خواص و فواید فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از ادویه ‌های پر طرفدار در تمام جهان به محسوب می شود. این ادویه از طریق آسیاب کردن دانه‌ های فلفل به دست می ‌آید. فلفل سیاه دارای طعم تندی می باشد و غذاها را خوش ‌طعم تر می ‌کند. علاوه بر این به روش ‌های متعدد سلامتی بدن را بهبود می‌ بخشد. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم شما را با 10 مورد از خواص فلفل سیاه آشنا نماییم. این خواص توسط علم به تأیید رسیده ‌اند. تا آخر مقاله‌ در کنار ما باشید.

۱. آنتی ‌اکسیدان‌ های فراوانی دارد

رادیکال‌ های آزاد مولکول‌ هایی می باشند که قادر هستند به سلول ‌ها آسیب بزنند. بعضی از رادیکال ‌های آزاد صورت طبیعی هنگام ورزش یا هضم غذا ایجاد می‌ شوند. با این وجود میزان زیاد رادیکال‌ های آزاد امکان دارد منجر به مشکلات زیادی برای سلامتی بدن گردد.

به عنوان مثال میزان زیاد رادیکال ‌های آزاد با التهاب، پیری، بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ ها مرتبط است. فلفل سیاه میزان زیادی ترکیب گیاهی به اسم پپرین دارد که مطالعات نشان داده ‌اند فلفل سیاه خواص آنتی ‌اکسیدانی زیادی نیز دارد. تحقیقات عنوان می‌ کنند که رژیم غذایی مملو از آنتی‌اکسیدان ‌ها امکان دارد به پیشگیری یا به تأخیر انداختن تاثیرات  آسیب ‌رسان رادیکال‌ های آزاد کمک نماید.

تحقیقات انجام شده بر جانوران به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل سیاه و مکمل پپرین امکان دارد آسیب رادیکال‌ های آزاد را کمتر کند. به عنوان مثال در یک تحقیق حیوانی موش‌ های صحرایی به دو دسته تقسیم شدند و دسته ای فلفل سیاه و دسته دیگر عصاره‌ی فلفل سیاه مصرف نمودند.

نتایج این تحقیقات نشان داد این دو دسته از موش‌ ها در قیاس با موش‌ هایی که رژیم غذایی مملو از چربی را دنبال کردند، پس از ۱۲ هفته کاهش زیاد آسیب رادیکال‌ های آزاد به سلول‌ها را تجربه نمودند. تحقیقات مختلف نشان داد که فلفل سیاه به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌ نماید.

خواص فلفل سیاه

۲. جذب مواد مغذی

فلفل سیاه قادر است جذب و عملکرد برخی از مواد مغذی و ترکیبات مفید را بهبود ببخشد.

فلفل سیاه به صورت مشخص امکان دارد به جذب کورکومین کمک نماید. کورکومین ترکیب فعال مهم در زرد چوبه می باشد. یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که فلفل سیاه امکان دارد جذب بتاکاروتن را نیز بهبود ببخشد. بتاکاروتن ترکیبی می باشد که در میوه‌ ها‌ و سبزیجات متعدد وجود دارد و در بدن تبدیل به ویتامین آ می گردد.

بتاکاروتن به ‌عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می ‌کند و امکان دارد با آسیب سلولی مبارزه نماید  و از بیماری ‌هایی مانند بیماری قلبی جلوگیری نماید. یک تحقیق ۱۴ روزه روی افراد سالم به این نتیجه رسیده است که کسانی که 20 میلی‌گرم بتاکاروتن و ۵ میلی ‌گرم پپرین مصرف نموده اند، در قیاس با کسانی که بتاکاروتن را به‌تنهایی مصرف نموده اند، افزایش مقدار بتاکاروتن در خون را تجربه کردند.

۳. خواص ضدالتهابی

التهاب مزمن ممکن است علت زمینه‌ای‌ خیلی از بیماری‌ ها از جمله آرتریت، مشکلات قلبی، دیابت و سرطان باشد. خیلی از مطالعات نشان داده‌اند که پپرین (ترکیب فعال موجود در فلفل سیاه) امکان دارد در مبارزه با التهاب تاثیر گذار باشد. تحقیقات انجام شده بر موش‌ های صحرایی مبتلا به آرتریت نشان داده است که مصرف پپرین باعث کم شدن تورم مفاصل و نشانگرهای التهاب در خون می ‌شود.

دانشمندان در مطالعه‌ی حیوانی انجام شده بر موش‌ ها به این نتیجه رسیده اند که پپرین از التهاب تنفسی ناشی از آسم و حساسیت ‌های فصلی ممانعت می‌ کند. با این وجود توجه داشته باشید که اثرات ضدالتهابی فلفل سیاه و پپرین به شکل گسترده روی انسان‌ ها بررسی نشده است.
خواص فلفل سیاه

۴. اثر مثبت بر روی مغز

در تحقیقات حیوانی مشخص داده شده که پپرین عملکرد مغز را افزایش می دهد. این ترکیب جهت کاهش علائم مرتبط با بیماری ‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون مفید می باشد. یک مطالعه بر موش ‌های صحرایی مبتلا به آلزایمر به این نتیجه رسیده است که پپرین حافظه را تقویت می کند. در یک تحقیق دیگر بر جوندگان نشان داده شد که عصاره‌ی پپرین شکل‌گیری پلاک آمیلوئید را کم می کند. با این وجود به مطالعات انسانی زیاد تری در این زمینه نیاز است‌.

۵‌. بهبود کنترل قند خون

مدیریت قند خون یکی دیگر از فواید فلفل سیاه می باشد. تحقیقات نشان می دهند که پپرین امکان دارد در بهبود متابولیسم قند خون مفید واقع شود. در یک تحقیق به موش ‌ها عصاره‌ی فلفل سیاه داده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که موش ‌ها پس از مصرف گلوکز در قیاس با موش ‌های گروه کنترل، کمتر دچار بالا رفتن قند خون شدند. علاوه بر این در یک تحقیق انسانی روی 90 فرد مبتلا به اضافه وزن مشخص شد که مصرف مکمل حاوی پپرین و دیگر ترکیبات به مدت 7 هفته منجر به بهبود زیاد حساسیت به انسولین شد.

خواص فلفل سیاه

۶. کاهش سطح کلسترول خون

سطح بالای کلسترول خون با بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است که یکی از دلایل اصلی مرگ‌  و میر در کل جهان به شمار می ‌رود. مطالعات حیوانی اثرات عصاره‌ی فلفل سیاه روی کاهش سطح کلسترول خون را بررسی کرده‌ اند. در یک مطالعه‌ی 40 روزه موش‌ های صحرایی رژیم غذایی دارای چربی زیاد را دنبال نموده و عصاره‌ی فلفل سیاه را استفاده کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که موش‌ها پایین آمدن سطح کلسترول خون از جمله کلسترول بد را تجربه نمودند.

۷. مبارزه با سرطان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پپرین امکان دارد در مبارزه با سرطان مفید واقع شود. نشان داده شده که پپرین امکان دارد به مبارزه با سرطان‌ سینه، پروستات و روده‌ی بزرگ کمک نماید. یک تحقیق اثر 60  ترکیب موجود در ادویه ‌های مختلف را بر مبارزه با سرطان بررسی نمود. این تحقیق به این نتیجه رسید که پپرین موجود در فلفل سیاه اثرگزارترین ترکیب در زمینه‌ی ذکر شده است. اگرچه این نتایج امید بخش می باشند، ولی به مطالعات بیشتری جهت پی بردن به خواص فلفل سیاه در مبارزه با سرطان احتیاج است.

۸. بهبود فرایند هضم و جلوگیری از اسهال

از دیگر فواید فلفل سیاه می ‌توانیم به بهبود هضم و پیشگیری از اسهال اشاره نماییم. این ادویه امکان دارد به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک نماید. استفاده از فلفل سیاه ممکن است آزادسازی آنزیم‌ های  پانکراس و روده را تحریک نماید که این موضوع در هضم  نمودن چربی و کربوهیدرات بشدت اثر گذار است. تحقیقات حیوانی نشان داده اند که فلفل سیاه امکان دارد از طریق پیشگیری از اسپاسم عضلانی در دستگاه گوارش و کم کردن سرعت هضم غذا از اسهال جلوگیری نماید. هرچند به مطالعات انسانی زیاد تری در این زمینه احتیاج می باشد.

خواص فلفل سیاه

۹. کاهش اشتها

کاهش اشتها از دیگر فواید فلفل سیاه به حساب می آید. یک تحقیق کوچک بر 20 فرد بزرگسال به این نتیجه رسید کسانی که فلفل سیاه مصرف کرده بودند، کم شدن اشتها را تجربه نمودند. هرچند تحقیقات دیگر به نتایج مشابهی در این مورد نرسیده‌ اند.

۱۰. اضافه نمودن فلفل سیاه به رژیم غذایی راحت است

فلفل سیاه را می شود به غذا های متعدد مثل ماهی، گوشت قرمز، پاستا، سالاد ها و… اضافه نمایید. ترکیب نمودن فلفل سیاه با ادویه‌هایی مثل زردچوبه، زیره، پودر سیر و هل طعم خوب غذا را دو برابر خواهد کرد.

خواص فلفل سیاه