خواص و فواید ادویه کاری

ادویه کاری در اصل ترکیبی از ادویه ها و مواد متعدد می باشد که در غذاها ، اثرگذار است. ترکیبات ادویه کاری نیز خیلی متفاوت می باشد. بعضی از متداول ترین مواد موجود در کاری زنجبیل، دارچین، گشنیز، شنبلیله و زردچوبه می باشد. علاوه بر این، هل، دانه خردل نیز معمولا در ادویه کاری استفاده می شود. خیلی از این ترکیبات،  فواید خیلی زیادی برای سلامتی دارند.

1. جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های شناختی

خیلی از ادویه جاتی که در ادویه کاری استفاده شده است که به سلامت روان فرد کمک خواهد کرد. کورکومین (ماده موجود در زردچوبه) که در ادویه کاری وجود دارد، رادیکال های آزاد در سیستم عصبی را کم می کند.  ادویه کاری سیستم ایمنی را قوی می کند و مواد سمی موجود در بدن را حذف می نماید.

2. جلوگیری از بیماری آلزایمر

زردچوبه ارزشمند ترین ماده ای است که در ادویه کاری استفاده شده است و یکی از اجزای آلی زردچوبه کورکومین می باشد. محققان، کورکومین را به کم شدن موادی که رادیکال های آزاد دربخش های عصبی مغز رسوب می کنند؛ مربوط می دانند. این ماده، باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود تا آمینو اسیدهای تشکیل دهنده را نابود نماید و از این راه کاهش شناخت و امکان مبتلا شدن به آلزایمر را کم می کند. تحقیقات مداوم سعی در ایجاد ارتباط میان مصرف کاری با آلزایمر در هند داشته اند که به میزان زیادی ابتلا به آلزایمر در این کشور، پایین تر از خیلی از کشورهای دیگر می باشد.

3. سلامت قلب

سرخجه و ریحان که معمولا در ادویه کاری وجود دارد، در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار اثرگذار می باشند. فیبر موجود در کاری نیز به پایین آمدن کلسترول منجر خواهد شد.

4. تسکین درد

یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ادویه کاری زردچوبه می باشد. زردچوبه در کم کردن دردهای مفاصل و التهاب خیلی اثرگذار است.

5. سلامت استخوان

کلسیم، فسفر و منیزیم همه در حفظ سلامت ماهیچه های استخوان اثرگذار می باشند و در کند شدن روند تحلیل خیلی اهمیت دارند. 1 قاشق غذاخوری ادویه کاری دارای حدود 30 میلی گرم کلسیم است.

6. تقویت کبد

ادویه کاری حاوی ترکیب آنتی اکسیدانی کورکومین می باشد که جهت سم زدایی کبد بسیار موثر است. کبد یکی از اصلی ترین سیستم های تصفیه بدن است که همه مواد غذایی و مواد مغذی در آن پردازش می گردد.

7. ضد باکتریایی

گشنیز گیاهی چاشنی است که اصولا در ترکیبات ادویه کاری وجود دارد، گشنیز دارای فواید ضد باکتری و ضد قارچ می باشد. حتی ثابت شده است که از بیماری هایی مثل E.coli و خیلی از عفونت های   روده ممانعت می کند.

8. هضم

ادویه کاری علاوه بر اینکه به بدن کمک می نماید تا مواد مغذی به مقدار کافی در آن جذب گردد، در عین حال باعث ایستایی کامل و سالم روده می شود. ادویه کاری مملو از فیبر رژیم غذایی می باشد و باعث به حرکت در آمدن بهتر مواد در روده می شود.

9. تقویت کننده متابولیسم

میزان زیاد پروتئینی که در ادویه کاری وجود دارد به انتقال مواد مغذی از بخشی به دیگر بخش های بدن کمک خواهد کرد. پس، در هضم و گوارش کلی بسیار موثر خواهد بود.

10.بهبود سرماخوردگی

تحقیقات اخیر پژوهشگران ثابت نموده است که گیاهی خاص به اسم فنوگرک که از آن در ادویه کاری استفاده شده است قادر است درمان مفیدی برای سرماخوردگی و حتی عفونت ‌ها باشد.

خواص "ادویه کاری" و فواید این ادویه سودمند با روش تهیه در منزل

موثر در لاغری

برخی از متخصصان تغذیه عقیده دارند که در صورتی که تصمیم به لاغر شدن دارید ، ادویه کاری را به رژیم غذایی خود بیافزایید

این متخصصان معتقدند که یکی از مواد مهم موجود در ادویه‌ های کاری، فلفل قرمز می باشد که دمای بدن را زیاد می کند و باعث سوختن کالری ‌ها می شود.

جالب ‌تر این که این ادویه باعث خواهد شد که وعده غذایی بعدی شما سبک تر باشد.

 

کاهش احتیاج به شیمی درمانی

محققان عقیده دارند که ماده موسوم به کارسامین که در ادویه کاری وجود دارد، احتیاج به مصرف  دارو‌های شیمی درمانی سرطان را کم می کند.

توماس کری، از دانشگاه میشیگان در این مورد  گفته است که: ماده‌ای موسوم به FLLL۳۲ در کارسامین یافت می شود که در صورت استفاده احتیاج به داروی سیس پلاتین برای شیمی درمانی سرطان رحم را بسیار کم می کند.

دیگر خواص ادویه کاری

از جمله فواید کاری می شود به مراقبت از کبد، ضد میکروب بودن، ضد نفخ، محرک معده، معرق، مملو از ویتامین C، ضد سرطان اشاره نمود.

کاری با افسردگی مبارزه می نماید.

کورکومین، ژن‌ هایی که علت  سرطان سینه در زنان هستند را کاهش می دهد.

روند سرطان کولون، رکتال و پروستات را آرام می نماید و استفاده منظم آن جهت درمان پانکراس اثرگذار می باشد.

باعث تقویت حافظه می گردد.

روند پیری را کند می‌کند.

باعث التیام دندان درد می گردد.

بی‌خوابی را برطرف می نماید.

بوی مواد ناخوشایند مثل بوی گوشت را کم می کند.

خواص "ادویه کاری" و فواید این ادویه سودمند با روش تهیه در منزل

ترکیب ادویه کاری

ترکیب ادویه کاری همه‌جا یکسان نیست و می‌تواند شامل ادویه‌های متفاوتی باشد، از جمله:

  • زردچوبه؛
  • تخم گشنیز؛
  • تخم شنبلیله؛
  • هل؛
  • زیره؛
  • تخم ریحان شیرین؛
  • برگ کاری یا برگ بو؛
  • فلفل سیاه؛
  • فلفل چیلی قرمز؛
  • میخک؛
  • جوز هندی؛
  • دانه رازیانه؛
  • زنجبیل؛
  • سیر؛
  • دارچین؛
  • دانه خردل.

این ادویه جات را به نسبت های مختلف با هم ترکیب کنید تا طعمی مشخص تر از بقیه باشد. مثلا برای تهیه کردن ادویه کاری تند و آتشین می توانید از فلفل چیلی قرمز و خردل زرد بیشتر استفاده کنید. ادویه کاری از ملایم تا تند متغیر می باشد.

جدول ارزش غذایی

ارزش غذایی ادویه کاری در ۱۰۰ گرم
آب ۸٫۸ گرم
انرژی ۳۲۵
انرژی (کیلوژول) ۱۳۵۹
پروتئین ۱۴٫۲۹ گرم
کل چربی ۱۴٫۰۱ گرم
کربوهیدرات ۵۵٫۸۳ گرم
فیبر ۵۳٫۲ گرم
قندها، کل ۲٫۷۶ گرم
ساکارز ۰٫۶۲ گرم
گلوکز (دکستروز) ۱٫۱۴ گرم
فروکتوز ۰٫۷۹ گرم
گالاکتوز ۰٫۲۱ گرم
کلسیم ۵۲۵ میلی‌گرم
آهن ۱۹٫۱ میلی‌گرم
منیزیم ۲۵۵ میلی‌گرم
فسفر ۳۶۷ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۱۷۰ میلی‌گرم
سدیم ۵۲ میلی‌گرم
روی ۴٫۷ میلی‌گرم
مس ۱٫۲ میلی‌گرم
منگنز ۸٫۳ میلی‌گرم
سلنیوم ۴۰٫۳ میلی‌گرم
ویتامین ث ۰٫۷ میلی‌گرم
تیامین ۰٫۱۸ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰٫۲ میلی‌گرم
نیاسین ۳٫۲۶ میلی‌گرم
پانتوتنیک‌اسید ۱٫۰۷ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰٫۱۱ میلی‌گرم
فولات ۵۶ میکروگرم
کولین (ویتامین B4) ۶۴٫۲ میلی‌گرم
بتائین ۲۸٫۸ میلی‌گرم
ویتامین A ۱۹ IU
بتا-کاروتن ۱۱ میکروگرم
ویتامین E (آلفا توکوفرول) ۲۵٫۲۴ میلی‌گرم
توکوفرول، گاما ۱٫۱۵ میلی‌گرم
ویتامین K (فیلوکینون) ۹۹٫۸ میکروگرم
اسیدهای چرب اشباع ۱٫۶۵ گرم
اسیدهای چرب کل ۸٫۷۸ گرم

خواص "ادویه کاری" و فواید این ادویه سودمند با روش تهیه در منزل

روش تهیه ادویه کاری در منزل

برای تهیه پودر کاری هیچ دستورالعمل خاصی وجود ندارد و انتخاب کردن ادویه ها و نسبت آنها در دستورها و برندهای مختلف با هم فرق دارد. به منظور تهیه پودر کاری بهتر است که از ادویه های کامل استفاده شود زیرا طعم ادویه ها بیشتر در روغن های طبیعی موجود در آنها متمرکز شده است. این روغن ها بعد از آسیاب کردن ادویه به شدت ناپایدار و فسادپذیر می شوند. ادویه های آسیب شده موجود در مغازه ها مدت ها در ظروف بافی مانده اند و عطر و طعم خود را تا حدی از دست می دهند.

در ابتدا باید ادویه هیا مد نظر را تهیه کنید. بهتر است که از ادویه های کامل استفاده کنید.

برای تهیه پودر کاری در منزل باید ابتدا ادویه های مد نظر را تهیه کنید. سپس ادویه های کامل را در تابه ای بو بدهید و بعد ازخنک شدن، آنها را با بقیه ادویه ها آسیاب کنید.

بعد از بو دادن ادویه های کامل، آنها را بادیگر ادویه های آسیب نمایید.

تابه را روی حرارت متوسط داغ کنید و ادویه های کامل و برگ کاری یا برگ بود را چند دقیقه حرارت دهید تا عطر آنها بلند شود. ادویه ها را نسوزانید زیرا تلخ می شوند. بعد از اینکه ادویه های خوب خنک شدند، همه آنها را در آسیب بریزید و آسیاب کنید تا پودر نرم به دست آید. پودر را در شیشه ای در بسته بریزید و در جایی تاریک و خنک نگداری کنید. می توانید پودر کاری را چند ماه نگهداری کنید، ولی بهتراست که آن را در طول چند هفته استفاده کنید زیرا با گذشت زمان عطر و طعم آنها کمتر می شود.