تنگ کردن واژن گشاد

زایمان طبیعی و کم شدن میزان ترشح استروژن به دلیل یائسگی یا بعضی از بیماری‌ ها از دلایل شایع شل شدن واژن در خانم ها می باشد. تکنیک های خانگی زیادی برای تنگ کردن واژن وجود دارد، مثل تمرینات ورزشی، داروهای گیاهی و بعضی از غذا ها و میوه ‌ها. در صورتی که تکنیک های طبیعی مفید نباشد، دکتر زنان قادر خواهد بود از عمل زیبایی برای تنگ کردن واژن استفاده نماید.

وقتی حرف از واژن می شود، باورهای اشتباه خیلی زیادی درباره آن وجود دارد. بعضی از اشخاص بر این باورند که ممکن است واژن یا اندام تناسلی خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهد و تا همیشه شل بماند. البته این ادعا غلط است.

اگرچه واژن دارای خاصیت ارتجاعی می باشد ولی خیلی طول نخواهد کشید که به صورت سابق خود برگردد. برخی اوقات واژن به علل گوناگونی شل خواهد شد و نمی ‌تواند به حالت سابق خود برگردد. در این وضعیت جهت تنگ شدن دوباره واژن به اقداماتی مانند عمل زیبایی واژن و درمان‌های خانگی نیاز است.

تکنیک های فراوانی جهت تنگ شدن واژن در دسترس می باشد، ولی پیش از اینکه هر تکنیکی را امتحان نمایید، بهتر است با دکتر زنان در این مورد مشورت نمایید.

علل شل شدن واژن

نوسانات هورمونی و فشارهای وارده بر روی واژن یا دیگر اندام‌های لگنی امکان دارد باعث شل شدن واژن و افتادگی واژن گردد.

متداول ترین دلایل شل شدن واژن عبارت ‌اند از:

  • زایمان طبیعی که علت کشیدگی عضلات، تاندون‌ و دیواره واژن خواهد شد.
  • پایین آمدن مقدار استروژن که ناشی از افزایش سن و یائسگی می باشد.
  • پایین آمدن سطح استروژن که برخی اوقات ناشی از از انواع بیماری‌ ها است.
  • برخی اوقات نیز ساختار بدن که به شکل ژنتیکی تعیین گردیده است، دلیل شل شدن واژن می باشد.

عمل تنگ کردن واژن

واژینوپلاستی یا جراحی زیبایی واژن عملی می باشد که جهت سفت شدن واژن انجام می گیرد. در طول جراحی تنگ نمودن واژن، ماهیچه‌ های جدا شده را به یکدیگر نزدیک خواهند کرد و پوست اضافی را بر می دارند. بعد از آن از بخیه جهت محکم نمودن بافت در بخشی از واژن یا همه آن استفاده می ‌کنند. در آخر سایز دهانه واژن را کمتر می‌ کنند.

برخی اوقات نیز پزشکان استفاده از تکنیک کمتر تهاجمی برای تنگ نمودن واژن با لیزر و رادیو فرکانسی را پیشنهاد می‌ کنند.

با این‌ وجود امروزه بعضی از تکنیک های طبیعی و کم تهاجمی جهت سفت نمودن واژن در دسترس‌ می باشند که تاثیر خیلی زیاد و عوارض جانبی کمی دارند. در این مطلب برخی از این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

در صورتی که ماهیچه ‌های بخش واژن دچار آسیب فراوانی شده باشند که با تکنیک های دیگر قابل درمان نباشد، عمل زیبایی واژن انجام خواهد شد.

روش های تنگ کردن واژن (دلایل گشاد شدن، تمرینات مخصوص و جراحی)

تکنیک های تنگ نمودن واژن با ورزش

بعضی از ورزش ‌ها و تمرینات موجب تقویت شدن عضلات بخش لگن خواهد شد. هنگامی که این ماهیچه ‌ها تقویت بشوند قادر خواهند بود موجب تنگ و سفت شدن واژن گردند. اصلی ترین تمریناتی که جهت جلوگیری نمودن از شل شدن واژن و رفع آن قادر خواهید بود انجام بدهید عبارتند از:

تمرینات کگل برای تنگ نمودن واژن

تمرینات کگل یک روش خیلی مفید و موثر  جهت سفت نمودن عضلات لگن و بافت دور دیواره واژن می باشد. قادر خواهید بود این تمرینات را در مکانی انجام دهید (مثل موقعی که پشت میز روی صندلی هستید، هنگامی که که در حال رانندگی کردن می باشید، یا موقعی که تلویزیون تماشا می کنید).

نخستین گام جهت انجام دادن ورزش کگل این می باشد که عضلات درستی را جهت تقویت نمودن پیدا کنید. این عضلات را قادر خواهید بود به سادگی موقع ادرار شناسایی نمایید (به این دلیل که عضلاتی می باشند که جریان ادرار را قطع می ‌کنند).

به یاد داشته باشید که تمرینات کگل هنگامی موثر تر خواهند بود که مثانه خالی باشد،.

جهت انجام تمرینات کگل

  • اگرچه انجام این تمرینات در حالت نشسته نیز ممکن می باشد اما بهتر است به کمر دراز کشیده باشید.
  • عضلات کف لگن خود را منقبض نمایید.
  • پنج ثانیه نگه داشته و بعد از آن پنج ثانیه  عضلات را شل کنید.
  • این تمرین را حدود پنج بار پشت ‌سرهم تکرار نمایید.
  • با بهبود استقامت، قادر خواهید بود زمان انجام این حرکات را به ۱۰ ثانیه نیز برسانید.
  • جهت رسیدن به عالی ترین نتیجه، سه ست تمرینات را ۵ الی ۱۰ دفعه در روز انجام دهید.

 اسکات

حرکات اسکات جهت تقویت  نمودن عضلات لگن و سفت نمودن واژن انتخاب خیلی خوبی هستند. جهت انجام این حرکت در وضعیتی باشید که پاهایتان مقداری باز می باشند و باسن مقداری عقب ‌تر اشد (به گونه ای که انگار بر یک نیمکت نشسته ‌اید). بعد از آن بلند شوید، کمی بایستید و بعد از آن مجددا حرکت اسکات را تکرار نمایید.

جهت رسیدن به عالی ترین نتیجه، ۱۰-۲۰ دفعه در روز این تمرین را تکرار نمایید.

تکنیک های تنگ کردن واژن

تکنیک های زیادی جهت تنگ نمودن واژن وجود دارد که انتخاب بهترین گزینه طبق شرایط اشخاص و تحت نظر متخصص صورت خواهد گرفت.

تنگ نمودن واژن با نخ

تنگ نمودن واژن و یا لیفت کردن ، یکی از تکنیک هایی می باشد که باعث برطرف شدن افتادگی واژن خواهد شد. این تکنیک بدون خونریزی و بیهوشی انجام خواهد شد و به همین دلیل، روشی غیر تهاجمی به حساب می آید. نخ هایی که با هدف تنگ نمودن واژن استفاده می شوند، باعث کلاژن سازی پوست خواهد شد و بعد از مدتی نیز جذب می گردد. ولی نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ، جنس و نوع نخ نباید به شکلی باشد که بعد از یک مدتی بافت واژن به شکل اولیه اش برگردد. پس خانم هایی که نگران جا ماندن رد جراحی در ناحیه تناسلی شان می باشند، قادر خواهند بود از این تکنیک استفاده نمایند.

تنگ نمودن واژن با لیزر

لیزر یکی از تکنیک های های بی خطری می باشد که استفاده های  خیلی زیادی دارد و در مورد تنگ نمودن واژن نیز از آن استفاده می کنند. این تکنیک به شکل سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود. تنگ نمودن واژن با لیزر  دارای فواید زیادی می باشد از جمله:

  • بدون خونریزی و درد
  • بیش تر شدن کلاژن سازی پوست
  • بر طرف نمودن افتادگی رحم
  • بر طرف کردن نشانه های بی اختیاری ادرار
  • بروز نتیجه بلافاصله بعد از انجام لیزر
  • ماندگاری نتیجه تا مدت های طولانی
  • بدون احتیاج به دوره ای جهت نقاهت
  • برطرف نمودن سوزش و خارش در قسمت واژن
  • هزینه کمتر در قیاس با تکنیک جراحی

تنگ نمودن واژن با RF

یکی از جدید ترین تکنولوژی هایی که برای تنگ کردن واژن به کار برده می شود، دستگاه RF می باشد که امواج رادیوفرکانسی از خود تولید می نماید. این امواج با نفوذ کردن در اعماق بافت پوست باعث بیش تر شدن خونرسانی و جریان آن، ساخت کلاژن های زیاد تر، تولید گرما و بهتر شدن ارتجاعیت پوست واژن می گردد که در نتیجه قادر خواهد بود گشادی واژن را درمان کند. تنگ نمودن واژن با آر اف نیز تکنیکی سرپایی می باشد که بدون احتیاج به بیهوشی انجام خواهد شد و هیچ شرایط سنی ندارد.

جراحی واژینوپلاستی

در صورتی که افتادگی واژن به اندازه ای زیاد باشد که با دیگر تکنیک ها رفع نگردد، از تکنیک های جراحی یا به اصطلاح، واژینوپلاستی استفاده خواهد شد. برخلاف تکنیک های گفته شده، واژینوپلاستی از طریق بیهوشی و بی حسی انجام خواهد شد. بعد از آن جراح بخش های افتاده و پوست اضافه را برش می زند و جدا می نماید. در آخر نیز قسمت های لازم با بخیه بسته خواهند شد. مدت زمانی که جراحی طول می کشد حدود 1 الی 2 ساعت می باشد.

روش های تنگ کردن واژن (دلایل گشاد شدن، تمرینات مخصوص و جراحی)

جراحی پرینورافی

پرینه به ناحیه میان واژن و مقعد خانم ها می گویند که به علت فشارهای زیاد دچار پارگی و شل شدگی خواهد شد. این فشارها ممکن است در نتیجه زایمان طبیعی رخ داده باشد یا برداشتن اجسام سنگین، ورزش های زیاد و … . در صورت رخ دادن چنین مشکلی نیاز است نسبت به ترمیم کردن بافت آسیب دیده اقداماتی انجام شود. این جراحی با ترمیم نمودن عضلات  بخش کف لگن قادر خواهد بود تا میزان زیادی، افتادگی واژن را نیز بهبود دهد. حتی برخی اوقات امکان دارد این عمل ، به شکل همزمان با واژینوپلاستی نیز انجام گیرد.

رعایت نمودن رژیم غذایی سالم

ممکن است این توصیه برای شما کمی تکراری باشد، ولی اهمیت خیلی زیادی در ممانعت از شل شدن واژن خواهد داشت؛ لازم است است بدانید که با استفاده از چه مواد غذایی مقدار استروژن مورد احتیاج بدن شما تامین خواهد شد؛ در این صورت به خوبی قادر خواهید بود سدی عظیم در برابر شل شدگی واژن ایجاد نمایید. درصورتی که این مواد غذایی را به رژیم غذایی‌ خود اضافه نمایید، این مرحله را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت:

  • مشتقات سویا مثل  شیر سویا، ماست سویا،
  • دانه‌ هایی مانند دانه کنجد، تخم کتان،
  • مغزهایی مثل پسته، گردو، بادام زمینی،
  • میوه‌ هایی مثل انار، هلو، توت فرنگی،
  • میوه‌ هایی چون زرد آلو، آلو، خرما،
  • سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، جوانه لوبیا، جوانه یونجه، هویج، شنبلیله، سیر،
  • حبوباتی مثل لوبیا سفید و سیاه،
  • غلاتی چون گندم، جو دوسر، بلغور جو، چاودار.

استفاده از ماسک های خانگی جهت تنگ کردن واژن

یکی از روش های تنگ کردن واژن استفاده از ماسک‌های طبیعی در خانه می باشد. خصوصیت ممتازی که این تکنیک نسبت به دیگر تکنیک ها دارا می باشد این است که علاوه بر اینکه باعث تنگ شدن واژن می گردد، در روشن شدن پوست واژن نیز موثر خواهد بود. مواد موثر جهت تنگ کردن واژن عبارتند از:

سرکه : کافی است کمی سرکه را در وان حمام ریخته و مدتی داخل آن بنشینید.

آلوئه ‌ورا : ژل آلوئه ورا را در یک ظرف آب رقیق نمایید و از آن جهت شوینده استفاده نمایید. این ماده در منقبض نمودن بافت‌ ها و تنگ کردن واژن اثر فراوانی دارد.