خیلی از افراد شخصیتی مدیر دارند و این احساس را دارند که مناسب زندگی کارمندی نیستند. بعضی از جوانان نیز ترجیحشان این است که در کنار تحصیل، کسب  ‌و کار پردرآمدی را برای زمان های آزاد خود راه بیاندازند  تا منبع درآمدی داشته باشند.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا همه مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار تازه را بررسی نماییم و هر مرحله را به صورت جداگانه ارائه بدهیم.

 خصوصیات یک کسب و کار چیست؟

  • فروش کالا و ارائه خدمات
  • معامله و تبادل کالاها
  • تکرار معاملات
  • فعالیت توام با ریسک

مهارت هایی که یک کسب و کار جدید نیاز دارد

شاید خیلی از افراد خود سوال کنند که به چه دلیل باید یک کسب ‌و کار تازه راه بی‌اندازیم؟ خیلی از مواقع، یک ایده در ذهن‌ شخص به وجود می آید که قادر نیست به سادگی از آن عبور کند. کسب‌ و کار، نماد استقلال می باشد و با راه‌ انداختن کسب ‌و کار قادر خواهید بود از کار کردن زیر نظر دیگران رها گردید.

پیش از اقدام نمودن به کارآفرینی، دلیلتان را از راه انداختن کسب ‌و کار بیابید. بعد از آن، کشف کنید که چطور قادر خواهید بود بدون کسب مهارت یک کار را راه اندازی کنید.

همیشه جهت آغاز یک فعالیت، احتیاج به مهارت‌ های تازه نیست. بلکه، در بسیاری از موارد می شود با مهارت ‌های قبلی کسب ‌و کار جدید خود را استارت بزنید.

مراحل راه اندازی کسب و کار جدید و نکات خاص برای شروع شغل

مراحل شروع کسب و کار جدید

 

یک ایده قابل اطمینان پیدا نمایید

امکان دارد در رویای مستقل بودن و رها شدن از زندگی کارمندی باشید اما ایده‌ای خوب برای شروع کسب ‌و کار نداشته باشید. در چنین وضعیتی، بیرون از چهارچوب فکر کنید. سعی کنید با سوال ‌های متعدد از خود، به یک الگو درست از کسب ‌و کار برسید.

پس از آن به بررسی کردن  جزئیات ایده خود بپردازید. در صورتی که آن ایده دائمی نباشد و بازاری برای آن وجود داشته باشد، پس جهت عملی کردن آن لحظه‌ای درنگ ننمایید.

بازار را با دقت بررسی نمایید

پیش از دنبال نمودن ایده کسب ‌و کار، باید اطمینان پیدا کنید که برای آن ایده مد نظر تقاضا وجود دارد و ایده تان یک ایده خاص است. در صورتی که شما نخستین کسی نیستید که آن کار را ارائه می ‌دهید، احتمال دارد رقیبانی وجود داشته باشد. پس باید در پی شیوه خاص تری از دیگران باشید.

انجام یک مصاحبه با مردم، می تواند در بهتر فهمیدن احتیاجات دیگران و انتخاب راه درست به شما کمک نماید.

ایجاد طرح اولیه

اکنون که صاحب یک ایده برای آغاز فعالیت خود می باشید، باید یک نقشه راه تهیه نمایید تا قادر باشید ایده خود را عملی کنید. وجود یک طرح برای تمام استارت ‌آپ ‌ها و کسب ‌و کارهای تازه، اتفاقی لازم است.

برای دریافت نمودن حمایت‌ های مالی، نیاز است که طرح کسب‌ و کار را آماده کنید و به موسسات مربوطه ارائه بدهید. پس از ارزیابی نمودن طرح ، ایده شما مورد توجه بانک‌ ها و موسسات مالی قرار خواهد گرفت.

ارزیابی سرمایه اولیه

هر کسب ‌وکاری، هزینه‌ های منحصر به فرد را در پی خواهد داشت. بنابراین، نیاز است از همان اول، هزینه‌ ها را برآورد نمایید؛ به این دلیل که، در ماه ‌های نخست شروع کار، امکان دارد سودی دریافت ننمایید. پس، خوب است بدانید که از دست دادن چه مقدار هزینه، لطمه‌ای به زندگی شما وارد نخواهد کرد.

ارزیابی ایده به شما این امکان را خواهد داد که قادر باشید مقدار سرمایه مورد احتیاج در موقع سودآوری را بررسی نمایید. بعد از آن، برآورد نمایید که این هزینه‌ ها چطور قرار است تامین شوند.

کمی هزینه برای استارت کاسبی تان پس ‌انداز نمایید تا درطی مسیر به مشکلات فراوانی برنخورید.

وام ‌های بانکی، یکی از بهترین گزینه‌ ها جهت تامین مالی می باشند. اگر موقعیت اخذ وام و یا پرداخت قسط را ندارید، یک سرمایه‌گذار را پیدا کنید. در چنین وضعیتی، رعایت دو نکته بالا خیلی اهمیت دارد؛ به این دلیل که، طرح باید قوی باشد تا سرمایه‌ گذار را متقاعد کند تا سرمایه اش را اختیار شما بگذارد.

مراحل راه اندازی کسب و کار جدید و نکات خاص برای شروع شغل

به صورت کلی، راه های تامین بودجه عبارتند از:

  • اخذ وام
  • جذب سرمایه ‌گذار
  • گرنت
  • سرمایه‌ گذاری جمعی

استفاده از اشخاص مناسب

برای راه اندازی یک کسب و کار جدید، به چند کارمند و مدیر احتیاج می باشد تا از طریق آن‌ها کار خود را راه بیاندازید. تعداد نیروی کار مورد نیاز جهت شروع کار، به حوزه کاری شما ارتباط دارد. در صورتی ‌که در این مورد چندان اطلاعات ندارید، از یک وکیل یا حسابدار مشورت بگیرید. این مسئله در بلند مدت موجب صرفه‌ جویی در هزینه ها خواهد شد.

بعد بیمه‌ای مناسب پیدا نمایید و کسب و کارتان را بیمه کنید.

انتخاب مکان کسب و کار و طراحی ‌سایت

کسب و کاری که راه انداخته اید  احتیاج به یک مکان فیزیکی و وب ‌سایت دارد و فرقی ندارد که یک دفتر کار، مغازه یا واحد تولیدی قرار است داشته باشید. برای این ‌که حجم فراوانی از سرمایه تان را صرف خرید مکان مناسب برای کسب و کار خود نکنید، یک واحد را اجاره نمایید. البته خرید ملک در بلند مدت نیز می تواند سرمایه گذاری خوبی باشد. جهت ایجاد وب ‌سایت در انتظار راه‌اندازی کسب و کار تان نباشید. از این طریق شما هنگامی که فرد به صورت آنلاین برای خدمات حوزه کاری شما جست‌ و جو می‌ کند، کسب و کارتان را به آن‌ ها معرفی خواهید کرد.

همچنین قادر خواهید بود از راه وب ‌سایت درآمد زایی نمایید و محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید. به این نوع از فروش پیش سفارش  گفته می شود. خیلی از شرکت ها مثل تسلا از این تکنیک موقع تولید یک محصول استفاده می ‌کنند و پیش از این‌ که آن را به بازار عرضه نمایند، در وب‌ سایتشان اقدام به فروش آن می کنند.  کسب و کارتان بدون حضور در فضای آنلاین دوام زیادی نخواهد داشت.

متخصص شدن در بازاریابی

در صورتی که بهترین محصولات و خدمات را در جهان دارا باشید ولی اگر فردی از آن اطلاع نداشته باشد، کسب و کارتان موفق نخواهد شد، بنابراین باید در بازاریابی متخصص شوید و تکنیک ‌های دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید.

  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات تلویزیونی
  • بیلبورد ها

اگرچه روش‌ های سنتی اثرگذار می باشند ولی تلاش ‌های بازاریابی برون ‌گرا برخلاف بازاریابی درون‌ گرا، مثل قبل موثر نیست. در صورتی که اطلاعات بازاریابی کمی دارید، مطابق با اندازه کسب و کار خود، استخدام یک مدیر بازاریابی یا تیم می تواند کارایی داشته است. بازاریابی یکی از اصلی ترین مؤلفه‌ های راه‌اندازی کسب و کار شما است. باید بخشی از هزینه را به بازاریابی اختصاص بدهید و چگونگی توزیع آن را در کانال ها تعیین نمایید.

تشکیل پایگاه مشتریان

بعد از ایجاد یک وب ‌سایت، شروع فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی و تبدیل یادگیری روش های بازاریابی، زمان آن رسیده است که مشتریان را به خرید دعوت نمایید. برای کارایی، باید تلاش خود را کنید که مشتریان به طور مرتب از شما خرید نمایند. به همین دلیل باید واحد پشتیبانی از مشتریان را تشکیل دهید. مشتریان، دارایی خیلی ارزشمندی برای کسب و کارتان هستند و باید به خوبی با آن ‌ها رفتار کنید. با ایجاد پایگاه مشتریان قادر خواهید بود از فواید آن بهره‌مند گردید. به یاد داشته باشید از مشتریان کنونی خود نسبت به مشتریان تازه درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. در ضمن نگه داشتن مشتریان کنونی به شما در صرفه‌ جویی در هزینه کمک خواهد کرد.