عرق نعناع ؛ خواص، مضرات و هشدارهای مصرف

عرق نعناع حاوی عصاره‌ نعنا است  و برای درمان علائم خیلی از بیماری ‌ها مانند دل درد، اسهال، استفراغ، سردرد و … مفید می باشد، اما مضراتی چون تحریک رفلاکس معده و فشار خون را نیز شامل می شود.

نعناع و انواع آن، خانواده ‌ای از گیاهان معطر می باشند که به شکل بومی در اروپا و آسیا رشد می ‌کنند و هزاران سال است که به علت برخورداری از عطر و طعم لذیذ و خواصشان استفاده می شوند. از این گیاه و فرآورده‌ های آن جهت خوش بو نمودن دهان، آبنبات‌ ها و سایر مواد غذایی استفاده می‌ شود. علاوه بر این، خیلی از افراد از دمنوش نعناع، به عنوان یک نوشیدنی بدون کافئین لذت می ‌برند. ما در ایران محصولی به اسم عرق نعناع داریم که در اصل عصاره ‌ی نعناع به صورت مایع است و به گفته‌ اطباء سنتی ، خواص زیادی برای بدن و خیلی از بیماری‌ ها دارد. منتول، ماده موثره نعناع می باشد که خواص خنک کنندگی و رایحه‌ ی این گیاه را به آن می ‌بخشد. در ادامه ‌ی این مقاله با انواع خواص عرق نعناع، ضررها و دیگر اطلاعات مهم در رابطه با مصرف آن آشنا خواهید شد.

خواص عرق نعناع

خاصیت های عرق نعناع

۱. رفع مشکلات گوارشی

تحقیقات حیوانی نشان می‌ دهند که نعنا دستگاه گوارش را تسکین خواهد داد و درد را بهبود می‌ بخشد. نعناع از انقباض عضلات جلوگیری می کند و به درمان اسپاسم روده کمک می نماید. بررسی ۹ مطالعه بر ۹۲۶ فرد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نشان داد که نعنا و فرآورده‌ های آن اثر زیادی در کاهش نشانه های این بیماری دارد. علاوه بر این، کپسول ‌های دارای روغن نعناع موجب کاهش میزان و شدت تهوع و استفراغ در ۲۰۰ شخص تحت شیمی درمانی شد. درحالی که هیچ تحقیقی بر عرق نعناع و اثرات آن در مشکلات گوارشی انجام نگردیده است، می‌توان این اثرات را به آن تعمیم بدهیم.

۲. کمک به برطرف نمودن سردرد ‌های تنشی و میگرن

از آنجا که نعناع به عنوان یک مسکن و شل ‌کننده‌ عضلات عمل می ‌کند، امکان دارد عصاره‌ آن و عرق نعناع انواع خاصی از سردرد‌ها را نیز بهبود دهند. منتول موجود در نعناع باعث افزایش جریان خون و احساس خنکی می‌شود و احتمالا درد را کم می کند. در یک تحقیق بالینی بر ۳۵ شخص مبتلا به میگرن، اعمال عصاره نعناع به پیشانی و گیجگاه باعث بهبود درد ظرف مدت دو ساعت خواهد شد. همچنین امکان دارد رایحه‌ی نعناع به شل شدن عضلات و کم شدن درد کمک نماید؛

خواص عرق نعناع

۳. خوشبو نمودن دهان

نعناع، علاوه بر اینکه رایحه‌ی خوبی دارد، دارای خواص ضد باکتریایی است که به از بین بردن میکروب‌های ایجاد کننده پلاک دندان کمک می‌کند و در نتیجه قادر است بوی بد ویژگی را درمان نماید. تحقیقات نشان می‌ دهند که استفاده عصاره‌ی نعناع و شستشوی دهان با  عضاره نعنا، قادر است به مرور به خوشبو شدن تنفس و دهان کمک نماید.

۴. بهبود گرفتگی سینوس ‌ها

نعناع دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی است. به همین دلیل نوشیدن دمنوش یا عرق نعنا قادر است با گرفتگی ناشی از عفونت در سینوس‌ ها، مبارزه نماید. علاوه بر این، تحقیقات نشان می ‌دهد که منتول، یکی از ترکیبات نعناع، جریان هوا در مجاری بینی را بهبود خواهد بخشید؛ بنابراین بخور نعناع  برای تنفس مفید است.

خواص عرق نعناع

۵. بیش تر شدن انرژی

چای و عرق نعناع امکان دارد سطح انرژی را بهبود بخشند و خستگی روزانه را کم کند. در حالیکه هیچ تحقیقی به طور اختصاصی این دو را مورد بررسی نکرده است، تحقیقات نشان می ‌دهند که ترکیبات موجود در نعناع اثرات خوبی بر سطح انرژی خواهند داشت. در یک تحقیق، ۲۴ جوان با مصرف کپسول نعناع، خستگی کمتری را در طی آزمایشات شناختی تجربه نمودند.

۶. کم شدن درد عادت ماهانه زنان

از آنجا که نعناع به عنوان یک شل‌ کننده‌ عضلات عمل می ‌کند، امکان دارد گرفتگی قاعدگی را تسکین بدهد. در حالیکه عرق نعناع تا به الان به صورت مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته ‌است، ترکیبات موجود در نعناع بر بهبود نشانه های قاعدگی موثر واقع شده‌اند.

۷. مبارزه نمودن با عفونت باکتریایی

درحالیکه هیچ مطالعه ‌ای در مورد اثرات ضد باکتریایی عرق نعناع انجام نگردیده است، تحقیقات نشان می ‌دهند که روغن نعناع به طور اثرگذاری باکتری ‌ها را از بین می ‌برد. در یک تحقیق، روغن نعناع جهت از بین بردن و جلوگیری نمودن از شد باکتری ‌های متداول در مواد غذایی، موثر واقع شد. علاوه بر این، مطالعات نشان می ‌دهند که نعناع باعث کاهش چندین نوع باکتری که اصولا در دهان وجود دارند می‌شود. منتول موجود در نعناع نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد.

خواص عرق نعناع

۸. کمک به خواب راحت تر

نوشیدن چای یا شربت نعناع، یک گزینه‌ خوب برای قبل از خواب است؛ زیرا که این دو نوشیدنی بدون کافئین می باشند. از این گذشته، خواص نعناع به عنوان یک شل کننده عضلات ممکن است به شما در استراحت پیش از خواب کمک نماید. اگرچه، شواهد علمی فراوانی در رابطه با اثرات نعناع بر تقویت خواب وجود ندارد. در یک تحقیق روغن نعناع موجب افزایش زمان خواب موش ‌ها شد. با این وجود، یک تحقیق دیگر نشان داده که منتول تاثیر آرام ‌بخشی نخواهد داشت؛ بنابراین نتایج تحقیقات در این رابطه متفاوت هستند و همچنان نمی‌توان به طور قطع در مورد اثر عرق نعناع بر خواب نتیجه‌گیری کرد.

۹. عرق نعنا جهت کم شدن وزن و لاغری

عرق نعناع به طور طبیعی فاقد کالری و دارای طعم خوبی است که این موجب می ‌شود یک انتخاب هوشمندانه در موقع کاهش وزن باشد. اگرچه مطالعات زیادی در این رابطه انجام نگرفته‌ است. در یک تحقیق کوچک بر 12 فرد سالم، مصرف یک کپسول نعناع منجر به کم شدن اشتها شده است. از طرفی، در یک تحقیق حیوانی نشان داده شد که عصاره نعناع تاثیر مخالف خواهد داشت؛ بنابراین هنوز به تحقیقات زیاد تری در این مورد احتیاج است.

خواص عرق نعناع

۱۰. رفع یبوست با  مصرف عرق نعناع

دمنوش و عرق نعناع، یک داروی طبیعی پر طرفدار برای کمک به هضم می باشند و خیلی از دارو‌هایی که جهت مشکلات گوارشی تجویز می ‌شوند، دارای عصاره نعناع هستند. تاثیر تسکین دهنده‌ی منتول در نعناع، موجب آرامش معده موقع مدفوع و حرکت آن در روده‌ها می ‌شود. نوشیدن یک فنجان چای نعناع یا کمی عرق نعناع بعد از هر وعده غذایی امکان دارد برای افرادی که به یبوست و ناراحتی معده دچار می باشند، کمک نماید.

۱۱. خواص عرق نعناع برای سلامتی کبد

انواع نعناع یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی در طب سنتی چینی می باشند. مصرف عرق نعناع ترشحات معده را افزایش خواهد داد، روده‌ها را شل می ‌کند و نفخ را کم می کند. افزون بر این، نعناع سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بهبود بینایی کمک کرده و همچنین برای سم ‌زدایی بدن توسط کبد مفید می باشند. علاوه بر عرق نعناع، شما می ‌توانید با دمنوش نعناع از این خواص استفاده کنید. برگ ‌های نعناع حاوی روغن‌ های اساسی مثل منتول و منتفون می باشند که به عملکرد سم ‌زدایی از کبد و هضم غذا کمک خواهند کرد. از ماسک نعنا جهت پاکسازی پوست و درمان جوش ‌ها غافل نگردید!

خواص عرق نعناع

خواص عرق نعناع برای کودکان و نوزادان

استفاده خوراکی عرق نعناع رقیق شده برای کودکان مفید است. برای کودکان بالاتر از ۸ سال نیز می ‌توانید بدون نگرانی و بدون احتیاج به ترکیب با آب استفاده نمود. عرق نعناع قادر است به درمان دل‌ درد و اسهال کودکان کمک کند. ولی در صورتی که کودک به مشکلات گوارشی زمینه ‌ای مبتلا می باشد، باید با آب زیاد مصرف گردد.

خواص عرق نعناع