

مقالات: در صورتی که در زمان تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی مقاله‌ای را منتشر نموده اید، آن را عنوان نمایید. چاپ مقالات در مجله های بین ‌المللی، روزنامه‌ ها  وبلاگ‌ ها برای شما نقطه مثبت می باشد.

فعالیت‌ های در ارتباط با رشتۀ: عضو بودن در گروه‌ های علمی و تحقیقاتی و پژوهشی علاقه شما را برای همکاری در زمینۀ مطالعاتی نشان می دهد. در صورت دارا بودن حتماً این موارد را در رزومۀ خود عنوان نمایید.

سرگرمی‌ ها و علایق: در صورت علاقه می ‌توانید سرگرمی‌ هایتان را در اوقات فراغت ذکر نمایید. بعضی سرگرمی ‌ها به صورت غیر مستقیم با رشتۀ تحصیلی تان ارتباط دارند.

مهارت ‌ها: در این قسمت مهارت‌ هایتان را مثل مدارک زبان، کامپیوتر و تسلط به نرم افزارها را ذکر نمایید.