خواص و فواید هل سبز برای سلامت

هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا می باشد و دارای فواید ویژه ای در طب سنتی است و درمان خیلی از بیماری ها محسوب می شود.

تاریخ استفاده از هل مربوط به حداقل 4000 سال پیش می باشد و هل سبز یکی از کهن ترین ادویه جات در دنیا است و در مصر برای فواید دارویی آن معروف بود و رومی ها و یونانی ها این ادویه را برای عطر و بوی آن بکار می بردند؛ وایکینگ ها نیز آن را در طول سفرهای خود کشف نمودند و به اسکاندیناوی بردند.

مزایای سلامتی هل

هل باعث بهبود سلامت گوارش می شود و مانع از بیماری هایی مثل سرطان می گردد، همچنین بر درمان دیابت و افسردگی نیز اثرگذار است. اما این تنها فواید هل نمیباشد و خواص خیلی زیادی در این گیاه خوش عطر یافت می شود.

خواص و فواید هل سبز برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

خواص هل

1. بهبود سلامت گوارش

می شود از هل در پختن غذا علاوه بر عطر و طعمش، برای بهتر شدن هضم نیز استفاده نمود. هل همچنین باعث تحریک متابولیسم می گردد و دارای فواید آنتی اکسیدان می باشد. هل موجب تحریک نمودن ترشح اسید صفراوی در معده می گردد که به هضم کمک خواهد نمود و از بیماری های دستگاه گوارش مثل: رفلاکس معده، سوزش سر دل، اسهال، و غیره ممانعت نمی نماید.

2. کمک به پیشگیری از سرطان:

هل  یک درمان طبیعی برایی سرطان محسوب می شود؛ این ادویه را می شود جهت اجتناب، تاخیر و حتی معکوس نمودن سرطان استفاده نمود. هل موجب کم شدن التهاب کلیه می گردد که رشد سلول های سرطانی را غیر فعال می کند و موجب از بین رفتن آن ها می شود.

3. تقویت سلامت قلب

خواص آنتی اکسیدان هل موجب سلامت قلب می گردد. هل مملو از فیبر می باشد، مواد مغذی که  باعث کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب می شوند و سطح فشار خون را کم می کنند و این برای قلب مفید می باشد، در این مورد هل سیاه خیلی از هل سبز مفید تر می باشد.

4. خواص دیورتیکی

هل دارای خواص دیورتیکی میباشد که برای فشار خون و صرع بسیار موثر است. این خواص دیورتیک هل به سم زدایی منجر می شود.

5. مبارزه با افسردگی:

طبق تحقیقات انجام شده، هل می تواند به اشخاص در مبارزه با افسردگی کمک نماید، تنها چند دانه هل را پودر کرده و در آب بجوشانید، و این دم کرده را روزانه میل نمایید.

خواص و فواید هل سبز برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

6. مبارزه با آسم:

هل تاثیر زیادی در مقابله با نشانه های آسم مثل:خس‌خس، سرفه، تنگی نفس دارد. این ادویه موجب می گردد تنفس با بیش تر شدن گردش خون در ریه ها راحت تر گردد و همچنین درمورد التهاب غشاهای مخاطی، التهاب را رفع می کند. می شود از هل سبز جهت درمان نمودن آسم، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی بهره برد.

7. درمان دیابت

هل مملو از منگنز (ماده معدنی که قادر است خطر مبتلا شدن به دیابت را کم کند) است.

8. بهبود سلامت دهان

هل دارای فواید ضد میکروبی می باشد که موجب بهتر شدن وضعیت  سلامتی دهان خواهد شد؛ هل قادر است از پوسیدگی دندان جلوگیری نماید و در درمان تنفس بد موثر باشد.

9. افزایش اشتها

استفاده از هل جهت درمان کمبود اشتها بسیار اثرگذار است و حتی روغن هل به عنوان یک محرک اشتها به حساب می آید. هل می تواند در رفع هیستوپلاسموز (بیماری ای که یکی از نشانه های آن عدم اشتها می باشد) موثر باشد.

10.رفع سکسکه

هل برای درمان سکسکه خیلی اثرگذار می باشد ، در صورتی که دچار سکسکه شده اید و مدام از این مشکل رنج می برید، می توانید از هل استفاده نمایید، هل موجب می گردد تا انقباضات ماهیچه معده و روده بهبود یابد.

11.رفع عفونت پوست سر

می توانید از هل جهت درمان نمودن عفونت های پوست سر استفاده نمایید به این دلیل که هل دارای فواید ضد باکتری است.

12.گردش خون بهتر

هل به علت دارا بودن ویتامین سی زیاد به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید. هل موجب می گردد تا گردش خون در بدن به صورت مخصوصی انجام شود.

13.سم زدایی

هل با توجه به فوایدی که دارا می باشد موجب می گردد تا بدن سم زدایی شود. هل مملو از ویتامین آ، ب، سی، نیاسین و ریبوفلاوین است. هل به عنوان یک ادویه جهت تصفیه خون خیلی مناسب است و موجب می گردد تا سموم اضافی بدن رفع شوند.

14.تقویت پوست سر

هل به علت دارای بودن خواص بی نظیر موجب تقویت پوست سر و فولیکول های مو می گردد.

15.خواص ضد باکتریایی

هل دارای فواید ضدباکتریایی است که جهت درمان آلرژی های پوستی اثرگذار می باشد.

خواص و فواید هل سبز برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

16.پاکسازی بدن

هل مملو از آنتی اکسیدان است ، شما قادر خواهید بود از ویتامین های هل بهره مند گردید. هل موجب پاکسازی بدن خواهد شد زیرا که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله می نماید.

17.تقویت و نرم شدن مو

همه علاقه دارند موهایی درخشان و نرمی داشته باشند. برای داشتن موهایی زیبا و نرم بهتر است از مواد طبیعی استفاده نمایید. هل یک ماده طبیعی است که قادر است برای تقویت مو کارایی داشته باشد.

ضد افسردگی

شاید به طور حتم نتوان گفت که هل یک ماده ضدافسردگی می باشد اما تحقیقات نشان می دهد که هل با داشتن ماده طبیعی بدن را سم زدایی کرده و سلول های بدن را جوان سازی می کند.

شادابی و پاکسازی پوست

هل باعث می شود تا سموم پوست از بین رفته و مایعات و مواد مضر برای پوست از بین برود. اگر می خواهید پوست تمیز و شادابی داشته باشید بهتر است از هل استفاده کنید.

درمان فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می توانند از هل برای گردش خون مناسب تر بدن خود استفاده کنند این افراد بهتر است از هل بهره مند شوند.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

هل یک ادویه بسیار تند می باشد که باعث جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود. هل باعث می شود تا اگر شما دچار سرماخوردگی هستید بهبود پیدا کنید. کافی است هل را به عنوان چای دم کنید و میل کنید.

محافظت از لب ها

از هل روغن گرفته می شود تا برای مراقبت از لب ها از آن استفاده شود.

تسکین دردهای گوارشی

دانه های هل برای تسکین دردهای گوارشی بسیار مفید بوده و باعث بهبود گوارش غذا می شود.

ضد عفونی کننده بدن

افرادی که دچار عفونت هستند بهتر است از هل استفاده کنند چرا که باعث ضدعفونی شدن بدن می شود. هل باعث می شود تا رشد باکتری ها و ویروس ها و قارچ ها متوقف شود.

خوشبو کننده فضا

هل به دلیل عطر و طعم عالی که دارد به عنوان یک پوشش برای بوهای نامطبوع می باشد. شما می توانید برای از بین بردن بوی نامطبوع مکان های مختلف از هل استفاده کنید. در لوازم آرایشی بهداشتی به دلیل حذف بوهای نامطبوع از هل استفاده می شود.

بهبود بیماری آسم

بیماران مبتلا به آسم می توانند از هل استفاده کنند. این ادویه برای درمان طبیعی سیاه سرفه و برونشیت بسیار عالی است.

تسکین دهنده و آرامش بخش

هل به عنوان یک ماده که دارای خواص ضدعفونی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. هل باعث می شود تا پوست بدن شما تسکین پیدا کند. برخی محصولات ساخته شده از هل به عنوان یک محصول برای رایحه درمانی استفاده می شود.

درمان اختلالات ادراری

در آیورودا (علم باستانی هندی درباره پزشکی و سبک زندگی)، هل به عنوان درمانی برای بیماری ها و عفونت های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه، نفریت و سوزاک مورد استفاده بوده است.

ویژگی های ضد اسپاسم

اسپاسم عضلانی اغلب در افراد مسن گزارش می شود. انقباض ناگهانی در عضلات این اسپاسم ها را موجب می شوند. هنگامی که عضله منقبض می شود می تواند به شکل گیری درد ناگهانی منجر شود. بنابر نتایج آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات، هل می تواند برای کنترل اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار بگیرد

بهبود تهوع و استفراغ

هل به طور سنتی به عنوان درمانی برای تهوع کاربرد دارد. هل تونیکی موثر و محرک است و برای تسکین احساس تهوع و استفراغ خوب است.

ویژگی های تقویت کننده میل جنسی

از آنجایی که هل طعمی شیرین دارد، به طور سنتی اعتقاد بر این بوده است که دارای ویژگی های تقویت کننده میل جنسی است. نه تنها هل به عنوان یک برانگیزنده جنسی شناخته می شود، بلکه در زمینه درمان ضعف جنسی و انزال زودرس نیز کاربرد داشته است.

گلو درد

هل همانند یک درمان خوب برای گلو درد عمل می کند. هل و دارچین را می توانید به همراه هم در آب جوشانده و برای کنترل گلو درد هر روز صبح این آب را غرغره کنید.

سکسکه

سکسکه، به ویژه برای کودکان، می تواند بسیار آزار دهنده باشد. هل یکی از درمان های موثر برای سکسکه شناخته می شود. چند غلاف هل را در آب بجوشانید و با نوشیدن این آب می توانید از شر سکسکه خلاص شوید.

کاهش استرس و اضطراب

طبق مطالعات انجام شده، عصاره هل از بروز رفتارهای اضطرابی جلوگیری می‌کند. این موضوع ممکن است به دلیل کاهش دادن سطح اکسیدان‌ها در بدن باشد. چون هل دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است.

در نظر داشته باشید که آنتی اکسیدان‌ها با اختلالات خلقی مرتبط هستند.

خواص هل برای کاهش وزن

طبق مطالعاتی که روی 80 زن دارای اضافه وزن و چاقی پیش دیابتی انجام شد، به این نتیجه رسیدند که مصرف هل به کاهش سایز دور کمر کمک می‌کند. اما نباید به عنوان تنها راه چاره از هل برای کاهش وزن و لاغری دور شکم کمک گرفت. بهتر است در کنار برنامه غذای اصولی و فعالیت بدنی مناسب، از این ادویه هم استفاده کرد تا نتیجه بهتری کسب کرد.