اطلاعات در مورد خواص و فواید بر بو

انواع گوناگونی از گیاهان می باشند که برگ آن ها را به‌ عنوان برگ بو معرفی می نمایند، اما برگ بوی واقعی از لحاظ علمی با اسم لائوروس نوبیلیس معروف می باشد. در این مقاله، در باره یکی از انواع آن که از لحاظ مواد مغذی خیلی غنی می باشد، صحبت خواهیم کرد.

خیلی از برگ‌ های دیگر،  دارای ظاهر و عطری مثل برگ بو می باشند، اما از لحاظ مواد مغذی موجود، با هم برابر نمی باشند. این گیاه، یک درخت کوچک در مناطق مدیترانه‌ای می باشند. این درخت در گذشته در تمام مناطق مدیترانه ‌ای رشد می کرد، اما به علت عوض شدن وضعیت های آب ‌و هوایی، رشد طبیعی آن کاهش یافته است. این برگ ‌های معطر، هزاران سال می باشد که قسمتی از رژیم غذایی مردم و یکی از اساسی ترین داروهای گیاهی به شمار می رود و قدمت استفاده از آن حداقل به زمان رومیان باز میگردد.

برگ بو به اشکال گوناگون کاربرد دارد. برگ آسیاب ‌شده را به ‌عنوان ادویه در سوپ و غذا استفاده می کنند، اما اصولا برگ را به صورت کامل و خرد نشده، در برخی از غذاهای ایتالیایی بکار می برند و سپس آن را برداشته یا برای تزیین غذا بکار می برند. برگ ‌های کامل را اصولا استفاده نمی ‌کنند و تنها جهت طعم ‌دادن به غذا از آن بهره می برند.

عرق یا عصاره‌ برگ بو نیز دارای فواید پزشکی زیادی می باشند و برخی اوقات از آن استفاده می کنند. این برگ ‌ها در آروماتراپی یا رایحه‌ درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از فواید درمانی آن ها جهت خیلی از بیماری ‌های تنفسی و پوستی استفاده می کنند.

برگ بو

فواید برگ بو برای سلامتی

این برگ‌ های معطر و مملو از مواد مغذی، فواید خیلی زیادی دارند که آگاهی از آن ها، باعث خواهد شد این گیاه خوش عطر را به رژیم غذایی تان اضافه نمایید. در ادامه، با خواص برگ بو آشنا خواهید شد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

برگ بو اثرات خیلی زیادی بر عملکرد دستگاه گوارش خواهد داشت. این گیاه به ‌عنوان یک ماده‌ ادرارآور، دفع ادرار را زیاد تر می نماید که موجب کاهش سموم بدن خواهد شد. همچنین می شود از آن به‌ عنوان یک داروی تهوع ‌آور، موقع استفاده از ماده‌ی مسموم، استفاده نمود.

ترکیبات موجود در برگ بو، جهت آرام نمودن مشکلات معده، بهبود سندرم روده‌ تحریک پذیر و حتی کم کردن نشانه های بیماری سلیاک خیلی اثرگذار می باشد. برخی از پروتئین ‌های پیچیده‌ی موجود در رژیم غذایی مدرن، به دشواری هضم خواهد شد، اما آنزیم‌ های موجود در برگ بو، هضم آنها را راحت تر خواهد کرد و موجب جذب بهتر مواد مغذی می گردد.

برگ بو را قادر خواهید بود دم نمایید به این دلیل که برای رفع مشکلات گوارشی مثل اسهال و دردهای شکمی خیلی اثرگذار می باشد. اسانس برگ بو دارای فواید آرام بخشی است و درد معده را کاهش خواهد داد.

 

درمان مشکلات تنفسی

یکی دیگر از موارد استفاده برگ بو این می باشد که عصاره‌ی برگ بو را خارج می نمایند و همراه با پماد، روی قفسه‌ سینه استفاده می‌ کنند. این تکنیک موجب آرام شدن خیلی از بیماری های تنفسی خواهد شد. این کار را می شود با پماد به دست آمده از برگ نیز انجام دهید. جهت کسب نتیجه عالی تر، پماد به دست آمده از برگ بو را بر قفسه سینه تان بمالید و بگذارید تا در طی شب، باقی بماند.

تنفس نمودن بخور برگ بو نیز در رایحه ‌درمانی مورد خیلی کاربرد دارد . این کار موجب شل شدن خلط و از میان بردن باکتری ‌های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی خواهد داشت و این ویژگی به علت خصوصیت طبیعی ضد باکتریایی برگ بو می باشد.

برگ بو

مراقبت از مو

در صورتی که تمایل دارید سلامت فولیکول‌ های مویتان را بهبود ببخشید و شوره سر را نابود کنید، برگ بو را در آب بگذارید و بعد از شامپو زدن، آن را بر روی موهایتان ماساژ بدهید. عناصر موجود در این برگ پر فایده، موجب کاهش خشکی پوست و از بین بردن شوره سر خواهد شد.

 

فواید ضدالتهابی

یکی از اساسی ترین فواید برگ بو، توانایی کم کردن التهابات در کل بدن می باشد. برگ بو ماده‌ مغذی خیلی خاصی دارد که پارتنولید نام دارد. این ماده پس از استفاده در قسمت های آسیب ‌دیده، خیلی سریع، التهاب و سوزش را کم خواهد کرد. به فرض مثال جهت بهبود مفاصل دردناک یا آرتروز قادر خواهید بود از این تکنیک استفاده نمایید. این ویژگی به وسیله مصرف برگ بو به‌عنوان ادویه نیز به دست خواهد آمد.

خاصیت ضد التهابی برگ بو با داروهای آسپرین و ایبوپروفن برابری خواهد کرد. برگ بو موجب ایجاد مشکلات معده نخواهد شد چرا که دارای اجزایی می باشد که از آسیب بدن جلوگیری می نماید.

 

مراقبت از سلامت قلب

کافئیک اسید و روتین دو ترکیب آلی خیلی مهم می باشند که در برگ بو وجود دارند. این دو ترکیب، نقش خیلی اساسی در حفظ سلامت قلب خواهند داشت. روتین، دیواره ‌های مویرگی قلب را تقویت خواهد کرد و کافئیک اسید بر حذف کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی تاثیر خواهد داشت.

 

پیشگیری از سرطان

ترکیب خیلی خاص آنتی ‌اکسیدان‌ و ترکیبات آلی در برگ بو، مثل  فیتوکمیکال ‌ها، فلاوانول، لینانول ، اثرخیلی زیادی در مراقبت از بدن در مقابل رادیکال های آزاد خواهند داشت. رادیکال آزاد موجب خواهد شد که سلول ‌های سالم به دلیل یک جهش به سلول ‌های سرطانی تبدیل گردد. برگ بو توانایی خیلی زیادی در پیشگیری از این روند خواهد داشت.

 

کنترل دیابت

برگ بو ارتباط خیلی نزدیکی با بهبود عملکرد گیرنده‌های انسولین خواهد داشت و مقدار قند خون را بدن تنظیم خواهد کرد. برای افرادی که در معرض ریسک مبتلا شدن به دیابت می باشند یا در گذشته به این بیماری مبتلا گردیده اند، استفاده مرتب برگ بو قادر خواهد بود به مقدار قابل توجهی، ریسک  روبرو شدن با مشکلات دیابت را کم کند.

 

آرتروز و روماتیسم

یکی از اساسی ترین فواید برگ بو، توانایی آن در کم کردن التهاب بدن است. پارتنولیدی که در برگ بو وجود دارد دارای فواید ضد التهابی می باشد و جهت جلوگیری و درمان مشکلات التهابی از جمله آتروز و روماتیسم مفید خواهد بود.

همچنین ماساژ دادن پیشانی با روغن برگ بو یا بوییدن آن به بیش تر شدن جریان خون به درمان میگرن و سردرد خیلی زیاد کمک خواهد کرد.

برگ بو

اضطراب و افسردگی

لینانولی که در برگ بو وجود دارد به کاهش مقدار هورمون استرس در بدن کمک خواهد کرد، استفاده از برگ بو برای آروماتراپی قادر خواهد بود به رفع استرس، اضطراب و افسردگی کمک نماید.

همچنین ثابت شده است که سوزاندن برگ بو نیز باعث کاهش استرس و اضطراب خواهد شد.

 

سفید شدن دندان ها

در صورتی که به مدت 3 روز پودر برگ بو را مثل خمیر دندان بر دندان ها مسواک نمایید، موجب سفید شدن دندان ها خواهد شد.

 

فواید دمنوش برگ بو

ثابت شده است که دمنوش برگ بو جهت رفع فشار خون بالا، مشکلات گوارشی و یبوست و درمان سردرد نیز اثرگذار خواهد بود.

 

سلامت جنسی

برگ بو دارای خواص فراوانی برای اندام های جنسی زنان و مردان می باشد. شما قادر خواهید بود از برگ بو برای مشکلات زود انزالی در آقایان نیز استفاده نمایید. اپی ژنین و اوژنولی که در برگ مو موجب حفظ نعوظ می گردد و همچنین قدرت اسپرم را زیاد خواهد کرد و از ناباروری ممانعت می نماید.

 

رفع اسهال

جهت درمان طبیعی اسهال نیز قادر خواهید بود از برگ بو استفاده نمایید. طرز استفاده به این شکل می باشد که دو لیوان آب را با مقداری نمک و  مقداری برگ بو را در یک قابلمه بریزید و بر حرارت بگذارید تا به صورت کامل بجوشد، بعد آن را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد از اینکه جوشانده به دست امده خنک شد قادر خواهید بود آن را تا بهبودی کامل استفاده نمایید.

 

ضد عفونی شدن بدن

مواد موجود در برگ بو باعث از بین بردن میکروب خواهد شد. شما برای این کار باید۱۵ برگ بو را درون دو فنجان آب جوش بریزید و بجوشانید تا اندازه آن به یک فنجان برسد. این آب جهت ضدعفونی نمودن بدن  خیلی مفید می باشد.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

برگ بو دارای فواید ضد التهابی برای بدن خواهد بود و به بیماری آتریت کمک خواهد کرد. برگ بو کلسیم زیادی دارد که موجب بیش تر شدن تراکم استخوانی خواهد شد و از بیماری پوکی استخوان ممانعت می نماید.

 

سلامت چشم و برطرف نمودن بوی نامطبوع دهان

برگ بو مملو از ویتامین آ است. حتما اطلاع دارید که ویتامین آ موجب پیشگیری از عفونت های چشمی گوناگون خواهد شد و برای جلوگیری از بیماری های چشمی اثرگذار می باشد. برگ بو موجب از بین رفتن بوی بد دهان نیز خواهد شد.

 

پایین آوردن قند خون

این گیاه دارای فواید ضد سرطانی زیادی است و موجب پایین آمدن کلسترول می گردد. در صورتی که دچار بیماری دیابت می باشید قادر خواهید بود از برگ بو استفاده نمایید به این دلیل که موجب پایین آمدن قند خون می گردد و از سلول پانکراس که وظیفه تولید انسولین را برعهده دارند مراقبت می نماید. مطالعات انجام گرفته بر بیماران دیابتی نشان داده است که برگ بو موجب پایین آمدن قند خون در اشخاص دچار بیماری دیابت خواهد شد. برگ بو قادر خواهد بود از بدن در مقابل اشعه رادیواکتیو محافظت نماید.

 

کم کردن مضرات سیگار

یکی از فواید برگ بو کمک به ترمیم نمودن آسیب های ناشی از نیکوتین است. اشخاص سیگاری جهت کم کردن صدمات ناشی از کشیدن سیگار قادر خواهند بود از برگ بو استفاده نمایند به این دلیل که موحب پایین آوردن استرس و جلوگیری از بیماری های گوناگون مثل دیابت خواهد شد.

 

بر طرف نمودن سرفه و نرم شدن خلط

برگ بو را فشردن آن می توان عصاره آن را خارج نمایید. عصاره برگ بو را با آب داغ دم نمایید و بعد از آن بنوشید ، این کار موجب بر طرف شدن سرفه و نرم شدن خلط گلو خواهد شد.

 

کمک به سلامت دستگاه تناسلی خانم ها

به علت دارا بودن ترکیبات آنتول و بور ، این گیاه قادر خواهد بود موحب تحریک بیشتر هورمون استروژن در خانم ها گردد. این ترکیب موجب از بین بردن عفونت های قارچی واژن خواهد شد. استیگماسترول موجود در برگ بو موجب می گردد تا بلوغ تخمک به صورت درستی تشکیل گردد. تاتن و زینک موجب پایین آمدن میزان ترشح واژینال خواهد شد. همچنین در برگ بو ماده ای به اسم تریپتوفان یافت می شود که موجب ایجاد تاخیر در یائسگی زنان می گردد.

 

رفع عفونت های کلیوی و سنگ کلیه

خواص برگ بو برای معالجه و برطرف شدن عفونت های کلیه و سنگ کلیه یک درمان طبیعی محسوب می شود. برای بهره مند شدن از این خاصیت برگ بو کافی است که در ۲۰۰ میلی لیتر آب حدود ۵ گرم برگ بو بریزید و اجازه دهید تا بجوشد تا آب آن کم شود و به ۵۰ میلی لیتر برسد. این دمنوش را دو دفعه در روز میل نمایید تا بیماری های کلیوی شما برطرف گردند.

 

فواید برگ بو در پایین آوردن کلسترول خون

علاوه بر خواص ذکر شده، برگ بو به کاهش کلسترول خون نیز کمک خواهد کرد. برای این کار کافی است که مقداری برگ بو حدود ۱۰ تا ۱۵ عدد را خوب بشویید و در یک لیوان آب بجوشانید تا موقعی که  ۱/۳ آن برجای بماند. پس از اینکه این جوشانده خنک شد، آن را صاف نموده و هر شب میل نمایید.

 

سلامت چشم

جوشانده به دست آمده از برگ بو جهت رفع سوزش چشم و سلامت چشم خیلی اثرگذار خواهد بود. برای اینکار لازم است که به شکل مرتب چند قطره برگ بو را درون چشم آسیب دیده خود ریخته تا وضعیت آن بهتر شود.

 

آرام شدن درد

روغن به دست امده از برگ بو با داشتن فواید ضدالتهابی بر تسکین درد ناشی از رگ به رگ شدن ، آرتریت، روماتیسم و دردهای عمومی خیلی اثرگذار می باشد. این گیاه جهت درمان درد مفاصل، سردرد و میگرن نیز اثرگذار است. به منظور برطرف نمودن درد مفاصل نیاز است که کمی برگ بو و برگ کرچک  را به شکل ضماد در دور مفاصلتان ماساژ دهید تا درد آن کم شود. جهت برطرف نمودن سردرد و میگرن نیز کمی روغن برگ بو را بر گیجگاه خود بمالید و ماساژ دهید. قادر خواهید بود خمیر به دست آمده از کوبیدن برگ بو را بر پیشانیتان خود ماساژ دهید یا جوشانده برگ بو به شکل داغ مصرف نمایید.

 

عوارض استفاده از برگ بو

مصرف بیش از اندازه برگ بو یا تداخل آن با بعضی از داروها مثل داروهای فشار خون ، احتمال دارد بروز یبوست را در پی داشته باشد. ولی استفاده از برگ بو در غذا باعث رفع این مسئله خواهد شد.

– افرادی که به آسم مبتلا می باشند در مصرف برگ بو نباید زیاده روی نمایند و باید که پیش از استفاده حتما با پزشکشان مشورت نمایند.

– در آشپزی از برگ بو خشک استفاده کنید و توجه کنید که حتما پیش از سرو غذا آن را بیرون بیاورید تا باعث خفگی افراد نگردد.

احتمال دارد که استفاده برگ بو در بعضی از افراد با بروز واکنش های آلرژیک همراه باشد.

در صورتی که استفاده از برگ بو را زیاد کنید، قادر خواهد بود تاثیر زیادی مثل اسیدیته بیش از اندازه و زخم های دهانی بر بدن شما به وجود آورد.

برگ بو برای کسانی که به بیماری های تنفسی دچار می باشند احتمال دارد مشکلاتی را به وجود آورد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در صورتی که دارای بیماری های تنفسی می باشید حتما پیش از مصرف برگ بو با پزشک متخصص مشورت نمایید تا از مشکلات دیگر خودداری شود.