اطلاعات درباره گرافت مو

آشنایی با فرآیند و اصطلاحات مختلف کاشت مو برای کسی که متقاضی کاشت مو است و میخواهد اطلاعات خود را درباره تاکتیک های مختلف درمان افزایش دهد و با این کار بتواند مراقبت هایی که قبل و بعد از جلسه درمان به آن نیاز دارد را انجام دهد، به از بین رفتن بسیاری از نگرانی های او کمک کرده و کیفیت درمان را بالا میبرد. از اتفاقات شایع بین مردان و زنان ریزش مو است، آمار نشان میدهد که حدود ۸۵ درصد آقایان قبل از سن پنجاه سالگی و حدود چهل درصد خانم ها قبل از سن چهل سالگی، نازک شدن یا ریزش مو ها را تجربه میکنند.

این اتفاق میتواند باعث تحت الشعاع قرار گرفتن ابعاد مختلف زندگی باشد، ابعادی مثل روابط اجتماعی و کار فرد و خصوصا با پایین آوردن اعتماد به نفس او رابط مستقیم دارد. از عواملی که باعث ریزش مو میشوند میتوان به نازک شدن مو یا عقب نشینی خط رویش و همچنین مسائل ژنتیکی و استرس و بیماری های خاص را نام برد. درمان های مثل مصرف دارو یا درمان موضعی در برخی موارد امکان پذیر است اما بهتر است از روشی استفاده کنید که نتایج ماندگاری دارد. برای همین افراد به سراغ روش های مختلف کاشت مو میروند. شما هر چقدر درمورد روش درمانی خودتان و تجهیزات و ابزارهایی که در آن استفاده میشود آگاهی بیشتری داشته باشید، علاوه بر درک بهتری از فرآیند درمان به آرامش روحی هم میرسید. با این کار پیوند مو را قبل از این که جلسه درمان شروع شود، آغاز کردید. از اصطلاحات مهم کاشت مو، گرافت مو است. کسانی که درگیر ترمیم و کاشت موی سر شده اند، حتما با این اصطلاح برخورد داشته اند. در این مقاله سعی کردیم به افزایش آشنایی و اطلاعات شما در رابطه با گرافت مو کمک کنیم.

گرافت مو چیست؟

با مفهوم گرافت مو بیشتر آشنا شوید

در پزشکی گرافت یا پیوند برای توصیف کردن قطعه ای از یک بافت زنده که از بدن خارج شده است، به کار میرود. پس از این که این گرافت ها از جای اصلی خود خارج شد، برای ترمیم در قسمت های دیگر بدن قرار میگیرند. در بخش های مختلف پزشکی، گرافت برای ترمیم پستان بعد از بهتر شدن سرطان و یا ترمیم پوست بعد از سوختگی و ترمیم بخش های آسیب دیده به خاطر ضربه یا تصادف استفاده میشوند. به عبارتی برای برگرداندن زیبایی فرد گرافت ها نقش خیلی مهمی دارند. گرافت مو هم مثل بقیه پیوند ها از برداشته شدن فولیکول های موی سالم و پیوند زدن آن به ناحیه دیگری که فولیکول های آنجا دیگر زنده نیستند، میباشد.

به هریک از گروه های دو یا سه و حتی چهارتایی که مو به آن صورت رشد میکند گرافت میگویند. تعداد موهای موجود در این گروه ها متفاوت است. با قرار دادن مو در زیر ذره بین دسته ای موی چندتایی قابل مشاهده هستند. به این ترتیب هر گرافت مو دارای ۱ تا ۴ تار مو به همراه غدد ترشح کننده چربی، پیاز مو و مقداری بافت پیوند و همچنین شبکه عروقی است که از پوست جدا شده و در قسمت مورد نظر پیوند زده میشود.

قابلیت گرفتن گرافت مو از همه قسمت های بدن وجود دارد. اما معمولا این کار را با موهایی که در پشت پوست سر وجود دارد انجام میدهند. چرا که موهای این ناحیه نسبت به نقاط دیگر پایداری بیشتری داشته اند و خیلی کم ریزش مو را در این نواحی دیده ایم. هرچه گرافت هایی که برداشته میشوند کیفیت بهتری داشته باشند، موهای پیوندی بهتری خواهیم داشت و زیبایی ایده آل نتیجه این عمل خواهد بود.

با توجه به فناوری، رویکردهای جراحی و ابزارها، شکل و اندازه پیوند متفاوت است. هدف اصلی گرافت مو برداشتن مو از یک ناحیه سالم که توانایی رشد کردن مو را دارد و پیوند زدن آن به ناحیه ای که دیگر این توانایی را ندارد است. باید دقت بسیار زیادی در این کاشت و برداشت گرافت های مو صورت گیرد و از ابزارهای مخصوص استفاده شود، چون که تخریب فولیکول ها و آسیب گرافت ها باعث صدماتی غیرقابل جبران و همچنین باعث رشد نکردن موها در قسمت بانک مو و گیرنده را به وجود می آورد. مثلا اگر پانچ که برای برداشتن گرافت ها است، بیش از حد وارد پوست شده و به لایه های عمیق پوست برسد، در آینده میتواند باعث رشد نکردن و بیرون نیامدن فولیکول ها و به وجود آمدن کیست شود، حتی اگر ساخته شده و رشد هم کند، کیفیت خوبی ندارد.

استخراج گرافت ها

به دو شکل استخراج مو در قسمت اهدا کننده انجام میشود. کاشت مو به روش FUT یا همان برداشت نواری مو و کاشت مو به روش FIT یا برداشت واحدهای جداگانه نامیده میشود. در روش برداشت نواری یا FUT ، فولیکولار که به صورت نوری برداشته میشود، تا موقع پیوند نگهداری خواهد شد. معمولا دو تا پنج واحد مو در یک واحد فولیکولی قرار دارند. پزشک با ابعاد مورد نظر به ایجاد برش هایی در پوست سر اقدام میکند، بعد گرافت ها یکی یکی در ناحیه پیوند قرار داده میشوند. الگوی موهای اطراف نباید در اثر قرار گیری و نحوه کاشت گرافت ها بهم خورده و طولی متناسب با موهای اطراف نداشته باشد. در روش واحدهای جداگانه یا FIT ، قسمت اهدا کننده نیازی به برداشت نواری ندارد بلکه واحدهای فولیکولی در این روش از پوست سر به صورت جداگانه استخراج میشوند و در وقت مناسب به پوست سر پیوند زده خواهند شد.

فرق گرافت مو با فولیکول مو چیست؟

اگر بخواهیم از دید تخصصی به موضوع نگاه کنیم، در واقع گرافت مو پیوند یک واحد فولیکولی به پوست سر با جراحی است. فولیکول یک تار موی منفرد است. یک تا چهار فولیکول در یک واحد فولیکولی جای گرفته اند. به این ترتیب هر واحد فولیکولی از چند فولیکول و همینطور هر گرافت مو از چند واحد فولیکولی تشکیل شده است. پس وقتی میگوییم صد گرافت مو، حداقل واحدهای فولیکولی این مجموعه صد عدد است. ولی این مجموعه توانایی اضافه کردن صد تا چهارصد فولیکول یا تار مو را به شما دارد. برای این که با این دو مفهوم بهتر آشنا شویم بیایید نگاهی جزئی تر به اجزای مو داشته باشیم.

مو ساختاری ساده دارد که از پروتئینی به اسم کراتین ساخته شده است و از ساختاری به اسم فولیکول جوانه میزند. سلول های مو در داخل فولیکول به سرعت تقسیم شده و در ادامه سبب به وجود آمدن ساقه مو و گسترش پیدا کردن آن به سمت بالا میشود. پس به محلی که مو از آنجا می آید فولیکول مو گفته میشود که در زیر پوست قرار گرفته است. اما نکته اینجاست که از هر فولیکول مو فقط یک مو رشد نمیکند.

بلکه زمینه ای برای رشد یک تا چهار مو در یک فولیکول وجود دارد که به آنها واحد فولیکولار میگویند. گرافت مو در واقع عمل برداشتن این واحدهای فولیکولار از بخش سالم و پیوند زدن آن به نواحی آسیب دیده یا خالی شده میباشد. برداشتن یک واحد فولیکولی با ۴ فولیکول خیلی سخت تر از برداشتن ۱ واحد فولیکولی با ۱ تار مو است و اگر تخصص جراح کافی نباشد، نمیتواند واحدهای فولیکولی مناسب برای کاشتن را درست تشخیص دهد و در ادامه هزینه جراحی و زمانی جراحی بیشتر شده و با سرعت کمتری انجام میشود.

گرافت مو چیست؟

بانک مو چیست؟

همه گرافت ها از یک ناحیه اهدا کننده که موهای سالم و پر تراکمی دارد به اسم بانک مو برداشته میشود. همانطور که گفته شد این بانک معمولا در پشت سر فرد متقاضی قرار دارد ولی اگر موی کافی در این ناحیه وجود نداشته باشد، مو را از ناحیه های دیگر بدن مثلا پاها یا سینه گرفته میشود. موهای قفسه سینه و پشت سر برخلاف موهای جلوی سر به صورت ژنتیکی در برابر ریزش مقاوم هستند.

معنی این جمله این نیست که در صورت برداشت یک گروه فولیکول مو و پیوند آن در جای دیگر، موی پیوند زده نمیریزد. برای انتخاب کردن بانک مو فقط مقاومت مو در برابر ریزش مهم نیست بلکه عواملی مثل تراکم خوب، ضخامت، سرعت رشد و رنگ تاثیر زیادی دارد. تشخیص بانک موی مناسب توسط پزشک انجام میشود. با تشخیص درست بانک مو، نصف راه یک کاشت مو موفق طی شده و نتیجه نهایی خوب بستگی به مهارت پزشک و مراقبت های بعدی دارد.

اگر فرد دارای بانک مویی ضعیف باشد، با توجه به نظر پزشک انجام کاشت مو بستگی به شرایط جسمی بیمار خواهد داشت. به این نکته توجه کنید که بانک مو ضعیف باعث محدود شدن انتخاب روش کاشت مو میشود. اگر در ناحیه هایی که گفته شد شخص فولیکول های سالم و مناسب را برای پیوند نداشته باشد، از نظر تئوری استفاده از بانک موی شخص دیگر ممکن است ولی از لحاظ عملی این کار امکان پذیر نبوده است. اگر با بانک مو فردی دیگر عمل کاشت مو انجام شود، شخص پذیرنده موی پیوندی به دلیل تفاوت DNA ، مویی را که پیوند شده عمل خارجی شناسایی میکند و سپس آن را رد خواهد کرد.

رشد دوباره موهای بانک مو بعد از کاشت مو

مثل هر عمل جراحی دیگری، بعد از کاشت مو هم عوارض کمی مثل جای زخم وجود دارد. در روش های جدید کاشت مو از بی حسی موضعی استفاده میشود و بیمار نیازی به بستری شدن ندارد و میتواند بلافاصله بعد از عمل به خانه برگردد. بعد از عمل روی بانک موی شما بانداژ خواهد شد که با توجه به توصیه پزشک روز بعد وقتی که پشت سر شما پوسته های کوچکی داشت، قادر به برداشتن آن هستید. وقتی سر خود را شستید پوسته هایی که روی بانک مو قرار دارند کم رنگ میشوند و بدن ترمیم و پوشاندن برش های کوچک را شروع میکند.

فولیکول ها به صورت جداگانه در روش های جدید کاشت مو استخراج میشوند و به این ترتیب جای زخم خیلی کوچکی باقی میگذارند که طولی کمتر از یک میلیمتر دارد. اندازه بافت جای زخم باقی مانده در بانک مو اندازه ای بین هفت دهم تا یک میلیمتر دارد که در تمام محل اهدا کننده پخش خواهید شد. بانک مو بعد از کاشت مو ممکن است کمی قرمز رنگ به نظر برسد که مطابق روند طبیعی بهبودی است و بعد از این که موها به طول مشخصی رسیدند، دیگر دیده نمیشود. ولی اگر بیش از چهار هفته این قرمزی ادامه پیدا کرد، برای برسی ناحیه مورد نظر باید با جراح خود تماس بگیرید. دو هفته که از کاشت مو گذشت، شما قادر خواهید بود که به صورت عادی موهای خود را کوتاه کنید. در طول مدت این ۱۴ روز باید محل اهدا کننده کاملا خوب شده باشد، البته بستگی دارد که از دستورالعمل های مراقبتی چقدر پیروی کرده باشید.

زنده نگه داشتن گرافت مو

اگر میخواهید کاشت مو نتایج ماندگار تری داشته باشد، گرافت های مو باید زنده و سالم بمانند. گرافت ها بسیار حساس هستند و به سادگی و با سرعت زیادی آسیب میبینند. و پیوند زدن گرافت هایی سالم خیلی مهم است. عواملی وجود دارند که تاثیر خوبی روی زنده ماندن گرافت میگذارند، برای این که جلوی بروز آسیب های احتمالی گرفته شود، به این موارد توجه کنید:

کم بودن آب بدن: مطالعات نشان میدهد که گرافت ها در محیط خشک تا حدود ۱۶ دقیقه میتوانند زنده بمانند و بعد از آن احتمال از دست رفتن گرافت بالاست. اگر برای ذخیره گرافت از محلولی مایع مثل سالین  استفاده شود، تاثیر خوبی خواهد داشت.

وجود اکسیژن: وقتی که واحدهای فولیکولی و گرافت ها از بانک مو و محل اهدا جدا میشوند ، اکسیژن از آنان گرفته شده و اگر مدت زمان طولانی در انی شرایط قرار بگیرند، سبب از دست رفتن عملکرد آنها میشود.

دما: برای جلوگیری از بروز آسیب توصیه میشود که واحدهای فولیکولی را در سرما نگهداری کنید.

عواملی که باعث از بین رفتن بانک مو میشود

خطای پزشکی در عملیات کاشتن مو یا برداشت بیش از حد از ناحیه بانک مو ممکن است باعث ناکارآمدی و تخریب بانک مو افراد شود. این جور خطاها بیشتر در روش FTT به وجود می آید. فاصله مناسب برای برداشت فولیکول ها باید توسط متخصصی که این عمل را انجام میدهد رعایت شود. این مورد یکی از مشکلات روش FIT  میباشد. مردگی پوست در نتیجه برداشت با فاصله نامناسب به وجود می آید و ممکن است مشکلی که در جلوی سر خود با آن دست و پنجه نرم میکنید را در قسمت پشت سر خود هم شاهد شوید! این مشکل تقریبا راه حلی ندارد و فقط با بلند شدن قسمت های اطراف آن باید پوشانده شود.