راهکارهای ویژه موفقیت در مصاحبه شغلی و استخدام

خیلی از ما قبل از انجام مصاحبه ‌های شغلی تمایل داریم که با کسی که چنین مصاحبه‌ ای را انجام داده است و موفق شده است صحبت کنیم. معمولا دلیل آن این است که تمایل داریم بدانیم آن ‌ها چه کاری کرده ‌اند که موجب شده است به موفقیت برسند. در حالت کلی، فرمول ویژه ای وجود ندارد که با استفاده از آن آن بتوانید در مصاحبه کاری خود موفق باشید. ولی با رعایت نمودن قواعد زیر، شانس موفقیت خود را تا حد زیادی بالا خواهید برد:

رزومه قوی

داشتن رزومه قوی صرفا به این معنی نمی باشد نیست که رزومه ‌ای چند صفحه ‌ای و مملو از سوابق شغلی داشته باشید. البته که داشتن سابقه شغلی یکی از اصلی ترین شرایط یک رزومه قوی می باشد؛ ولی یادتان باشد که آنچه به عنوان رزومه برای کارفرما ارسال می نمایید، باید ادبیات درستی نیز داشته باشد.

شما خواهید توانست با شیوه چینش سوابق خود در رزومه و ادبیات درست، حرفه‌ ای بودن خود را به کارفرما ثابت کنید و اثر مثبتی بر او بگذارید. حواستان باشد که رزومه شما باید مختصر و مفید باشد. توضیحات اضافه و جزئیات در جلسه مصاحبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

موفقیت در مصاحبه شغلی

رفتار مناسب

رفتار مناسب و حرفه‌ ای، یکی دیگر از عوامل اساسی برای موفقیت شما در مصاحبه شغلی می باشد. اینکه بدانید در چه موقعیتی چه چیزی را بگویید و چه چیزی را نگویید، می ‌تواند شخصیت محکم، حرفه ‌ای و با اعتماد به ‌نفسی را از شما در ذهن افراد حاضر در جلسه طراحی نماید.

البته تلاش کنید رفتارتان مصنوعی نباشد و خود را به کارفرما به صورت واقعی نشان بدهید. ولی، چیزی که نشان می ‌دهید بهترین نسخه  از خودتان باشد. اگر تپق زدید، هول نشوید. به راحتی به اشتباه خود بخندید و سخت نگیرید. اما هیچ وقت خودتان را دست پایین نگیرید و بر نقاط مثبت و دانش خود تاکید کنید.

مهم است که حواستان باشد در چه وضعیتی هستید و آن را با یک قرار با دوستتان اشتباه نگیرید. درعین حال فکر به اینکه در یک مصاحبه جدی هستید نباید آنقدر برای شما دشوار و سخت به ‌نظر برسد که موجب سردرگم شدن و اضطراب شما شود.

پوشش مناسب

همان گونه که قبلا نیز اشاره کردیم، پوشش مناسب قادر است تاثیر تعیین ‌کننده‌ای بر تصور مصاحبه ‌گر از شخصیت شما داشته باشد. توجه به پوشش صرفا به معنی پوشیدن لباس‌های شیک و آراستگی ظاهری نیست. بلکه از آن با اهمیت تر این است که بدانید چه پوششی را برای این روز انتخاب کنید.

موفقیت در مصاحبه شغلی

منطق

پرهیز کردن از صحبت ‌های غیرمنطقی و نابجا و برآورد واقع ‌بینانه از کار و درآمد می ‌تواند بر برآورد شخص مصاحبه ‌کننده از شخصیت شما خیلی اثر داشته باشد.

پیش از آنکه به هر سوالی پاسخ بدهید یا سوالی بپرسید، در ذهن خود آن را حلاجی کنید و تخمین بزنید که چه میزان با منطق و واقعیت سازگار می باشد. تلاش کنید تصورات ایده ‌آل و غیرواقعی را کنار گذاشته و منطقی باشید. در این صورت است که قادر خواهید بود از کارفرما انتظار داشته باشید به شما به عنوان گزینه‌ ای مناسب برای استخدام فکر کند.

استفاده کردن از تکنیک ‌های روان‌ شناسی

مصاحبه‌کننده‌ ها اصولا چیزهایی از روان ‌شناسی می ‌دانند و امکان دارد به لحاظ روان ‌شناختی چالش‌ هایی را برای فرد طراحی نمایند تا واکنش فرد را در آن موقعیت‌ ها بسنجند. اینکه تحت هیچ موقعیتی اعتماد به ‌نفس خود را از دست ندهید و رشته فکرتان از دست خارج نشود یکی دیگر از عوامل اثر گذار در موفقیت در مصاحبه شغلی می باشد.

استفاده از زبان بدن مناسب که نشان‌ گر اعتماد به ‌نفس و قدرت می باشد قادر است به شما کمک نماید تا شخصیت قدرتمندی از خودتان نشان دهید. حرکات دست و پای خود را کنترل نمایید. تلاش کنید حرکتی را به طور تکرار شونده انجام ندهید تا مضطرب به‌ نظر نرسید. خودتان را خم نکنید. ارتباط چشمی مناسبی برقرار نمایید. چانه خود را بالا بگیرید. دست‌ها را در جیبتان نگذارید. موقع راه رفتن قدم ‌های بلند بردارید و تلاش کنید حرکات و نحوه صحبت کردن آرام و شمرده ای داشته باشید.

موفقیت در مصاحبه شغلی

تمرین کردن

یکی از اصلی ‌ترین عوامل اثرگذار در موفقیت در مصاحبه شغلی، تمرین کردن می باشد. اگر از پیش از تمام شدن مراحل مصاحبه فکر کنید و برای آن آماده شده باشید، هرگز غافلگیر نمی شوید و در همه مدت مصاحبه می ‌توانید به خوبی از پس چالش‌ های پیش‌ رویتان فائق آیید. تمرین کردن برای مصاحبه به شما کمک خواهد کرد که از اول تا انتهای مصاحبه رفتار حرفه‌ای داشته باشید و برای هر مرحله آماده باشید.