خواص عالی گلاب

گلاب به مایعی گفته می شود که از تقطیر گل محمدی تشکیل می گردد. فصل بهار عالی ترین زمان جهت چیدن گل محمدی و به دست آوردن گلاب از آن است. گلاب دارای رایحه ی خوشی می باشد و از آن در صنعت عطر سازی نیز استفاده می کنند. گلاب علاوه بر عطر سازی،  دارای خواص درمانی خیلی زیادی نیز می باشد و دارای فواید ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد درد، تشنج، ضد برونشیت و… است. در این مقاله تصمیم داریم شما را با انواع خواص بی نظیر گلاب آشنا نماییم.

انواع گلاب

گلاب سنگین

در 100 میلی لیتر از این نوع گلاب 35 میلی گرم اسانس به کار رفته است.

گلاب سبک

در100 میلی لیتر از این گلاب 15 میلی گرم اسانس بکار رفته است.

گلاب دو آتشه 

جهت تهیه این گلاب بعد از یک دفعه تقطیر و گرفتن گلاب روی گل های دیگ، گلاب ایجاد شده قبلی را می ریزند.

گلاب سه آتشه

برای تهیه گلاب سه آتشه بر روی گلاب دو آتشه گل تازه می ریزند و مجددا عمل تقطیر را انجام می دهند.

گلاب پس آب 

جهت تهیه گلاب پس آب به گل های دیگ پس از یک دفعه گلاب گیری آب می افزایند.

خواص شگفت انگیز گلاب و "فواید گلاب" برای سلامت بدن

ارزش غذایی و ترکیبات یک بطری گلاب

گلاب مملو از ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، ، گرانتول، و فنیل اتانول است و دارای ترکیباتی مثل ترپن ها، گلیکوزید ها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین می باشد و ارزش غذایی یک بطری گلاب به شکل زیر است:

  • کالری :80
  • کربوهیدرات :21 گرم
  • شکر :20 گرم

کاربرد گلاب برای درمان بیماری ، زیبایی و سلامت

درمان گلودرد

گلاب یک آنتی بیوتیک طبیعی به حساب می آید و دارای فواید ضد عفونی کننده و ضد التهابی می باشد و موجب تقویت شدن سیستم ایمنی بدن و رفع سرماخوردگی و گلودرد خواهد شد.

بهبود بینایی و خستگی چشم

جهت بهبود بینایی قادر خواهید بود از گلاب به عنوان قطره چشمی استفاده کنید. گلاب باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های چشمی مثل دژنراتیو ماکولا و آب مروارید می گردد. گلاب باعث برطرف شدن خستگی چشم می شود و برای کسانی که ساعات زیادی را در برابر یک کامپیوتر برای کار سپری می کنند مفید می باشد.. گلاب دارای حالت تسکین ‌دهنده و خنک‌ کننده چشم‌ ها می باشد و به آرامش دادن به چشم‌ های خسته کمک خواهد نمود. علاوه بر این، گلاب بر کم شدن پف زیر چشم ‌ها اثر گذار می باشد. همچنین ویتامین A که در گلاب وجود دارد ریسک خشکی چشم‌ ها را بسیار کم خواهد کرد. کمی پنبه را در گلاب  خنک خیس نمایید و آن را روی پلک‌ های چشم خود بگذارید.  به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا به همین حالت باقی بماند. دو یا سه دفعه در روز این کار را تکرار نمایید.

درمان مشکلات دستگاه گوارش

گلاب جریان صفراوی را زیاد می کند و به سلامت دستگاه گوارش کمک خواهد نمود و باعث رفع مشکلاتی مثل نفخ، معده درد، زخم معده می گردد. گلاب در درمان شدن ریفلاکس بسیار اثرگذار می باشد.

پایین آمدن فشار خون

گلاب دارای خواص ضد التهابی می باشد و باعث پایین آمدن فشار خون زیاد و تقویت نمودن قلب و جلوگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می گردد.

جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر

یک پروتئین به اسم آمیلوئید بر عملکرد مغز اثرخواهد گذاشت و موجب آلزایمر می گردد. گلاب بازدارنده آمیلوئید می باشد و بخور آن از مبتلا گشتن به زوال عقل و آلزایمر ممانعت خواهد کرد.

خواص شگفت انگیز گلاب و "فواید گلاب" برای سلامت بدن

ضد استرس

گلاب دارای فواید ضد استرس و ضد افسردگی می باشد و در بدن مثل دیازپام عمل خواهد نمود و باعث ایجاد آرامش  در فرد می گردد.

تحریک نمودن پوست

یکی از مهم ترین فواید گلاب خاصیت ضد التهابی زیاد آن می باشد. این فایده قادر است به درمان چند بیماری  داخلی و خارجی کمک نماید. حتی امکان دارد به تسکین نمودن سوزش از اگزما یا روزاسه کمک نماید.

کاهش قرمزی پوست

سال های زیادی است که از گلاب به عنوان یک محصول زیبایی استفاده می گردد ، پس تعجبی ندارد که این ماده قادر است رنگ پوست فرد را بهبود بخشد و قرمزی پوست را تا مقدار زیادی کم کند. فواید ضد باکتری امکان دارد به کم شدن آکنه کمک نماید. خواص ضد التهابی قادر است قرمز شدن پوست را بسیار کاهش دهد.

پیشگیری و رفع عفونت

گلاب دارای فواید ضد عفونی کننده خیلی زیادی می باشد که قادر است مانع از رخ دادن عفونت گردد و آن را درمان نماید. به همین علت ، گلاب معمولا در انواع درمان های طبیعی و دارویی بکار می رود. هنگامی از گلاب در قطره های چشمی جهت رفع موارد ورم ملتحمه بکار می رود ، فواید ضد عفونی کننده و ضد درد آن در رفع بیماری چشم کمک خواهد کرد.

سرشار از آنتی اکسیدان

گلبرگ های گل و روغن گل سرخ حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قوی می باشند که می توانند به مراقبت از سلول در مقابل آسیب کمک کنند. این آنتی اکسیدان  تاثیر مهار نمودن پراکسیداسیون لیپید بالقوه را دارا می باشند. در نتیجه از سلول مراقبت می نماید.

بریدگی ، جای زخم و سوختگی ها را بهبود خواهد داد.

گلاب دارای خاصیت ضد عفونی کننده و خواص ضد باکتری می باشد که قادر است به بهبود زودتر زخم کمک نماید. این ویژگی می تواند به پاک نمودن و ممانعت از عفونت بریدگی ها و سوختگی ها کمک نماید. همچنین قادر هستند به بریدگی ، سوختگی و حتی جای زخم کمک نمایند تا سریعتر بهبود پیدا کنند.

تقویت روحیه

گلاب دارای فواید ضد افسردگی و ضد اضطراب زیادی می باشد. تحقیقی در سال 2011 به این نتیجه رسید که عصاره گلبرگ گل سرخ باعث خواهد شود سیستم عصبی در موش ها آرام گردد. این باعث تاثیرات ضد افسردگی و ضد اضطراب خواهد شد.

برطرف شدن سردرد

از گلاب و روغن گلاب در رایحه درمانی جهت کمک به کم کردن سردرد استفاده می گردد. این امکان دارد به علت کم کردن استرس باشد که در قسمت بالا بحث شده است. یک تحقیق انجام شده است که نشان می دهد که بخار گلاب می تواند سردرد را کم کند. گزینه دیگر استفاده از کمپرس آغشته گلاب به مدت 45 دقیقه بر سر است تا نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

خواص ضد پیری

گلاب معمولا در محصولات زیبایی با هدف کم شدن چین و چروک وجود دارد. به این علت که امکان دارد در اصل اثرات ضد پیری داشته باشد. علاوه بر کاهش دادن پوست تحریک شده ، احتمال دارد موجب کم شدن چین و چروک پوست در صورت استفاده موضعی گردد.

مفید برای کبد چرب

دارا بودن کبد چرب یکی  از بیماری ‌هایی می باشد که اشخاصی فراوانی با آن روبرو می باشند. مصرف روزانه یک لیوان مخلوط آب و گلاب ، قادر است در طولانی مدت و به تدریج به برطرف شدن چربی کبد و ممانعت از پیشرفت این بیماری کمک نماید. فواید گلاب برای کبد چرب به اندازه ای زیاد است که پزشکان برخی اوقات قبل از تجویز داروهای شیمیایی، این تکنیک را به بیماران خود توصیه می نمایند.

خواص گلاب برای مردان

بسیاری از اشخاص با توجه به لطافت، آرامش و عطری که در گلاب وجود دارد، متوجه اعجاز آن برای مردان نمی باشند و این ماده بسیار مفید را اغلب برای بانوان موثر می ‌دانند.

خوب است اطلاع داشته باشید که آقایان به این دلیل که احتمال دارد طی زندگی  استرس بیش تری را نسبت به خانم ها تجربه نمایند، به سادگی قادر خواهند بود با بو کردن گلاب به صورت منظم در طی روز از فشارهای ذهنی و روحی خود کم نمایند. همچنین عالی ترین تکنیک جهت تمیز نگ داشتن پوست مردان نیز پاک کردن آن از طریق یک پنبه آغشته به گلاب می باشد. دفعات زیادی مشاهده نموده ایم که خیلی از آقایان به علت تفکرات خود و یا حس ناخوشایندی که به دلیل استفاده از محصولات بهداشتی و کرم‌ ها پیدا کرده اند، از استفاده این محصولات خودداری می نمایند. اما این مسئله یک واقعیت می باشد که پوست مردان نیز به نظافت و آرامش  احتیاج دارد. به همین دلیل آغشته نمودن پوست آقایان به گلاب در موقع شب قادر است علاوه بر کم کردن خستگی و فشار از جسم و روح ، پوست آن ها را شفاف ‌تر و شاداب ‌تر از پیش نماید.

انواع سردرد ها، درد های معده‌ و انواع عفونت ‌هایی که در پوستی یا داخلی بدن وجود دارد را می شود با مصرف یا استفاده از گلاب، درمان نماید. بنابراین شاهد خواص گلاب در آقایان بسیار بیشتر از عقاید نادرست جا افتاده در جامعه می باشد.

خواص شگفت انگیز گلاب و "فواید گلاب" برای سلامت بدن

خواص گلاب برای زنان

خواص گلاب برای رحم

خیلی از زخم‌ ها و عفونت ‌های رحم در زنان از طریق گلاب رفع خواهد شد. طب سنتی بر این باور می باشد که خانم هایی که دارای این مشکلات می باشند در تشت ‌های مملو از گلاب بنشینند و یا قسمت هایی دارای  عفونت را با گلاب به خوبی بشویند.

فواید گلاب برای واژن

زنان و دخترانی که به عفونت ‌های قارچی واژن مبتلا می باشند باید از فواید گلاب برای واژن اگاهی پیدا کنند. این ماده خوش بو و التیام‌ بخش، علاوه بر معطر  نگه داشتن این بخش های  بدن، باکتری ‌، قارچ ‌ و انواع عفونت‌ هایی را که رفع آن‌ ها به داروهای شیمیایی احتیاج ندارد را از بین خواهد برد.

فواید گلاب برای لاغری

این عقیده که گلاب باعث لاغر شدن اشخاص می گردد صحیح است؟ ممکن است لازم باشد بدانید خواص گلاب برای لاغری بسیار عجیب می باشد. گلاب این کار را به وسیله سوزاندن چربی برای بدن افراد انجام نخواهد داد. بلکه همراه با ورزش و تغذیه خوب، مصرف گلاب باعث می گردد که سیستم گوارش بدن تنظیم گردد و به طور صحیح کار کند. متابولیسم بدن زیاد شود و قلب و ارگان‌ های حیاتی خوب کار کند. بنابراین ورزش و رژیم غذایی که شخص در راستای لاغر شدن در پیش می گیرد، بسیار اثرگذار تر از موقعی خواهد بود که گلاب در کنار این برنامه‌ ریزی مصرف نگردد.

خواص گلاب برای آب‌رسانی به پوست

گلاب قادر است یک انتخاب خیلی مناسب برای یک اسپری صورت باشد که در قیاس با محصولاتی از همین گروه در بازار هزینه‌ی به صرفه تری خواهد داشت. فیس میست یا همان اسپری مرطوب‌ کننده صورت، سری تازه ای از تونر صورت می باشند که با اسپری نمودن آن بر صورت، پوست صورت را نرم و شاداب خواهد نمود. این اسپری‌ ها دارای چند کاربرد مختلف می باشند و به تمیز نمودن، آب ‌رساندن به پوست و فیکس نمودن آرایش کمک خواهند کرد و موجب تنظیم PH پوست نیز می گردند. جدا از همه این‌ ها، یک اسپری صورت و گردن برای موقعی که به یک وسیله جهت سرحال شدن نیاز داریم، خیلی مفید و کاربردی است. در صورتی که تصمیم دارید که یک اسپری صورت و گردن ۱۰۰ درصد طبیعی بکار ببرید، گلاب قادر است یک انتخاب خیلی خوب برای اسپری صورت شما باشد.

خواص ضد التهاب

از اساسی ترین خواص گلاب می توان  به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد ، که پزشکان جهت رفع خیلی از بیماری های پوستی از گلاب استفاده می نمایند.