اطلاعات در مورد پر خاصیت ادویه پاپریکا

پاپریکا (paprika) یک نوع ادویه است که از آسیاب فلفل خشک شده به دست می آید. این ادویه برای اضافه کردن رنگ، طعم و عطر در خیلی از غذاها استفاده می شود.

در صورتی که غذای شما رنگ خیلی خوبی ندارد کافی است مقداری از پاپریکا را به آن بیافزایید تا رنگ بسیار جذابی پیدا کند. پایریکا دارای طیفی طعم ملایم تا تند می باشد. طعم پاپریکا در کشورهای مختلف طبق ذائقه آن ها متفاوت می باشد.

وجود منابع معدنی و ویتامین های زیاد در این گیاه موجب شده است تا این ماده به عنوان یک ماده مفید در تمامی کل دنیا معروف باشد.

خواص پاپریکا عبارت است از

پیشگیری و درمان سرطان

طبق تحقیقات انجام گرفته وجود ترکیبی به اسم کپسایسین در جلوگیری و درمان سرطان  به ویژه سرطان معده تاثیر زیادی دارد و این اثر به اثبات رسیده است. کپسایسین به صورت کاملا موثر باعث تغییر مسیرهای سیگنالینگ سلول های سرطانی و محدود نمودن رشد سلول های سرطانی می گردد و با سرکوب کردن ژن های اثرگذار در این زمینه از سلامتی شما در مقابل تکثیر بی رویه سلول های سرطانی مراقبت نمی نماید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

استفاده از این ادویه به خاطر داشتن فیبر زیاد در بهبود عملکرد دستگاه گوارش اثرگذار است و با تحریک نمودن ترشحات معده باعث از بین رفتن سوء هاضمه می گردد. این منبع غذایی با داشتن ویتامین کا باعث رشد و تکثیر باکتری های مفید روده می گردد و خون ریزی های معده را رفع می کند.

درمان بیماری های خود ایمنی

در صورتی که از بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس، روماتیسم و …. در رنج هستید، بد نیست بدانید که استفاده از پاپریکا به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان و کپسایسین باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن قدرت آن در برابر بیماری خود ایمنی می گردد. در اصل کپسایسین از طریق تحریک واکنش های بیولوژیکی سبب درمان بیماری های خودایمنی می شود.

ادویه پاپریکا

درمان دیابت

این ادویه  با تنظیم کردن انسولین در خون باعث درمان دیابت می شود. مطالعات نشان داده اند در اثر استفاده این ادویه هضم بهبود پیدا می کند و از بروز دیابت در اشخاص عادی و دیابت بارداری ممانعت می کند.

سلامتی قلب و عروق

یکی دیگر از خواص پاپریکا سلامت قلب و عروق می باشد. ویتامین ب 6 و ب 12 که در این گیاه یافت می شود  باعث تنظیم کردن و تعادل فشار خون و سلامت عروق خونی می شود و با بهبود جریان خون، باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می شود. به شکلی که استفاده از این ادویه موجب می شود بیماری کم خونی درمان شود و باعث اکسیژن رسانی و خون رسانی بدن می شود.

پاکسازی کبد

پاکسازی نمودن کبد و درمان بیماری های کبدی مثل هپاتیت آ، ب، کبد چرب و …. از دیگر تاثیرات مثبت استفاده از این ادویه است.با استفاده از فواید آنتی اکسیدانی این ادویه کبدتان پاکسازی خواهدش شد و باعث جوانی و سلامتی کبد می شود

سلامت چشم

آنتی اکسیدان های زیادی که در این ادویه وجود دارد مانند ویتامین A، لووتیان و زاکسنتین، باعث می شود تا این ادویه از چشم در مقابل خیلی از بیماری های چشمی مراقبت کند و از قدرت بینایی شما مراقبت نماید. همچنین ترکیبات غذایی که در این گیاه وجود دارد در تقویت قدرت بینایی اثر زیادی دارد.

درمان سرما خوردگی

وجود ویتامین ث زیادی که در این گیاه وجود دارد طول زمان سرماخوردگی را کم می کند و باعث تسکین نشانه های ناشی از آن می گردد. کپسایسینی که در پاپریکا وجود دارد با داشتن خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی در تحریک نمودن سیستم ایمنی بدن و تقویت قوای دفاعی اثر زیادی دارد.

ادویه پاپریکا

روشن شدن رنگ چهره

پاپریکا غنی از ویتامین ، آهن و بتاکاروتن می باشد که از بروز برجستگی ها و لکه های پوستی ممانعت می نماید. آن ها با محدود نمودن ساخت ملانین، چهره را زیبا تر می کنند.

ضد پیری

پاپریکا مملو از بتاکاروتن می باشد که در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. ویتامین A در بدن از بروز چین و چروک جلوگیری می نماید و موجب به وجود آمدن پوستی زیبا و درخشان می شود.

حفظ رنگ مو

ویتامین ب 6 که در پاپریکا وجود دارد در ساخت ملانین اثرگذار است، رنگدانه ای که موجب رنگ  دادن به مو می شود. در اصل، پودر پاپریکا را می شود به حنا اضافه کرد تا علاوه بر رنگ دادن به مو، رنگ قرمز مایل به مسی را به آن انتقال خواهد داد.

فواید ضد التهابی

پاپریکا دارای فواید ضد التهابی زیادی می باشد و به خصوص برای اشخاصی که از بیماری های خود ایمنی در رنج می باشند مفید می باشد. جهت تسکین تورم ناشی از آرتروز نیز مفید است.

کاهش فشار خون

این خاصیت را می شود به وجود کپسایسین در پاپریکا نسبت داد، اگرچه در قیاس با دیگر فلفل ها کم تر می باشد. کپسایسین در پایین آمدن فشار خون بسیار کمک کننده است.

تامین انرژی

پاپریکا منبع مهمی از ویتامین ب 6 است که یک کوآنزیم است. این آنزیم ها واکنش های بیوشیمیایی را در بدن به وجود می آورد و گلوکز را تولید می کند که  باعث می شود انتقال دهنده های عصبی را تولید نمایند. این ادویه دارای آهن می باشد، که موجب اکسیژن رسانی  به بدن می شود و جزء خیلی از پروتئین ها می باشد. این پروتئین ها مسئول تولید انرژی می باشند. پاپریکا یک محرک و انرژی زا است که  برای درمان خستگی، بی حالی و افسردگی کاربرد دارد.

هضم غذا

پاپریکا با متعادل نمودن اسید در معده در هضم بهتر غذا می شود. یک محرک عالی محسوب می شود، که با تقویت گوارش و اسیدهای معده ، هضم را آسان خواهد کرد. می شود از آن برای درمان نمودن سوء هاضمه استفاده نمود. با این وجود، میزان زیاد پاپریکا امکان دارد با دیگر داروها در تعامل باشد، پس توصیه می شود قبل از استفاده از پاپریکا با پزشکتان مشورت نمایید.

ادویه پاپریکا

تقویت خواب

ویتامین ب 6 در پاپریکا اثرات عصبی زیادی دارد. این ماده به ساخت ملاتونین  کمک می نماید و برحفظ چرخه خواب اثرگذار است. علاوه بر این، مقدار سروتونین و نوراپی نفرین بدن را زیاد می کند ، که هر دو موجب می گردند خوشحال و بدون استرس تر باشید.

فواید ضد باکتریایی

خواص ضد باکتریایی پاپریکا مانع از رشد بعضی از باکتری ها مثل سالمونلا و اشرشیا می شود که اصولا از طریق خوراکی منتقل می شود. گنجاندن پاپریکا در رژیم غذایی، حتی در صورتی که به صورت کامل آن را متوقف ننماید، می تواند رشد ان ها را مهار کند.

جلوگیری از کم خونی

پاپریکا دارای آهن است که در تشکیل گلبول های قرمز اثر زیادی دارد. علاوه بر این، میزان زیادی ویتامین C که در این ادویه وجود دارد بدن را قادر به جذب آهن خواهد کرد. پس، قرار دادن پاپریکا در رژیم غذایی شما می تواند از کم خونی جلوگیری کند.

مزایای قلبی و عروقی

ویتامین C موجود در پاپریکا از بدن در مقابل بیماری های قلبی عروقی، به ویژه حمله قلبی محافظت می کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان می باشد که از آسیب به رادیکال های آزاد ممانعت می کند و ریسک بیماری قلبی را کم می کند. با دارا بودن مواد معدنی مثل آهن، منیزیم به تصفیه خون شما کمک زیادی خواهد کرد.

بهبود زخم

پاپریکا منبع ویتامین E است که به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. همچنین در شکل گیری لخته ها هنگام بریدگی و زخم و ترمیم سریع زخم نیز اثر گذار است.