خواص زردچوبه برای پیشگیری و درمان بیماری ها

تحقیقات نشان می‌ دهند که زردچوبه دارای خواص فراوانی برای بدن و حتی ذهن افراد است. ما در اینجا تصمیم داریم خواص زردچوبه برای پوست و بیماری ‌های مختلف از جمله آلزایمر، التهاب مفاصل، مشکلات قلبی و سرطان را برای شما توضیح بدهیم. اما نخست اجازه دهید توضیح دهیم که زردچوبه چیست. بعضی از افراد از زردچوبه به زعفران هندی یا ادویه طلائی یاد می کنند. زردچوبه در آسیا و آمریکا کاشته می ‌شود. پودر زرد چوبه که ما در خانه به عنوان ادویه استفاده می‌کنیم در واقع پودری است که از آسیاب کردن ریشه‌های این گیاه به دست می ‌آید. رنگ زردچوبه باعث شده است که در خیلی از فرهنگ ‌ها از پودر آن به عنوان رنگ استفاده نمایند. زردچوبه را در نواحی مختلف به اشکال مختلف مانند پودر زردچوبه، عصاره زردچوبه، چای زردچوبه، کپسول مکمل غذایی و حتی صابون زردچوبه استفاده می ‌کنند. ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین (Curcumin) اسم دارد. اغلب خاصیت زردچوبه در اصل به دلیل وجود این ماده فعال شگفت‌ انگیز است. در ادامه اصلی ترین خواص زردچوبه را برای شما شرح خواهیم داد و به شما می گوییم که زردچوبه برای چی خوبه!

فواید زردچوبه و کورکومین جهت درمان بیماری‌

زردچوبه هزاران سال است که در هند تحت عنوان ادویه و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. دانشمندان اخیرا بر این ماده که هندیان تا این مقدار به آن اعتقاد دارند پژوهش‌ های زیادی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که زردچوبه واقعا دارای ترکیباتی با خواص درمانی قدرتمند است. این ترکیبات به اسم کورکومینوید معروف هستند که مهم ترین آن ‌ها کورکومین می باشد.

خواص زردچوبه

۱. درمان التهاب مزمن

التهاب در بدن نقش بسیار مهمی دارد. التهاب باعث میشود  بدن شما با مهاجمان خارجی مبارزه نماید و در ترمیم شدن آسیب‌ ها نیز نقش دارد. بدون التهاب عوامل بیماری ‌زا به سادگی می ‌توانند بر بدن شما چیره شوند و شما را از پا دربیاورند. اما علی  ‌رغم این که التهاب حاد و کوتاه‌ مدت مفید می باشد، هنگامی که التهاب مزمن شود، قادر است به مشکلی جدی تبدیل گردد و به اشتباه به بافت ‌های بدن حمله نماید.

۲. بالا رفتن ظرفیت آنتی ‌اکسیدان

تصور می ‌شود آسیب اکسیداتیو که ناشی از فعالیت رادیکال‌ های آزاد در بدن است، یکی از اصلی ترین علل پیری و خیلی از بیماری ‌ها باشد. علت اصلی این که بدن ما به آنتی ‌اکسیدان‌ ها نیاز  دارد این است که آنتی ‌اکسیدان ‌ها از بدن در مقابل رادیکال ‌های آزاد محافظت می ‌کنند. در نتیجه آنتی ‌اکسیدان ‌ها خیلی مفید هستند. کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی ‌اکسیدان بسیار قوی است که قادر است رادیکال ‌های آزاد را خنثی نماید. کورکومین همچنین موجب فعال شدن آنتی ‌اکسیدان‌ های خود بدن می ‌شود؛ یعنی لشکری از آنتی ‌اکسیدان ‌ها را در مقابل رادیکال ‌های آزاد قرار می ‌دهد. در نتیجه دیگر شانسی جهت رادیکال‌ های آزاد باقی نمی ‌ماند، زیرا زردچوبه به صورت مستقیم جلوی آ‌ن‌ ها را می ‌گیرد و آنتی ‌اکسیدان‌ های موجود در بدن را نیز تحریک می ‌کند تا در مقابل آن ‌ها از بدن دفاع نمایند.

۳. کم شدن ریسک بیماری‌ های ذهنی و بهبود وضعیت مغز

در گذشته تصور بر این بود که نورون ‌ها یا همان سلول ‌های عصبی بعد از عبور از زمان کودکی دیگر توانایی تقسیم نمودن و تکثیر شدن را ندارند. ولی اکنون ثابت شده است که این تصور درست نیست. نورون ‌ها نه فقط توانایی تشکیل اتصالات جدید را دارند، بلکه حتی در قسمت ‌های خاصی از مغز می ‌توانند تکثیر گردند.

یکی از محرک ‌های اصلی این پروسه، فاکتور نورون ‌زایی گرفته شده از مغز (Brain-Derived Neurotrophic Factor) است. این اصلا یک نوع هورمون رشد می باشد که باعث رشد و گسترش شبکه عصبی در مغز می گردد. خیلی از بیماری ‌ها و اختلالات مغزی مانند آلزایمر و افسردگی، با کم شدن مقدار این هورمون در ارتباط هستند.

۴. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی

بیماری قلبی علت نخست مرگ و میر در دنیا است. محققان قرن ‌هاست که در این مورد تحقیق می ‌کنند. تعجبی ندارد که بیماری ‌های قلبی پیچیده می باشند و عوامل زیادی بر آن‌ ها اثرگذار است. یکی دیگر از فواید زردچوبه معکوس نمودن پیشرفت پروسه بیماری ‌های قلبی است.

شاید بشود گفت که فایده اصلی کورکومین زردچوبه جهت قلب بهبود عملکرد لایه درون رگی (Endothelium) می باشد که در اصل لایه نازکی از سلول ‌ها است که داخل رگ‌ های خونی و لنفاوی را پوشش داده اند. مشخصا عدم عملکرد درست لایه درون رگی عامل خیلی تاثیر گذاری در بیماری ‌های قلبی است و موجب کاهش توانایی کنترل «فشار خون» و «انعقاد خون» می گردد.

خواص زردچوبه

۵. کمک نمودن به جلوگیری از سرطان

سرطان یک بیماری خیلی خطرناک است که به علت رشد سلولی غیر قابل کنترل رخ می ‌دهد. سرطان انواع زیادی دارد که دارای نقاط مشترک زیادی می باشند. به نظر می ‌رسد بعضی از آن‌ ها به مکمل‌ های کورکومین جواب می ‌دهند. کورکومین موجود در زردچوبه جهت درمان سرطان مورد تحقیق قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده بر رشد و تکثیر سلول ‌ها اثر دارد. این تحقیقات مشخص کرده اند که کورکومین موجود در زردچوبه قادر است موجب مرگ سلول ‌های سرطانی، کاهش رشد رگ‌ های خونی در تومورها و ممانعت از متاستاز (پراکنده شدن سلول‌های سرطانی) گردد.

۶. پیشگیری و رفع آلزایمر

هنوز هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد. به همین علت در حال حاضر اجتناب از پیدایش این بیماری مهم ‌تر می باشد. خبر خوب این که زردچوبه نشان داده است که  امکان جلوگیری از این بیماری را دارد. آن گونه که مشخص است التهاب و اکسید شدن در بیماری آلزایمر اثر دارند و کورکومین زردچوبه فایده ضدالتهابی و آنتی ‌اکسیدان دارد. به علاوه عامل اثرگذاردر به وجود آمدن آلزایمر، رسوب کردن پروتئین‌ هایی است که به آن پلاک ‌های آمیلوئید گفته می شود. تحقیقات مشخص کرده است که کورکومین قادر است به از بین بردن این پلاک‌ها کمک نماید. البته تاثیر این ماده در کند شدن و حتی معکوس نمودن پروسه بیماری آلزایمر در افراد نیاز به تحقیقات بیشتر خواهد داشت.

۷. تاثیر زیاد در درمان التهاب مفاصل

التهاب مفصل یا آرتریت یکی دیگر از مشکلات متداولی است که به بیماری‌ هایی مثل آرتروز و روماتیسم مفصلی منتج می‌ شود. کورکومین موجود در زردچوبه قادر است به درمان التهاب مفصل کمک نماید. این خواص زردچوبه را مطالعات زیادی تایید کرده است؛ بخصوص در تحقیقاتی که بر بیماران دارای آرتریت روماتویید یا روماتیسم انجام گردیده است، زردچوبه حتی از داروهای ضدالتهابی نیز تاثیر بیش تری نشان داده است.

خواص زردچوبه

۸. درمان نمودن افسردگی

خواص زردچوبه در زمینه‌ درمان افسردگی هم نتایج خوبی را نشان داد. در یک آزمایش، ۶۰ نفر که افسردگی داشتند را به طور تصادفی به ۳ گروه تقسیم نمودند. به یکی از گروه‌ها داروی فلوکستین دادند، به دسته دیگر مقداری کورکومین و گروه سوم نیز کورکومین و فلوکستین.

پس از 7 هفته نتایج را بررسی نمودند و دسته ای که یک گرم کرکومین دریافت کرده بودند شاهد بهبودی بودند. در دسته ای که به آن‌ها فلوکستین داده شده بود نیز نتایج مشابهی دیده شد، اما عالی ترین نتیجه را گروهی که هر دو آن ها را مصرف کرده بودند تجربه نموده بودند.

۹. جلوگیری از پیری و بیماری‌های مرتبط به آن

اگر زردچوبه توانایی پیشگیری از بیماری ‌های قلبی، سرطان و آلزایمر را داشته باشد، مشخصا خاصیت بیش تر شدن طول عمر را نیز دارد. به همین علت است که در برخی کشورها مکمل‌ های غذایی کورکومین تا این حد پر طرفدار شده‌اند.