فواید و خواص شنبلیله

شنبلیله گیاهی است که ارتفاع آن در حالت عادی بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر است. خوب است بدانید که شنبلیله بومی ایران می باشد و برگ های این گیاه از قدیم در پزشکی و پخت و پز استفاده می شده است. شنبلیله دارای برگ های سبز روشن است.

دانه های شنبلیله معطر و تند است. شنبلیله دارای فواید دارویی فراوانی برای سلامتی است. شنبلیله را می شود به شکل خام استفاده کرد یا از برگ و تخم آن استفاده نمود. این گیاه جهت پایین آمدن کلسترول خون و قند خون بسیار اثرگذار است و به درمان یبوست منجر می شود.

همچنین افرادی که تصمیم دارند کاهش وزن پیدا کنند   شنبلیله مصرف می کنند. این گیاه دارای فواید ضد التهابی نیز می باشد و برای زنان باردار خیلی موثر است و جهت تنظیم قاعدگی نیز اثرگذار می باشد. شنبلیله طبع گرم و خشکی دارد.

شنبلیله یک گیاه مفید است و دارای خواص بی شماری می باشد که تمام این خواص را نمی شود در یک مطلب آورد ، به همین علت خلاصه ای از فواید این گیاه مفید را برای شما جمع آوری نموده ایم.

خواص "شنبلیله" و فواید این سبزی پر خاصیت برای سلامت

لیست خواص شنبلیله

رفع جوش های سر سیاه

جهت درمان جوش های سرسیاه از طریق شنبلیله می توانید یک ماسک خیلی خوب تهیه نمایید که برای درمان این مشکل خیلی اثرگذار است. شما برای اینکار باید کمی بذر شنبلیله را در آب بجوشانید تا ماده ای خمیری شکل به دست آید. سپس ماده خمیری را بر پوست صورت خود بمالید و بعد از یک دقیقه صورتتان  را شست وشو دهید.

رفع چین و چروک

با بذر شنبلیله می شود نشانه های چین و چروک پوست را کم کرد. شنبلیله یک گیاه ضد پیری است.

کاهش درد قاعدگی

شنبلیله را می شود جهت درمان درد قاعدگی استفاده کرد ، قاعدگی دارای علائم متعددی می باشد که یکی از آن ها گر گرفتی است. شنبلیله موجب می شود تا دردهای ناشی از قاعدگی کم شود. همچنین بذر شنبلیله جهت رفع سردرد و تهوع موثر است.

درخشان کردن مو

شنبلیله برای براق کردن مو نیز اثرگذار است. برای این کار کمی بذر شنبلیله را در آب جوشانده و دانه های آن را به صورت خمیر در بیاورید و بر موها و ساقه موهای مو بمالید. بعد از آن موها را بشویید.

تقویت مغز و بهتر شدن وضعیت حافظه

شنبلیله گیاهی می باشد که برای تقویت مغز و حافظه اثرگذار است ، این گیاه برای درمان پارکینسون و ریسک مبتلا شدن به آلزایمر خیلی موثر است. این گیاه موجب می شود تا پلاک های سیستم عصبی بیش تر شود و موجب تقویت مغز گردد.

رژیم لاغری

افرادی که در پی کاهش وزن می باشند بهتر است تخم شنبلیله را استفاده نمایند. برای لاغر شدن باید کمی تخم شنبلیله را خیس کنید و روز بعد ناشتا میل نمایید. فیبر موجود در این گیاه موجب می گردد که شما حس سیر شدن داشته باشید. البته در بعضی از افراد به علت عطر و طعم شنبلیله موجب بیش تر شدن اشتها می گردد.

پایین آمدن قند خون

افراد دیابتی می توانند از این گیاه جهت پایین آمدن قند خون استفاده نمایند. گالاکتومانان که در شنبلیله یافت می شود که موجب پایین آمدن جذب گلوکز در بدن خواهد شد. گیاه شنبلیله برای درمان دیابت اثرگذار است و باعث پایین آمدن قند خون می گردد. به اکثر بیماران دیابتی پیشنهاد می گردد که تخم شنبلیله را در رژیم غذاییشان قرار دهند، به این دلیل که تخم شنبلیله مملو از فیبر است و بر سلامت آنها اثر مثبتی خواهد گذاشت. همچنین در تخم شنبلیله اسید آمینه ای به اسم «هیدروکسی ایزولوسین» یافت می شود که این اسید آمینه باعث تسریع ترشح انسولین خواهد شد. استفاده از شنبلیله باعث بهبود متابولیسم بدن و مقدار کربوهیدرات خون و عملکرد انسولین خواهد شد.

فواید ضد التهابی

این گیاه دارای فواید ضدالتهابی است که باعث درمان التهاب های بدن می شود. جهت درمان نمودن زخم دهان ، جوش ، برونشیت ، عفونت پوستی ، سل ، سرطان و مشکلات کلیوی می شود از این گیاه استفاده نمود. شنبلیله برای رفع التهاب های خارجی مثل نقرس ، زخم پا ، شوره سر و اگزما خیلی اثرگذار است.

خواص "شنبلیله" و فواید این سبزی پر خاصیت برای سلامت

سلامت قلب و عروق

این گیاه مملو از پتاسیم است که برای سلامت قلب اثرگذار است. پتاسیم موجود در این گیاه موجب می گردد تا تاثیر سدیم در بدن کم شود. شنبلیله دارای آنتی اکسیدان های فراوانی است که برای سلامت قلب و عروق تاثیرگذار است. این گیاه موجب کم شدن قند خون می شود.

درمان تب

قادر خواهید بود برای پایین آمدن تب و گلو درد از مخلوط شنبلیله و عسل استفاده نمایید. این مخلوط برای رفع تب و گلودرد اثرگذار خواهد بود

درمان شوره و ریزش مو

بسیاری از افراد با ریزش مو مشکل دارند و تمایل دارند که به صورت طبیعی ریزش مو در آن ها درمان شود. شنبلیله دارای بذرهایی برای تقویت مو است و همچنین از شوره سر ممانعت می نماید و برای درمان ریزش مو اثرگذار است.

شما قادر خواهید بود برای ممانعت از ریزش مو ماسک تهیه نمایید. برای این کار بذر شنبلیله را بپزید و با روغن نارگیل مخلوط نمایید ، این ماسک برای رفع شوره سر و ریزش مو خیلی اثرگذار خواهد بود.

تنظیم کلسترول خون

دانه های شنبلیله دارای خواص فراوانی برای پایین آمدن کلسترول بد خون است. دانه های شنبلیله حاوی فلاونوئید است که برای پایین آمدن کلسترول خون اثرگذار می باشد.

جلوگیری از سرطان روده

شنبلیله به علت دارا بودن ساپونین جهت دفع مواد سمی از دستگاه گوارش لازم می باشد و موجب جلوگیری از سرطان روده می شود. شنبلیله را هفتگی مصرف نمایید.

سلامت کلیه

دانه های شنبلیله حاوی فلاونوئیدهای پلی فنل است که موجب بهبود عملکرد کلیه می گردد. در صورتی که می خواهید کلیه های سالم داشته باشید ازشنبلیله استفاده نمایید.

درمان جوش صورت

تخم شنبلیله دارای ماده ای به اسم دیوسگنین است که دارای فواید ضدباکتری می باشد. جهت درمان آکنه می شود به کمک این مخلوط ماسکی بسازید که به این صورت می باشد:

چهار قاشق غ خ بذر شنبلیله را خیس کنید و سپس کمی آب درون آن بریزید و بجوشانید ، ترکیب حاصله را جهت رفع آکنه بکار ببرید.

سلامت گوارش

گیاه شنبلیله برای معده و گوارش دارای خواص زیادی می باشد به این دلیل که دارای فیبر و آنتی اکسیدان است که موجب می گردد سموم از بدن دفع گردد و هضم آسان تر خواهد شد. در صورتی که اختلالات گوارشی داشته باشید شنبلیله بسیار موثر خواهد بود.

رفع التهابات مفاصل

آرتریت یکی از التهابات مفاصل می باشد که از طریق شنبلیله قابل درمان می باشد. شنبلیله دارای فواید ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که موجب کم شدن درد خواهد شد. آرتریت موجب درد خیلی زیاد و سایش و پارگی عضلات مفصلی می گردد که تخم شنبلیله از آن ممانعت می نماید می کند.

خواص "شنبلیله" و فواید این سبزی پر خاصیت برای سلامت

رفع بیماری های پوستی

شنبلیله حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان می باشد و برای سلامت بدن بسیار اثرگذار است. شنبلیله موجب می گردد تا سموم از پوست خارج شود و از بروز بیماری های پوستی مثل اگزما و جوش ممانعت می نماید. جهت درمان زخم، پارچه ای تمیز را به خمیر شنبلیله آغشته نمایید و بر پوستتان بگذارید تا تاثیر زخم کم شود.

جلوگیری از سرطان

تحقیقات ثابت نموده است که روغن خارج شده از شنبلیله قادر است تا با سرطان مقابله نماید. شنبلیله مملو از استروئید می باشد و پلی ساکاریدهایی مثل ساپونین، همی سلولز، تانن ، پکتین ، در آن وجود دارد که باعث کم شدن مقدار کلسترول می شود و مانع جذب نمک صفرا در روده می گردد و از بروز سرطان جلوگیری می نماید.

 

تقویت هضم

برای افرادی که از مشکل معده در رنج هستند مصرف تخم شنبلیله بسیار موثر خواهد بود. موسیلاژی که در دانه شنبلیله وجود دارد التهاب روده و معده را از طریق پوشاندن دیواره ی معده و روده کم می کند و باعث بهبود بیماری های گوارشی خواهد شد. این گیاه ملین می باشد و بر هضم بهتر غذا ها نیز اثرگذار است.

بهبود وضعیت کلیه

قرار دادن تخم شنبلیله در رژیم غذایی باعث عملکرد بهتر کلیه ها می گردد.

مراقبت از کبد

کبد باعث دفع سموم از بدن می گردد. رسیدن آسیب به کبد،  بر سلامتی فرد نیز اثر گذار خواهد بود. یکی از دلایل اصلی پایین آمدن عملکرد کبد مصرف بیش از اندازه الکل می باشد. تحقیقات نشان داده است که تخم شنبلیله از کبد در مقابل آسیب مراقبت خواهد نمود.

بیش تر شدن میل جنسی

تخم شنبلیله برای مردان دارای فواید زیادی می باشد. که عبارتند از:درمان فتق و ممانعت از الگوی کچلی و درمان مشکل نعوظ. تخم شنبلیله قادر است مقدار تستوسترون و تحریک جنسی را زیاد کند و ثابت شده است که استفاده مکمل های آن، عملکرد و میل جنسی را بالا می برد.

 

بهبود عملکرد ورزشی

یک تحقیق که در سال 2011 انجام شده است، گزارش داد که مخلوطی از عصاره تخم شنبلیله عملکرد بدن را بعد از تمرین های ورزشی بهتر خواهد کرد.

برای کمک به درمان پوکی استخوان 

بعد از سنین یائسگی مقدار هورمون استروژن پایین می آید و از انجایی که استروژن باعث جذب کلسیم می گردد، با کم شدن این هورمون پوکی استخوان در خانم ها شیوع پیدا خواهد کرد.  تخم شنبلیله دارای فواید شبه استروژنی می باشد پس  تاثیر زیادی بر درمان پوکی استخوان نیزخواهد داشت.

بهبود گُرگرفتگی ناشی از یائسگی 

پایین آمدن میزان هورمون های زنانه، مثل استروژن در دوران یائسگی باعث گرگرفتگی خواهد شد. تخم شنبلیله به علت دارا بودن دیوسژنین فواید شبه استروژنی خواهد داشت و گرگرفتگی ناشی از یائسگی در زنان را از بین خواهد برد. فیتوکمیکال هایی که در شنبلیله وجود دارد به پیش ساز هورمون های جنسی در بدن تبدیل می شود و باعث متعادل شدن هورمون ها در خانم ها خواهد شد.

 

مرطوب کننده پوست

شنبلیله قادر است بر مرطوب نمودن و تغذیه تمام انواع پوست، به ویژه پوست های خشک اثر خوبی بگذارد.

مواد لازم:

یک قاشق چ خ پودر شنبلیله

یک قاشق غذاخوری آب

طرز تهیه:

آب و پودر را با یکدیگر میکس نمایید، تا خمیری درست شود. بعد از آن از طریق تکه ای پنبه تمیز آن را روی کل صورت خود بمالید و بعد آن را با آب شستشو دهید.

بهبود تولید شیر مادر

در آسیا از دانه های شنبلیله جهت بیش تر شدن شیر مادر بهره می برند. شنبلیله مملو از ویتامین و منیزیم و غنی از تستوفن می باشد که باعث بالا رفتن مقدار پرولاکتین در زنان می گردد و ترشح شیر را آسان تر می کند.