در این مقاله به بررسی و معرفی انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون می پردازیم. همچنین دمنوش هایی را نیز برای این منظور معرفی می کنیم.

فشار خون بالا و دلایل عمده آن

یکی از شایع ترین بیماری هایی که افراد زیادی در سراسر جهان در معرض آن قرار دارند، فشار خون بالا است. برای کاهش فشار خون از روش های دارویی خاصی استفاده می شود. استفاده از گیاه دارویی برای کاهش فشار خون و انواع دمنوش های گیاهی یکی از این همین روش های دارویی است. به طور معمول سطح طبیعی فشار خون در افراد مختلف در حالت دیاستول یا استراحت قلب در حدود 80 میلی متر جیوه است. فشار خون در حالت سیستول یا انقباض قلب نیز در حدود 120 میلی متر جیوه است. چنان چه سطح فشار خون از این اعداد بالاتر رود، در اصطلاح می گوییم که فرد با مشکل فشار خون بالا رو به رو شده است.

از جمله دلایل عمده این بیماری که از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می شود، می توان به مشکلات ساختاری رگ ها، عملکرد نامناسب کلیه ها در تنظیم میزان آب و نمک بدن و نیز سطح بالای آنزیم رنین اشاره نمود. همچنین برخی از عادت های بد در زندگی افراد نظیر؛ کم تحرکی، مصرف بیش از اندازه نمک و نوشیدن الکل و نیز کشیدن سیگار می تواند عامل اصلی بروز این بیماری باشد. از طرفی دیگری عواملی نظیر چاقی و افزایش سن نیز احتمال افزایش فشار خون در فرد را بالا می برند.

معرفی انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون و خواص آن ها

انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون

چنان چه فشار خون بالا به خوبی کنترل نشود، می تواند به بروز بیماری های قلبی و مغزی و نیز نارسایی های کلیوی منجر شود. بنابراین بر طبق توصیه های انجام شده پزشکان لازم است تا هر چه سریع تر اقدامات لازم برای کنترل و درمان آن بیماری انجام شود.

در ادامه این مقاله به بررسی انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون افراد مختلف می پردازیم. همچنین دمنوش هایی را معرفی می کنیم که مصرف مرتب آن ها فرد را در کنترل موثر فشار خون بالا یاری می کند.

کاهش فشار خون به کمک انواع گیاه دارویی

همان طور که گفتیم، عدم درمان به موقع فشار خون بالا می تواند در آینده برای فرد مشکل ساز شود. در دهه های اخیر و نیز از سال های دور عده زیادی از افراد از انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون به جای داروهای شیمیایی استفاده می نمایند. دارویی های شیمیایی که به طور معمول توسط پزشکان متخصص برای کنترل بیماری فشار خون تجویز می شوند عبارتند از؛ آدالات، لازیکس، نیتروگلیسیرین و غیره. به سبب عوارض جانبی بسیاری که مصرف این نوع داروها به همراه دارد، افراد زیادی به استفاده از روش های سنتی و بهره گیری از مکمل های دارویی در کنترل فشار خون بالا روی آورده اند.

در این جا به خواص و ویژگی های مهم ترین انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون افراد می پردازیم.

معرفی انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون و خواص آن ها

  • تخم و گیاه کرفس

خاصیت ادرار آوری کرفس موجب شده که از آن به عنوان افزودنی در غذاها به منظور کاهش فشار خون استفاده شود. تخم کرفس از مهم ترین نوع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون و کنترل آن است. کرفس با تاثیر گذاشتن بر روی کبد و تنظیم میزان کلسترول در بدن، این عمل را انجام می دهد. از طرفی به سبب وجود مقدار زیادی کلسیم در کرفس، از آب آن به صورت جوشانده شده برای درمان فشار خون استفاده می گردد.

  • سیر

از انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون که به سبب خواص دارویی بالای آن به طور معمول استفاده می شود، می توان به سیر اشاره کرد. با مصرف سیر میزان اکسید نیتریک در بدن فرد افزایش یافته و رگ های او در پاسخ به این رویداد گشادتر می شود. این امر موجب کاهش قابل توجه فشار خون در بدن می شود.

نسخه گیاهی برای کاهش فشار خون

استفاده از ریحان و زالزالک برای کاهش فشار خون

 یکی از مهم ترین نوع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون که مصرف خوراکی آن در رژیم غذایی روزانه افراد رایج است، گیاه خوش طعم و بوی ریحان می باشد. گفته می شود که عصاره گیاه ریحان به سبب خواص دارویی بی نظیر خود، در کاهش فشار خون تاثیر شگفت آوری دارد. از طرفی گیاه زالزالک نیز که دارای سابقه طولانی استفاده در طب سنتی چین است، به عنوان یکی دیگر از انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون، مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه با خواص ویژه خود سبب جلوگیری از لخته شدن خون در درون رگ ها می شود. با این کار جریان خون داخل رگ ها شدت گرفته و فشار خون کاهش می یابد. مکمل های دارویی زالزالک را می توان به صورت قرص و چای در بازار پیدا نمود.

استفاده از دمنوش های گیاهی برای کاهش فشار خون

در کنار استفاده از خواص گیاه دارویی برای کاهش فشار خون، می توان از انواع دمنوش های گیاهی نیز به منظور پایین آوردن فشار خون استفاده نمود. می توان نمونه ای از این گیاهان که دم کرده و جوشانده آن ها در پایین آوردن و کنترل فشار خون موثر است، هل و دارچین را نام برد. همچنین می توانید از پودر این گیاهان نیز به صورت افزودنی در مواد غذایی خود استفاده نمایید.

معرفی انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون و خواص آن ها

از دیگر دمنوش های گیاهی که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چای ترش
  • دم کرده گل گاو زبان
  • دم کرده میوه نسترن
  • دم کرده فلوس
  • دم کرده زرشک آبگیری

استفاده از انواع دمنوش های گیاهی برای کاهش فشار خون

سخن پایانی

فشار خون بالا در افراد مختلف می تواند خود را با علایمی نظیر سرگیجه، سردرد، افزایش ضربان قلب و خستگی و … نشان دهد. چنان چه گفته شد، می توان در کنار استفاده از داروهای شیمیایی از انواع گیاه دارویی برای کاهش فشار خون نظیر؛ کرفس، زالزالک، هل و دارچین و … نیز استفاده نمود. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از این گیاهان دارویی ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه می شود که برای درمان فشار خون بالا از راهنمایی های پزشکان متخصص بهره ببرید.