دلیل کم پشت شدن موها و درمان آن


ریزش مو فرایندی طبیعی است که به طور روزانه برای همه افراد اتفاق می افتند ومیانگین ریزش مو روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار است اما چرخه رشد مو ادامه دارد و موها پرپشت می مانند.

اما اگر ریزش مو به طور طبیعی صورت نگیرد  موها به مرور شروع به کم پشت شدن می‌کنند و حجم زیادی  از موهای خود را از دست خواهید داد اگر فرق سرخود را از بین موها می‌توانید ببینید یعنی دچار کم پشتی مو شده اید و سریعا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و اقدامات درمانی خود را شروع کنید .

اگر موهای شما از قبل شرایط نرمال داشتند و در یک زمان خاص مانند رژیم های غذایی ،عدم رسیدگی به موها و بارداری شروع به ریزش و کم پشت شدن کرده اند می‌توانید با اقدامات پزشکی و درمانی به کیفیت موهای خود بی افزاید و از کم شدم موها جلوگیری کنید .

همچنین این کم پشتی می‌تواند ناشی از عادات و سبک زندگی نیز باشد ،برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است منجر به این اتفاق شود.

روش های درمان کم شدن موها

برخی از عاداتی که می‌تواند موجب  این اتفاق شود به قرار زیر است:

رنگ و کار کشیدن بیش از حد مو

  • رنگ درمانی ،کرم های صاف کننده و…

استفاده از ژل ها و اسپری های قوی نگه دارنده مو

  • رنگ های موقت نیز در این دسته قرار دارند

محکم بستن موها

  • زمانی که موهای خود را محکم می‌بندید به فولیکول های مو فشار وارد شده و برگ مرور باعث کم پشت شدن موها می‌شود.

استرس کنترل نشده

  • استرس به دلیل افزایش هرمون کورتیزول است استرس بیش از حد امکان رشد مو های جدید از فولیکول را از بین می‌برد.

حتی ممکن است کم پشتی مو ارثی باشد و یا برخی از مشکلات پزشکی باعث این اتفاق شوند اگر هر یک از شرایط زیر را دارید ممکن  است کم پشتی موهارا تجربه کنید .

  • به تازگی بچه دار شدن
  • وجود اختلال پوستی یا عفونت
  • توقف خوردن قرص های ضد بارداری
  • نقض سیستم ایمنی بدن
  • تغیرات هورمونی مداوم
  • از دست دادن وزن زیاد در مدت زمانی کوتاه
  • تحت درمان قرار گرفتن به دلیل بیماری خود ایمنی

نکته

برخی افراد ریزش مورا با کم پشتی مو اشتباه می‌گیرند در صورتی که این دو با یکدیگر متفاوت هستند .کم پشت و نازک شدن موها در نهایت منجر به ریزش مو می‌شود.

علت کم پشت شدن موی سر

راهکار های درمان خانگی

اکثر افرادی که دچار کم پشتی مو می‌شوند می‌توانند به راحتی خود را درمان کنند .

ماساژ پوست سر

بهترین را و ارزان ترین گزینه برای درمان کم پشتی مو ماساژ پوست سر است شما می‌توانید در هنگام حمام و زدن شامپو کف سر خود را را بند انگشتتان ماساژ دهید تا خون جریان پیدا کند .

روغن های ضروری

می‌توانید از روغن های مشتق شده اس گیاهان یه خصوص روغن اسطوخودوس استفاد کنید .برای این کار مقداری از روغن مورد نظر را با انگشتان خود به فرق سر ماساژ دهید .

شامپو های ضخیم کننده مو

این محصولات حجم موهای شما را تامین می‌کند بنا بر این موهای شما پرپشت تر به نظر می‌رسد. همچنین این شامپو ها به دلیل داشتن ویتامین و آمینو اسید به رشد موهای شما کمک می‌کند و موهای سالمی یه شما هدیه می‌دهد.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که داشتن موهای سالم به سلامتی عمومی شما بستگی دارد اگر بدن شما دچار کمبود مواد مغذی باشد در فولیکول های مو ،موهای جدید رشد نمی‌کند.

موهای سالم به روی ،اسید فولیک و آهن نیاز دارد تا دوباره رشد کند .درصورتی که دچار کمبود این مواد باشید موهایتان رشد نخواهند کرد .

مکمل های اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین بی است که به تولید سلول کمک می‌کند به همین دلیل به نظر می‌رسد که به تولید فولیکول  مو نیز کمک می‌کند. البته شواهد کافی برای درمان کم پشتی  مو توسط اسید فولیک وجود ندارد.

علت کم پشت شدن موهای سر و روش های درمان ریزش مو کم شدن موها

بیوتین

بیوتین یا ویتامین بی ۷ یک ماده مغذی محلول در آب آیت که بیشتر در موادی مانند جگر ،آجیل و عدس یافت می‌شود و اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید به راحتی بیوتین به بدنتان می‌رسد و دچار کمبود این ماده نخواهید شد .

اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶

این اسید ها ،اسید های چرب ضروری بدم هستند و توسط بدن انسان نیز ساخته نمی‌شوند. امگا ۳ ار التهاب بدن شما جلوگیری می‌کند و از آنجا که ریزش مو ممکن است به دلیل التهاب باشد و امگا ۶ نیز برای سلامت کلی مو مناسب است و ممکن است برای سلامت پوست سر نیز مناسب باشد .اسید های چرب امگا ۳ در ماهی و امگا ۶ در روغن های گیاهی یافت می‌شود.

داروهایی از قبیل 

ماینوکسیریل، اسپیرونولاکتون  ،فیناستراید

دلیل کم پشت شدن موها و درمان آن

نکته

اگر چه روند نازک شدن و کم پشت شدن موها در ابتدا نگران کننده است ،اما قابل درمان است .طبق تحقیقات انجام شده درمان کم پشتی موها ۶ تا ۹ ماه زمان می‌برد. اگر توسط درمان های خانگی درمان نشدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.