روش های خانگی درمان ریزش مو

آیا موهایتان دچار ریزش شده ایت؟ اگرچه امکان این عارضه اثر فیزیکی مستقیمی بر وضعیت سلامت تان نداشته باشد، ولی قادر است  روحیه تان را به مقدار خیلی زیادی تحت تاثیر قرار بدهد. ریزش مو می تواند علل متعددی داشته باشد، دلایلی از جمله ژنتیک، مشکلات هورمون ها، بیماری های قارچی پوست، اضطراب، بیماری های خود ایمنی و کمبود مواد غذایی. با این وجود، راه حل هایی نیز جهت کم کردن یا قطع ریزش مو در دسترس می باشند. این راه حل ها قادر خواهند بود به صورت طبیعی باعث رشد مجدد موهای شما گردند. در این مطلب تصمیم داریم، بعضی از این راه حل ها و روش های خانگی رفع ریزش مو را مورد بررسی قرار دهیم.

ریزش مو

برای ریزش مو می شود چند الگوی گوناگون را ارائه دهیم. ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه، که به نام آلوپسی آندروژنیک نیز معروف است، یکی از متداول ترین اختلال ها در افراد بالای پنجاه سال  و خانم هایی می باشد که وارد دوران یائسگی شده اند.

ریزش مو با الگوی مردانه

دلایل انواع ریزش مو با الگوی مردانه:

  • ژنتیک
  • سرطان ها
  • تیروئید
  • استفاده از داروهای خاص
  • مشکلات تغذیه
  • مقدار زیاد هورمون جنسی به اسم آندروژن

درمان های خانگی ریزش مو (روش های مفید تغذیه ای برای پیشگیری از ریزش)

ریزش مو با الگوی زنانه

امکان بروز کچلی کامل در خانم ها خیلی کم می باشد. در اصل ریزش مو در خانم ها بیشتر به شکل کم پشت شدن و نازک شدن موها اتفاق خواهد افتاد. پزشکان اصولا الگوی ریزش مو زنانه را به سه بخش تقسیم می کنند:

نوع اول:  هنگامی که فقط تعداد کمی از موهای دور سر نازک می گردند.

نوع دوم: مشابه با ریزش مو نوع یک می باشد که در فضای بزرگتری اتفاق می افتد و تعداد موهای نازک شده نیز می شود.

نوع سوم. موهای کل سر نازک خواهد شد و کف سر به وضوح قابل رویت می گردد.

ریزش مو با الگوی زنانه امکان دارد به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. ژنتیک، عوارض داروها، تکنیک های درمانی و یا تغییر در هورمون ها در زمان بارداری یا یائسگی از جمله عوامل ایجاد کننده این عارضه می باشند. خانم ها در دهه 20 زندگی شان کمتر دچار ریزش مو خواهند شد. اصولا این نشانه ها در دهه های 40 و 50 به بعد مشاهده خواهند شد.

درمان خانگی ریزش مو با تغذیه

یکی از دلایل ریزش مو به دلیل کمبودهای تغذیه ‌ای می باشد. ویتامین ‌ها و مواد معدنی لازم که جهت سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو مهم هستند عبارتند از:

 

ویتامین گروه B و آهن

کمبود ویتامین‌های گروه ب و آهن باعث ریزش مو به ویژه در زنان خواهد شد. به این دلیل که دوره‌های عادت ماهیانه در زنان باعث از دست رفتن میزان زیادی از آهن در بدن آن ها خواهد شد. پس استفاده از غذا های مملو از آهن جهت درمان ریزش مو در خانم ها خیلی اهمیت دارد. این غذاها عبارتند از گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات و مغزها. مصرف برخی از مکمل ‌های آهن نیز قادر است به رفع ریزش مو در خانم ها کمک کننده باشد. ولی باید پیش از استفاده حتماً با دکتر تغذیه خود مشورت نمایید.

 

مکمل امگا۳

اسید های چرب امگا ۳ نوعی از مواد مغذی محسوب می شود که در تامین سلامت بدن اثر گذار می باشد. سلامت مو نیز با میزان خیلی زیادی از امگا ۳ تامین می‌ گردد . به همین علت پیشنهاد می شود جهت رفع ریزش مو از غذاهای مملو از امگا ۳ مثل کانولا و روغن بذر کتان، ماهی و غذاهای دریایی باید در رژیم غذایی تان استفاده نمایید.

 

زینک

ماده‌ی معدنی زینک یا روی یکی از عناصر خیلی لازم برای سلامت مو می باشد که باید درژیم غذایی افرادی که دچار ریزش مو شده اند گنجانده شود. منابع غذایی زینک شامل گوشت، تخم مرغ، عدس، جو ، آجیل ، بادام هندی و گوشت گوساله خواهد بود. ولی در صورت احتیاج می شود از مکمل ‌های روی نیز استفاده نمایید.

 

استفاده از روغن های طبیعی

روغن‌ های طبیعی مانند روغن سیاه دانه، رزماری، آرگان، نارگیل و … جهت بیش تر شدن رشد مو و ماساژ سر خیلی اثرگذار می باشند. خیلی از روغن ها مملو از اسیدهای چرب می باشند که به درون ساقه مو نفوذ می کنند. طبق نوع مو، قادر خواهید بود از روغن های مختلفی پیش از حمام یا بعد از حمام استفاده نمایید. در صورتی که موهایتان خیلی چرب می باشد، قادر خواهید بود یک شب یا چند ساعت پیش از شستن مو، آن‌ها را با روغن چرب نمایید و ماساژ دهید. در صورتی که دارای موهای خشک هستید، می ‌توانید پیش از حمام روغن تراپی نمایید و پس از حمام کمی روغن را به ساقه و انتهای موهایتان بمالید تا موهایتان نرم و درخشنده گردد.

البته بعضی از روغن‌ ها مانند روغن آرگان دارای قیمت بالایی می باشند و بهتر است پس از حمام بر ساقه موها مالیده شود به این دلیل که روغن تراپی پیش از حمام به حجم زیاد تری از روغن احتیاج دارد.

ورزش و اجتناب از استرس

دارا بودن یک سبک زندگی سالم قادر خواهد بود در سلامت بدن تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. به عنوان مثال ورزش با بالا بردن گردش خون و اکسیژن رسانی رشد موها را بیش تر خواهد کرد. از سوی دیگر موقع ورزش هورمون‌ های گوناگونی ترشح خواهد شد که باعث جلوگیری  از استرس و افسردگی خواهد شد. استرس و تنش‌ های عصبی یکی از علل مهم ریزش مو می باشند. در صورتی که احساس می ‌کنید استرس خیلی زیاد و بی علتی دارید یا در بحران عاطفی قرار دارید بهتر است به یک مشاور یا روانشناس مراجعه نمایید.

درمان های خانگی ریزش مو (روش های مفید تغذیه ای برای پیشگیری از ریزش)

آب پیاز

پیاز دارای بوی نا مطبوعی می باشد و ممکن است علاقه نداشته باشید از آن جهت سلامت موهایتان استفاده نمایید، اما با توجه به فواید خیلی زیادی که پیاز دارا می باشد ارزش استفاده از آن خیلی زیاد است. آب پیاز به عنوان منبعی جهت رفع ریزش مو از طریق تقویت رشد مو می باشد. همچنین طی مطالعاتی ثابت شده است که  که آب پیاز موجب بهبود گردش خون مفید خواهد شد. تحقیقات بر حیوانات ثابت کرده است که این ماده موجب بهبود رشد کراتین و جریان خون در کوتیکول‌ها خواهد شد. قادر خواهید بود آب چند پیاز را بگیرید و  آن را بر پوست سر و موهای تان اعمال نمایید و اجازه دهید  حدود ۱۵ دقیقه روی موهایتان بماند. بعد از ان مانند همیشه از شامپو استفاده کنید.

 

لیمو

قادر خواهید بود از آبلیمو یا روغن لیمو استفاده نمایید به این دلیل که ثابت شده است که این ماده باعث افزایش  رشد مو خواهد شد. روغن لیمو قادر است به شما در حفظ سلامت پوست سرتان کمک نماید. آب لیموی را ۱۵ دقیقه پیش از زدن شامپو به پوست سر و موهایتان بمالید. قادر خواهید بود از روغن لیمو رقیق شده برای ماسک مو استفاده نمایید.

 

حنا

در گذشته از حنا جهت رنگ کردن موی سر استفاده می کردند. حنا یک ماده طبیعی می باشد که علاوه بر رنگ کردن مو برای بالا بردن ضخامت ساقه مو و نرم شدن آن خیلی کاربرد دارد. امروزه در عطاری ها حنای بی ‌رنگ جهت رطوبت رسانی به پوست و مو و تقویت مو نیز در دسترس می باشد که قادر خواهید بود بدون نگرانی از عوض شدن رنگ موهایتان از آن استفاده نمایید.

 

جنسینگ

استفاده از جینسینگ قادر است با تحریک نمودن فولیکول ‌های مو، باعث  تقویت رشد مو گردد. جینسنوزیدها اجزای فعال جینسینگ می باشند و تصور می گردد که اثر مثبتی بر رشد مو خواند داشت. پیش از استفاده بهتر است از مقدار مصرف و عوارض جانبی این ماده تحقیق نمایید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب دارای فواید بیشماری برای بدن می باشد. این ماده برای موها نیز خیلی خواص دارد. سرکه سیب قادر است چربی سر و موها را کنترل نماید. ضد باکتری و قارچ می باشد، موها را نرم و درخشنده خواهد کرد و باعث  تحریک فولیکول‌ های مو برای رشد خواهد شد.

سرکه سیب را با آب ولرم مخلوط نمایید و در حمام بر موهای مرطوب تان اعمال نمایید. ۱۰ دقیقه موها را با سرکه ماساژ بدهید و بعد از آن آبکشی نمایید. قادر خواهید بود  چند دفعه در هفته از این تکنیک استفاده نمایید.

 

آب برنج

آب برنج تاثیر خیلی زیادی بر تقویت موها خواهد داشت. کافی است مانند روشی که برنج را می‌ پزید اما بدون نمک و روغن برنج را بپزید. بعد در مرحله آبکش کردن آب برنج را در ظرفی بریزید و آب را نگه دارید. پیش از حمام قادر خواهید بود از این آب برنج بر موهایتان برای چند ساعت استفاده نمایید و در نهایت موهایتان را با آب بشویید.

 

ماست

ماست مملو از ویتامین‌های گروه B می باشد که برای موها خیلی مفید می باشد. استفاده از ماست به عنوان یک ماسک مو بر موها موجب نرم شدن، درخشندگی و تقویت موها خواهد شد. به علاوه ماست ازایجاد شوره و موخوره نیز ممانعت  خواهد کرد.

 

آلوئه ورا

زمان زیادی است که از آلوئه ورا جهت رفع مشکل ریزش موی سر استفاده می کنند. عصاره این گیاه پوست باعث تسکین پوست سر می شود و مو ها را نرم خواهد کرد. آلوئه ورا شوره سر را کم می کند و فولیکول‌های مو را که امکان دارد توسط روغن اضافی مسدود گردد، تسکین خواهد داد. قادر خواهید بود هفته‌ای چند دفعه ژل آلوئه ورا را به پوست و موهایتان بمالید. همچنین از شامپو و نرم کننده  آلوئه ورا نیز  میتوانید استفاده نمایید.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل، منبعی عالی از اسید های چرب طبیعی می باشد که به داخل ساقه ی مو نفوذ می نماید و با تاثیر گذاری بر آن از دست دادن پروتئین را به میزان خیلی زیادی کم می دهد. برای رفع خانگی ریزش مو خیلی زیادی ، قادر خواهید بود از روغن نارگیل، پیش از حمام یا بعد از آن استفاده نمایید.

اگر نوع مو هایتان چرب می باشد، می توانید از چند ساعت پیش از شست و شوی موها، پوست سر و مو هاتان را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

همچنین در صورتی که  دارای موی خشک می باشید، می توانید پیش از حمام از روغن نارگیل به عنوان حالت دهنده و  کنترل کننده چربی مو، استفاده نمایید.

روغن نارگیل، ضمن این که تحریک کننده رشد مو می باشد و موجب رفع ریزش مو می گردد، موجب درخشندگی و حفظ سلامت موها خواهد شد.

 

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسید های چرب امگا می باشد که مملو از مقدار زیادی موادمغذی و پروتئین می باشد. دارا بودن این مواد، باعث بازسازی ساختار مو خواهد شد و موجب رفع خانگی ریزش مو خیلی می گردد. علاوه بر این موجب بهبود عملکرد سلول ها می گردد و ایمنی بدن را تقویت می نماید.

 

روغن رزماری

روغن رزماری، علاوه تاثیر فراوانی که بر رفع خانگی مو شدید دارد، باعث تحریک پیاز مو نیز می شود، و رشد مو را افزایش می دهد. چند بار در هفته، پوست سر خود را با رزماری ماساژ دهید، و یا قادر خواهید بود چند قطره روغن رزماری به شامپوی تان اضافه نمایید.

 

آب چغندر

چغندر حاوی مواد مغذی لازم برای سلامت مو و رفع خانگی ریزش مو خیلی زیاد می باشد. ایم ماده دارای ویتامین های  CوB ، پتاسیم، کلسیم، کربوهیدرات، پروتئین می باشد. مقداری از چغندر را جوشانده و سپس اجازه بدهید تا چغندرها خوب سرد شوند. بعد از ان آن ها را میکس نمایید تا خمیری به دست بیاید. اکنون خمیر تهیه شده را بر پوست سر گذاشته و اجازه دهید 15 – 20 دقیقه روی سر بماند و سپس مو ها را با شامپو شست و شو دهید.

 

ریشه‌ی شیرین‌ بیان

ریشه شیرین‌ بیان در رفع ریزش مو خیلی اثرگذار می باشد. ماده به کم کردن خشکی و تحریک پوست سر کمک خواهد کرد. ولی چیزی که از همه مهم تر است این می باشد که ، ریشه شیرین ‌بیان منافذ سر را باز خواهد کرد و موجب تقویت فولیکول‌ های مو می گردد که علت اصلیِ ریزش مو می باشند. جهت کسب سریع‌ ترین نتیجه، هر هفته کمی از ریشه شیرین بیان را به پوست سر خود بمالید و یا از چای شیرین ‌بیان استفاده نمایید.

 

تخم ‌مرغ

گرچه امکان دارد این تکنیک کمی جالب به نظر نرسد، ولی ماسک موی تخم‌ مرغی یکی از بهترین روش های طبیعیِ برای رفع ریزش مو می باشد که بسیار کمک کننده است. تخم‌مرغ به علت دارا بودن مقدار بالا بودن مقدار زیاد پروتئین ، باعث رشد مو خواهد شد. هفتاد درصد مو از کراتینِ پروتئین به وجود آمده است، پس عحیب نیست که به چه دلیل این اندازه  تخم‌مرغ جهت ممانعت از ریزش مو مفید می باشد. یک تخم ‌مرغ و یک قاشق روغن ‌زیتون را با یکدیگر ترکیب نمایید. پس از شستن موها با شامپو، ماسک  تخم مرغ را به موهای خیستان بمالید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید. هنگامی که موهایتان به صورت کامل خیس خورد و جذب گردید، با شامپو نرم ‌کننده مو ها را شست و شو دهید.

 

آب سیب‌ زمینی

عصاره‌ سیب زمینی، یک درمان خیلی اثرگذار جهت رفع آلوپسیا یا ریزش موی سر و بدن می باشد. این گیاه ریشه ‌ای دارای ویتامین ‌های C، B و A می باشد، و از مو در مقابل شکنندگی و آسیب هایی که وجود دارد مراقبت می نماید. همچنین با تزریق نمودن ویتامین‌ ها به تمام تار های مو، باعث درخشش از دست رفته موهایتان خواهد شد.

برای استفاده از آب سیب زمینی به جهت رفع ریزش مو، ۲ تا ۳ سیب زمینی را پوست بگیرید و رنده نمایید. سیب زمینی‌ های رنده شده را در یک پارچه‌ کتان بگذارید و دو سمت آن را گره بزنید. پارچه‌ کتان را بر موهای کم پشت خود بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه روی موهایتان باقی بماند و بعد با یک شامپوی مملو از مواد مغذی، مو های خود را بشویید. همچنین قادر خواهید بود سیب زمینی‌ های رنده شده را با تخم مرغ و عسل در یک ظرف ترکیب نمایید و این ماسک را به طور مستقیم روی پوست سر بگذارید و بعد از چند روز اثر این عصاره بر ریزش مو را مشاهده نمایید.

دیگر مراقبت ها جهت رفع خانگی ریزش مو

  • مو هایتان را به صورت منظم کوتاه کنید.
  • مو های خود را به طور مرتب شست و شو دهید. به صورت معمول، هر روز یک بار با یک شامپوی ملایم، مو ها را بشویید.
  • آب فراوان مصرف نمایید. روزانه 8-9 لیوان آب و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.
  • ورزش و پیاده روی منظم را در برنامه تان قرار دهید.
  • رژیم غذایی سالم  و مملو از مواد معدنی و ویتامین ها داشته باشید.
  • خیلی سریع پس از استحمام، موهای خیستان را شانه نزنید.