چه عواملی باعث میشود عطسه کنیم؟


عطسه زدن

عطسه کردن یکی از راه‌های خارج کردن مواد تحریک کننده مجرای تنفسی است که هوا را با فشار زیاد و به صورت ناگهانی از بینی خارج می‌کند. اما یکی از مشکلاتی که در این بین وجود دارد، احساس خارش در بینی است بدون این که بتوان عطسه کرد.

به گزارش آریامگ به نقل از پرشین طب؛ راه‌های زیادی برای عطسه کرن وجود دارد، اما برای هر کسی متفاوت است. اگر از احساس خارش در بینی خود در رنج هستید و نمی‌دانید چه کاری انجام دهید تا عطسه کنید، در ادامه با پرشین طب همراه باشید تا چند راه مفید برای تحریک عصب‌های درون بینی به شما نشان دهیم تا از شر احساس عطسه نکردن خلاص شوید.


چه کارهایی باعث میشود عطسه کنیم؟

مجرای بینی جایی است که برخی از ذرات تحریک کننده یا اجسام خارجی با ورود به بینی در آن گیر می‌کنند. این ذرات باعث تحریک شدن غشاهای مخاط درونی بینی و گلو می‌شوند و عصب سه قلو را تحریک می‌کنند.

بهتر است بدانید که عصب سه قلو، 3 شاخه مجزا دارد که هر کدام یک ناحیه خاص در صورت را در بر می‌گیرند و هنگامی که یک عامل تحریک کننده این عصب را تحریک کند، پیغامی به مغز می‌رسد تا بدن بتواند عطسه کند.


1. با زبان سقف دهان را تحریک کنید

عطسه کردن باعث می‌شود تا بعد از آن احساس سبکی داشته باشید. به همین خاطر یکی از راه‌های خوب برای ایجاد عطسه این است که با استفاده از زبان، سقف دهان خود را ماساژ دهید تا عصب سه قلو تحریک شده و بتوانید عطسه کنید.

برای تحریک هرچه بیشتر، بهتر است ابتدا کمی تمرین کنید تا نقطه دقیقی در داخل سقف دهان خود را پیدا کنید. ابتدا زبان خود را به بالای دهان فشار دهید و تا جای امکان آن را به عقب برگردانید و با حرکات رفت و برگشتی، عصب‌ها را تحریک کرده و عطسه کنید.


2. استفاده از دستمال کاغذی برای عطسه کردن

یکی دیگر از راه‌های ایجاد عسطه استفاده از دستمال کاغذی پیچیده شده است تا عصب سه قلو تحریک شود؛ زیرا این عصب به تحریکات اجسام مختلفی مانند: شیمیایی، حرارتی واکنش نشان می‌دهد.

برای انجام این کار، یک گوشه از دستمال کاغذی را به خوبی بپیچانید و سپس داخل بینی فرو کنید. با حرکات رفت و برگشتی، کاری کنید تا احساس غلغلک به شما دست دهد و بتوانید عطسه کنید.


3. قرار گرفتن در معرض نور شدید

قرار گرفتن در معرض نور شدید بعضی از افراد را تحریک می‌کند تا عطسه کنند. احتمالا شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که زمانی در معرض نور شدید، مانند نور خورشید قرار می‌گیرید، به صورت غیر ارادی عطسه می‌کنید. البته از هر سه نفر، یک نفر عصب‌هایش با نور تحریک می‌شود.

بهتر است بدانید که همه افراد به نور شدید واکنش نشان نمی‌دهند. با این حال، زمانی که عطسه داشتید، و نتوانستید عطسه کنید، صورت خود را به سمت بالا و در معرض نور مستقیم قرار دهید تا عطسه کنید و راحت شوید.


4. از موچین برای برداشتن موی ابرو استفاده کنید

یکی دیگر از راه‌های جالب برای تحریک عصب‌ها این است که با استفاده از موچین یک تار موی ابرو خود را بردارید تا عطسه کنید. این کار موجب می‌شود تا عصب‌های صورت و عصب بینی تحریک شوند.

بخشی از این عصب‌ها از روی ابرو عبور می‌کنند و کندن یک مو از ابرو؛ در هنگامی که عطسه دارید با تحریک عصب‌های آن ناحیه باعث می‌شود تا عطسه کنید. البته ممکن است با کندن چند تار مو این اتفاق بیفتد.


5. بو کردن ادویه برای عطسه کردن

استنشاق ادویه پایانه عصبی داخل غشای مخاطی بینی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود تا به راحتی عطسه کنید. بو کردن ادویه‌هایی مانند: فلفل سیاه، سبز و سفید به خاطر داشتن پیپرین که تحریک کننده عصب‌های بینی است، موجب عطسه کردن می‌شود.

البته بهتر است با رعایت یک فاصله خاص این کار را انجام دهید، زیرا استنشاق زیاد از حد ادویه ممکن است باعث سردرد یا سوزش در بینی شود. با این حال یکی از راه‌های ساده برای تحریک و عطسه کردن است.


6. کندن موی بینی برای عطسه کردن

یکی دیگر از تکنیک‌های عطسه کردن برای زمانی که نمی‌توانید عطسه کنید، این است که با موچین یک تار موی بینی خود را بکشید. با این حال این حرکت ممکن است درد آور باشد، اما عصب سه قلو را تحریک کرده و باعث می‌شود تا عطسه کنید.

البته بهتر است بدانید که پوشش داخل بینی بسیار حساس بوده و باعث خارش می‌شود و کندن یک مو از بینی، برای اکثر افراد ناراحت کننده و دردآور است. اما اگر نمی‌دانید چگونه بدن خود را برای عطسه کردن تحریک کنید، این حرکت می‌تواند مفید باشد.


7. ماساژ دادن پل بینی باعث میشود عطسه کنید

بهترین راه برای عطسه کردن در هر صورت با تحریک عصب سه قلو می‌تواند جواب بدهد. یکی از این ترفندها این است که با انگشت، پل بینی خود را ماساژ دهید و این کار باعث می‌شود در پشت بینی خود احساس خارش غلغلک داشته باشید.

البته نتیجه این ترفندها برای همه یکسان نیست؛ اما ماساژ پل بینی یکی از راه‌های بسیار ساده است و باعث می‌شود عطسه کنید. برای این کار باید به صورت محکم پل بینی را ماساژ دهید تا عصب‌های آن ناحیه تحریک شوند.


8. برای عطسه کردن شکلات تلخ بخورید

اگر از آن دسته افرادی نیستید که همیشه شکلات می‌خورند، این راه کار را نیز امتحان کنید؛ زیرا ممکن است عصب‌های درون بینی شما را تحریک کند. برای این کار انتخاب یک شکلات تلخ درصد بالا میتواند به شما کمک کند.

البته هنوز مشخص نیست که چرا خوردن شکلات باعث می‌شود که عمل عطسه صورت بگیرد، اما تجربه نشان داده که در مواقعی که عطسه‌ها ناشی از آلرژی نیستند، یک شکلات تلخ میتواند معجزه کند و شما را از شر احساس عطسه نجات دهد.


9. قرار گرفتن در یک مکان خنک

شاید تا به حال توجه کرده باشید که هنگام قرار گرفتن در معرض سرما بیشتر عطسه می‌کنید؛ به این دلیل که سرما عصب سه قلو را در صورت و اطراف جمجمه تحریک می‌کند و تنفس در هوای سرد موجب می‌شود مجرای بینی تحت تاثیر قرار بگیرد.

احساس سرما با تحریک عصب‌ها باعث می‌شود تا عطسه ایجاد شود و بهتر است برای انجام این کار در فصل گرم در معرض باد کولر بایستید یا در فصل سرد سال، به بیرون بروید تا بتوانید عطسه کنید.


10. برای عطسه کردن نوشیدنی گازدار بنوشید

ممکن است تا به حال با خوردن یک نوشیدنی گازدار سرد، متوجه احساس خارش در بینی خود شده باشید؛ این امر به خاطر وجود دی اکسید کربن اتفاق می افتد و می‌تواند باعث شود تا عصب‌های داخلی بینی تحریک شده و عطسه کنید.

البته بهتر است بدانید بینی خیلی بیشتر از زبان به دی اکسید کربن حساس است و به همین دلیل، خوردن یک نوشیدنی گازدار سرد میتواند به شما کمک کند. البته بهتر است مضرات این نوع نوشیدنی‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب از پرشین طب ما به شما تعدادی از راه‌های ایجاد عطسه را معرفی کردیم. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که واکنش افراد به این تکنیک‌ها با یکدیگر متفاوت است و ممکن است روی بعضی‌ها اصلا تاثیر نداشته باشد.

قبل از هر حرکتی بدانید که نباید بیش از حد به خود فشار وارد کنید، ممکن است بعضی از راه‌ کارهای گفته شده باعث شوند تا به راحتی عطسه کنید اما نتایج این راهکارها برای همه یکسان نیستند. ممنون از همراهی شما.