ریشه روغن تراپی مو کجاست؟

این عمل سال های زیادی است که  در جهان به ویژه در هند استفاده می شود و در طب آیورودا روغن تراپی پیشنهاد می‌ گردد. آیورودا از دو کلمه آیور به معنی دانش و ودا به معنای زندگی و به معنای دانش زندگی و علم چطور زندگی کردن شکل گرفته است. روغن تراپی مو به علت خواص خیلی زیاد و اصالت قرار دادن طبیعت، در فرهنگ زندگی هندیان قرار گرفته است.

روغن تراپی مو

روش روغن تراپی مو به یک روش خلاصه نخواهد شد و روش ‌های متفاوتی جهت روغن تراپی در دسترس می باشد. در نقاط مختلف جهان، انواع  روغن را می ‌توان یافت که بعضی از آن ‌ها فواید زیادی دارند.

فواید روغن تراپی برای سلامت مو

روغن‌ ها اثر زیادی  در مراقبت از مو در مقابل ساییدگی و فرسایش مداوم دارند. چرب شدن موها به صورت مرتب، خستگی یا تورم و خشک شدن موها را کم می کند. روغن ‌ها با پر نمودن شکاف میان سلول ‌های کوتیکول از فولیکول در مقابل سورفاکتانت‌ مراقبت می نمایند.

ماساژ مو و پوست سر با روغن، باعث سلامت پوست سر خواهد شد. موقعی که پوست سر را ماساژ می ‌دهید، موجب لایه ‌برداری و برخی اوقات کم شدن ریزش مو خواهد شد. روغن ‌ها، دارای اسید های چربی می باشند که به جایگزین نمودن چربی مو کمک خواهد کرد. سبوم طبیعی مو، به علت مواد شیمیایی موجود در شامپوها، آلوده بودن هوا و بسیاری از موارد دیگر از بین خواهند رفت؛ ولی لیپید ها نقش خیلی اساسی در زیبایی و سلامت موها ایفا می کنند و باعث حفظ درخشندگی مو خواهند شد.

سبوم یا چربی طبیعی ، ماده‌ای روغنی می باشد که در غدد سباسه ترشح می گردد . این ماده با مولکول ‌های چربی به اسم  لیپید ها ترکیب می گردد و یک محافظ بر سطح پوست به وجود می آورد . لیپید ها باعث آبرسانی پوست می گردند و از پوست در مقابل بیماری ‌های بالقوه مثل باکتری‌ ها و قارچ‌ ها مراقبت می نمایند. روغن تراپی باعث تقویت ساقه مو به خصوص موهای وز و خشک می شود. تقویت لیپید ها، باعث مستحکم شدن و صاف شدن موها می گردد.

روغن تراپی مو

روغن مناسب برای مو

اینکه از چه روغنی برای روغن تراپی مو استفاده نماییم، به موهای شما وابسته است. انواع فراوانی از روغن‌ ها، ویتامین ‌های متفاوتی را دارند. با استفاده از این روغن‌ ها، ساقه مو تقویت خواهد شد. به یاد داشته باشید هنگام استفاده از روغن روی پوست سر، بهتر است با یک تست ساده مطمئن شوید، حساس نیستید. پیش از استفاده از روغن برای موهایتان، باید این کار را انجام دهید. مناسب ترین مناطق برای تست، استفاده از روغن روی بخشی از پوست بالای گردن یا کنار گوش است. یک روز منتظر بمانید تا از وجود احتمالی هر نوع قرمزی، خارش، کهیر یا ریزش مو اطمینان پیدا کنید.

مناسب ترین روغن ‌های مورد استفاده در روغن تراپی مو:

  • روغن نارگیل
  • روغن کنجد
  • روغن بادام
  • روغن جابوراندی
  • روغن آرگان
  • روغن مورینگا
  • روغن آملا

فواید روغن تراپی برای مو

توازن مناسب رطوبت مو

روغن تراپی با بستن کوتیکول‌های مو باعث حفظ و افزایش توازن رطوبت مو خواهد شد. در تحقیقی که سال 2009 انجام گردید دانشمندان به این نتیجه رسیدند که روغن نارگیل موقع استفاده در پیش یا بعد از شست ‌و شو، پروتئین مو را افزایش می دهد. این اتفاق به دلیل قدرت روغن نارگیل جهت نفوذ کردن به لایه‌ی رویی پوست و به وجود اوردن حفاظ رطوبتی می باشد.

تقویت رشد مو

مواد غذایی گیاهان طبیعی همراه با ماساژ پوست سر، گزینه‌های خوبی جهت بهبود رشد سالم مو محسوب می شوند. به‌علاوه از وز شدن و شکستگی مو جلوگیری می کند.

ممانعت از خشکی پوست سر و شوره سر

روغن تراپی مو توازن مناسبی جهت تولید روغن طبیعی به وجود می آورد و از توسعه پیدا کردن قارچ و ایجاد شوره در پوست سر ممانعت خواهد کرد.

افزایش براقیت مو

روغن تراپی مو کوتیکول‌ ها را صاف خواهد کرد تا باعث براق شدن مو گردد.

مزیت بر حسب نوع مو

برای موهایی با منافذ کم ، روغن گرم باعث بلند کردن کوتیکول‌ ها می گردد و اجازه خواهد داد که رطوبت درون ساقه‌ مو جذب گردد و موجب تقویت ساقه مو شود. به همین دلیل روغن تراپی برای ریزش مو نیز اثرگذار است.

برای موهایی که دارای منافذ زیاد می باشد، روغن درمانی، آسیب ناشی از فرآیندهای شیمیایی را برطرف نخواهد کرد ولی به صورت موقت شکستگی انتهای مو و وز شدگی بیش از اندازه را کاهش خواهد داد.

از دیگر خواص  روغن تراپی مو می شود به بالا بردن گردش خون در پوست سر اشاره نمود که باعث بهبود وضعیت مو خواهد شد.

روغن تراپی مو

مراحل انجام روغن تراپی مو

تمیز کردن مو

با یک شامپو موی خود را خوب بشویید. شامپوی  کوتیکول ‌های مو را باز کرده و اجازه می ‌دهد تا روغن بیش تر جذب مو گردد.

جدا کردن مو به 2 تا 4 قسمت

آب مو را خشک نمایید و با استفاده از یک گیره، مو را به چند قسمت تقسیم بندی کنید. در صورتی که موهایتان ضخیم است، این کار راحت تر می باشد. موها را شانه کرده و آن را به صورت عمودی از وسط به دو قسمت تقسیم نمایید. در صورتی که تمایل دارید قادر خواهید بود 2 قسمت دیگر را نیز جدا کنید تا به 4 قسمت برسد. نیازی نیست این قسمت ها خیلی مساوی باشند.

گرم کردن روغن

استفاده از روغن گرم باعث باز شدن کوتیکول مو می گردد. 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن را درون یک کاسه‌ بریزید. یک قابلمه پر  از آب را روی حرارت بگذارید. با گذاشتن یک کاسه روغن در قابلمه یک قابلمه دوتایی درست نمایید. به این روش بن ماری  گفته می شود. استفاده از دو دیگ باعث می گردد روغن خیلی آرام و به صورت یکنواخت گرم گردد. روغن را در مایکروویو گرم ننمایید. گرمای خیلی زیاد ماکروویو باعث می گردد روغن بسوزد. روغن را حدود 2 الی 3 دقیقه گرم نمایید.

روغن را تست کنید

روغن باید گرم باشد نه این ‌که خیلی زیاد داغ شود. پس مراقب دمای روغن باشید. قبل از مالیدن آن به سر و موی خود اجازه بدهید تا روغن به مقدار کافی سرد شود، تا ریسک سوزاندن سر را پایین بیاورید. جهت تست دما کمی از روغن را پیش از استفاده با انگشت روی مچ دست بمالید.

همچنین پیش از استفاده از روغن، حتماً پَچ تست را در دستور کار خود قرار دهید. جهت انجام پچ تست کمی از روغن را به بازوی خود بزنید. در صورتی که ظرف مدت 24 ساعت خارش یا جوشی روی پوستتان رخ نداد نتیجه خواهیم گرفت که استفاده از روغن برای شما ایمن می باشد. بعد از تست آن را در بطری بریزید.

از یک حوله استفاده نمایید

یک حوله بر روی شانه‌ی خود بگذارید. روغن تراپی امکان دارد لباس‌ها و دیگر قسمت های بدن تان را کثیف نماید.

اکنون روغن را روی پوست سر بمالید.

با استفاده از انگشت روغن را برداشته و آن را به پوست سر بمالید. این کار را از بالای مو آغاز کنید و به سوی پایین بیایید. مطمئن شوید که تمام نقاط پوست سرتان با روغن پوشش داده شده است. موقعی که بغل سر، بالا و پایین سر با روغن پوشانده شد، پوست سر را به آرامی ماساژ دهید. 2 یا 4 قسمت موی تان را بالا آورده تا زیر این قسمت ها نیز روغن مالیده شود. جهت بررسی پشت سر از یک آینه استفاده نمایید و مطمئن شوید که همه تارهای موی این قسمت از مو آغشته به روغن شده است.

از یک کلاه دوش استفاده کنید

بعد از انجام روغن تراپی مو با استفاده از یک کلاه دوش یا کیسه پلاستیکی به طور کامل مویتان را بپوشانید و صبر کنید تا حداقل 30 دقیقه روغن روی مو باقی بماند.  یک حوله‌ی گرم نیز دور کلاه دوش روی سرتان بپیچید. در صورتی که بخواهید می ‌توانید روغن را یک‌شبانه ‌روز روی مو های خود باقی بگذارید.

موهایتان را بشویید

پس از گذشت 30 دقیقه، کلاه دوش را از موهای خود بردارید، موهایتان را با آب گرم و یک شامپوی بدون سولفات شست و شو دهید بعد از این ‌که روغن به صورت کامل از موهایتان خارج شد، از یک نرم‌ کننده بدون سیلیکون استفاده نمایید تا مویتان نرم و براق گردد. بعد از آن تمام قسمت های پوست سر را ماساژ بدهید. در صورتی که موهای شما همچنان کمی چرب است نگران نباشید و برای بار دوم به موهای خود شامپو بزنید. بعد از آن با استفاده از یک پارچه کتان، موهایتان را خشک نمایید.

در این جا 10 روغن پر استفاده در روغن تراپی مو را به شما معرفی خواهیم نمود. این روغن ها به صورت گرم یا سرد قابل استفاده می باشند:

روغن تراپی مو

  1.روغن ماکادمیا:

در انتخاب روغن برای مو به این نکته دقت کنید که یکی از روغن هایی که دارای فواید خیلی زیادی است، روغن ماکادمیا می باشد. روغنی که از میوه ماکادمیا به دست می آید. علاوه بر فواید استفاده از آجیل ماکادمیا ، به خواص بسیار زیاد روغن ماکادمیا در بازسازی مو خواهیم رسید. این روغن خیلی سریع جذب مو می گردد و در رفع خشکی و آسیب دیدگی موها بشدت اثرگذار می باشد. با استفاده از روغن ماکادمیا، موهایتان ابریشمی و براق خواهید شد. حتی قادر خواهید بود این روغن را با شامپو خود ترکیب نمایید و در هر بار در حمام از آن استفاده نمایید.

2. روغن شی باتر:

شی باتر نیز جزو روغن های خیلی مناسب برای روغن تراپی می باشد. شی باتر یک روغن جامد می باشد که از میوه درخت آفریقایی به اسم شیا کاریته به دست می آید. باتر به معنای کره است و این روغن ، مثل کره هایی است که در صبحانه مصرف می کنید. انواع ویتامین های مورد احتیاج مو مثل ویتامین ای و آ، دراین روغن یافت می شود. شی باتر را قادر خواهید بود به عنوان ماسک مو جهت نرم شدن موها، رفع شوره سر و تقویت موها، استفاده نمایید. این روغن برای رشد مو، تغذیه و رفع خشکی مو خیلی اثرگذار می باشد.

3. روغن آرگان:

در صورتی که فقط یک دفعه روغن آرگان را تست نمایید به شدت به مصرف آن علاقه مند خواهید شد. آرگان از میوه درختی به دست می آید که پس از 30 سال ، برای نخستین بار به ثمر می نشیند. روغن آرگان با جذب خیلی زیاد روی مو، داخلی ترین لایه های مو را تغذیه خواهد نمود. استفاده از آرگان، یک راه حل خیلی مناسب جهت شاداب شدن ساقه مو می باشد. موقعی که روغن تراپی مو را با روغن آرگان انجام می شود، موهایتان حالت ابریشمی پیدا می کند و بافت موها، کامل از هم جدا می گردد.

4.روغن رزماری:

از قدیم روغن رزماری جهت افزایش رشد مو سر و بازسازی موهای آسیب دیده بکار می رود. با این که استشمام رزماری نیز، دارای خواص فراوانی است و در کاهش دادن استرس و افزایش یادگیری تاثیر گذار می باشد اما این گیاه، معمولا در روغن تراپی با هدف برطرف نمودن مشکلات مو به ویژه مشکلات ریزش مو استفاده می شود.

5. روغن جوجوبا:

روغن جوجوبا هم از جمله روغن های مفید و پرطرفدار در روغن تراپی مو به شمار می رود. این روغن برای مو منبعی از انواع ویتامین های لازم می باشد که از دانه های گیاه جوجوبا به دست می آید. روغن جوجوبا باعث مرطوب شدن موها می شود. این روغن مملو از ویتامین های C، B و E می باشد که هم زمان علاوه بر تقویت نمودن ریشه مو و ضخیم تر نمودن موها، موجب کاهش ریزش مو نیز می گردد. در صورتی که جزو کسانی می باشید که موهایتان به دلیل استفاده بیش از اندازه از اتو مو و سشوار، دچار آسیب شده است، کافی است این روغن را تست کنید تا شاهد بازسازی موهای آسیب دیده باشید. جوجوبا با پر کردن منافذ کوتیکول ، باعث موها می شود و حالت ابریشمی به موها خواهد داد.

6.روغن نارگیل:

روغن نارگیل موجب سرعت بخشیدن به رشد مو می گردد و وز موها را رفع خواهد کرد. از طریق این روغن، موهای شما درخشان، لطیف و بدون شوره خواهد شد . روغن نارگیل، باعثد حفظ رطوبت موها می گردد و از تعریق کف سر، جلوگیری می نماید.

7. روغن آمله:

روغن آمله که با اسم روغن آملا نیز معروف است، روغنی است که از میوه ای در هندوستان به دست می اید. این روغن، از گذشته در همه مراسم های مذهبی آن ها، روی سر و صورت بکار میرفته است و امروزه، فواید زیاد این روغن موجب شده تا از کل جهان، از این روغن مفید را استفاده کنند. روغن آمله، در تقویت نمودن موی سر، کم کردن سفیدی موها، درخشندگی مو و رفع زبری موها، خیلی استفاده می شود.

8. روغن سیاه دانه:

احتمالا از خواص روغن تراپی با روغن سیاه دانه شنیده باشید. این روغن به دلیل داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی ، در درمان شوره سر و خارش سر، خیلی مناسب است. روغن سیاه دانه دارای تیموکینون زیادی است. با این روغن، موهای آسیب دیده، ترمیم و فولیکول مو نیز تقویت می گردد. تقویت فولیکول مو، باعق کاهش و رفع ریزش مو خواهد شد. در گذشته، از سیاه دانه جهت سیاه کردن موهای خود استفاده می کردند. امروزه با توجه به تحقیقاتی که انجام گرفته است، تاثیر این روغن در حفظ سلول های رنگ دانه مو، به اثبات رسیده است.

9. روغن مو زیما:

این روغن از 23 روغن گیاهی به دست آمده است که همه آن ها در تقویت نمودن پیازچه و فولیکول مو تاثیر زیادی دارند. روغن ترکیبی زیما، مملو از مواد معدنی و ویتامین های تغذیه کننده ریشه مو می باشد. این روغن، ، مناسب انواع مو است. همه مشکلات مربوط به ریشه مو را می شود از طریق این روغن ترکیبی مو ، اصلاح کرد.