خواص عالی زعفران برای سلامت

هر گاه که حرف از خواص زعفران می ‌شود می‌گوییم زعفران بسیار مفید است. اما آیا واقعا اطلاع داریم که زعفران چه خواصی دارد و چه اثری بر سلامتی ما می ‌گذارد. حتی خیلی از اوقات اوقات هر چیز زعفرانی در نظر ما ارج و قرب زیادی دارد. ولی آیا به این فکر کرده‌اید که به چه دلیل؟

بعضی ها عاشق رنگ زعفران و بعضی دیگر عاشق عطر آن هستند، برخی عاشق طعم زعفران می باشند و برخی ظاهر آن را دوست دارند که همه این ‌ها موجب می‌شود که به فکر خرید زعفران اصل باشند. ما به شما توصیه می ‌کنیم که عاشق خاصیت زعفران بشوید. اطمینان داشته باشید ضرر نخواهید دید.

  1. رفع افسردگی و ایجاد نشاط

مطالعات و کارآزمایی ‌های بالینی زیادی بر خاصیت زعفران مبنی بر کم شدن علائم و عوارض افسردگی اشاره نموده اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران جهت بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن می باشد.

همان‌طور که احتمالا مطلع هستید سروتونین یکی از اصلی ترین انتقال ‌دهنده‌‌ های عصبی موجود در بدن است که نقش اساسی در کنترل  نمودن و بهبود افسردگی دارد. خیلی از داروهای افسردگی شیمیایی (فلوکستین)  موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تفاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی آن ‌ها می باشد.

زعفران با این که عوارض شناخته‌ شده ‌ای برای اشخاص مبتلا به افسردگی ندارد قادر است عوارض ناشی شده از دیگر داروهای شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران نماید. یکی از این عوارض اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی می باشد که زعفران می‌ تواند این اختلالات را تا اندازه قابل قبولی بهبود ببخشد.

خواص زعفران اصل

  1. کم شدن اضطراب و ایجاد آرامش

یکی از علل ایجاد اضطراب در اشخاص وجود آنتی‌اکسیدان ‌ها و استرس ‌های محیطی می باشد. طبق نظر محققان مصرف زعفران می‌تواند خواص آرامبخشی زیادی داشته باشد. همچنین زعفران دارای طبعی گرم و زنده می باشد و به همین دلیل می ‌تواند مکانیسم ‌های عصبی را تنظیم نماید و از این طریق نیز به بهبود نمودن عملکرد اعصاب بینجامد.

  1. درمان سرماخوردگی

دم کرده زعفران مملو از ویتامین ث است لذا در جهت تقویت نمودن سیستم ایمنی بدن کارایی زیادی دارد و باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می گردد. گفتنی است که هر 200 گرم زعفران 100 میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب زیاد  دارد.

خواص زعفران اصل

  1. تقویت نمودن سلامت قلب

یکی از اصلی ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را دچار مشکل می کند افزایش تولید رادیکال ‌های آزاد در بدن است. این رادیکال‌های آزاد به واسطه شیوه نامناسب زندگی به اندازه زیادی تولید می گردند و باعث اکسید شدن چربی ‌ها در عروق کرونر قلب می گردند.

زعفران جهت سلامت قلب  دارای چه خاصیتی می باشد؟

یکی از عالی ترین خواص زعفران این است دارای اندازه زیادی از آنتی‌ اکسیدان‌ هایی مثل کروسین، کروستین و سافرانال است. وظیفه این آنتی‌ اکسیدان ‌ها خنثی کردن رادیکال ‌های آزاد و به تبع آن تضمین نمودن سلامت قلبی و عروقی است.

خواص زعفران اصل

  1. خاصیت ضد سرطانی

به گواه علوم پزشکی و تحقیقات دانشمندان یکی از مهم ترین علل ایجاد سرطان‌ ها وجود رادیکال‌ های آزاد در بدن می باشد. جالب این جاست که رادیکال ‌های آزاد به صورت طبیعی در بدن ما تولید می گردند و در صورتی که بدن ما قادر نباشد این رادیکال ‌های آزاد را خنثی نماید دچار مشکلات جدی خواهد شد.

رادیکال ‌های آزاد علاقه به آسیب رساندن و اکسید کردن هر چیزی که در دسترس است دارند. رادیکال ‌های آزاد دور هسته سلول‌ ها می ‌توانند با آسیب به ماده ‌ژنتیک و به ویژه توالی ‌های تنظیمی آن باعث ایجاد سرطان ‌های خیلی سخت بشوند.

  1. تقویت نمودن قدرت ذهنی

تحقیقات و کارآزمایی ‌های بالینی نشان خواهد داد که زعفران توانایی بالا رفتن هوشیاری و توانایی ذهنی و همچنین محفاظت از مغز را دارد. کروستین، کروسین و سافرانال موجود در زعفران قادر است مغز را در برابر رادیکال ‌های آزاد که یکی از مهم ترین تهدیدات ممکن بر مغز است حفظ کنید.

همچنین مواد معدنی و ترکیبات موجود در زعفران قادر است عملکرد ها و کارکردهای مغز را تا حد خیلی زیادی بهبود بخشند و از اختلالات عصبی مانند پارکینسون ممانعت کنند.

خواص زعفران اصل

  1. بالا بردن انرژی بدن

تحقیقات نشان می ‌دهد که مصرف زعفران می ‌تواند باعث به بهبود یافتن متابولیسم بدن درباره چربی و گلوگز شود. زعفران می تواند باعث کاهش سوخت و ساز چربی دریافتی از راه غذا و بهینه سازی سوخت و ساز گلوگز گردد.

بهبود متابولیسم انرژی در یک شخص باعث به افزایش انرژی در دسترس بدن به واسطه هورمون‌هایی مثل گلوکاگون و اجتناب از ایجاد دیابت می ‌شود. همه این موارد باعث به کاهش توده چربی در اشخاص و کم شدن وزن و لاغری با زعفران در آن ‌ها می گردد.

  1. خوابی راحت و آسوده

در یک تحقیق بالینی بر روی اشخاصی از که از قرص خواب جهت داشتن خوابی آرام استفاده می ‌کردند نشان داده شد که استفاده از 14 میلی ‌گرم زعفران روزانه برای یک زمان می ‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب قابل توجه در این اشخاص شود.

متاسفانه همچنان مکانیسم مولکولی این موضوع مشخص نشده است و جهت بررسی نمودن بیشتر اثر زعفران بر روی خواب باید تحقیقات زیادتری انجام گردد.

خواص زعفران اصل

  1. بهبود یافتن تنگی نفس

طبق مطالعات انجام شده درمورد خاصیت زعفران، مشخص شده است که این ادویه از کمترین مقدار مواد آلرژن برخوردار است و تقویت کننده سیستم تنفسی بدن می باشد و در فرایند بهبودی آسم نیز اثر مثبتی دارد.

  1. شفاف شدن پوست با زعفران

زعفران به واسطه دارا بودن میزان زیادی از کاروتنوئید ها، فلاونوئید ها و دیگر آنتی ‌اکسیدان ‌ها می‌ تواند نقشی اساسی در احیا و حفظ نمودن کلاژن پوستی داشته باشد. حتما اطلاع دارید که یکی از مهم ‌ترین عوامل حفظ سلامت و شفافیت پوست کلاژن پوستی می ‌باشد.

کلاژن پوستی تحت تاثیر آنتی ‌اکسیدان ‌ها و دیگر عوامل مضر محیطی مثل نور خورشید و امواج مخرب محیطی آسیب می‌ بیند و به تدریج تخریب شده و از بین می ‌رود. یکی از خواص مهم زعفران، حفظ و احیا نمودن کلاژن پوستی است.

خواص زعفران اصل

  1. کم شدن عوارض و اختلالات قاعدگی

یکی از مسائل اساسی که کیفیت زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می ‌دهد، قاعدگی است. اختلالات و بی‌ نظمی در قاعدگی یا سندروم قبل از قاعدگی می ‌تواند عاملی جهت ایجاد استرس‌ و اضطراب در خانم ها باشد و زندگی آن ‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از خواص زعفران برای خانم ها قابلیت تحریک ‌کنندگی قاعدگی می باشد و مصرف آن قبل از زمان بروز قاعدگی می ‌تواند باعث تحریک قاعدگی و ایجاد نظم در قاعدگی گردد. همچنین مطالعات نشان داده است که استفاده زعفران به مدت چند مدت می ‌تواند باعث کاهش 50 درصدی عوارض سندروم قبل قاعدگی شود.

  1. بهبود یافتن آفتاب‌ سوختگی

اگر در طول روز مدت زمان فراوانی را در زیر نور خورشید سپری نمایید و نور خورشید پوست شما را اذیت می کند، کافی است فقط کمی زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب خیس کنید.

پس از این کار با انگشتان خود، آن‌ را به پوستتان بمالید. این ترکیب به صورت معجزه‌ آسایی تاثیر آفتاب سوختگی را پاک می نماید و بعلاوه درخشندگی را به پوستتان برخواهد گرداند.

خواص زعفران اصل