روش های موثر برای رفع استرس و تنش عصبی

استرس، تنش، فشار عصبی یا فشار روانی (به انگلیسی: Psychological stress) در روان‌شناسی به معنی احساس نوعی فشار و تنش عصبی است. تنش و هر محرکی که در انسان، ایجاد تنش کند، استرس‌زا نامیده می‌شود. وقتی که نیاز های اساسی فرد تامین نشود یا به هر دلیلی آرامش فرد به هم بخورد فرد دچار فشار روانی شده. بیماری؛ طلاق؛ورشکستگی؛اعتیاد؛اختلاف خانوادگی؛لکنت زبان ؛ مهاجرت؛ نقص عضو ؛ مرگ اطرافیان و حتی دلایل بی اهمیت تر مثل گرسنگی و آلودگی صوتی نیز می تواند از دلایل فشار عصبی باشد معمولا فشار روانی علی رغم اضطراب که مربوط به قبل از یک مصیبت یا خطر است ، پس از یک مصیبت یا خطر اتفاق می افتد.

در این مقاله، مجموعه اقدامات اثرگذاری که می ‌تواند جهت غلبه بر استرس به شما کمک نماید، ارائه می‌ شود، پس با ما همراه باشید.

با خودتان مهربان تر باشید.

مهربان بودن با خود، در حقیقت آسان گرفتن می باشد. در صورتی که گاهی اوقات اشتباهی می ‌کنید و در کار خود نارسایی ‌هایی دارید، خود را به شکل مداوم سرزنش نکنید. تحقیقات نشان می‌ دهد کسانی که که بیش از دیگران با خود مهربان می باشند، شادتر، خوش ‌بین ‌تر و با کمترین مقدار استرس و افسردگی زندگی می ‌کنند، البته این خیلی تعجب آور نیست ولی شاید باور این موضوع سخت باشد که این ‌گونه افراد در بیش تر اوقات موفق ‌تر عمل می ‌کنند.

خیلی از ما این طور فکر می ‌کنیم که جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب، باید به خود سختی زیادی بدهیم، ولی مطمئن باشید کسانی که چنین عقیده ای دارند 100 درصد اشتباه می ‌کنند.

روش های موفقیت در غلبه بر استرس با راهکارهای رفع این مشکل

تصویر بزرگ (big picture) خود را به یاد داشته باشید.

اصولا در بیش تر مواقع جهت انجام هر کاری که تصمیم به انجام آن را دارید، راه حل ‌های مناسب تری هم وجود دارد. هنگامی شما «تصویر بزرگ» خود را به یاد بسپارید، انرژی لازم جهت گذر از استرس‌ های ناشی از مسائل کم اهمیت تر روزمره را در خود خواهید داشت.

روی کارهای روزانه خود تکیه نمایید.

 اگر از شما سوال کنند که بیشترین علل بروز استرس در شما چه می باشد؛ احتمالا مواردی مانند ضرب ‌الاجل ‌های کاری، حجم کاری زیاد یا رئیس بد اخلاق خود را نام خواهید برد. شما به احتمال زیاد در لیست عوامل استرس زای خود«تصمیم گرفتن برای انجام کارها» را از قلم می اندازید. این در حالی است که یکی از اصلی ‌ترین عوامل به وجود آمدن استرس «تصمیم ‌گیری» است. هر دفعه که می ‌خواهید فرد جدیدی استخدام نمایید، زمانی مناسب جهت مذاکره با رئیس خود هماهنگ نمایید یا حتی لباسی جهت خرید انتخاب کنید، شما در معرض استرس می باشید!

بنابراین یکی از اقدامات اثرگذار جهت کاهش استرس، کم کردن تعداد تصمیم گیری ‌های روزانه و تکیه بر کارهای روزمره می باشد. باراک اوباما اخیرا در مصاحبه ‌ای گفته است که:«اگر دقت کنید من بیش تر مواقع پیراهن آبی یا خاکستری به تن دارم، چرا که تصمیم گرفتن در این مورد علاوه‌ بر به وجود آوردن استرس، از من انرژی می گیرد!»

حداقل 15 دقیقه از روز را به خودتان اختصاص بدهید.

 اگر بدانید با اضافه نمودن یک افزودنی به باک خودرو خود، می ‌توانید 100 کیلومتر بیشتر حرکت نمایید، به احتمال زیاد از آن استفاده می کنید، البته حتی اگر خودرو شما نیز با این روش بیشتر حرکت نکند، اطمینان داشته باشید با در نظر گرفتن روزانه حداقل 15 دقیقه برای خود، قادر خواهید بود بر استرس‌ های روزانه غلبه نمایید. در این موقع سعی کنید کاری را انجام بدهید که برای شما لذت بخش و سرگرم ‌کننده است.

روش های موفقیت در غلبه بر استرس با راهکارهای رفع این مشکل

لیست اقدام روزانه( to do list) تهیه کنید.

یکی از تکنیک ‌های مناسب جهت کاهش استرس ، تهیه فهرست اقدامات روزانه می باشد. حدود 200 مطالعه متفاوت درمورد مواردی مانند رژیم‌ های غذایی، ورزش و مدیریت زمان نشان داده است که استفاده از این تکنیک به کسب نتیجه خیلی کمک می‌ کند.

به پیشرفت اقدامات خود توجه نمایید.

 این خیلی مهم است که از همه چیزهایی که قادر باشد احساسات، انگیزه و برداشت شما را نسبت به وضعیت پیشرفت اقداماتتان بهبود دهد، توجه نمایید. برد‌های زود هنگام و کوچک نقش اساسی برای ایجاد اطمینان خاطر در اشخاصی دارد که به صورت مداوم در معرض استرس قرار دارند.

بدانید چه هنگام«خوش بینی» یا «بدبینی» برای شما دارای کارآیی است.

برای خیلی از ما، ماندن در وضعیت خوش بینی خیلی سخت است، اما باید به یاد داشته باشیم، خوش بینی اغلب جهت بهبود اوضاع کارآیی ندارد. برخی اوقات خوش ‌بینی باعث می ‌شود تا از درک واقعیت غافل شوید و اوضاع را از وضعیت هشدار به بحرانی یا بدتر از آن برسانید. بنابراین اغلب حواستان به حالت «خوش بینی» و «بدبینی» خود باشد.

به یاد داشته باشید استرس، به صورت مستقیم کیفیت زندگی شخصی و کاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد، شاید به همین دلیل است که به درستی یکی از مهارت ‌های ده گانه معرفی شده توسط سازمان بهداشت جهانی، مهارت مقابله نمودن با استرس است، بنابراین جهت تقویت این مهارت هرچه سریع تر اقدام نمایید.