کک و مک لک های قهوه‌ای هستند که روی پوست ایجاد می شوند، ولی چه چیزی باعث بروز این لکه‌ها می گردد و چه تکنیک هایی برای درمان کک و مک بکار می رود؟

کک و مک صورت

کک و مک ها معمولا به صورت لک هایی با رنگ قهوه ای روشن خود را نشان می دهند.

کک و مک ها از دسته ای از سلول های پوست که دارای رنگدانه یا ملانین می باشد تشکیل می شوند و سایز آن ها اصولا به اندازه نوک سوزن می باشد. برخلاف خال که برجسته است این لک ها دارای برآمدگی نیستند. کک و مک دردناک نمی باشد و بیشتر روی پوست صورت و بازوها ایجاد می شود. کک و مک صورت بیشتر به دلیل تابش اشعه خورشید رخ می دهد و خیلی از افراد با پوست روشن و حساس به آن دچار می شوند.

دلایل ایجاد کک و مک و روش های درمان این مشکل پوستی

علل بروز کک و مک

علت اصلي بروز کک و مک سلول هايي از پوست می باشند که ماده اي به اسم ملانين می سازند. هنگامی که پوست در معرض نور آفتاب واقع می شود، ساخت ملانين زیاد می گردد تا از سطوح زيرين پوست دربرابر نور خورشید محافظت نماید. در صورتی که ملانين در يک بخش از پوست بيش از بخش های ديگر جمع شود، در آن قسمت کک و مک ايجاد مي شود. نور خورشيد همچنين موجب تیره شدن کک و مک ها می گردد.

لک های بارداری

لک هايی که در دوران بارداري يا در طول مصرف قرص های ضدبارداری شکل می گیرند ملاسما نام دارند که به آن ماسک بارداري نیز گفته می شود. نور خورشيد اين لک ها را پر رنگ تر مي کند. نورخورشيد مي تواند سلول هاي خاصي از پوست را به سلول هاي سرطاني تبديل نماید و به همين دلیل است که متخصصان پیشنهاد مي کنند با پوشيدن لباس مناسب و کرم ضد آفتاب از پوست در مقابل اشعه خورشيد مراقبت نماییم.

اشعه خورشید

محافظت از پوست در برابر نور خورشيد هم به کم شدن کک و مک ها کمک خواهد نمود و موجب مي گردد که بروز لکه هاي حاصل از بالا رفتن سن به تاخير بيفتد. لکه هايي که رنگ هاي معمول مثل سياه، قرمز يا صورتي دارند و حد و مرز آنها مشخص نیست، بايد جدي گرفته شوند و بايد شخص به متخصص مراجعه نماید.

کارکرد نامنظم کبد

بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که اصلی ترین عاملی که موجب به وجود آمدن کک‌ و مک می گردد کارکرد نامنظم کبد است. در خیلی از موارد قرار گرفتن در برابر آفتاب علت ایجاد کک ‌ومک می باشد. خیلی از افراد به صورت ارثی مستعد کک‌ و مک می باشند و معمولا همین اشخاص پس از قرار گرفتن در آفتاب صورت ‌شان پر از کک‌ و مک خواهد شد.

دلایل ایجاد کک و مک و روش های درمان این مشکل پوستی

روش های خانگی برای برطرف نمودن کک و مک صورت و بدن

1.روغن نارگیل

پس از تمیز نمودن صورت ، روغن نارگیل را آرام به مدت 5 دقیقه روی صورت ماساژ نمایید. استراحت نمایید و پس از 15 تا 20 دقیقه ،با آب گرم شست و شو دهید.

این کار را سه بار در هفته تکرار نمایید.

2.عسل و لیمو

3 قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق آبلیمو مخلوط نمایید و پس از تمیز کردن صورت ،این مخلوط را به مدت 5 دقیقه آرام ماساژ بدهید. بگذارید که 10 تا 20 دقیقه روی صورت باقی بماند و سپس با آب گرم شست وشو دهید.

این درمان را حدود دو بار در هفته تکرار نمایید.

3.ماست کم چرب و شکر

ماست را با شکر مخلوط نمایید به مدت 5 دقیقه روی صورت خود ماساژ بدهید.

بعد از 15 تا 20 دقیقه ،ماسک را با آب گرم شست وشو دهید .

این درمان را  3 بار در هفته تکرار نمایید.

4.ماست و آلوئه ورا

3 قاشق چای خوری ماست را با یک قاشق ژل آلوئه ورا ترکیب نمایید و کاملا هم بزنید. پس از تمیز کردن صورت ، این ترکیب را 5 دقیقه روی صورت ماساژ دهید و سپس بشویید.

برای درمان سریعتراین کار را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

5.آلوئه ورا و آب لیمو

2 قاشق ژل آلوئه ورا را با 1 قاشق چ خ آب لیمو ترکیب نمایید . 10 دقیقه روی صورت ماساژ بدهید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شست شو دهید .

این کار را 2 بار در هفته تکرار کنید.