عرق بابونه یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌ ها در همه جهان محسوب می شود. عرق بابونه دارای خواص خیلی زیادی می باشد. این نوشیدنی ، علاوه بر فواید آرامش‌ بخش، جهت رفع خیلی از دردها و بهبود بیماری های پوست و مو نیز بسیار اثرگذار است. در این مقاله، تصمیم داریم تا شما را با خواص عرق بابونه آشنا نماییم.

عرق بابونه از گل گیاهی به همین اسم  گرفته است و در خیلی از مواقع، جهت تقویت سیستم ایمنی، التیام بخشیدن به زخم و کم شدن استرس و اضطراب بکار می رود. این گیاه در زبان هندی به Babune ka Phal معروف است. قدرت التیام بخشی بابونه، فواید آن برای پوست و مو را توجیه خواهد کرد.

عرق بابونه دارای ترکیبی به اسم کامازولن می باشد. کامازولن یک ترکیب شیمیایی است و دارای فواید ضد التهابی، ضد درد و اسپاسم می باشد. در اصل، مصرف یک لیوان عرق بابونه قادر است خستگی یک روز سخت را برطرف نماید یا به بهبود نشانه های سرماخوردگی کمک نماید. حتی استشمام بوی این نوشیدنی به مقدار خیلی زیادی قادر است در برطرف نمودن استرس اثرگذار عمل کند.

 

فواید عرق بابونه

 

برطرف نمودن درد معده

جهت رفع نفخ و درد معده پس از هر وعده غذایی یک فنجان عرق بابونه مصرف نمایید. به خصوص همراه با صبحانه تان چای بابونه میل کنید.

مناسب برای خواب و آرامش

از آنجا که بابونه آرامش دهنده و ضداسترس است می توانید عرق بابونه را شب ها پیش از خواب میل نمایید.

پوست و مو

جهت رفع سیاهی دور چشم، خستگی و از بین بردن پف چشم ها، از عرق بابونه استفاده نمایید. کمی پنبه را به عرق بابونه آغشته  کرده و روی پوست صورت و اطراف چشم ها بمالید. پس از حدود 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد شست وشو دهید.

عرق بابونه یک مرطوب کننده طبیعی می باشد که قادر است به پوست آنتی اکسیدان برساند و جهت رفع خشکی و آثار زخم بر پوست بکار می رود. جهت استفاده از این خاصیت بابونه، عرق بابونه را هر روز بر پوستتان اسپری نمایید. استفاده روزانه از عرق بابونه جهت برطرف شدن آفتاب سوختگی نیز اثرگذار می باشد.

فواید عرق بابونه

دهانشویه

شما قادر خواهید بود از عرق بابونه جهت دهانشویه استفاده نمایید. برای انجام این کار یک چهارم لیوان عرق بابونه را در آب بریزید، و سپس ترکیب را  خوب مخلوط کنید. اکنون می توانید از آن به عنوان محلول دهانشویه استفاده نمایید تا به تمیز شدن دهان شما کمک نماید.

فواید عرق بابونه برای معده

عرق بابونه ضد اسپاسم عضلات گوارشی است و باعث هضم غذا نیز خواهد شد. مصرف یک فنجان عرق بابونه جهت بر طرف شدن نفخ معده و ترش کردن اثرگذار می باشد. عرق بابونه ضد حالت تهوع و اسهال است. بسیاری از مشکلات معده عصبی و ناشی از استرس می باشد که باعث بروز نشانه هایی مثل نفخ، رفلاکس معده و اسهال می گردد. عرق بابونه با توجه به خاصیت آرامش بخشی که دارد می تواند از بروز چنین مسائلی پیشگیری نماید.

مفید برای قاعدگی

عرق بابونه دارای خاصیت ضد اسپاسم می باشد و قادر است بر کم شدن دردهای قاعدگی و خستگی ناشی از آن اثرگذار باشد. با مصرف عرق بابونه خواب بهتری را در موقع قاعدگی خواهید داشت.

طبق تحقیقات انجام شده، عرق بابونه از فواید ضد درد و ضد اسپاسم بهره مند می باشد. مواد موجود در گیاه بابونه، گرفتگی و انقباضات رحم را برطرف خواهد کرد و ساخت پروستاگلاندین را کم می کند. پروستاگلاندین یکی از اساسی ترین واسط ‌هایی می باشد که در ایجاد التهاب و درد اثرگذار عمل می کند.

فواید عرق بابونه

فواید عرق بابونه برای لاغری

در صورتی که تصمیم دارید لاغر شوید، مصرف روزانه عرق بابونه را امتحان نمایید. پرخوری یکی از متداول ترین علل چاقی می باشد، به خصوص پرخوری ناشی از استرس. استرس فراوان موجب کاهش سوخت و ساز بدن، بیش تر شدن چربی و چاقی خواهد شد. عرق بابونه بر کم شدن استرس اثرگذار می باشد و به هضم غذا و سوخت ساز بدن کمک خواهد کرد، در نتیجه از پرخوری ممانعت می کند و باعث کم شدن چربی بدن می گردد. خواب کم یکی از علل پرخوری می باشد. عرق بابونه به دارا بودن یک خواب خوب کمک خواهد نمود. خواب خوب و باکیفیت یکی از عوامل اثرگذار در کاهش وزن و حفظ تناسب اندام می باشد.

نفخ معده و عدم هضم مناسب غذا از دیگر علل چاقی محسوب می گردد. عرق بابونه به هضم بهتر و برطرف شدن نفخ معده کمک خواهد کرد و در نتیجه بر تغذیه مناسب و پایین آمدن وزن اثرگذار است. در صورتی که اشتهای فراوان شما موجب پرخوری و چاقی شده، حتما عرق بابونه مصرف نمایید. عرق بابونه جهت کم شدن اشتها اثرگذار می باشد و تمایل به خوردن بیشتر را کم خواهد کرد.

عرق بابونه مملو از آنتی اکسیدان می باشد، و باعث از بین بردن رادیکال های آزاد بدن می شود و آب اضافی بدن را دفع خواهد کرد، در نتیجه باعث لاغری خواهد شد.

معالجه دیابت و قند خون

مسئله پایین آمدن قند خون برای کسانی که به بیماری دیابت دچار می باشند یک دغدغه همیشگی به حساب می آید. استفاده از گیاهان دارویی مثل عرق گیاهی بابونه که  دارای خاصیت کاهش دهنده قند است به عنوان یک مکمل گیاهی قادر است جهت درمان قند خون اثر گذار باشد. اما مطالعات نشان نداده است که عرق بابونه جایگزین خوبی برای داروهای دیابت می باشد، ولی احتمال دارد یک مکمل مناسب جهت درمان های موجود به حساب بیاید.

تسکین درد عضلات و مفاصل

ترکیبات شیمیایی که در گیاه بابونه وجود دارد دارای فواید ضد درد می باشند که در پایین آمدن درد عضلات و مفاصل، کم شدن درد روماتیسم تاثیر زیادی را می گذارند. همچنین از گیاه بابونه جهت کم شدن سردرد‌های زیاد، سینوس‌ ها، درد دندان و آسیب ‌های استخوانی بکار می رود.

این گیاه همچنین در کم کردن درد زیاد عصبی که به علت انقباض رگ‌ های خونی اتفاق می افتد، استفاده دارد. بد نیست بدانید که علاوه بر عرق بابونه، از روغن بابونه هم می شود جهت از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس استفاده نمود.

فواید عرق بابونه

استفاده از عرق بابونه برای ممانعت از پوکی استخوان

پوکی استخوان به دلیل از دست دادن تراکم استخوان به وجود خواهد آمد. پوکی استخوان ریسک شکستگی استخوان را بیشتر خواهد کرد . پوکی استخوان در میان زنان یائسه بیشتر رخ می دهد . عرق بابونه با تحریک نمودن فعالیت استئوبلاست‌ها به سلول هایی که وظیفه استخوان سازی دارند کمک می نماید و موجب کم شدن تاثیر پوکی استخوان خواهد شد.

درمان و پیشگیری از سرطان

بعضی مطالعات نشان داده اند که عرق بابونه امکان دارد سلول سرطانی را ضعیف نمایند و درمراحل ابتدایی این بیماری از پیشرفت این سلول ها اجتناب خواهد کرد . بابونه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که به مبارزه با سلول های سرطانی کمک می نماید.

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در انگلستان با تحقیق بر روی خاصیت ضد سرطانی بابونه اعلام کردند که ترکیب پارتنولید از عالی ترین ترکیب های ضد سرطانی می باشد که به میزان زیادی در برگ گل بابونه یافت می شود . محققان این ترکیب را بر سلول‌ های سرطانی لوسمی مزمن تست نموده اند .نتیجه به دست آمده رضایت بخش بوده است.

ضد افسردگی

عرق بابونه، دارای فواید آرام ‌بخش می باشد و جهت درمان نمودن اضطراب، افسردگی، بی ‌خوابی و استرس خیلی اثرگذار خواهد بود. مطالعات انجام‌ گرفته نشان می دهند که آروماتراپی با روغن بابونه یکی از ساده ترین و سریع ‌ترین روش ها جهت درمان مشکلات روحی است. عرق بابونه را به شکل بخور در کل خانه پخش نمایید تا حال روحی تان بهتر شود.

خواص ضد التهاب

از بابونه می شود جهت یک آسپیرین گیاهی استفاده کرد. عرق بابونه در طب سنتی برای رفع مشکل کمردرد ، درد های ناشی از عفونت و حاملگی و زایمان خیلی تاثیرگذار می باشد.

میگرن

در صورتی که تصمیم دارید یک تکنیک طبیعی را جهت رفع میگرن استفاده نمایید قادر خواهید بود از بابونه استفاده نمایید. شما برای این کار یک فنجان عرق بابونه را برای درمان سریع سردرد مصرف نمایید.

منبع عالی آنتی اکسیدان

گل های بابونه توسط گروه آنتی اکسیدان ترپنوئید غنی شده است که ترکیبات استیلن و کامازولن را شامل خواهد شد. از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، به شکل اسانس یا تنتور الکلی حفظ خواهند شد. همچنین عرق بابونه دارای چند ترکیب فنلی مثل فلاونوئید ها ، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزیدها است. بابونه با خنثی نمودن آسیب های ناشی از رادیکال آزاد، التهاب را کم می کند و همچنین از جهش سلولی ممانعت می نماید. این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد که با عملکرد سیستم ایمنی بهتر همراه می باشند، درد و تورم را کم می کنند. بابونه اختلالات خلقی را بهبود می بخشد و موها، پوست، چشم، دندان و ناخن را سالم تر خواهد کرد.

تقویت هضم غذا

بابونه آرامش بخش سیستم گوارش می باشد که جهت معالجه مشکلات گوارشی مثل نشانه های رفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع کاربرد دارد. عصاره گیاه بابونه اسهال و همچنین قولنج را در کودکان رفع می کند و همچنین نشانه های درارتباط با شرایطی مثل اضطراب و درد را تسکین می بخشد. عرق بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم می باشد و یبوست، گرفتگی و دیگر دردهای معده را کم می کند. بابونه همچنین دارای تاثیرات آرامش بخش طبیعی می باشد. این امر موجب کم شدن نشانه های بیماری های مزمن مثل IBS ، نشتی روده و دیگر مسائل مرتبط با روده می گردد.

رفع احتقان

بابونه جهت مقابله نمودن با عفونت ها تاثیر گذار می باشد و همچنین تراکم مخاط را کم می کند. عرق بابونه یک انتخاب خوب برای رفع سرماخوردگی، عفونت سینوس و آنفولانزا می باشد. تحقیقات نشان داده اند که عرق بابونه در رفع نشانه های سرماخوردگی تاثیرگذار می باشد. چای یا عصاره بابونه را به شکل غرغره جهت مقابله با التهاب غشاهای مخاطی و درون گلو و دهان امتحان نمایید.

روشن شدن پوست از طریق بابونه

ثابت شده است که بابونه جهت سفید تر شدن پوست اثرگذار می باشد. عرق بابونه علاوه بر بهبود التهاب نابود کردن میکروب ها از روی پوست باعث تحریک نمودن گردش خون در صورت نیز خواهد شد، موجب جوان سازی و شادابی پوست می گردد،منافذ پوست را باز می کند و با نابود کردن دانه های سرسیاه و سفید موجب دفع سموم و پاکسازی عمیق پوست می شود.دوش آب همراه با چای بابونه نیز تاثیرگذار است.

 

کاهش حلقه های سیاه دور چشم

مشخص شده است که عرق بابونه به کم شدن خستگی چشم و تیرگی های دور و زیر حلقه چشم کمک خواهد کرد. دو عدد پنبه را به عرق بابونه آغشته نمایید. پس از چند ثانیه پنبه ها را خارج کرده و روی چشمان خود بگذارید. اجازه بدهید این پنبه ها در طول شب روی چشمان شما باقی بمانند. این روش در کاهش تیرگی ها و حلقه های دور و اطراف چشم بسیار تاثیرگذار می باشد.

موارد احتیاط استفاده از عرق بابونه

  • این گیاه امکان دارد موجب ایجاد واکنش های حساسیت زا مثل ضخیم شدن زبان، حس سفت شدن گلو، ورم کردن لب ها، چشم ها، گلو، خارش در بدن گردد.
  • افرادی که به جلبک دریایی حساس می باشند، امکان دارد نسبت به بابونه و دیگر اعضای این گروه  مثل اکیناسه ، گل گاو زبان، خارخاسک نیز واکنش های آلرژیک نشان دهند.
  • امکان دارد وضعیت آسم را وخیم تر نماید.
  • خانم ها در دوران بارداری نباید از بابونه استفاده نمایند به این دلیل که امکان دارد موجب سقط جنین گردد.
  • استفاده زیاد از عرق بابونه موجب استفراغ خواهد شد.
  • استفاده از بابونه توسط اشخاصی که دارای اختلالات خونریزی می باشند ممنوع است. به این دلیل که دارای کومارین می باشد که امکان خونریزی را بیش تر خواهد کرد.