مهمترین علل تغییر رنگ دندان ها را میتوان در سیگارکشیدن و استفاده زیاد از نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه یا پوسیدگی دندان و تغییرات ژنتیکی، افزایش سن و عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان جستجو کرد. این عوامل بر ظاهر دندان تاثیر می‌گذارند اما مشکل جدی ایجاد نمی‌کنند. زردی دندان باعث کاهش اعتماد به نفس افراد میشود تا جایی که خود را از خندیدن در جمع محروم میکنند!

دلایل زردی دندان

در ادامه به دلایل زرد شدن دندان‌ها می‌پردازیم و روش‌های برطرف کردن این مشکل را در مورد بررسی قرار می‌دهیم:

پوسیدگی دندان

دندان‌ ها از سه لایه اصلی تشکیل میشوند، مینا بیرونی ترین لایه دندان است و در زیر آن تاج قرار داد که برخلاف مینا سفید رنگ نبوده و رنگی متمایل به زرد دارد. مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی یا شیرنی‌ ها باعث از بین رفتن مواد تشکیل دهنده لایه مینا میشود. این لایه در نهایت نازک شده و لایه زیرین زرد رنگ تاج در معرض دید قرار میگیرد.

ژن

با توجه به کاملا ارثی بودن ضخامت مینای دندان، یکی از اصلی ترین دلایل زردی دندان در بعضی از موارد منشاء ژنتیکی دارد و هر چقدر هم از دندان‌ های خود مراقبت کنید نمیتوانید جلوی زرد شدن آن‌ها را بگیرید! این تغییر رنگ خطرناک نیست ولی برای برسی آن بهتر است حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.

دلایل زردی دندان

برخی بیماری‌ها

هپاتیت، زردی و بیماری‌هایی که شکل‌ گیری مینا و عاج دندان را تحت تاثیر قرار میدهند، حتی درمان برخی بیماری ها مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن هم بر تغییر رنگ دندان تاثیر گذار است. از طرفی بعضی از عفونت‌ هایی که زنان در طول بارداری به آن مبتلا میشوند روی رشد مینای دندان کودک اثر گذاشته و موجب تغییر رنگ آن میشود.

بالاتر رفتن سن

حتی با رعایت کامل موارد بهداشتی باز هم در اثر افزایش سن مینای دندان‌ها به صورت طبیعی در اثر مصرف و جوییدن غذاهای بیشتر ساییده و ضعیف شده و از بین میرود.

استفاده از برخی دهان شویه‌ها

بیشتر افراد از دهانشویه ها برای درمان بعضی از بیماری های دهان و دندان استفاده می کنند. استفاده طولانی مدت از این مواد باعث از بین رفتن کلسیم موجود در سطح دندان میشود. توصیه میگردد دهانشویه‌های درمانی را بیشتر از یک هفته و دهانشویه های معمولی را بیشتر از 15-20 روز مصرف نکنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

با مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن پلاک و مواد لکه زا باعث تغییر رنگ و زردی دندان میشود. به غشای چسبیده از باکتری هایی که به صورت طبیعی روی دندان به وجود می آید پلاک میگویند. پلاک ها در اثر بی توجهی سخت شده و بعد از مدتی به جرم یا رسوبات زرد رنگ تبدیل میشود.

آسیب به دندان‌‌‌‏ها

صدمه به دندان ممکن است باعث پاره شدن مویرگ های خونی و جمع شدن خون در داخل کانال های دندان شود و دندان ها را زرد یا حتی سیاه رنگ نشان بدهد. در موارد شدید خود مینای دندان هم آسیب دیده و با شکسته شدن آن دنتین (لایه زرد رنگ دندان) در معرض دید قرار میگیرد.

مصرف بعضی داروها

مصرف داروهای آنتی بیوتیک مثل تتراسایکلین یا داکسی سایکلین در دوران کودکی و سنین قبل از 8 سال ممکن است دلیل زردی دندان شما باشد. استفاده  از این آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری هم باعث زرد شدن دندان کودک میشود.

دلایل زردی دندان

مصرف دخانیات

افراد سیگاری بیشتر در معرض زردی دندان قرار دارند.سیگار کشیدن یا استفاده از هر نوع ماده مخدری که با دندان در تماس است موجب آسیب دیدن و به جا گذاشتن لکه هایی در مینای دندان میشود. نیکوتین سیگار در مدت زمان کوتاهی باعث زرد شدن دندان‌ها و حتی پس از مدتی تیره تر شدن رنگ آن میشود.

بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها

چای‌ها و قهوه‌ها از جمله مهم ترین دلایل زردی دندان هستند. نوشابه، غذاهای پر ادویه ،سس‌ها، انواع توت‌ مثل توت فرنگی، بلوبری، تنقلات اسیدی، زغال اخته، انگور و انار از دیگر موارد میباشند.

بزای پیشگیری از این تغییر رنگ باید مصرف این غذاهای رنگدانه دار که به مینای دندان میچسبند و سطح آن را لکه دار میکنند کمتر کنید یا بلافاصله پس از مصرفشان دهانتان را با آب شوستشو دهید.

برخی از موثرترین روشهای از بین بردن زردی دندان ها عبارتند از:

درمان های خانگی زردی دندان ها

رفع زردی دندان با زردچوبه

زردچوبه محصولی طبیعی است و همین امر باعث میشود تا عوارض بیشتر محصولات تجاری مثل ورم و درد لثه را نداشته باشد. برای این کار مقداری زردچوبه با کیفیت را روی مسواک مرطوب بریزید سپس مثل مسواک زدن معمولی از آن استفاده کنید، بگذارید حداقل پنج دیقه در دهانتان بماند سپس دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.

از بین بردن زردی با سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت کاهش لکه های روی دندان‌ را دارد. مقدار دو قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید، حالا یه دهانشوییه کاملا طبیعی و خانگی دارید. این محلول را به مدت نیم دقیقه در دهان و لای دندان های خود بگردانید و قرقره کنید، سپس دهان خود را بشویید و با خمیردندان معمولی مسواک بزنید. ولی توجه داشته باشید که به علت خاصیت اسیدی سرکه سیب استفاده زیاد از آن برای دندان ها مشکل ساز میشود.

روغن نارگیل

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته روغن نارگیل باعث از بین رفتن باکتری های داخل دهان شده و در نتیجه دندان ها سفید میشوند. برای بهره گیری از این خاصیت یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در دهان خود گذاشته، کمی صبر کنید تا آب شود و سپس به مدت ده تا بیست دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید و بعد از تخلیه کردن محلول، دهان خود را با آب بشویید.

دلایل زردی دندان

جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

این دو از قدیمی ترین روش‌های سفید کردن دندان‌ها میباشند. چند قطره هیدروژن پراکسید 3% را به جوش شیرین معمولی اضافه کرده و آن را مخلوط کنید تا غلظتی مشابه خمیردندان به خود بگیرد. دندان‌های خود را به کمک این خمیردندان خانگی هر روز مسواک بزنید تا شاهد تاثیر سفیدکنندگی آن روی دندان‌هایتان باشید.

پوست پرتغال لیمو ترش و موز

پوست این میوه‌ها به علت داشتن ترکیب دی لیمونن دارای خاصیت سفید کنندگی خوبی هستند. کافی است روزی دو دقیقه پوستشان را به دندان خود بمالید تا شاهد از بین رفتن تدریجی زردی آن باشید.

درمان با زغال فعال

این ماده باعث از بین رفتن جرم و باکتری پشت دندان میشود. چون زغال فعال خاصیت سایندگی هم میتواند داشته باشد حتما باید به دستورالعمل سازنده پودر یا خمیر دندان حاوی آن عمل کنید.

سبزیجات و میوه های تازه و آب دار

این مواد با زیاد کردن بزاق دهان زردی دندان را کاهش داده و باکتری‌های دهان را کم میکنند.

هویج

فیبر موجود در هویج جرم و زردی دندان‌ها را کاهش میدهد.

دلایل زردی دندان

روش های پزشکی از بین بردن زردی دندان ها

باندینگ دندان‌ها

باندینگ فرایندی است که در آن سطح رویی دندان خراشیده میشود سپس از مواد همرنگ دندان بر روی آن‌ها استفاده شده و در آخر این مواد به کمک یک نور مخصوص سخت می‌شوند.  این نور در نهایت باعث چسبیدن مواد شده و موجب ترکیبی براق و صاف و صیقلی خواهد شد،این مواد با مینای دندان ترکیب میشود بنابرین این فرایند قابل تشخیص نبوده و باعث اصلاح زردی دندان‌ها با ظاهری طبیعی میشود.

بلیچینگ

بلیچینگ یکی از تخصصی‌ترین روش های سفید کردن دندان‌ها است. این فرآیند توسط نوعی ماده شیمیایی انجام می شود که هیچ گونه آسیب فیزیکی به دندان وارد نمی کند. برای این کار باید به دندان پزشک مراجعه کنید.دندانپزشک از سفید کننده‌های قوی و نور لیزر در این فرایند استفاده میکند. نور لیزر خاصیت سفید کنندگی ندارد، فقط باعث فعال شدن ژله بلیچینگ و آغاز فرایند سفید کنندگی میشود. بلیچینگ ممکن است یک تا یک و نیم ساعت زمان ببرد اما نتایج سفید کنندگی و از بین رفتن زردی دندان بلافاصله قابل مشاهده است.