جدا شدن والدین از نظر روحی و روانی باعث بروز تبعات منفی در فرزندان خواهد شد، بعضی از کودکان ، خود را در طلاق والدین مقصر تصور می کنند بنابراین والدین نباید در طلاق کودک را در میان خود قرار دهند، بلکه باید رابطه سالم با فرزندشان را حفظ نمایند و از فرزندانشان بیشتر مراقبت نمایند و او را از نظر روحی مد نظر قرار دهند.

بین طلاق و آسیب‌ های روانی فرزندان رابطه زیادی وجود خواهد داشت و باید پذیرفت که طلاق تاثیر خوبی بر کودکان نخواهد داشت. بررسی کودکانی که والدین آنها از هم طلاق گرفته اند نشان داده است که آسیب ‌های روانی که به این کودکان و نوجوانان وارد شده است خیلی زیاد است. تحقیقات گوناگون نشان داده است که در خیلی از آسیب ‌های اجتماعی رد پایی از فرزندان طلاق مشاهده شده است.

مشاوره پیش از ازدواج بر اثرات گوناگون طلاق بر سلامت روان این اشخاص مهر تأیید خواهد زد. طلاق والدین به معنای از بین رفتن چتر امنیتی فرزندان محسوب می گردد که قادر خواهد بود بر سلامت اجتماعی و روانی آنها خیلی اثر گذار باشد. البته برخی اوقات گسستن این پیوند به معنای پایان دادن به برخی از مشکلات می باشد. مشکلاتی مثل مشاهده مداوم دعوای پدر و مادر، رهایی فرزند از بعضی آسیب‌ها که در خانواده والد با بعضی آسیب‌ها ممکن است نظاره کند.

تأثیرات طلاق بر کودکان

مطالعات انجام شده بر تاثرات طلاق بر فرزندان، نشان دهنده این اتفاق می باشد که طلاق پدر و مادر در دستاورد های درسی، رفتار، سازگار اجتماعی، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی نتایج منفی زیادی خواهد داشت و فرزندان طلاق در معرض ناهنجاری و بزهکاری بیش تری قرار خواهند گرفت.

 

حس ناامنی و ترس

طلاق معمولا حس امنیت کودکان را کم می کند و آنها را نسبت به آینده نگران خواهد کرد. مثلا: «آیا ما فقیر خواهیم شد؟»، «آیا به حد کافی غذا برای خوردن داریم؟» «آیا باید به یک مدرسه تازه بروم؟»،

هراس از ترک شدن

بعد از طلاق کودک می فهمد که یکی از والدین دیگر در خانه نمی باشد و از این هراس دارد که والد دیگر نیز «ناپدید» گردد و او را ترک نماید.

طردشدگی

کودکان طلاق احتمال دارد حس طردشدگی داشته باشد. به یاد داشته باشید کودکان خود را در مرکز جهان تصور می کنند و پس هر رویدادی که رخ دهد به گونه ای به آنها مربوط خواهد شد.

احساس گناه

کودک احتمال دارد به این نتیجه برسد که مقصر طلاق والدین خود می باشد و به دلیل حرفی که زده است یا کاری که کرده است این جدایی رخ داده است و پس حس گناه و شرمندگی خواهد کرد. حتی نوجوانان نیز احتمال دارد فکر کنند که رفتارشان در طلاق والدین موثر بوده است.

ناتوانی

کودکانی که خودشان را در اختلاف بین والدین مقصر تصور می کنند فکر می‌ کنند قادر خواهند بود اوضاع را بهتر کنند و تلاششان این است که«بچه بهتری» باشند. آنها فکر می ‌کنند قادر خواهند بود کاری کنند والدین دوباره در کنار یکدیگر قرار بگیرند. هنگامی این اتفاق نیفتد و برنامه های کودکان با شکست روبرو گردد آن ها حس ناتوانی و ناامیدی خواهند کرد.

حس بلاتکلیفی

منفی ترین اثر طلاق بر کودکان هنگامی رخ خواهد داد که والدین در حضور فرزندان به تحقیر هم بپردازند. در این زمان کودکان حس می‌ کنند باید از یکی از والدین طرفداری نمایند و این کار برای آنها خیلی سخت خواهد بود. از طرف دیگر کودکان فکر می کنند می ‌کنند در صورتی که از والدین پشتیبانی ننمایند از طرف هردو رانده خواهند شد. کودکان در اصل در شرایط خیلی بدی قرار می ‌گیرند که در آن دوست داشتن پدر و مادر «کار غلطی» می باشد .

ترس از دست دادن والدین

هنگامی زن و مرد به این نتیجه می رسند که نیازهای آن ها در زندگی براورده نخواهد شد اول از یکدیگر فاصله می گیرند تا این فاصله به تدیرج به طلاق منجر گردد. از انجایی که فرزندان پس از طلاق والدین باید در کنار یکی از آن ها بمانند موجب خواهد شد که حس کنند یکی از والدین خود را از دست داده و این احساس از دست دادن احتمال دارد در کودک اضطراب جدایی ایجاد نماید.

تنهایی و افسردگی

کودکان طلاق به علت این که شرایط مناسبی را در زندگی شان نداشته اند و احتمال دارد به فکر درست کردن آن شرایط بیفتند، افراد درخود فرومانده ای خواهند شد که احتمال دارد تنها اشند و این تنهایی در طولانی مدت کودک را به افسردگی بیماری های روحی دچار خواهد کرد.

تاثیر طلاق بر روان کودک و روش های کاهش تاثیرات طلاق بر کودکان

تکنیک هایی برای کاهش تاثیرات طلاق والدین بر کودکان

اصولا در این وضعیت والدین تاثیر اساسی را بازی می کنند. به همین دلیل نیز اقداماتی باید انجام گیرد که این اشخاص قادر باشند، خودشان را با طلاق وفق دهند. در ادامه تکنیک هایی را بیان نموده ایم که از طریق از آن ها اثر طلاق بر کودکان تا مقدار زیادی پایین بیاید:

کودکان را بین پدر و مادر قرار ندهید

تحقیقات نشان داده است که درگیری های خیلی زیاد میان والدین استرس کودکان را خیلی بالا خواهد برد. به همین علت بهتر است که کودکان را به عنوان واسطه قرارندهند. پس از طلاق سؤال هایی مثل اینکه که با کدام یک از والدین حس راحتی خواهند داشت و علاقه دارند با چه فردی زندگی کنند، به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. اصولا در این شرایط کودکان بیشتر در معرض افسردگی خیلی زیاد قرار خواهند گرفت.

 

روابط سالم والدین باید حفظ گردند

حمایت از سوی والدین یکی از موضوعاتی می باشد که تمام فرزندان و کودکان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای اینکه کودکان قادر باشند، با اثرات طلاق کنار بیایند، بهتر است که پشتیبانی والدین را پس از این مسئله حس نمایند. رابطه سالم میان والدین و فرزندان باعث خواهد شد که عزت نفس آن ها افزایش یابد. علاوه بر این در این وضعیت اصولا کودکان عملکرد عالی تری در موقعیت های گوناگون از خود نشان خواهند داد.

رفتار کودکان باید کنترل گردد

یکی از اساسی ترین اقداماتی که والدین پس از طلاق باید خیلی به آن توجه شود، نظارت بر کودکان می باشد. در اصل پدر و مادر باید به این دقت نمایند که آن ها هر روز چه کارهایی را کنند و با چه افرادی بیشتر وقت سپری می کنند.

همین عوامل باعث خواهند شد که این اشخاص به مقدار کمتری در معرض خطرهای رفتاری واقع شوند. این به این معنی می باشد که شانس اعتیاد آن ها به مواد مخدر کم می شود و کمتر با مشکلاتی در رابطه با تحصیل یا آموزش نیز روبرو خواهند شد.

کودکان باید احساس قدرت کنند

کودکان حساس ترین اشخاصی می باشند که به هیچ وجه نباید از حس و توانایی های آن ها غافل شد. اصولا پس از طلاق حساسیت کودکان نسبت به موضوعات گوناگوم بیشتر خواهد شد. آن گروه از کودکانی که نسبت به توانایی و استعدادهایشان اطمینان ندارند و تصور می کنند که شخص مفیدی نمی باشند، در قیاس با دیگر اشخاص بیشتر در معرض مشکلات ذهنی قرار خواهند گرفت.

در این وضعیت تنها کاری که والدین باید انجام دهند این است که آموزش به آن ها دراین رابطه می باشد. پدر و مادر باید به فرزندشان توضیح بدهند که طلاق و کنار آمدن با آن مسئله خیلی دشواری می باشد. همین نگرش ها باعث خواهد شد که قدرت ذهن آن ها با هدف درک این مسئله و موفقیت در این راه بیشتر خواهد شد.

آموزش مهارت های گوناگون به آن ها

اصولا کودکان پس از جدایی پدر و مادر با اختلالات رفتاری خیلی زیادی روبرو می گردند. آنچه که در این مورد خیلی مهم است ، آموزش مهارت هایی مثل مهارت های حل مسائل می باشد. با استفاده از این مهارت ها اصولا فرزندان ساده تر با وضعیت کنار می آیند و خودشان را با طلاق و مسائل پس از آن انطباق دهند. آن ها باید آموزش ببینند که چطور افکار، احساسات و رفتارهایشان را از به وسیله استفاده از روش های سالم کنترل و هدایت نمایند. در این وضعیت اثر طلاق بر کودکان نیز کاهش خواهد یافت.

کودکان باید حس امنیت داشته باشند

پس از طلاق فرزندان به ویژه کودکان به تنها شدن و آینده شان فکر می کنند. در اصل  ترس از ترک شدن از سوی پدرو مادر و نگرانی فرزندان در مورد آینده و اینکه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد ، موجب خواهند شد که خیلی از مشکلات رفتاری در آن ها به وجود آید.

ولی موقعی که کودکان حس امنیت داشته باشند و عشق والدین نسبت به خود را حس نمایند، علاوه بر اینکه غم کمتری خواهند داشت ، بلکه به احتمال فراوان خطر مبتلا شدن به رفتارهای خشونت آمیز در آن ها نیز کاهش خواهد یافت.