داروهای درمان اسهال بزرگسالان


قرص درمان اسهال بزرگسالان

آیا از دویدن به سمت دستشویی هر پنج دقیقه یکبار خسته شده‌اید؟ آیا از ترس حمله ناگهانی اسهال آن هم بیرون از خانه می‌ترسید؟ اجازه ندهید مشکلات روده به راحتی زندگی تحت تاثیر قرار دهند! با مجموعه وسیعی از داروهای اسهال بزرگسالان که امروزه در دسترس هستند، تسکین فقط به اندازه یک قرص با شما فاصله دارد.

اما چگونه می‌دانید در هنگام بروز اسهال شدید، کدام قرص را انتخاب کنید؟ نگران نباشید، زیرا ما این تحقیق را برای شما انجام داده‌ایم. در این مقاله، بهترین داروها را برای اسهال شدید بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا داروی مناسب خود را پیدا کنید.

پس بنشینید و برای خداحافظی با آن دویدن‌های مزاحم آماده شوید. در ادامه با مدیکال بانک همراه باشید، زیرا زمان آن فرا رسیده است که کنترل سیستم گوارش خود را به دست بگیرید و زندگی خود را به بهترین شکل انجام دهید.


چرا داروی اسهال مورد نیاز است

اسهال می‌تواند حاد باشد، به این معنی که برای مدت کوتاهی طول بکشد، یا می‌تواند مزمن باشد، به این معنی که برای چندین هفته یا بیشتر به طول می‌انجامد. اسهال به دلیل عوامل مختلفی از جمله عفونت‌ها، عدم تحمل غذایی، داروها و شرایط پزشکی زمینه‌ای ممکن است ایجاد شود.

دلیل اصلی نیاز به داروی اسهال، کمک به کاهش علائم ناراحت کننده اسهال است. داروها می توانند به‌ضخیم شدن مدفوع، کاهش دفعات اجابت مزاج و تسکین گرفتگی و درد شکمی کمک کنند. آنها همچنین می توانند از کم آبی بدن جلوگیری کنند که می تواند یک عارضه جدی اسهال باشد.


دلایل بروز اسهال چیست

اسهال معمولاً در عرض چند روز خود به خود از بین می‌رود. با این حال، اگر اسهال شدید دارید که بیش از دو روز طول می‌کشد، یا اگر علائم کم آبی، تب، خون در مدفوع، درد شدید شکم یا کاهش وزن دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است یک بیماری جدی داشته باشید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برخی از دلایلی که ممکن است باعث بروز اسهال شوند را در زیر مشاهده کنید.

  • مسمومیت غذایی یا اسهال مسافرتی
  • عوارض دارویی
  • آلرژی یا عدم تحمل غذایی
  • اختلالات گوارشی، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری التهابی روده (IBD)، یا بیماری سلیاک
  • عفونت‌هایی مانند گاستروانتریت ویروسی، نورویروس، روتاویروس، سالمونلا، کمپیلوباکتر یا ژیاردیازیس
  • استرس یا اضطراب

انواع داروهای بدون نسخه برای درمان اسهال (OTC)

داروهای OTC برای اسهال حاد که ناشی از عفونت یا بیماری مزمن نیست، کاربرد دارند. آنها می‌توانند به کاهش تعداد و دفعات اجابت مزاج کمک کنند و باعث شوند مدفوع سفت‌تر شود. با این حال، بهتر است بدانید این داروها علت اصلی اسهال را درمان نمی کنند و ممکن است عوارض جانبی یا تداخل با سایر داروها نیز داشته باشند.

بنابراین، همیشه باید دستورالعمل‌های روی داروها را دنبال کنید و قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید. انواع مختلفی از داروهای اسهال موجود است که هر کدام به روشی متفاوت، برای کاهش علائم اسهال عمل می‌کنند. این شامل:

لوپرامید (ایمودیوم)

 لوپرامید یک عامل ضد اسهال است که با کاهش سرعت حرکت روده‌ها و جذب آب بیشتر از مدفوع عمل می‌کند. لوپرامید می‌تواند به توقف اسهال شدید و جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند.

دوز توصیه شده برای بزرگسالان و کودکان 13 سال و بالاتر 4 میلی گرم یا 2 کپسول پس از اولین مدفوع شل و به دنبال آن، 2 میلی گرم یا 1 کپسول پس از هر مدفوع شل بعدی است. بیش از 16 میلی گرم یا 8 کپسول در روز مصرف نکنید.

بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol)

بیسموت ساب سالیسیلات یک عامل ضد اسید و ضد التهاب است که با پوشش معده و روده شما و کاهش ترشح مایعاتی که باعث اسهال می‌شود عمل می‌کند. بیسموت ساب سالیسیلات همچنین می تواند برخی از باکتری‌ها را که باعث اسهال می‌شوند از بین ببرد.

 دوز توصیه شده برای بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر 2 قاشق غذاخوری یا 30 میلی لیتر است و هر نیم ساعت تا یک ساعت در صورت نیاز مصرف شود. بیش از 8 دوز در 24 ساعت مصرف نکنید.

آتروپین/دیفنوکسیلات (لوموتیل)

آتروپین/دیفنوکسیلات ترکیبی از یک عامل آنتی کولینرژیک و یک ضد درد اپیوئیدی است که با کاهش فعالیت روده‌ها و کاهش اسپاسم‌هایی که باعث اسهال می شوند عمل می‌کند. آتروپین/دیفنوکسیلات می‌تواند به توقف اسهال شدید کمک کند، اما ممکن است باعث خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید یا یبوست شود.

 دوز توصیه شده برای بزرگسالان ابتدا 2 قرص یا 10 میلی لیتر، چهار بار در روز است. سپس در صورت نیاز به کمترین دوز موثر کاهش می‌یابد. بیش از 10 قرص یا 50 میلی لیتر در روز مصرف نکنید.


داروهای تجویزی برای جلوگیری از اسهال

داروهای تجویزی برای اسهال شدید که ناشی از عفونت یا یک بیماری مزمن است، در دسترس هستند. آنها می‌توانند به درمان علت زمینه‌ای اسهال و جلوگیری از عوارضی مانند کم آبی یا سوء جذب کمک کنند.

 با این حال، ممکن است عوارض جانبی یا تداخل با سایر داروها نیز داشته باشند. بنابراین، همیشه باید دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید و آنها را طبق دستور مصرف کنید. برخی از رایج ترین داروهای تجویزی برای اسهال عبارتند از:

ریفاکسمین (Xifaxan)

ریفاکسیمین آنتی بیوتیکی است که با از بین بردن باکتری‌هایی که باعث اسهال مسافرتی یا IBS همراه با اسهال می‌شوند، عمل می‌کند. ریفاکسیمین می‌تواند به توقف اسهال شدید و کاهش درد و نفخ شکم کمک کند. دوز توصیه شده برای اسهال مسافرتی 200 میلی گرم سه بار در روز و به مدت سه روز است.

مترونیدازول (Flagyl)

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که با از بین بردن انگل‌هایی که باعث ژیاردیازیس یا آمیبیازیس می‌شوند عمل می‌کند و همچنین، مترونیدازول می‌تواند به توقف اسهال شدید و جلوگیری از عوارضی مانند آبسه کبد یا سوراخ شدن روده کمک کند.

دوز توصیه شده برای ژیاردیازیس 250 میلی گرم سه بار در روز به مدت 5 تا 10 روز است. دوز توصیه شده برای آمیبیاز 750 میلی گرم سه بار در روز به مدت 5 تا 10 روز است.

کلستیرامین (Questran)

کلستیرامین یک جداکننده اسیدهای صفراوی است که با اتصال به اسیدهای صفراوی که باعث اسهال در افراد مبتلا به سوء جذب اسید صفراوی یا بیماری کرون می‌شوند، عمل می‌کند. کلستیرامین می‌تواند به توقف اسهال شدید و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

 دوز توصیه شده یا سوء جذب اسید صفراوی 4 گرم یک یا دو بار در روز است، به تدریج در صورت نیاز به 12 تا 24 گرم در روز افزایش می یابد.


خواص روی برای توقف اسهال

روی روی یک ماده معدنی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌هایی که باعث اسهال می‌شوند کمک کند. روی همچنین می‌تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو که به روده شما آسیب می‌زند کمک کند.

می‌توانید روی را به عنوان مکمل مصرف کنید یا از غذاهای حاوی آن مانند صدف، گوشت گاو، مرغ، لوبیا، آجیل یا دانه‌ها استفاده کنید. با این حال، نباید بیش از 40 میلی گرم روی در روز مصرف کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ یا کمبود مس ایجاد کند.


روش های کاربردی برای پیشگیری از اسهال

بهترین راه برای جلوگیری از اسهال شدید، جلوگیری از وقوع آن در وهله اول است. با رعایت نکات ساده می توانید این کار را انجام دهید، انجام کارهایی مانند:

  • دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون بشویید، به خصوص قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا و بعد از استفاده از حمام یا تعویض پوشک بچه.
  • غذای خود را کاملا بپزید و از گوشت خام یا نیم پز، تخم مرغ، غذاهای دریایی یا محصولات لبنی خودداری کنید.
  • فقط آب بطری یا جوشیده بنوشید و هنگام سفر به مناطقی که بهداشت نامناسب دارند، از خوردن آب لوله کشی خودداری کنید.
  • هنگام سفر به مناطقی که بهداشت ضعیفی دارند، میوه‌ها و سبزیجات خود را پوست بگیرید و از مصرف سالاد یا غذاهای نپخته خودداری کنید.
  • از غذاهایی که باعث اسهال شما می شوند، مانند محصولات تند، چرب یا لبنیات خودداری کنید.
  • سطوح استرس خود را مدیریت کنید و تکنیک‌های آرامش بخشی مانند مدیتیشن، یوگا، تمرینات تنفسی یا ماساژ را تمرین کنید.
  • داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید و هر گونه عوارض جانبی یا تداخلات را به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر اسهال مزمن یا علائم عفونت یا بیماری جدی دارید به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

اسهال شدید یک وضعیت ناراحت کننده و ناتوان کننده است که می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد. با این حال، داروها و درمان‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در توقف اسهال شدید و بازگرداندن عملکرد طبیعی روده‌تان کمک کنند.

بهترین گزینه برای شما به علت و شدت اسهال و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. همیشه باید قبل از مصرف هر دارو یا مکملی برای اسهال، با پزشک خود مشورت کنید و در صورت مشاهده علائم کم آبی یا عوارض به پزشک مراجعه کنید.