عرق خارخاسک از تقطیر گیاه خارخاسک به دست می آید. خارخاسک یک گیاه یکساله می باشد و دارای طبع گرمی می باشد ، دارای فواید  خیلی زیادی برای بدن است. خارخاسک در طب سنتی کشورهایی مثل چین، هندوستان و ایران دارای قدمت خیلی زیادی می باشد و از آن جهت درمان خیلی از بیماری‌ ها استفاده می کنند. عرق خارخاسک از برگ ‌ها و گل ‌های خارخاسک به دست می آید. عرق خارخاسک حاوی همه فواید موجود در گیاه خارخاسک می باشد. در این مقاله به بررسی خواص عرق خارخاسک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خواص عرق خارخاسک

عرق خارخاسک دارای همه خواص موجود در گیاه خارخاسک می باشد. گیاه خارخاسک دارای بوی تند و زننده می باشد و اما عرق خارخاسک دارای این مشکل نمی باشد. عرق خارخاسک دارای ترکیبات با ارزشی مثل فلاونوئید ها، ساپونین ‌ها، گلیکوزید ها و آلکالوئیدها می باشد. در ادامه به بررسی بعضی از فواید عرق خارخاسک خواهیم پرداخت.

رفع  عفونت ادرار

عرق خارخاسک دارای فواید ادرار آوری می باشد و باعث بیش تر شدن دفعات ادرار می گردد و همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز می باشد. عرق خارخاسک با دارا بودن این خواص باعث کم شدن ریسک مبتلا شدن به بیماری‌ های عفونی مجاری ادراری می گردد.

 عرق خارخاسک

رفع جوش ها صورت

عرق خارخاسک یک نرم‌ کننده طبیعی برای پوست صورت محسوب می گردد. عرق خارخاسک با فوایدی که دارد و دارا بودن خاصیت ضد عفونی کنندگی قادر است باعث درمان  جوش، آکنه، سوزش و التهابات پوستی گردد.

بر طرف شدن اگزما

مصرف خارخاسک قادر است از مبتلا شدن به اگزما در کودکان و بزرگسالان ممانعت نماید.

 

درمان سنگ صفرا

عرق خارخاسک مملو از مواد مغذی و معدنی خیلی زیادی برای بدن می باشد. عرق خارخاسک دارای فواید ضد انگل است و با دارا بودن این ویژگی قادر است جهت درمان سنگ صفرا یک گزینه خوب باشد این بیماری در اوایل نشانه خاصی ندارد اما در صورتی که جهت درمان آن سریعا اقدامی ننمایید دچار درد های خیلی زیاد در بخش شکم و چسبندگی روده خواهید شد . بسیاری از پزشکان جهت خلاص شدن از این مشکل، به بیماران انجام عمل لاپاراسکوپی را توصیه می کنند . ولی پیش از انجام آن قادر خواهید بود با رعایت نمودن رژیم و مصرف عرق خارخاسک آن را درمان نمایید .

در صورتی که در رژیم  غذایی خود از عرق های گیاهی مثل عرق خارخاسک ، عرق نعناع و چای سبز استفاده می نمایید اثر خیلی زیادی در کم شدن مقدار سنگ ها و رفع سریع سنگ کیسه صفرا خواهید دید .

 عرق خارخاسک

رفع مشکلات کلیه

عرق خارخاسک دارای خواص زیادی برای حفظ سلامت کلیه‌ ها می باشد. عرق خارخاسک خاصیت ادرارآوری دارد و با بیش تر شدن دفعات ادرار باعث سلامت کلیه‌ ها می گردد. علاوه بر این عرق، خارخاسک دارای فواید ضد عفونی کنندگی نیز می باشد. این دو فایده عرق خارخاسک باعث سلامت سنگ کلیه ها می گردد. از جمله دارو‌های تجویزی جهت رفع سنگ کلیه قطره سنکل می باشد که یکی از ترکیباتی که در قطره سنکل وجود دارد خارخاسک است.

 درمان دیابت

عرق خارخاسک دارای فواید زیاد و موثری در پایین آوردن قند خون می باشد. از جمله دارو‌هایی که پزشکان طب سنتی جهت درمان دیابت و پایین آمدن قند خون بالا به بیماران تجویز می ‌کنند عرق خارخاسک می باشد.

درمان فشار خون

یکی دیگر از ویژگی های استفاده از عرق خارخاسک کمک به پایین آمدن فشار خون می باشد. عرق خارخاسک باعث پایین آمدن تری گلیسرید و کلسترول می گردد و این مسئله باعث می شود تا فشار خون در فرد کاهش پیدا کند.

 

التیام درد و التهاب

عصاره خارخاسک قادر است تاثیر خیلی زیادی در کم کردن درد و التهاب داشته باشد.

کمک به مبارزه با سرطان

خارخاسک امکان دارد به عنوان درمان طبیعی سرطان مفید واقع شود. در اصل، یک تحقیق نشان داده است که خارخاسک قادر است که سلول ها را وادار به مرگ و توقف رشد سلول های سرطانی کند.

درمان درد قفسه سینه

مطالعات نشان گر این می باشند که استفاده از عصاره خارخاسک به شکل خوراکی، قادر است نشانه های آنژین صدری را کم کند.

 عرق خارخاسک

درمان ناباروری زنان

خارخاسک همچنین در غلبه بر  مشکلات ناباروری مفید می باشد. خارخاسک قادر است به مردان و زنان که مشکلات مرتبط با ناباروری دارند کمک نماید. این گیاه هم چنین به مقدار خیلی زیادی در بهبود گر گرفتگی، عرق کردن، افسردگی، بی خوابی و اضطراب ، اثر گذار خواهد بود. مثل FSH و LH و غیره. استفاده از خارخاسک روش مناسب تری جهت درمان مشکلات ناباروری مردان به ویژه مشکلات در ارتباط با اسپرم می باشد.

اخیرا ثابت شده است که گیاه خارخاسک روش بسیار خوبی جهت درمان ناتوانی جنسی می باشد. این گیاه برای بازگرداندن انرژی بسیار مفید عمل می کند و به بیش تر شدن استحکام و بهبود عملکرد فیزیکی بدن کمک خواهد نمود.

بازسازی کننده سرزندگی و استقامت بدن

خارخاسک یکی از عالی روش ها جهت بازسازی قدرت، سرزندگی و قوت ماهیچه و بهبود متابولیسم بدن می باشد. موقعی که استفاده از آن را آغاز می کنید، مقدار انرژیتان بالا خواهد رفت و باعث بیش تر شدن پایداری بدن می گردد و از سوی دیگر یک ادرار آور طبیعی محسوب می شود.

خارخاسک به بیش تر شدن تولید ادرار و دفع آن از بدن کمک خواهد کرد. خارخاسک قادر به بیش تر کردن تکرر ادرار می باشد که نشان گر آن است که این گیاه قادر است یک درمان طبیعی جهت سنگ کلیه باشد.

بهبود سلامتی قلب

بیماری های قلبی سالانه منجر به مرگ خیلی از افراد در دنیا می گردد و به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته میشود. خارخاسک قادر است التهاب را کم کند علاوه نقش خیلی مهمی در سلامت قلب بازی می کند و از سوی دیگر نشان داده شده است که عوامل ریسک بیماری های قلبی را نیز پایین می آورد.

رفع بزرگ شدن پروستات

مطالعات نشان می دهد که  مواد محتوی خارخاسک و ادویه کاری به مدت 12 هفته قادر اند نشانه هایی تجویز دارویی مثل تامسولوسین در اشخاص مبتلا به بزرگی پروستات را کم کنند. مطالعات دیگری نشان می دهد که استفاده از مکمل هایی که در آن ها خارخاسک وجود دارد، جلبک قهوه ای، کیتوزان و دانه نخل علائمو کیفیت زندگی در افراد مبتلا به کمبود عملکرد دستگاه ادراری را بهبود خواهد بخشید.

فواید ضد درد

گیاه خارخاسک و عرق آن آن به دلیل دارا بودن ترکیبات و مواد معدنی ، دارای فواید ضد التهابی و ضد درد است . در نتیجه جهت درمان و تسکین درد های مفصلی ، سیاتیک و آرتروز مثل روغن منداب عمل خواهد کرد . مطالعات درمورد فواید ضد درد گیاه خارخاسک ثابت کرده است که استفاده از عرق این گیاه به شکل خوراکی نیز در رفع درد قفسه سینه معجزه خواهد کرد .

رفع مشکلات گوارشی

از جمله ناراحتی های گوارشی رایج ، یبوست و نفخ شکم است که با درد های خیلی زیاد و دل پیچه خود را نشان می دهند . جوشانده گیاه زنیان و خارخاسک از جمله داروهای گیاهی مفید در رفع این دسته از مشکلات هستند. این گیاه با داشتن ترکیبات خاص و منحصر به فردی که دارد تقویت کننده عالی جهت معده و روده محسوب می شود و با نرم کردن فعالیت های روده در دفع نمودن غذا اثرگذار می باشد و از بواسیر و شقاق نیز جلوگیری خواهد کرد .

پایین آورنده فشار خون

یکی از مشکلاتی که اغلب اشخاص مسن با آن دست و پنجه نرم می کنند ، فشار خون بالا است . جهت رفع این مشکل مصرف مواد غذایی با ویتامین های زیاد مثل ویتامین روی ، ویتامین A و C خیلی پیشنهاد می گردد . گیاه خارخاسک با داشتن ترکیبات و مواد مغذی سالم باعث پایین آمدن سدیم خون و رفع مشکلات فشار خون خواهد شد .

رفع مشکلات قاعدگی

از آن جا که یکی از فواید خارخاسک تنظیم نمودن هورمون ها به ویژه هورمون های زنانه است ، در نتیجه در رفع مشکلات قاعدگی ، اجتناب از پیش یائسگی ، رفع گرگرفتگی های زمان یائسگی ، پایین آورن استرس و اضطراب خیلی اثرگذار است .

برطرف نمودن عوارض یائسگی

فواید خارخاسک برای خانم ها شامل ترشح هورمون LH و تنظیم نمودن آن در بدن جهت رفع عوارض  یائسگی و کم کردن گرگرفتگی در زمان یائسگی زنان می باشد.

بهبود دیسک کمر

بعضی از اشخاص از این عرق جهت درمان و بهبود دیسک کمر شان بهره می برند. عرق خارخاسک دارای فواید ضد التهابی می باشد. پس شما قادر خواهید بود جهت کم شدن درد دیسک کمر خود از این عرق استفاده نمایید. پیشنهاد می گردد پیش از استفاده از عرق خارخاسک جهت درمان دیسک کمر به پزشک مراجعه نمایید.

درمان جوش

عرق خارخاسک دارای دارای فواید ضد التهابی زیادی می باشد. این عرق به علت دارا بودن آنتی اکسیدان های زیاد جهت بهبود مشکلات پوستی خیلی اثرگذار می باشد. جوش یا آکنه یک نوع التهاب پوستی به شمار می رود. شما با استفاده از عرق خارخاسک قادر خواهید بود علاوه بر کم کردن التهابات پوست مثل جوش ، پوستتان را ضد عفونی نیز کنید. همچنین با استفاده مرتب از این عرق ، قادر خواهید بود از مشکلات پوستی ممانعت نمایید. عرق خارخاسک در اصل یک نوعی نرم کننده پوست به شمار می رود.

عوارض جانبی عرق خارخاسک

  • عرق خارخاسک دارای طبعی گرم و خشک می باشد در نتیجه اشخاصی که دارای مزاج گرم می باشند در صورتی که آن را زیاد استفاده نمایند دچار گرگرفتی و خشکی دهان خواهند شد.
  •  در صورتی که عرق خارخاسک از طریق صحیح و مقدار  مناسب استفاده گردد ، برای بدن بسیار سالم و دارای کمترین عوارض ممکن خواهد بود.
  • در صورت استفاده زیاد از این عرق گیاهی، عوارضی مانند گرفتگی عضلات ، اسهال، استفراغ ، مشکل خواب ، خونریزی زیاد در زمان قاعدگی را در پی خواهد داشت.
  • این عرق امکان دارد برسطح قند خون و فشار خون اثرگذار باشد . پس این عرق گیاهی کنترل قند و فشارخون را در هنگام و بعد از جراحی دچار اختلال خواهد کرد و باید حدود دو هفته پیش از روز جراحی مصرف آن را قطع نمایید.
  • این عرق برای خانم های باردار یا شیرده ، توصیه نمی گردد.
  • به دلیل وجود ترکیباتی مثل ساپونین ها و آلکالوئید درعرق خارخاسک باید آن را با احتیاط مصرف نمایید.