تمام فواید و خواص عرق شاتره

گیاه شاتره که از آن با اسامی بقلة الملك، شاه ترج و پیت پاپارا در کتاب های طب سنتی یاد می شود ، گیاهی علفی  و یکساله است با ارتفاع حدود 80 سانتیمتر می باشد و در طب سنتی ايراني از آن معمولا در جهت رفع بیماري های کبدی استفاده می نمودند. این گاه بسیار مفید بوده و دارای خواص فراوانی می باشد. همچنین عرق این گیاه  دارای فواید خیلی زیادی است، طبع عرق شاتره سرد است و دارای مزیت های زیادی براي سلامت و درمان خیلی از بیماري ها می باشد. در ادامه مقاله همه خواص عرق شاتره را شرح خواهیم داد.

کمک به دستگاه گوارش

از خواص عرق شاتره کمک نمودن به ترشح آنزیم های گوارشی می باشد و موجب می گردد تا مواد غذایی به راحتی هضم گردند و همچنين برای افزایش اشتها نیز بسیار مفید است.

مفید برای پوست

یکی از عالی ترین فواید عرق شاتره کمک به سلامت و روشن شدن پوست است . علاوه بر این عرق شاتره با فواید بسیار زیادی که دارد موجب بهتر شدن و درمان اکنه و جوش های چرکی خواهد شد . همچنين علاوه بر این به اشخاص نوجوانی  که با جوش های غرور جوانی و زیر پوستی مشکل دارند استفاده عرق شاتره خیلی توصیه مي شود . به این صورت براي داشتن یک پوست سالم و زیبا روزی سه لیوان عرق شاتره قبل از مصرف غذا میل کنید.

فواید و "خواص عرق شاتره" برای سلامت بدن

مفید برای غلظت خون

در صورتی که غلظت خون دارید از خورن عرق شاتره غافل نشوید. این عرق گیاهی خون شما را رقیق خواهد کرد و آلودگی های خون را پاک خواهد نمود. همچنین روشن کننده پوست می باشد و پوست را روشن و شفاف خواهد نمود. عرق شاتره جهت نشاط و آرامش اعصاب نیز بسیار مفید می باشد. در صورتی که عرق شاتره را با عرق کاسنی ترکیب نمایید تاثیر بیش تری را خواهید دید.

اشتها آور مناسب

اگر تصمیم دارید که اشتهایتان باز شود یک لیوان عرق شاتره میل کنید به این دلیل که این عرق با خواصی که دارد بر دستگاه گوارش اثر می گذارد و اشتها آور خیلی مناسبی می باشد.

درمان جوش صورت

عرق شاتره جوش را درمان می نماید،  پوست را پاکسازی کرده و در نتیجه موجب زیبایی و درخشندگی پوست خواهد شد.

عرق شاتره  بثورات پوستی (دانه‌ها و جوش‌ های پوستی که خارش ایجاد می کنند)را درمان می نماید.

این عرق جوش و آکنه و لک های ناشی از آن ها را از بین می برد و باعث ایجاد یک پوست شفاف، صاف و زیبا خواهد شد.

درمان کبد چرب

اشخاصی که با مشکل کبد چرب روبرو می باشند بهتر است 10 گرم تخم کاسنی، 10 گرم تخم خرفه، 10 گرم تخم خربزه 10 گرم تخم خیار را با هم میکس نمایند و مقداری از آن را در عرق کاسنی و شاتره بریزند و صاف کنند و چندین ساعت بعد آن را میل نمایند.

به صورت کلی بهتر است اشخاص مبتلا به کبد چرب هر روز یک لیوان ترکیب عرق کاسنی و شاه‌تره میل نمایند و از خوردن غذاهای سرخ‌ کردنی، غذاهای آماده ، ماکارونی، سالاد الویه؛ گوشت گاو و گوساله و کله ‌پاچه خودداری نمایند.

فواید و "خواص عرق شاتره" برای سلامت بدن

مفید برای فشار خون

یکی از اساسی ترین خواص عرق شاتره این است که قادر است به تنظیم نمودن فشار خون بدن کمک زیادی نماید. همانگونه که اطلاع دارید فشار خون زیاد و یا پایین برای بدن دارای خطرات زیادی می باشد و برخی مواقع موجی ایجاد سکته‌ های ناگهانی قلبی و ایست قلبی نیز خواهد شد. پس برای اینکه از خطرات فشار خون در امان باشید عرق شاتره مصرف نمایید.

مفید برای لاغری

اشخاصی که میل خیلی زیادی به خوردن غذا ندارند و اشتهایشان معمولا خیلی کم است، بهتر است از عرق شاتره استفاده نمایند. این گیاه به میزان خیلی زیادی اشتها آور عمل می کند و به بیش تر شدن اشتها کمک زیادی خواهد نمود و موجب می‌ گردد که شما به مقدار کافی در هر وعده غذا مصرف نمایید. عرق شاتره برای بچه هایی که دارای مشکل لاغری می باشند نیز خیلی مفید است و به برطرف شدن این مشکل در آن ها کمک خیلی زیادی خواهد کرد. همانگونه که اطلاع دارید کودکان تان در سن رشد هستند و حتما باید روزانه مقدار لازم انرژی و کالری دریافت نمایند. پس در صورتی که کودک نیز هم با این مشکل روبرو هست، حتما از عرق شاتره جهت درمان این مشکل استفاده نمایید.

خواص عرق شاتره برای رفع خارش

گاهی اوقات ممکن است خارش های پوستی باعث آزار خیلی زیاد شما شوند و قادر نباشید روش خوبی جهت درمان این خارش ها پیدا کنید. همانگونه که می دانید خارش های پوستی ممکن است نشانه های خیلی زیادی مانند عفونت های پوستی داشته باشد. عرق شاتره دارای فواید ضدعفونی کننده می باشد و قادر است به سادگی سطح پوست و داخل آن را را پاکسازی نماید و موجب درمان و رفع خارش های پوستی گردد.

فواید عرق شاتره برای قاعدگی

زنان موقعی که پریود می باشند، درد خیلی زیادی را تحمل خواهند کرد و این مسئله به دلیل خونریزی های درون بدن می باشد. عرق شاتره قادر است موجب کاهش خونریزی ها و درد در زمان پریودی گردد. به زنان توصیه می کنیم که حتما در این زمان از عرق شاتره استفاده نمایند. عرق شاتره همچنین قادر است به کوتاه تر شدن این دوره زمانی نیز کمک نماید.

فواید و "خواص عرق شاتره" برای سلامت بدن

فواید عرق شاتره برای نوزادان

عرق شاتره برای نوزادان نیز دارای خواص فراوانی می باشد. به عنوان مثال عرق شاتره قادر است موجب درمان نارسایی کلیوی در نوزادان گردد و یا استفاده از آن می تواند موجب برطرف شدن مشکلات گوارشی در نوزادان نیز گردد. تمام افراد در زمان نوزادی با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد. همان گونه که اطلاع دارید، عرق گیاه شاتره نیز فواید خیلی زیادی دارد و قادر است به رفع بیش تر این مشکلات کمک زیادی نماید. پس به همین دلیل می شود گفت که عرق شاتره برای نوزادان خیلی مفید است.

فواید عرق شاتره برای آقایان

عرق شاتره برای مردان دارای خواص خیلی زیادی می باشد و قادر است به سلامت آن ها کمک زیادی نماید. همانگونه که اطلاع دارید مشکلات مثانه در بین آقایان خیلی متداول است. این عرق قادر است به سادگی این مشکلات را برطرف نماید. در اصل می شود گفت عرق شاتره یک داروی ادرار آور به حساب می آید. استفاده از این محصول قادر است از سرطان پروستات که در میان آقایان خیلی رایج می باشد، جلوگیری نماید. عرق شاتره همچنین باعث ممانعت از بروز پوکی استخوان در آقایان می گردد. در اصل می شود گفت که عرق شاتره به محکم شدن استخوان بندی کمک خیلی زیادی خواهد کرد.

فواید عرق شاتره برای تب

یکی دیگر از اساسی ترین فواید عرق شاتره این است که قادر است به سادگی تب بالا را فرد پایین بیاورد. همان گونه که می‌ دانید دارا بودن تب خیلی بالا ممکن است باعث خطرات فراوانی برای شما شود و در برخی زمان ها نیز موجب تشنج گردد و به شخص آسیب‌ های فراوانی وارد نماید. عرق شاتره به دلیل دارا بودن طبع سرد و خنک به سادگی قادر است تب خیلی بالا در شخص را در کمترین زمان پایین بیاورد و از بیش تر شدن تب در شخص جلوگیری نماید.

فواید عرق شاتره برای یبوست

بیماری یبوست نیز یکی از از بیماری‌ های متداول در بین افراد است که خیلی اذیت کننده نیز محسوب می گردد. عالی ترین روش جهت درمان یبوست مصرف عرق شاتره می‌ باشد. عرق شاتره به دلیل فوایدی که دارد باعث عملکرد عالی تر روده و معده فرد می شود و موجب تنظیم دستگاه گوارش بدن شما می گردد. عرق این گیاه همچنین دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بدن می باشد. همه این ها موجب می گردد که استفاده از عرق شاتره  به سادگی بیماری یبوست در بدن را درمان می نماید.

خواص عرق شاتره برای قلب

با تحقیقات زیاد و کاملی  که در چند دهه اخیر بر گیاه شاتره انجام شده است، ثابت شده است که شاتره علاوه بر فواید سلامتی و درمانی جهت پوست، در برطرف نمودن مشکلات قلبی و عروقی نیز اثرگذار است. عرق شاتره با پاکسازی و تصفیه خون، غظت خون را کنترل می نماید و از بروز هر مشکلات قلبی و گرفتگی عروقی جلوگیری خواهد کرد.

دیگر فواید شاتره

برخی از دیگر خواص عرق شاتره عبارتند از:

  • این گیاه جهت التهاب ملتحمه (یک نوع بیماری چشمی) و مشکلات پوستی مثل اگزما و آکنه، راش، بسیار کاربرد دارد و درمان آن ها موثر است.
  • شاتره جهت بهبود بیماری‌ های مرتبط با کیسه صفرا، مجاری صفراوی (مثل قلنج صفراوی)، کبد و دستگاه گوارش و همچنین پاکسازی کلیه‌ها بسیار اثرگذار می باشد و باعث تقویت عملکرد هر یک از این ارگان‌ ها خواهد شد.
  • از گیاه شاتره جهت رفع سیستیت، یبوست، روماتیسم، عفونت، میگرن، اسکوربوت (بیماری ای که به دلیل از کمبود ویتامین ث رخ می دهد)، آرتروز و تصلب شرایین استفاده می گردد.
  • عرق شاتره دارای فواید پاکسازی و تصفیه ‌کنندگی خون می باشد.
  • از آنجا که شاتره ادرار آور می باشد، جهت تحریک نمودن تعریق بسیار کاربرد دارد.
  • عرق شاتره، باعث  تحریک ماهیچه ‌های صاف روده خواهد شد و انگل‌ های روده را از بین خواهد برد.
  • عرق شاتره موجب تقویت مچ دست می گردد.
  • از آنجایی که شاتره دارای تاثیر ضد اسپاسم می باشد، به عادی کردن جریان صفرا کمک خواهد نمود.
  • بعضی از تحقیقات مشخص کرده اند که شاتره ملین می باشد و موجب پایین آمدن فشارخون خواهد شد.
  • عرق شاتره به‌عنوان یک ماده موثر در افزایش اشتها نیز کاربرد دارد.
  • با اضافه نمودن عرق شاتره به آب حمام می شود مشکل بواسیر را تا مقدار زیادی حل کرد.
  • مخلوطی از برگ‌ های گیاه شاتره و گردو جهت برطرف نمودن بریدگی، زخم و خراش مفید می باشند.

 استفاده از عرق شاتره

در صورتی  در استفاده از عرق شاتره حد تعادل رعایت گردد، عوارضی در پیش ندارد. ولی از آنجایی که گیاه شاتره به گیاهی سمی معروف است باید در استفاده از آن جوانب احتیاط رعایت شود.

  • مصرف عرق شاتره در مقادیر زیاد به دلیل وجود آلکالوئیدهای بسیار، موجب تشنج و لرز خواهد شد.
  • اگر در استفاده از عرق شاتره افراط شود امکان دارد به اسهال خیلی زیاد، تنگی نفس و گرفتگی عضلات منجر گردد.
  • در زمان بارداری و شیردهی عرق شاتره حتما باید زیر نظر پزشک متخصص استفاده گردد.
  • استفاده از عرق شاتره برای کسانی که دارای مزاج سرد می باشند پیشنهاد نمی ‌شود.
  • مصرف طولانی مدت عرق شاتره به عروق صدمه می زند و موجب افت فشارخون می گردد.