ریزش موی سر هورمونی در خانم ها

هرچند ریزش مو اصولا یک عارضه در مردان به شمار می رود، ولی امکان دارد زنان نیز به ان دچار شوند. احتمال بروز این عارضه در خانم ها تقریباً به اندازه مردان می باشد. ممکن است بدانید که، به صورت میانگین، مو هر ماه نیم سانت رشد‌ می ‌کند. ریزش ۶۰ تا ۱۰۰ تار مو در طی یک روز عادی می باشد، ولی امکان دارد در حین شستشو، این رقم در زنان دو یا حتی سه برابر شود.در هنگام شستشو، تارهایی که در آستانه ریزش ‌اند تحریک‌ می گردد که این شرایط طبیعی است.

نشانه های ریزش مو هورمونی در خانم ها 

در صورتی که دچار ریزش موی غیر معمولی می باشید، ممکن است توجه نموده باشید که موهایتان نسبت به حالت عادی، با سرعت زیادتری در حال کم‌ پشت شدن می باشد. برخی از خانم ها هنگامی که از خواب بیدار‌ می‌شوند میزان زیادی از موهایشان را روی بالشت خود‌ مشاهده می کنند، و برخی نیز متوجه‌ می ‌شوند که موهایشان بیش از اندازه عادی داخل برس و شانه می ماند. در آقایان اصولا خط رویش بر سرشان عقب‌ نشینی‌ خواهد کرد، ولی ریزش موی خانم ها اصولا از رأس فرق سر آغاز می گردد.

امکان دارد که فاصله موها در بخشی از سر بیشتر گردد، یا هنگامی که موهایتان را بلند‌ می ‌کنید بفهمید که لکه ‌های طاسی بر سر تان به وجود آمده است. به این نوع ریزش مو طاسی زنانه گفته می شود.

ریزش موی سر هورمونی در خانم ها (نشانه ها و درمان آن)

دلایل ریزش موی سر هورمونی

ریزش موی زنان دارای دلایل متفاوت دارد. این عارضه معمولا بعد از یائسگی به وجود می آید، پس امکان دارد تغییرات هورمونی فاکتوری اثرگذار باشد. برخی از زنان احتمال دارد ترکیبی از دو نوع الگوی ریزش موی زنانه را دارا باشند. آلوپسی آندروژنیک در زنان به علت آندروژن‌ ها، یا هورمون‌های مردانه،رخ می دهد که اصولا میزانشان خیلی محدود می باشد. عوامل متعددی قادر است دلیل آلوپسی آندروژنیک وابسته به هورمون ها باشند، مثل کیست تخمدان، استفاده از قرص ضد بارداری، بارداری و یائسگی. مانند مردان، هورمون DHT تا مقدار فراوانی باعث ریز شدن پیاز مو در خانم ها می گردد.

دیگر دلایل ریزش موی سر هورمونی

در صورتی که به شکل ناگهانی به ریزش مو دچار شده اید ، یا در صورتی که پیازهای مویتان یک ‌اندازه باشند، در این شرایط، امکان دارد مشکل دیگری دلیل ریزش موهای شما باشد. ریزش موی در زنان معمولا به علل ژنتیکی رخ می دهد. با این وجود، به علت عارضه‌ای اصلی که بر ساخت هورمون آندروژن اثر می گذارد، نیز به وجود می آید. آندروژن هورمونی است که در ریزش مو اثرگذار می باشد. تومورهای هیپوفیز یا تخمدان، که مسئول ترشح آندروژن می باشند،‌ قادر خواهند بود باعث ریزش مو گردند. همچنین، پزشک این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند سطح هورمون، عدم تعادل هورمون ها، تغذیه، یا اختلالات پوستی‌ فرد دچار چه مشکلی می باشد. امکان دارد نیاز باشد  که تست آهن یا تست تیروئید را انجام دهید.

  • بارداری و تغییرات هورمونی پس از آن
  • بیماری خودایمنی:طاسی منطقه‌ای یک اختلال خودایمنی می باشد که در آن، سیستم ایمنی به پیازهای مو حمله‌ ور می شود که ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • ممکن است ریزش مو پس از یک بیماری جدی رخ دهد، مثل عفونت خیلی زیاد، تب بالا، یا جراحی.
  • میزان پایین آهن خون: قبل از استفاده از قرص آهن با پزشک مشورت نمایید به این دلیل که مصرف خودسرانه قرص آهن ممکن است باعث بروز بعضی مشکلات گردد
  • مقدار زیاد ویتامین آ
  • اختلالات تیروئیدی: کم کاری و پرکاری تیروئیدی هردو نقش خیلی زیادی در ریزش مو ایفا می کنند
  • پسوریازیس
  • دمارتیت سبورئیک
  • کم شدن وزن و سوء تغذیه
  • استرس
  • بعضی از داروها: داروهایی که برای درمان سرطان بکار می روند امکان دارد یکی از عوارض جانبی که داشته باشند ریزش مو باشد. با این وجود، پس از توقف مصرف دارو، دوباره مو شروع به رشد‌ خواهد کرد.
  • یائسگی

یائسگی و ارتباط آن با ریزش موی هورمونی

ازآنجایی‌ که یائسگی بر چندین هورمون اثرگذار خواهد بود ، معمولا ممکن است موجب ریزش مو هورمونی در خانم ها گردد. در طی دوران یائسگی، ساخت استروژن و پروژسترون در بدن کم تر خواهد شد. در کنار این کاهش در ترشح هورمون ، حساسیت به هورمون‌های مردانه مثل DHT نیز امکان دارد افزایش پیدا نماید. در صورتی که از لحاظ ژنتیکی به DHT حساسیت دارید، قادر خواهد بود بر خط مو و ضخامت مو اثرگذار باشد.

ریزش مو در زمان یائسگی اصولا در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی رخ می دهد و اغلب خانم ها مستعد ریزش مو متوجه کم شدن مداوم حجم مویشان خواهند شد. البته خوب است بدانید که این ریزش موی هورمونی اغلب در سنین ۵۰ تا ۶۰ اتفاق نمی افتد، به این دلیل که بعضی از خانم ها از سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی وارد یائسگی می گردند. این  ریزش مو قابل‌ درمان می باشد و قادر خواهید بود از تکنیک های به ‌خصوصی برای بهتر شدن وضعیت موها استفاده نمایید.

ریزش موی ناشی از استرس امکان دارد به علل متفاوتی رخ دهد از جمله:

  • استرس عاطفی: بیماری روانی، مرگ یکی از عزیزان و …
  • داروها و مکمل‌ ها: داروهای فشارخون، نقرس و دوزهای زیاد ویتامین  A
  • تغییرات هورمونی در یائسگی
  • استفاده از قرص‌ ضد بارداری

مشکلات تیروئید و ریزش موی هورمونی

یکی دیگر از دلایل ریزش موی هورمونی بروز مشکلات تیروئیدی می باشد. کم کاری تیروئید و نیز پرکاری تیروئید موجب ریزش موی هورمونی می شوند. بد نیست بدانید که غده تیروئید در به وجود آوردن رشته ‌های تازه مو در ریشه نقش خیلی زیادی خواهد داشت. غده تیروئید به بدن برای محافظت از  منبع ثابتی از موها و رشد موهای تازه کمک خواهد کرد.

درصورتی ‌که غده تیروئید به صورتی که باید فعال نباشد، احتمال دارد موهایی که در طی روز به شکل طبیعی می ریزند دیگر با موهای تازه جایگزین نگردند. در واقع موها می ‌ریزند ولی فولیکول ‌ها مجددا اقدام به ساخت موی جدید نخواهند کرد. اختلالات تیروئید علاوه بر اینکه موجب ریزش مو می گردد، بلکه قادر است موهایتان را ضعیف و شکننده نماید.

استرس و ریزش مو هورمونی

به احتمال زیاد در صورتی که شخصی به شما بگوید با بودن در محیط‌ های استرس ‌زا به ریزش مو  دچار خواهید شد ، تعجب می ‌کنید. ولی در صورتی که واقعاً از ریزش مو ناراحت هستید و علت آن را همچنان نیافته اید، بهتر است به این مورد شک کنید. در صورتی که ساعت‌ های طولانی در یک محیط پراسترس حضور دارد یا چند هفته را با یک اتفاق ترس آور در زندگی تان سپری نموده اید، امکان دارد استرسی که تجربه نموده اید بر ریزش موهایتان اثر بگذارد.

روش ‌های طبیعی برای تنظیم نمودن هورمون‌ ها

برطرف کردن یبوست : رفع یبوست جهت تعادل هورمونی خیلی لازم است. در هنگام یبوست، بدن توانایی دفع هورمون‌ های اضافی را نخواهد داشت. استفاده به اندازه کافی فیبر و آب در رژیم جهت برطرف نمودن یبوست مورد نیاز می ‌باشد.

استفاده از فیبر : مصرف مقدار کافی سبزیجات و انواع میوه‌ ها باعث رفع یبوست و دفع مدفوع خواهد شد. فیبر مواد غذایی مثل چیا و کتان به مواد سمی متصل می شود و موجب مرطوب شدن مدفوع خواهد شد و درنتیجه عمل دفع آسان تر صورت خواهد گرفت.

استفاده از آب : خوردن میزان کافی آب جهت آب رساندن به بدن و دفع مدفوع لازم می‌باشد. کم‌آبی بدن موجب خشک شدن روده‌ها و یبوست خواهد شد و عمل دفع دچار مشکل می گردد.

سلامتی کبد : برای دفع نمودن مواد زائد از بدن باید از کبد محافظت کنید. هر نوع غذایی بوسیله کبد فرآوری شده و سموم به مواد قابل حل در آب تجزیه خواهند شد. بعد این مواد به روده می روند و به صورت مدفوع از بدن بیرون می آیند. سبزیجاتی مثل(کلم کیل، بروکلی، کولارد) و لیمو موجب حفظ سلامت کبد خواهند شد. گیاهانی مانند خار مریم، ریشه قاصدک و گیاه بابا آدم باعث پاکسازی کبد خواهند شد.

ریزش موی سر هورمونی در خانم ها (نشانه ها و درمان آن)

درمان ریزش موی هورمونی

درمان دارویی

ماینوکسیدیل 5 درصد تنها داروی موضعی می باشد که دارای تأیید FDA برای درمان ریزش مو می باشد. این دارو یک بار در روز استفاده می گردد و موجب رشد دوباره مو در زنان خواهد شد.

محلول ماینوکسیدیل 2 درصد و 5 درصد بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری می باشند. این دارو با طولانی ‌تر نمودن مرحله رشد مو،  موجب خواهد شد که مو جهت رسیدن به بیش تر تراکم زمان زیاد تری در اختیار داشته باشد.

حدود سه تا چهار ماه زمان خواهد برد تا نتیجه استفاده از این دارو را ببینید.

احتمال دارد پزشک مقدار فریتین در بدن را نیز مورد بررسی قرار دهد. بررسی ها ثابت کرده اند که که کم بودن این ماده در بدن موجب ریزش مو خواهد شد. استفاده از مکمل آهن جهت رفع این وضعیت مفید می باشد.

در خیلی از موارد، مشکلات هورمونی مثل ازدیاد هورمون مردانه آندروژن قادر است موجب ریزش مو در خانم ها گردد در این صورت  با بررسی نمودن شباهت ریزش مو در مردان و زنان می شود به اثرگذاری هورمون در ریزش مو پی ببریم. این عارضه با داروهایی مثل اسپیرونولاکتون یا قرص‌ های ضد باردری رفع خواهد شد.

کاشت مو

گزینه دیگر برا درمان مشکل ریزش مو کاشت مو است. در این تکنیک فولیکول ‌های مو از یک بخش در پوست سر برداشته می شود و در بخش مورد نظر کاشته می‌ شوند . این تکنیک خیلی اثرگذار است و نتیجه آن دائمی می باشد. همچنین ظاهر موها بعد از کاشت طبیعی خواهد بود.

ریزش موی هورمونی ارثی

تشخیص ریزش موی هورمونی ارثی اصولا طبق شرح ‌حال کامل و معاینه فیزیکی انجام می گیرد. برای بعضی از اشخاص، آزمایشات پزشکی و نمونه‌ برداری از بافت نیز لازم می باشد. نشانه های ریزش موی هورمونی ارثی عبارتند از:

شروع تدریجی

بیش تر شدن ریزش مو

تبدیل شدن موهای بزرگ، ضخیم و رنگی به موهای نازک و کوتاه ‌تر و بعد از آن ادامه این تغییر به موهای نرم، کوتاه، نازک

و در نتیجه باعث بی ‌مو شدن تمام سر خواهد شد. این بخش قادر است از شخصی به شخص دیگر فرق داشته باشد ولی اغلب در بالای سر رخ خواهد داد.

میزان شیوع ریزش موی هورمونی ارثی

آلوپسی آندروژنتیک اغلب دلیل ریزش مو در زنان و مردان می باشد. این شکل از ریزش مو حدود 70 درصد آقایان و 40 درصد خانم ها را در سنینی در زندگی درگیر خواهد نمود. آلوپسی آندروژنتیک قادر است از نوجوانی شخص آغاز گردد و با بالا رفتن سن، ریسک آن بیش تر خواهد شد. بیش از 50 درصد آقایان بالای 50 سال دارای درجاتی از ریزش مو می باشند. در خانم ها، امکان ریزش مو پس از یائسگی نیز وجود خواهد داشت.

درمان ریزش مو هورمونی ارثی

اگرچه ریزش موی هورمونی ارثی به صورت کامل ‌درمان نخواهد شد ول با برخی تکنیک ها می شود از پیشرفت ریزش مو ممانعت نمود و در بعضی موارد به اشخاص کمک کرد که مجددا روش مو را تجربه نمایند. در ادامه با تکنیک های متعدد رفع ریزش موی هورمونی ارثی را نام توضیح خواهیم داد:

دارو

در حال حاضر، فقظ دو دارو جهت رفع ریزش موی هورمونی ارثی توسط اداره غذا و دارو (FDA) مورد تایید می باشد که این داروها عبارت ‌اند از: ماینوکسیدیل و فیناستراید

ماینوکسیدیل

گرچه چگونگی عملکرد این دارو ناشناخته می باشد اما چیزی که مشخص شده می باشد این است که این دارو تایم مرحله آناژن در چرخه رشد مو را طولانی کند و امکان دارد خون ‌رسانی به فولیکول را بالا ببرد.

فیناستراید

فیناستراید به شکل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد و یک مهارکننده آنزیم 5 آلفا-ردوکتاز نوع دو محسوب می شو.  این دارو، آنتی‌آندروژن نمی باشد و تنها در مردان کاربرد دارد به این دلیل که برای خانم ها دارای عوارض گوناگونی مثل ناهنجاری‌ های جنین در بارداری، تغییر در هورمون ها و حساسیت خواهد بود.

جراحی

در صورتی که دچار ریزش موی هورمونی ارثی می باشید و تصمیم ندارید تا همیشه دارو استفاده نمایید یا برای عوارض این داروها نگرانی دارید، احتمال دارد بخواهید کاشت مو انجام دهید. کاشت مو تکنیکی می باشد که در آن یک جراح پلاستیک ، مو را به قسمت طاس سر انتقال خواهد داد. جراح اصولا موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای خواهد برد. کاشت مو اصولا در مطب و تحت بی‌ حسی موضعی انجام خواهد گرفت.

تکنیک های طبیعی رفع ریزش موی هورمونی ارثی

اگرچه ریزش موی هورمونی ارثی، تحت تاثیر شرایط ژنتیکی رخ می دهد ولی شما قادر خواهید بود با انجام بعضی از تکنیک های طبیعی، ریزش مویتان را قطع کنید که در ادامه به این تکنیک ها اشاره خواهیم کرد:

ویتامین‌ و مکمل‌: مکمل‌ های دارای پالمتو، بیوتین و دیگر گیاهان دارویی قادر می باشند برای رشد مو اثر گذار عمل نمایند بگذارند. میزان کم بیوتین بر رشد مو اثر خواهد داشت. پس در نتیجه استفاده آن به عنوان مکمل یا مصرف غذاهای مملو از بیوتین مثل زرده تخم‌مرغ و گوشت یک تکنیک اثرگذار برای بالا رفتن بیوتین می باشد. سایر ویتامین ‌ها مثل روی و ویتامین D نیز قادر خواهند بود به ممانعت از ریزش مو ها کمک نمایند.

طبق مطالعات زیاد در این مورد، خانم هایی که مبتلا به ریزش مو می باشند نیز قادر خواهند بود از مکمل آهن جهت تحریک نمودن رشد مو بهره ببرند. یک تحقیق در سال 2020 ثابت کرد که گیاهانی که شواهد زیادی درباره اثربخشی آن‌ ها در ممانعت از ریزش مو وجود دارد عبارت‌اند از: زنجبیل ، پالمتو، کدوتنبل، شبدر و جینسینگ چینی. این مکمل‌ ها گردش خون را در پوست سر شخص بالا خواهند برد که این یک عامل خیلی مهم در رشد مو به حساب می آید.

رژیم غذایی مناسب: تغییر رژیم غذایی قادر است یک جایگزین خیلی مناسب برای داروها باشد. ویتامین D و سلنیوم ویتامین ‌هایی می باشند که موجب سلامت مو خواهند شد و هر دو را می شود در ماهی‌ های چرب مثل تن یا ماهی قزل ‌آلا پیدا کرد. تخم ‌مرغ را می شود به عنوان یک غذای خیلی خوب و مناسب برای جلوگیری از ریزش مو در نظر داشت به این دلیل که دارای پروتئین، بیوتین، سلنیوم و روی می باشد. غذاهای مقوی مثل میوه و سبزیجات دارای برگ نیز قادر خواهند بود از ریزش مو ممانعت نمایند و  باعث تحریک رشد سالم مو شوند.

تزریق کردن پلاسما مملو از پلاکت به پوست سر یا همان پی آر پی: یکی از روش های طبیعی جهت رفع آلوپسی آندروژنیک برای آقایان و خانم ها، تزریق پلاسمای مملو از پلاکت می باشد. این یک تکنیک درمانی می باشد که شامل تزریق خون شخص به پوست سر جهت تحریک رشد مو و ممانعت از ریزش بیشتر مو می باشد.