ارتباط سبک زندگی سالم و پیشگیری از چین و چروک

چین و چروک های پوستی از خطوط ریزی روی سطح پوست تشکیل شده اند. برخی از آنها سطحی اند و برخی دیگر عمیق تر می باشند. این خطوط اغلب در پیشانی، خط خنده، دور چشم ایجاد می گردند. با تغییر دادن زندگی و انجام روتین سالم، قادر خواهید بود از به وجود آمدن چین و چروک تا مقدار خیلی زیادی پیشگیری نمایید.

به وجود آمدن چین و چروک دارای علت های مختلفی می باشد از قبیل:

  • تغذیه ناسالم
  • مواجه شدن های طولانی با نور خورشید
  • خواب ناکافی
  • افزایش سن
  • عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب
  • ورزش نکردن
  • عدم مصرف میوه جات و سبزیجات
  • مدام اخم کردن
  • استفاده از سیگار و دخانیات
  • استفاده از مشروبات الکلی
  • استرس
  • مصرف زیاد قند و شکر
  • استفاده نکردن از آبرسان و مرطوب کننده مناسب
  • آلودگی هوا

تکنیک های طبیعی رفع چین و چروک و سبک زندگی سالم برای از بین بردن خطوط صورت

عادت غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و توجه به اینکه چه چیزی مصرف می کنید، خیلی اهمیت دارد. مصرف غذا هایی با آنتی اکسیدان بالا، شما را از میکروب های تخریب کننده و رادیکال های آزاد در هوا محافظت خواهد کرد.

غذاهایی که از گیاهان بدست می آیند، چین و چروک پوست را کم می کند و پیری آن را به تعویق خواهد انداخت. همچنین برای کم کردم چین و چروک های صورت باید از مصرف چربی و قند زیاد اجتناب نمایید.

اثرگذاری آفتاب بر ایجاد چین و چروک

یکی از دلایل چین و چروک، نور خورشید است. شما نباید در مدت زمان طولانی در مقابل تابش مستقیم نور افتاب قرار بگیرید. اگر زمان زیادی مجبور به قرار گرفتن در مقابل نور افتاب هستید، هیچ وقت استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش ننمایید.

اگر مواجه با کم ترین مقدار تابش نور خورشید هستید از SPF 15 استفاده کنید. ولی در صورتی که پوستتان رنگ روشن است، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیش تر از آن استفاده کنید؛ همچنین در صورتی که طولانی مدت در برابر آفتاب می باشید، حتما هر یک ساعت ضد آفتاب خود را تمدید نمایید.

مصرف آب کافی

در صورتی که در طی روز حدود 8 لیوان آب مصرف نمی کنید، پوستتان بسیار پژمرده و چروک خواهد شد. با مصرف آب کافی در طی روز، پوستتان مرطوب و بدون چروک خواهد بود.

ورزش

خوب است بدانید که ورزش و تحرک برای سلامت پوست خیلی خوب می باشد. شما باید بعد از ورزش کردن صورتتان را خوب شست و شو دهید و بعد از آن با یک حوله تمیز آرامی خشک کنید. این کار باعث می گردد تا از ایجاد جوش و چین و چروک جلوگیری نمایید.

تکنیک های خانگی جهت رفع چین و چروک

در صورتی که واقعا از چین و چروک خود ناراحت هستید فقط کافی است این موارد را برای پوستتان آماده نمایید. این مواد عبارتند از:

سس مایونز

مایونز دارای اثر خیلی زیادی در برطرف نمودن چین و چروک می باشد. این سس علاوه بر اینکه موجب خوشمزه شدن طعم غذا می گردد باعث بهتر شدن وضعیت پوست شما نیز می شود. مواد موجود در سس مایونز باعث سفت کردن و درخشان نمودن پوست خواهد شد و بعد از استفاده از مایونز پوستتان جوان‌ تر به نظر می رسد.

قهوه

قهوه است در برطرف نمودن چین و چروک نیز کمک کننده خواهد بود. مصرف قهوه برای صورت موجب می گردد پوست سفت و روشن تر شود و خاصیت لایه برداری آن نیز باعث می شود سلول‌های مرده سطح پوست از بین بروند. مصرف قهوه موجب محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌ های آزاد می گردد و به همین علت فرایند پیری کند خواهد شد. برای این کار نیاز است خمیری از تفاله یا دانه‌ های قهوه درست کرده به کمک کمی روغن نارگیل یا زیتون بر پوستتان بمالید.

چای سبز

در صورتی که شما هم از آن کسانی هستید که طعم چای سبز برایتان دلپذیر نمی باشد قادر خواهید بود از این چای  جهت برطرف نمودن چین و چروک استفاده نمایید. همان گونه که گفتیم، مصرف قهوه برای پوست خیلی موثر است؛ ولی چای سبز نیز به میزان قهوه در برطرف نمودن چین و چروک اثر گذار خواهد بود. چای سبز دارای ویتامین ۲B یا ریبوفلاوین می باشد. فواید ریبوفلاوین برای پوست بسیار زیاد است. این ویتامین به سلول های پوست جهت ساخت سلول  های جدید کمک می‌ نماید و ساخت سلول ‌های تازه موجب  سالم و شاداب و جوان شدن پوست می‌ شوند.

چای سبز دارای میزان زیادی از ویتامین E می باشد که پیر شدن پوست را کند می کند  و به عنوان یک مرطوب کننده موجب تغذیه پوست و کم شدن چین و چروک ‌های پوست می گردد. برای استفاده از مزایای چای سبز برای پوست پس از اینکه چای سبز را میل نمودید، کیسه ‌های آن را بر پوست خود بگذارید. قرار دادن ۵ تا ۱۰ دقیقه اثر زیادی بر روی پوست شما می گذارد.

جوش شیرین

بر طرف نمودن چین و چروک صورت با جوش شیرین یکی از تکنیک های طبیعی بسیار عالی به حساب می آید. بکاربردن جوش شیرین جهت رفع چین و چروک موجب سفت شدن پوست خواهد شد.  جهت بر طرف شدن چین و چروک با جوش شیرین  کمی جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب نمایید و حدود یک دقیقه بر پوست بگذارید و ماساژ بدهید. استفاده از این لایه بردار باعث کوچک شدن منافذ خواهد شد و پوست شما را صاف تر می کند. در موقع استفاده از جوش شیرین جهت بر طرف شدن چین و چروک دقت داشته باشید که لایه برداری بیش از اندازه موجب بروز حساسیت در پوست می گردد. پزشکان پیشنهاد می ‌کنند به صورت متوسط در هفته یک یا دو دفعه از لایه بردار استفاده نمایید.

روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل برای پوست خیلی فراوان است. مطالعات زیادی بر اثر روغن نارگیل در برطرف نمودن چین و چروک صورت انجام گشته است.  با توجه به این بررسی ها، متخصصین دریافتند که روغن نارگیل نسبت به دیگر روغن ‌های طبیعی اثر خیلی زیادی در درمان نمودن چین و چروک صورت خواهد داشت. فواید روغن نارگیل برای پوست و مو بسیار معروف است. به همین دلیل به راحتی قادر خواهید بود از این روغن جهت برطرف نمودن چین و چروک صورت استفاده نمایید.

لیمو

آخرین مورد از خوراکی ‌هایی  که به بر طرف  چین و چروک صورت کمک خواهند نمود لیمو می باشد. لیمو حاوی ویتامین C است که بباعث می شود تا پوستتان جوان و شاداب شود. ویتامین C که اسید اسکوربیک نیز نام دارد، امکان ساخت کلاژن ‌های پوست را دارا می باشد.  با بالا رفتن سن پوست کلاژن ‌های خود را از دست خواهد داد، ولی استفاده از لیموی تازه بر پوست به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قادر خواهد بود درخشندگی پوست صورت را بیش تر کند. همچنین استفاده از آبلیمو برای پوست باعث از بین رفتن باکتری ‌ها نیزمی شود.

حتما صبح پس از بیدار شدن از خواب یک لیوان آبلیمو تازه میل نمایید. همچنین استفاده از کمی آب لیمو در طی روز موجب هیدراته شدن بدن می گردد.