فواید عرق خارشتر برای بدن

در این مقاله با عرق خارشتر برای سنگ کلیه خواص عرق خارشتر جهت عفونت واژن و فواید عرق خارشتر برای لاغری و خواص آن برای کبد چرب و بارداری آشنا خواهیم شد.

خواص عرق خارشتر

خارشتر درختچه یا بوته کوچکی به ارتفاع 80 سانتی متر است و پر شاخه، دارای کرک های تیز و گسترده بر زمین با برگ های ساده و گل های کوچک صورتی رنگ است.

خارشتر در گونه های متععدی وجود ندارد و اسم علمی آن Alhagi persarum Bioss است و اسامی خاربز، خارشیری، الحاجی و اشتر خار نیز شناخته می شود.

طبع خارشتر گرم و خشک است و در بیش تر کشورهای آسیایی و در ایران به شکل خودرو یافت می شود.

در طب سنتی بیشتر از عرق این گیاه استفاده می شود و از فواید درمانی آن می شود به دفع کننده سنگ کلیه، محرک ترشح صفرا، اشتها آور، ضد یرقان و مسکن سردرد اشاره کرد.

خواص عرق خارشتر

طرز تهیه دمنوش خارشتر

برای تهیه جوشانده خارشتر ابتدا باید 100 گرم از شاخ و برگ خشک شده گیاه خارشتر را در درون یک لیتر آب جوش ریخته و چند دقیقه دم کنید و روزانه 3 فنجان از این دمنوش میل نمایید.

انواع خواص خارشتر برای سلامتی

  • تقویت نمودن سیستم ایمنی بدن
  • در ریشه خارشتر موادی هست که در تقویت نمودن سیستم ایمنی موثر خواهد بود.
  • ریشه این گیاه برای درمان و مهار بیماری ایدز نیز کاربرد دارد و مصرف عرق خارشتر سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.
  • پیشگیری از اضافه وزن
  • عرق خارشتر چربی اضافی بدن را می سوزاند و همراه با تحرک قادر است از چاقی پیشگیری نماید. نصف لیوان عرق خارشتر را با نصف لیوان آب ترکیب نمایید و بنوشید تا اضافه وزن پیدا نکنید.

درمان نمودن کبد چرب با مصرف خارشتر

وجود چربی در کبد طبیعی بوده ولی اگر مقدار آن بیش از 10 درصد وزن کبد باشد، فرد دچار بیماری کبد چرب شده است.

عرق خارشتر برای کبد چرب مفید است و ورزش مرتب و کاهش وزن می تواند در درمان کبد چرب اثرگذار باشد.

فواید مصرف عرق خارشتر برای سنگ کلیه

سنگ کلیه یک جسم سفت است که از کانی هایی که در ادرار وجود دارند، به وجود می آید. عرق خارشتر جهت دفع سنگ کلیه و مثانه اثرگذار است.

این عرق یک ضدعفونی کننده کلیه است که به شکل دم کرده کاربرد دارد.

درمان اسهال

اسهال وضعیتی است که در آن فرد سه بار در روز مدفوع روان یا مایع خواهد داشت. جهت درمان اسهال می توانید از عرق خارشتر استفاده نمایید و این عرق برای درمان اسهال بسیار اثرگذار است.

خواص عرق خارشتر

تصفیه خون با مصرف خارشتر

جهت تصفیه نمودن خون از دمنوش خارشتر می شود استفاده کرد.

عرق این گیاه بر کلیه ها اثر مثبتی خواهد داشت و به این دلیل که کلیه ها در تصفیه نمودن خون نقش اساسی دارند بنابراین با مصرف عرق خارشتر، خون به وسیله کلیه ها تصفیه می گردد.

التیام زخم ها

استفاده از خاکستر خارشتر در التیام بخشیدن به زخم ها اثرگذار است. قرار دادن عصاره خارشتر بر روی زخم موجب بهبود زود هنگام آن می شود.

درمان بواسیر

با استفاده از ضماد گیاه خارشتر می شود  زخم های مقعدی و بواسیر را التیام بخشید و مصرف عرق خارشتر اسید اوریک بدن را دفع می کند و سلامتی آن را بهبود می بخشد.

برطرف کننده استرس

عرق خارشتر گیاهی است آرامش دهنده که استرس و اضطراب را برطرف خواهد نمود.

برای افرادی که از مشکلات اعصاب و روحی رنج می برند، دمنوش خارشتر مفید است و جهت درمان بی خوابی نیز اثرگذار است.

ادرار آور

خارشتر باعث عرق کردن شده و همچنین از دمنوش خارشتر به عنوان ادرارآور بهره می برند.

با فواید ادرار آوری عرق خارشتر کلیه ها ادرار بیشتری دفع کرده و بنابراین از به وجود آودن سنگ کلیه نیز جلوگیری می شود.

خواص عرق خارشتر

خواص عرق خارشتر برای سنگ کلیه

دفع نمودن رسوبات کلیه

سه لیوان عرق خارشتر در روز بنوشید که باعث رفع رسوبات شده و از به وجود آمدن سنگ کلیه نیز ممانعت می کند. با مصرف عرق خارشتر بدن به همراه ادرار،باعث دفع رسوبات نیز می شود.

درمان عفونت

عفونت در اثر پیشرفت بیماری ها ایجاد می شود و اگر درمان نشود خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت. استفاده از عرق گیاه خارشتر از عفونت و انگل در بدن ممانعت خواهد کرد.

درمان صرع

بیماری صرع از بیماری های رایج عصبی در دنیا می باشد و به دنبال اختلال در انتقال دادن پیام های عصبی میان سلول های مغز پدید می آید. استفاده از عرق خارشتر در درمان نمودن این بیماری اثرگذار خواهد.

تقویت معده

عرق خارشتر طبیعت سردی دارد و استفاده از آن به مقدار نصف لیوان پیش از غذا، سنگ های مثانه و کلیه را دفع کرده و و برای تقویت  نمودن معده و درمان سیاه سرفه اثرگذار است.

درمان رماتیسم

رماتیسم بیماری است که مفاصل، استخوان ها و بافت های همبند را درگیر می نماید و بیش تر در میانسالان بروز می کند. جهت درمان نمودن رماتیسم استفاده از این عرق بشدت پیشنهاد می شود.

ضد سیاه سرفه

سیاه سرفه یک بیماری تنفسی می باشد که عامل آن باکتری بوردتلا پرتوسیس است. این بیماری از راه تنفس ذرات تنفسی شخص بیمار انتقال می یابد.

عرق خارشتر در درمان نمودن بیماری سیاه سرفه خیلی موثر است.

درمان تب و لرز

تب نشانه ی مبارزه بدن علیه عوامل بیماری زا می باشد و گیاه خارشتر در درمان تب و لرز بسیار اثرگذار است. عرق خارشتر را تهیه نمایید و در هنگام بیماری از آن استفاده نمایید.

درمان نمودن زخم های مقعدی

جهت درمان بواسیر می شود از دم کرده خارشتر استفاده نمود که بادآورد مفیدی است و برای درمان زخم های مقعدی نیز استفاده از ضماد گیاه خارشتر پیشنهاد می گردد.

بهبود هضم غذا

جهت تقویت نمودن معده و نیز بهبود وضعیت دستگاه گوارش مصرف عرق خارشتر توصیه می گردد. مصرف نصف لیوان از این عرق پیش از غذا در هضم بهتر غذا خیلی اثرگذار است.

خواص عرق خارشتر

دیگر فواید مصرف خارشتر

  • مالیدن روغن برگ ‌های آن برای روماتیسم مفید می باشد.
  • گُل‌ های آن نیز جهت التیام بواسیر اثرگذار است.
  • بر طبق تحقیقات جدید مشخص شده است که مواد موجود در ریشه خارشتر می‌تواند در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار تاثیر گذار باشد و لذا گزینه خوبی جهت درمان و مهار نمودن بیماری ایدز به ‌شمار خواهد رفت.
  • سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.
  • برای درمان برونشیت مزمن، سیاه سرفه و عفونت ریه مفید می باشد.

مضرات مصرف خارشتر

استفاده از گیاه خارشتر برای کسانی که گرم مزاج می باشند، توصیه نمی شود.

چگونگی مصرف عرق خارشتر

نوشیدن روزی ۲ لیوان عرق خارشتر به ویژه برای کسانی که مستعد سنگ کلیه می باشند، اعث بر طرف نمودن رسوبات کلیه و جلوگیری از سنگ می گردد.

جهت کاهش وزن و جلوگیری نمودن از چاقی، هربار نصف لیوان از عرق خارشتر را با آب مخلوط نمایید و میل کنید.