انواع روش های جلوگیری از ریزش موها

ریزش مو یکی از معضلاتی می باشد که هم آقایان و هم خانم‌ ها در سنین مختلف با آن درگیر هستند. ریزش مو علل متعددی دارد. بعضی ناشی از مشکلاتی است که قابل درمان است و بعضی همچنان درمان خاصی ندارند. در این مقاله تصمیم داریم درباره روش ها و تکنیک های ممانعت از ریزش مو صحبت کنیم.

علائم ریزش مو

همه‌ ی ما در طی روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نخ از موهای سرمان دچار ریزش می گردد. موهایی که در حالت عادی میریزند با تارهای موی جدید جایگزین می گردد و تراکم مو ثابت خواهد ماند. در صورتی که تعادل بین رشد و ریزش مو وجود نداشته باشد، یعنی ریزش موها بیشتر شود یا رشد موها کم شود، به صورت کلی به این معناست که شخص دچار ریزش مو گردیده است. پس موی همه ما دچار ریزش می گردد اما ریزش مو به وضعیتی گفته می ‌شود که تراکم موها کم شود.

خیلی از اوقات ریزش مو به مرور زمان رخ می دهد و تا موقعی که تراکم موهای سر تا اندازه زیادی کم نشود، متوجه آن نخواهیم شد. در ممانعت از ریزش مو  زمان آغاز درمان اهمیت فراوانی دارد. یعنی هرچه سریع تر جهت درمان ریزش موی خود اقدام نمایید، امکان اثرگذار بودن درمان بیشتر می شود.

متداول ترین نشانه های ریزش مو عبارتند از:

  • کنده شدن موها موقع کشیدنشان
  • جمع شدن میزان زیادی مو در موگیر چاه پس از حمام کردن
  • جدا شدن میزان زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
  • ریختن مقدار فراوان مو بر بالش

در این وضعیت مراجعه کردن به پزشک جهت بررسی ‌های بیشتر احتیاج می باشد. به این علت که بعضی از ریزش مو نشانه‌ ای از یک بیماری زمینه‌ ای می باشد.

روش های جلوگیری از ریزش مو با اقدامات موثر و عالی

اهمیت جلوگیری از ریزش مو

اول از همه باید بدانید که ریزش مو پدیده‌ی شایعی می باشد و در هر سنی، از نوزادی تا سالمندی امکان دارد رخ دهد. بر خلاف تصور خیلی از اشخاص، ریزش مو فقط در آقایان رخ نمی دهد  و زنان نیز از این مشکل در امان نمی باشند.

اهمیت ممانعت از ریزش مو از دو لحاظ بررسی می گردد:

جنبه‌ زیبایی :موهای پرپشت علاوه بر اینکه علامت جوانی و زیبایی می باشد، موجب زیبا تر شدن فرد می شود. در صورتی که ریزش مو اتفاق بیفتد، زیبای ظاهری خیلی از اشخاص نیز کم می‌ شود.

جنبه ‌ روحی روانی

در پی ریزش مو و اثرگذاری این موضوع بر زیبایی شخص، فردی امکان دارد به علت خجالت یا ناراحتی از وضع ظاهری ، از قرار گرفتن در خیلی از موقعیت ‌های شغلی، تحصیلی، تفریحی یا اجتماعی خودداری نماید. این مسئله در سنین کمتر و در جوانان، بیش تر رخ می دهد. به این دلیل که این افراد دارای پذیرش کمتری برای این موضوع و اعتماد به نفس کمتری دارند. به عنوان مثال یک کودک دبستانی که ریزش مو در او اتفاق افتاده شده باشد، امکان دارد تا موقع رفع شدن این مسئله به مدرسه نرود.

خیلی از ما با ریزش موهایمان ، حس ناخوشایندی نسبت به ظاهر خود پیدا خواهیم کرد و اعتماد به نفس ما کم می شود. پس ممانعت از ریزش مو خیلی دارای اهمیت می باشد.

شستشوی روزانه

شست و شوی روزانه مو ها به علت سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر قادر است از ریزش  موی سر ممانعت نماید و به تقویت مو کمک کند. نکته‌ ی اصلی که باید در شستن موی سر در نظر بگیرید این است که برای شست و شوی روزانه، از شامپو مخصوص برای ریزش مو استفاده نمایید.

خودداری از کشیدن بیش از اندازه مو

موی سر، دارای انعطاف ‌ می باشد؛ ولی نتایج بررسی نشان داده است که مو باید به حدی کشیده شود که به بافت آن آسیب وارد نشود. مثلا بافت ‌های ریز یا محکم، یا مدل دم اسبی، موجب کشیده شدن موها از ریشه می گردد و به تدریج موجب شل شدن پیوند بین مو و پوست سر خواهد شد.

روش های جلوگیری از ریزش مو با اقدامات موثر و عالی

استفاده‌ کم از سشوار و اتوهای مو

جهت جلوگیری نمودن از ریزش مو از عوارض صاف شدن مو با وسایل حرارتی غافل نگردید. که موجب می‌ شود تا فولیکول‌ مو دهیدراته گردد و موها آسیب پذیر شود. سشوار و اتوهای صاف کننده یا فر کننده مو، به تدریج به موها آسیب زننده است.

کاهش استفاده از رنگ‌ موها و مواد شیمیایی برای مو

استفاده از مواد شیمیایی برای حالت دادن و رنگ کردن مو موجب آسیب‌ های زیاد و غیر قابل برگشت به فولیکول‌های مو خواهد شد. در صورتی که نگران ریزش مو های خود هستید، بهتر است از صاف یا فر کردن مو، بکار بردن رنگ موهای شیمیایی ، هایلایت و محصولات دارای پراکسید خودداری نمایید.

استفاده از ماسک و شامپو مناسب ریزش مو

هدف از استفاده از بهترین ماسک مو و شامپو، تمیز شدن موها از آلودگی و چربی اضافی می باشد. ولی خیلی از مواد سازنده شامپو و ماسک موها قوی می باشند. بنابراین بعد از تنها یک دفعه استفاده، قادر خواهند بود چربی و اسیدهای چرب که موجب تقویت و نرمی موها می گردد را از میان ببرند.

موقع خرید محصولات مختص مو به مواد تشکیل دهنده‌ی آن توجه نمایید و تلاش کنید  که از مواد طبیعی شکل گرفته باشد. در صورتی که با استفاده از یک نوع شامپو ریزش موهایتان بیشتر شد، سریع آن را عوض نمایید.

بکاربردن برس ‌های نرم دارای الیاف طبیعی

استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی موجب بیش تر شدن مقدار مناسبی از سبوم (چربی) روی موهای تان می گردد. پروتئین ‌های کراتین روی مو انباشته می گردد؛ پس برس کشیدن به شکل آرام در یک سمت و از بالا به پایین، باعث صاف شدن و نرم شدن کوتیکول مو می گردد. برس کشیدن مو به طرز مرتب موجب خواهد شد موقع حمام رفتن با حجم زیادی از ریزش مو روبرو نشوید.

استفاده از روغن نارگیل

محققان عقیده دارند که فواید روغن نارگیل از آسیب دیدگی‌های ناشی از حالت دادن موها و تابیدن اشعه‌ی ماوراء بنفش ممانعت خواهد کرد. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پروتئین موجود در مو وصل می گردد و از شکنندگی مو اجتناب می نماید. ماساژ پوست سر با روغن نارگیل باعث افزایش جریان خون در پوست سر گردد و به رشد دوباره مو کمک می‌ نماید.

روبالشتی ساتن یا ابریشم استفاده نمایید

بکار بردن روبالشتی‌ ساتن و ابریشمی امکان بروز موخوره و وز شدن موها را کم می کند. روبالشتی قادر است علاوه بر سلامت مو بر سلامت پوست صورت هم تاثیر بگذارد.

موهای خود را شانه نمایید و ماساژ دهید

ماساژ موی سر می ‌تواند تاثیر زیادی روی سرعت رشد مو و سلامتی آن ‌ها داشته باشد. در صورتی که به شکل درست و اصولی پوست سرتان را ماساژ دهید، خون رسانی به بافت پوست سر زیاد می شود و همین مسئله قادر است باعث به بهبود گردش خون و تغذیه فولیکول ‌های موی سر گردد.

از حوله و وسایل شخصی خود استفاده نمایید

موها در طی روز با محیط اطراف تماس خیلی زیادی پیدا می کنندعلت به همین علت می شود آن را یکی از قسمت های آسیب پذیر بدن معرفی نمود. موهای سر مثل دیگر اعضای بدن می ‌توانند مبتلا به عفونت‌ های قارچی می شوند، یکی از رایج ترین این عفونت ‌ها عفونت قارچی تینه ‌آکاپیتیس می باشد. دسته ای از قارچ ‌ها به اسم درماتوفیت‌ها که در فضای گرم و مرطوبی رشد پیدا کنند به سادگی از یک شخص به شخص دیگر انتقال داده می شود. به همین علت است که نباید به هیچ عنوان حوله، شانه یا کش ‌مو و گل ‌سر هم را استفاده نمایید. یکی از متداول ‌ترین علامت های این عفونت ریزش سکه‌ای موی سر می باشد. در مواردی که این بیماری شدید خواهد شد همراه با تب خفیف و بزرگ شدن غدد لنفاوی خواهد بود. به همین دلیل تلاش کنید تا جای امکات از حوله، کلاه و لوازم شخصی خود استفاده نمایید.

خشک کردن مو به صورت طبیعی

اجازه دهید موهایتان به صورت طبیعی و با جریان هوا خشک شوند. موقعی که موها خیس می باشند به هیچ عنوان با شانه، آن‌ ها را شانه نکنید. فولیکول ‌های مو در این موقع خیلی ضعیف می باشند و با این کار مقدار ریزش موهای شما بیش از پیش خواهد شد. شانه کردن موهای خیس قادر است باعث ایجاد الکتریسیته ساکن گردد و موها شکننده‌ تر از پیش شوند. مناسب ترین زمان جهت شانه کردن موها موقعی است که بیش ترین مقدار موهای شما خشک شده است. جهت خشک شدن مو نیز احتیاجی به استفاده از سشوار یا اتو مو نیست اجازه دهید در تماس با دمای محیط خشک گردد.

استفاده از سرم دو فاز

در صورتی  که شما هم از آن دسته افرادی هستید که از سشوار و اتو مو استفاده خیلی زیادی می‌ کنید به شما توصیه می نماییم، که پیش از آن از اسپری دوفاز استفاده نمایید. به تدریج موها در اثر قرار گرفتن و تماس مستقیم با حرارت حساس خواهد شد. از این رو برای ترمیم موهای آسیب دیده قبل از استفاده از سشوار، موهایتان را حتما با اسپری دو فاز اسپری نمایید. این اسپری آبرسان می باشد و باعث رطوبت رسانی به  موها می شود.

تغذیه خوب و کامل

نقش تغذیه در رشد موی سر بسیار پررنگ می باشد. بدن هر شخصی جهت رشد به ویتامین، پروتئین، چربی و… احتیاج دارد که باید به وسیله موادغذایی و استفاده از مکمل‌ها فراهم گردد. ولی کدام یک از گروه غذایی را باید در برنامه غذایی خود قرار دهید تا بر سلامت موهایتان تاثیر باشد؟ گروه‌ های غذایی مانند روی، منیزیم،A، C، خشکبار، پروتئین، سبزیجات ، ماهی و… را باید در برنامه غذایی خود قرار دهید. رشد و سلامت موها ۵۰ درصد به عواملی مانند شامپو، چگونگی مراقبت کردن از موها، نحوه شستشو و… بستگی دارد و ۵۰ درصد نیز به تغذیه‌ آن وابسته می باشد.

از استرس فاصله بگیرید

یکی از اساسی ترین عوارض استرس و اضطراب ریزش خیلی زیاد و ناگهانی مو می باشد. در صورتی که به علت شغلی که دارید یا مشکلات خود استرس و اضطراب فراوانی را تحمل می نمایید، باید بدانید که موهای شما به میزان زیاد در حال آسیب دیدن می باشند. هر چه قدر این استرس و اضطراب افزایش یابد، مقدار ریزش مو سر نیز  بیشتر می شود. با داشتن استرس علاوه بر اینکه فولیکول‌ های مو ضعیف خواهد شد، موها شکننده و نازک می شود.

پس در صورتی که به دنبال زیبایی ظاهرتان می باشد تحت هیچ شرایطی استرس و تنش را تجربه نمایید. سعی کنید در مواقع رخ دادن چنین وضعیتی با یک مشاور صحبت کنید و از تکنیک ‌های کم شدن استرس استفاده کنید. در خیلی از مواقع استرس فرد به مقداری شدت پیدا خواهد کرد که به یک بیماری به نام تریکوتیلومانیا یا در اصطلاح موکنی تبدیل می شود. شخص در اثر اضطراب فراوانی همه موهای سر خود را می کند. پس استرس در صورتی به موقع و درست درمان نشود قادر است باعث چنین عوارضی در فرد گردد.

خودداری از رژیم های غذایی غیر اصولی

به هیچ عنوان رژیم غیراصولی استفاده نکنید. در صورتی که اضافه وزن دارید یا لاغر می باشید بهتر است جهت درمانتان خود با پزشک تغذیه مشورت کنید. پزشک تغذیه قادر است به درست ترین شکل ممکن با استفاده از یک برنامه غذایی جامع و کامل مشکلتان را رفع نماید. هنگامی که رژیم شما غیراصولی است باعث عوارض دیگری مثل ریزش مو، شکننده شدن ناخن‌ ها، چروک شدن پوست ، سیاه شدن اطراف چشم و… خواهد شد.

مصرف آب زیاد ، در طول روز باعث می شود برای سلامتی موهای سر بسیار اثرگذار می باشد.