مهم ترین خواص و فواید عناب

خواص میوه عناب چه به شکل خشک و چه به‌ شکل تازه تاثیر خیلی زیادی در بالا رفتن سلامتی اندام ‎های بدن به ویژه سلامت قلب و سیستم گوارشی دارد. بنابراین پیشنهاد می ‌شود حتما از آن در رژیم غذایی خود استفاده نمایید. خصوصا کسانی که علاقه دارند لاغر شوند به خوبی قادر خواهند بود از مزایای این ماده غذایی به علت کم بودن کالری آن استفاده نمایند.

پزشکان طب سنتی از عناب از گذشته تا به امروز جهت درمان نمودن اختلالات مرتبط با خواب و آرامش استفاده می ‌کردند و همچنان هم در میان افراد علاقه ‌مند به طب سنتی استفاده دارد. تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهند که این میوه فواید سلامتی زیادی برای سیستم عصبی، ایمنی و گوارش خواهد داشت. در زیر به صورت دقیق  ‌تر خواص دارویی این میوه را برای شما توضیح می‌ دهیم.

۱. خواص عناب جهت لاغری

میوه عناب با اینکه دارای فیبر و ویتامین و مواد معدنی بسیاری است، کالری خیلی کمی دارد و کسانی که رژیم لاغری دارند نیز قادر خواهند بود از آن استفاده نمایند.

یکی از اصلی ترین ویتامین ‌هایی که به مقدار زیاد در عناب یافت می شود ویتامین C  است که به عناب خاصیت آنتی‌ اکسیدانی بخشیده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. همچنین پتاسیم موجود در عناب، موجب تقویت شدن عضلات بدن می گردد. از سوی دیگر مقادیر زیاد کربوهیدرات در این میوه یک منبع انرژی خیلی خوب برای بدن است. البته این نکته نیز قابل ذکر می باشد که از عناب بیشتر به‌ شکل خشک در کل جهان استفاده می ‌شود و میوه تازه آن کمتر قابل دسترسی می باشد.

خواص عناب

۲. عناب، سرشار از آنتی اکسیدان

میوه عناب دارای فلاونوئید ها، پلی‌ساکارید و اسید های ترترپنیک می باشد که تمام آن‌ ها از آنتی ‌اکسیدان‌ های خیلی قوی و مورد احتیاج بدن هستند. این میوه خوشرنگ همچنین دارای میزان زیادی ویتامین C است که آن هم یک آنتی اکسیدان قوی می باشد.

آنتی ‌اکسیدان ‌ها ترکیباتی می باشند که آسیب ‌های ناشی از رادیکال ‌های آزاد (موادی که از ترکیب شدن سلول ‌های بدن با چربی ‌های محیطی تشکیل می ‌شوند) را کم کرده و آن ‌ها را از بین می ‌برد.

به علاوه فواید عناب جهت رفع جوش نیز به اثبات رسیده است؛ عناب جهت رفع جوش و جوانسازی پوست خیلی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

۳. بهبود عملکرد خواب و مغز

عصاره میوه و هسته عناب موجب افزایش زمان و کیفیت خواب می گردد. همچنین در طب سنتی از این میوه جهت کم شدن اضطراب استفاده می ‌کنند. به علاوه مطالعات انجام شده نشان می ‌دهد که این میوه در بهبودی حافظه و حفاظت از سلول‌ های مغزی در مقابل آسیب‌های عصبی خیلی مفید می باشد. در نتیجه قادر است از بیماری ‌های مرتبط با حافظه مثل آلزایمر و پارکینسون در بزرگسالان ممانعت کند.

خواص عناب

۴. مبارزه نمودن با سلول ‌های سرطانی

عناب دارای پلی ساکارید هایی می باشد که با حذف رادیکال ‌های آزاد سلول ‌های مضر جهت سلامت بدن را خنثی می کند و التهابات را کم می کند. در نتیجه از تکثیر یافتن این سلول ‌ها و تبدیل شدن آن‌ ها به انواع سرطان ‌ها ممانعت می ‌کند. ویتامین C موجود در عناب نیز به اجتناب از ایجاد سرطان کمک خواهد نمود.

آزمایشات انجام گردیده در سطح آزمایشگاهی نشان می دهد که عناب، تاثیر خیلی زیادی بر درمان نمودن و کاهش سرطان ‌های تخمدان، رحم، پستان، کبد، روده بزرگ خواهد داشت.

۵. فواید عناب برای یبوست

عناب دارای مقادیر زیادی از فیبر می باشد که به بهبود هضم غذا کمک می نماید. همچنین به علت آسان نمودن حرکت مواد غذایی در روده موجب نرم شدن و حجیم شدن مدفوع می شود و مصرف آن یکی از راه ‌های درمان کردن خانگی یبوست نیز است.

همچنین عصاره عناب یک درمان خیلی خوب برای زخم معده و به صورت کلی یک ماده تقویت کننده معده و کم کننده التهاب روده است. همچنین این عصاره قادر است باکتری ‌های مضر روده را نابود کند و شرایط رشد و تکثیر باکتری ‌های مفید را فراهم نماید.

۶. فواید عناب در بارداری

یکی از مشکلات رایج خانم‌ های باردار تهوع و استفراغ در ماه‌ های نخستین بارداری می باشد. عناب به درستی از این عوارض جلوگیری می نماید. همچنین گرفتگی‌ های شکمی را کاهش می دهد. البته در تمام ماه‌ های بارداری استفاده از عناب توصیه نمی ‌شود.

به علت حساسیت زمان بارداری، جهت مصرف هر نوع ماده‌ درمانی، درست این است که با مشورت پزشک انجام گردد تا عارضه ‌ای برای مادر و جنین ایجاد نشود.

خواص عناب

نحوه مصرف عناب

میوه عناب کوچک و شیرین می باشد. در صورتی که عناب به صورت کاملا خشک نشود و به شکل نیمه خشک مصرف شود، طعمی مانند خرما دارد. همچنین در صورتی که بتوانید به عناب تازه دسترسی داشته باشید یک میان وعده خیلی خوب و مفید برای شما به حساب می آید که طعمی مانند سیب دارد. ولی عناب خشک و پودر عناب نیز عموما برای دسرها استفاده می گردد و حتی با آن کیک رژیمی می پزند.

اگر به طور ویژه بخواهیم اشاره‌ ای به استفاده از عناب در آشپزی و درست نمودن دسر داشته باشیم، از عناب در این موارد استفاده می ‌شود:

  1. دسرها و کیک های رژیمی مانند دسر خرما و عناب و کیک رژیمی عناب
  2. ترشی عناب
  3. شربت عناب
  4. چای و دمنوش عناب

طبخ غذاها و خورش‌ها از جمله خورش عناب ، خورش مرغ و عناب، خوراک سبزیجات با عناب، خورش عناب آلو

  1. سوپ عناب
  2. سرکه‌ عناب
  3. مربا، عسل عناب

 

عوارض احتمالی استفاده از عناب

مصرف عناب برای خیلی از افراد خطری ندارد و با خیال راحت قادر خواهند بود از مزایای آن استفاده کنند. اما در این موارد باید با احتیاط از این میوه استفاده نمایید:

اگر شما دچار بیماری ‌هایی مثل افسردگی و اضطراب حتی به شکل خفیف هستید و هم اکنون تحت نظر پزشک می باشید و داروهایی مثل داروی ضد افسردگی و نلافاکسین یا دیگر مهارکننده ‌های برگشت مجدد سروتونین مثل نوراپی نفرین را استفاده می ‌کنید، به هیچ عنوان نباید از عناب استفاده نمایید؛ در صورت علاقه به مصرف آن حتما باید پیش از استفاده با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

کسانی که از داروهایی ضد تشنج مثل فنوباربیتون و کاربامازپین استفاده می‌ نمایند نیز بهتر است پیش از استفاده از عناب با پزشک خود مشورت نمایند.